ادامه از نوشتار پیشین
-سوره نحل ۷۰ امین سوره قرآن بدحسب تاریخ نزول(بخش پنجم)
-مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
و خدای جهان برای شما سایبانها از آنچه آفریده مهیا ساخت و از غارهای کوه پوشش و اتاقها برایتان قرار داد و نیز لباسی که شما را از گرمای آفتاب بپوشاند خلق کرد و نیز برای آنکه در جنگ محفوظ مانید لباسی مقرّر گردانید. این چنین نعمتهای خود را بر شما تمام و کامل میکند تا مگر مطیع و تسلیم باشید. (۸۱)
پس اگر باز روی بگردانند بر تو تبلیغ روشن رسالت بیش نیست. (۸۲)
نعمت خدا را دانسته و شناخته باز انکار میکنند و اکثر اینان کافرند. (۸۳)
و روزی که ما از هر امتی شاهدی برانگیزیم آن گاه به کافران اجازه سخن و اعتذار داده نشود و نه توبه و انابه و عذری از آنان پذیرند. (۸۴)
و روزی که ستمکاران عذاب خدا را به چشم ببینند دیگر هیچ نه تخفیف عذاب و نه مهلت خواهند یافت. (۸۵)
و چون مشرکان شریکان خود را مشاهده کنند گویند: بارالها، اینانند که ما به جای تو پرستش میکردیم ، شریکان جواب دهند که شما البته دروغ میگویید . (۸۶)
و در آن روز همهی کفار و مشرکین تسلیم فرمان خدا شوند و هر چه غیر از خدا جعل کرده و میپرستیدند همه از نظرشان محو و نابود شود. (۸۷)
آنان که خود کافر شدند و راه خدا را نیز به روی خلق بستند ما آنها را به کیفر افساد و اخلال عذابی فوق عذاب بیفزاییم. (۸۸)
هدف از ارسال قرآن: بیان حقایق و هدایت و رحمت و بشارت
و روزی که ما در میان هر امتی از خودشان گواهی بر آنان برانگیزیم و تو را بر این امت گواه آریم ، و ما بر تو این کتاب را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت باشد. (۸۹)
پنج فرمان خدا: عدل ، نیکی ، بخشش اموال، دوری از ظلم ، و کارهای ناپسند
همانا خدا فرمان به عدل و احسان میدهد و به بذل و بخشش به خویشاوندان امر میکند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی میکند و به شما پند میدهد، باشد که موعظهی خدا را بپذیرید. (۹۰)
و چون با خدا عهدی بستید بدان عهد وفا کنید و هرگز سوگند و پیمان را که مؤکد و استوار کردید مشکنید، چرا که خدا را بر خود ناظر و گواه گرفته اید همانا خدا به هر چه میکنید آگاه است. (۹۱)
و (در مثل) مانند زنی که رشته خود را پس از تابیدن محکم وا تابید نباشید، که عهد و قسمهای استوار و محکم خود را برای فریب یکدیگر و فسادکاری به کار برید برای آنکه قومی بر قوم دیگر تفوق دارند، زیرا خدا شما را به این عهد و قسمها میآزماید و در روز قیامت همهی اختلافات شما را بر شما آشکار خواهد ساخت. (۹۲)
و اگر خدا میخواست همه بشر را یک امت قرار میداد و ولیکن هر که را بخواهد به گمراهی وا میگذارد و هر که را بخواهد هدایت میکند، و البته آنچه میکردهاید از همه سؤال خواهید شد. (۹۳)
علت عذاب و بلاهای بزرگ: فریب و دروغکاری و قسمدروغ
و عهد و سوگندهای خود را برای فریب یکدیگر به کار مبرید تا آن که ثابتقدم است نیز بلغزد و از این که راه خدا را (بر خلق) بستید همه به سختی مبتلا شوید و به عذابی بزرگ گرفتار گردید. (۹۴)
و عهد خدا را به بهایی اندک معامله نکنید که آنچه نزد خداست اگر بفهمید بسیار شما را بهتر است. (۹۵)
آینده میر اث بشری : همه آنچه نزد بشرست نابود خواهد شد
آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا میآوردند. (۹۶)
مرد و زن اگر کار نیک کنند هردو یکسان پاداش می گیرند
هر کس از مرد و زن با ایمان کار نیکی به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد میگردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که میکردند به آنان عطا میکنیم. (۹۷)
حتی پیش از خواندن قرآن به خدای پناه ببر!
(ای رسول ما) چون خواهی تلاوت قرآن کنی اول از شر وسوسه شیطانِ مردود به خدا پناه بر. (۹۸)
چاره شکست شیطان: ایمان به خداوند و توکل و اعتماد بر او
که البته شیطان را هرگز بر کسانی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل و اعتماد میکنند تسلط نخواهد بود. (۹۹)
فقط خداناباوران و دوستان شیطان تحت تسلط شیطان هستند
تنها تسلط شیطان بر آن نفوسی است که او را دوست گرفته اند و کسانی که به خدا شرک میآورند. (۱۰۰)
۸ موضوع
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره نحل ۷۰ امین سکره بر حسب تاریخ نزول(بخش چهارم)
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
مرگ پس و پیش نخواهد شد
و اگر خدا از ظلم و ستمگریهای خلق انتقام کشد جنبنده ای در زمین نخواهد گذاشت و لیکن او (عذاب) آنها را تأخیر میافکند تا وقتی معین ! ولی آن گاه که اجل آنها در رسید دیگر یک لحظه پس و پیش نخواهند شد. (۶۱)
و این مشرکان آنچه را که بر خود نمیپسندند به خدا نسبت میدهند و به دروغ میگویند که عاقبت نیکو دارند در صورتی که محققاً کیفر آنها آتش دوزخ است و زودتر از دیگران هم به دوزخ میروند. (۶۲)
به خدا سوگند که ما رسولانی پیش از تو بر امم سابقه فرستادیم ولی شیطان اعمال (زشت) مشرکان را در نظرشان زیبا جلوه داد، پس امروز شیطان یار آنهاست و به عذاب دردناک گرفتار خواهند بود. (۶۳)
قرآن بر ای رفع اختلاف مردم نازل شده است
و ما این کتاب را بر تو نفرستادیم مگر برای این که حقیقت را در آنچه مردم اختلاف میکنند روشن کنی و برای اهل ایمان هدایت و رحمت باشد. (۶۴)
بارش باران آیتی بر ای اهل فهم و درک است
و خدا از آسمان باران را فرستاد تا زمین را پس از مرگ زنده کرد، البته در این کار آیتی بر آنان که بشنوند پدیدار است. (۶۵)
تولید شیر در حیوانات شیر ده خود حکمتی است
و البته برای شما ملاحظه حال چهارپایان همه عبرت و حکمت است، که ما از آنچه در شکم آن است از میان سرگین و خون، شما را شیر پاک مینوشانیم که در طبع همه نوشندگان گواراست. (۶۶)
فقط خردمندان به حکمت و رازهای میوه ها پی می برند
و هم از میوه های درخت خرما و انگور که از آن نوشابه های شیرین و رزق حلال نیکو به دست آرید، که در این کار نیز آیتی برای خردمندان پدیدار است. (۶۷)
به زنبور عسل الهامشده در مکانهای بلند مسکن گزیند
و خدایت به زنبور عسل وحی کرد که از کوهها و درختان و سقفهای رفیع، منزل گیر. (۶۸)
عسل زنبور شفاست و فقط اهل تفکر و اندیشه به آن پی می بر ند
و سپس از انواع میوههای شیرین غذیه کن و راه پروردگارت را به اطاعت بپوی، آن گاه از درون آن، شربت شیرینی به رنگهای مختلف بیرون آید که در آن شفای مردمان است. در این کار نیز آیتی (از قدرت خدا) برای متفکران پیداست. (۶۹)
پیری اگر اوج گیرد می تواند با فراموشی کامل همراه باشد(آلزایمر)
و خدا شما را آفریده و سپس میمیراند و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری میرسانند که هر چه دانسته همه را فراموش میکند. همانا خداست که همیشه دانا و تواناست. (۷۰)
اگر ثروتمندان از ثروت خود به ندارها می دادند
و خدا رزق بعضی از شما را بر بعضی دیگر فزونی داده، آنان که رزقشان افزون شده (زیادی) رزقشان را به زیردستان و غلامان نمیدهند تا با هم مساوی شوند آیا نعمت ایمان به خدا را باید انکار کنند؟! (۷۱)
و خدا از جنس خودتان برای شما جفتهایی آفرید و از آن جفتها پسران و دختران و دامادان و نوادگان بر شما خلق فرمود، و از نعمتهای پاکیزه لذیذ روزی داد آیا مردم باز به باطل میگروند و به نعمت خدا کافر میشوند؟! (۷۲)
بت ها هیچ کاره اند و مالک هیچچیز نیستند
و بتپرستان خدا را نمی پرستند و به جای او بتهایی را پرستش میکنند که از آسمان و زمین مالک چیزی که روزی به مشرکان دهند اصلاً نیستند و توانایی (بر هیچ کار) ندارند. (۷۳)
پس برای خدا مثل و مانند نشمارید (و به خدای یکتا بگروید) که خدا داناست و شما نادانید. (۷۴)
خدا مثلی زده (بشنوید): آیا بنده مملوکی که قادر بر هیچ چیز (حتی بر نفس خود) نیست با مردی آزاد که ما به او رزقی نیکو (و مال حلال بسیار) عطا کردیم که پنهان و آشکار هر چه خواهد از آن انفاق میکند، این دو یکسانند؟ (هرگز یکسان نیستند. مثل بت و خدا و بتپرست و خداپرست بدین مثال ماند). ستایش مخصوص خداست و لیکن اکثر مردم آگاه نیستند. (۷۵)
و خدا مثلی زده (بشنوید): دو نفر مرد یکی بنده ای باشد گنگ و از هر جهت عاجز و کلّ بر مولای خود که از هیچ راه، خیری به مالک خویش نرساند و دیگری مردی (آزاد و مقتدر) که به عدالت و احسان فرمان دهد و خود هم به راه مستقیم باشد، آیا این دو نفر یکسانند؟ (هرگز یکسان نیستند. مثل کافر و مؤمن بدین مثال ماند). (۷۶)
فقط خداست که بر غیب آسمان و زمین آگاه است
و تنها خدا بر غیب آسمانها و زمین آگاه است و بس، و کار ساعت قیامت (در سرعت و آسانی) مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر بیش نیست، که خدا البته بر هر چیز تواناست. (۷۷)
کودک که متولد می شود هیچ نمی داند
و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمیدانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگرشکر (این نعمتها) به جای آرید. (۷۸)
پرواز پرندگان برای اهل ایمان الهام بخش است
آیا در مرغان هوا نمینگرند که در جوّ آسمان مسخّرند و به جز خدا کسی نگهبان آنها نیست؟! در این امر برای اهل ایمان نشانه هایی (از قدرت حق) پدیدار است. (۷۹)
و خدا برای سکونت شما منزلهایتان را مقرر داشت و از پوست و موی چهارپایان خیمه ها را برای شما قرار داد تا وقت حرکت و سکون سبکوزن و قابل انتقال باشد، و از پشم و کرک و موی آنها اثاثیه منزل و متاع و اسباب زندگانی برای شما خلق فرمود که تا هنگامی معین از آن استفاده کنید. (۸۰)
ادامه دارد...
۱۳ موضوع
ادامه از نوشتار پیشین
- نخستین مطالبی که توسط قرآن مطرح شدند
-سوره نحل ۷۰ امین سوره قرآن ب حسب تاریخ نزول(بخش سوم)
بنام خداوند بخشنده مهربان
بهترین مهاجرت
...و آنان که در راه خدا مهاجرت کردند پس از آنکه ستمها کشیدند ما در دنیا به آنها جایگاه آسایش و نیکو میدهیم در صورتی که اگر بدانند اجری که در آخرت به آنها عطا خواهیم کرد بزرگتر است. (۴۱)
صبوری و توکل بر خدا دو کلید نجات
این اجر بزرگ آن کسانی عطا می شود که صبر کردند و بر خدای خود در کارها توکل مینمایند. (۴۲)
اهل ذکر: دانشمندان دیگر دینها
و ما پیش از تو بجز اشخص مورد تائیدمان کسی را از طریق وحی خود پیامبری نفرستادیم، پس اگر نمیدانید از اهل ذکر (ی سؤال کنید. (۴۳)
نقش فکر و عقل در پیامبری
با معجزات و کتب و آیات وحی فرستادیم و بر تو این ذکر (یعنی قرآن) را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آنان فرستاده شده بیان کنی و برای آنکه عقل و فکرت کار بندند. (۴۴)
غذابهایی که خدا می تواند نازل کند و لی از روی رحمت انجام نمی دهد
فرروفتن همگان بداخل زمین
آنان که بر کردار زشت خود مکرها میاندیشند آیا از این بلا ایمنند که خدا ناگاه همه را به زمین فرو برد یا از جایی که پی نبرند عذابی به آنان رسد؟ (۴۵)
نابودی در سفرها
یا آنکه در سفر که سرگرم رفت و آمدند ناگاه به مؤاخذه سخت بگیرد؟ و آنان البته (بر قدرت حق) غالب نتوانند شد. (۴۶)
ترس همگانی و اضطراب عمومی
یا آنکه دائم آنها را به حال ترس بگیرد که پروردگار شما بسیار مشفق و مهربان است. (۴۷)
راز سایه ها
آیا چشم نگشودند تا ببینند که هر موجودی که خدا آفریده چگونه آثار وجودی و سایههای آن به هر جانب از راست و چپ (مستقیم یا غیرمستقیم) روانه میشود و همه به سجده خدا با کمال فروتنی مشغولند؟ (۴۸)
سجده همه هستی
و هر چه در آسمانها و زمین است از جنبندگان و نیز فرشتگان همه بیهیچ تکبر به سجده و عبادت خدا مشغولند. (۴۹)
و از قهر خدا که فوق همهی آنهاست میترسند و هر چه مأمورند اطاعت میکنند. (۵۰)
و خدای یکتای عالم فرموده که به راه شرک و دو خدایی نروید، که خدا یکی است پس تنها از من بترسید و بس. (۵۱)
و هر چه در آسمانها و زمین است همه ملک خداست و دین و اطاعت همیشه مخصوص اوست، آیا شما بندگان از کسی غیر از خدای مقتدر میترسید؟ (۵۲)
و شما بندگان با آنکه هر نعمت که دارید همه از خداست و چون بلایی به شما رسد به درگاه او پناه جسته و به او (در رفع بلا) استغاثه میکنید. (۵۳)
باز وقتی که بلا را از سر شما رفع کرد گروهی از شما به خدای خود شرک میآورند. (۵۴)
تا با وجود آن همه نعمت که به آنها دادیم باز به راه کفر و کفران روند. باری (این دو روزه دنیا) به کامرانی بپردازید که به زودی خواهید دانست. (۵۵)
و این مشرکان برای بتان از روی جهل نصیبی از رزقی که ما به آنها دادیم قرار میدهند ، سوگند به خدای یکتا که البته از این دروغ بازخواست خواهید شد. (۵۶)
دختران را به خدا می دهند پسران را برای خود بر می دارند
و این مشرکان، فرشتگان را با آنکه خدا منزه از فرزند است دختران خدا دانسته و حال آنکه برای خود پسران را که خوشایندشان است قرار میدهند. (۵۷)
خدا ناباوران عربستان دختران را مایه شرمندگی می دانستتد
و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده آید (از شدت غم و حسرت) رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین میشود. (۵۸
و از عار این مژده روی از قوم خود پنهان میدارد (و به فکر میافتد) که آیا آن دختر را با ذلت و خواری نگه دارد و یا زنده به خاک گور کند؟ آگاه باشید که آنها بسیار بد حکم میکنند. (۵۹)
اوصاف کسانی که به قیامت ایمان ندارند زشت است اما خدا (و خداشناسان) را پسندیده و عالیترین اوصاف کمال است و او مقتدر و داناست. (۶۰)
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
- مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
-سوره نحل ۷۰ امین سوره بر حسب تاریخ نزول
بنام خداوند بخشنده مهربان
اینها مرده و از حیات بی بهره اند و هیچ حس و شعور ندارند که در چه هنگام به زندگی باز گردانده می شوند(قیامت)۱)
مشکل خدا ناباوران : تکبر
خدای شما خدایی یکتاست، و آنان که به عالم آخرت ایمان ندارند به دل منکر اند و تکبر و سرپیچی میکنند. (۲۲)
محققاً خدا بر کارهای باطن و ظاهر آنها آگاه است که او هرگز متکبران و گردنکشان را دوست نمیدارد. (۲۳)
ایراد مشرکان عرب: این ها(قران و وحی ) افسانه های قدیمی است
و هر گاه به این مردم (مستکبر) گفته شود که خدایتان چه فرستاده؟ گویند: این آیات همه افسانه های پیشینیان است. (۲۴)
هرکس شخص دیگری را از خدا دور کند بار گناه او را بر دوش می کشد
تا آنکه آنان بار سنگین گناه خود را کاملاًً با برخی از بار گناه کسانی که از جهل گمراهشان کردند به دوش نهند، (عاقلان) آگاه باشند که آن بار وزر و گناه بسیار بد عاقبت است. (۲۵)
روزنه های عذاب الهی در دنیا کجاست
آن کافرانی که پیش از اینان بودند نیز حیله ها و مکرهایی بکار بردند لیکن خدا بنای آنها را از پایه ویران کرد و سقف بر سرشان فرو ریخت و عذاب خدا از جایی که نمیفهمیدند آنها را فرا رسید. (۲۶)
دانشمندان حقیقی خدا پرست می شوند
آن گاه روز قیامت هم آنان را خوار و ذلیل خواهد کرد و آن روز خواهد گفت: کجایند شریکان من که برای طرفداری آنها خصومت و جنگ به پا میکردید؟ (در آن هنگام) اهل علم و دانش اظهار کنند که امروز ذلت و خواری و عذاب به کافران اختصاص دارد. (۲۷)
آنها که فرشتگان در حالی جانشان را میگیرند که (در دنیا) به نفس خود ستم کردند، در آن حال مرگ سر تسلیم پیش دارند و گویند که ما ابداً کار بد نمیکردیم . لیکن چنین نیست و خدا به هر چه میکردید آگاه است. (۲۸)
منزلگاه آینده متکبران
پس (فرشتگان خطاب کنند که) از هر در به دوزخ داخل شوید که در آن جا همیشه معذب خواهید بود. و جایگاه متکبران بسیار بد منزلگاهی است. (۲۹)
بهترین منزلگا ه ها به نیکوکاران تعلق دارد
و چون به اهل تقوا گفته شود که خدای شما چه آیاتی فرستاد؟ گویند: نیکو آیاتی فرستاد. آنان که نیکوکارند هم در حیات دنیا نیکی و خوشی بینند و هم دار آخرت (آنها را) بهترین منزل است و البته خانه اهل تقوا بسیار مجلّل و نیکو خواهد بود. (۳۰)
که باغهای بهشت عدن باشد که در زیر درختانش نهرها جاری است، متقیان در آن داخل شوند در حالی که هر چه بخواهند و میل کنند در آن جا بر ایشان حاضر است. باری این است اجر و جزایی که خدا به اهل تقوا عطا خواهد کرد. (۳۱)
آنان که در حال پاکیزگی (از شرک) فرشتگان قبض روحشان کنند به آنها گویند که شما به موجب اعمال نیکویی که در دنیا به جا آوردید اکنون به بهشت ابدی درآیید. (۳۲)
این کافران منکر جز آنکه فرشتگان بر سر آنها بیایند و یا حکم خدا در رسد دیگر چه انتظار میبرند؟ منکران پیشین هم مانند اینان عمل کردند و خدا اصلاً به آنها ستم نکرد بلکه آنها خود به نفس خویش ستم میکردند. (۳۳)
تا آنکه به کیفر اعمال زشت خود رسیدند و آن عذابی که به آن تمسخر میکردند آنها را احاطه کرد. (۳۴)
پیامبران خدا فقط وظیفه اعلام پیام خدا را دارند
و مشرکان گویند: اگر خدا میخواست هرگز نه ما و نه پدرانمان چیزی جز آن خدای یکتا نمی پرستیدیم و بی خواست او چیزی را حرام نمیکردیم. مشرکان پیش از اینان هم کردار و گفتارشان همین بود پس در این صورت آیا برای رسولان ما جز تبلیغ رسالت تکلیفی هست؟ (۳۵)
برای هر ملتی و امتی ما پیامبر برای یکتا پرستی فرستادیم. سفر کنید تا این حقیقت را دریابید
و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که تکذیب کردند به کجا رسید . (۳۶)
(ای رسول ما) تو اگر چه بسیار حریص و مشتاق هدایت خلق هستی و لیکن خدا آنان را که گمراه کرده دیگر هدایت نکند و آنها را یاوری نخواهد بود. (۳۷)
و کافران با مبالغه و تأکید کامل به خدا قسم یاد میکنند که هرگاه کسی که مرد خدا او را زنده نخواهد کرد چرا، البته که قیامت وعده حتمی خداست و لیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند. (۳۸)
تا آنچه را که در آن اختلاف میکنند آشکار و مبین گرداند و تا کافران کاملاً به دروغ و اندیشه غلط خود آگاه شوند. (۳۹)
امر ما چنان است که وقتی می گوئیم : باش! بلافاصله موجود می شود
ما به امر نافذ خود هر چه را اراده کنیم همین که گوییم موجود باش، همان لحظه موجود خواهد شد. (۴۰)
۸ موضوع
ادامه نوشتار پیشین
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
-سوره نحل ۷۰ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(بخش یکم)
به نام خداوند بخشنده مهربان
فرمان خدا به زودی فرا میرسد پس تقاضای تعجیل آن مکنید، خدای یکتا متعالی و منزه از شرک است.نزول فرشتگان و فرشته روح به امر خداوند است
خدا فرشتگان را با روح به امر خود بر هر یک از بندگان که خواهد میفرستد که خلق را (اندرز داده و از عقوبت شرک به خدا) بترسانید (و به بندگان بفهمانید) که خدایی جز من نیست، پس از من بترسید. (۲)
اصلی ترین پارامتر خلقت جهان
خدا آسمانها و زمین را به حق آفرید، او از آنچه مشرکان شرک آرند متعالی و منزه است. (۳)خدا انسان را از نطفه ای بیافرید، آن گاه او آشکارا به خصومت میخیزد. (۴)
و چهارپایان را خلقت کرد که با مو پشم آنها گرم میشوید و از آنها فواید بسیار دیگر برده و از آنها غذای مأکول می سازید. (۵)
و هنگامی که آنها را شبانگاه از چرا برمیگردانید یا صبحگاه به چرا بیرون میبرید زیب و افتخار شما باشند. (۶)
و بارهای شما را از شهری به شهر دیگر برند که خود شما جز با مشقّت بسیار بدان جا نتوانید رسید (چه رسد با بار) راستی که پروردگار شما رئوف و مهربان است. (۷)
در آینده خداوند وسیله نقلیه دیگری بوجود می آورد
و اسبان و استران و خران را برای سواری و تجمّل شما آفرید و چیز دیگری هم که شما هنوز نمیدانید خواهد آفرید. (۸)(شاید بتوان آنرا به الهامات فکری سازندگا ن وسایل نقلیه امروزی و صد سال گذشته نسبت داد که توانستند دوچرخه ، اتوموبیل ، قطار و هواپیما و کشتی های بخار و بر قی بوجود آورند.شاید هم در آینده خداوند معجزه دیگری بکند و روش ساخت سایل حرکت با سرعت نور و یا نزدیک به آن را به بشر الهام کند.)
گمراهی انسان اجباری نیست ، هدایت او هم اجباری نیست !
و بر خداست بیان راه عدل و راستی، و بعضی راهها جور و ناراستی است. و اگر خدا شما را همگی به راه هدایت میکشید . (۹)اوست خدایی که آب باران را از آسمان فرو فرستاد که هم از آن میآشامید و هم درخت و گیاه از آن میروید که به میوه آن شما، و به برگش حیوانات شما، برخوردار میشوید. (۱۰)
فقط متفکران و اهل فکر و اندیشه به رازها پی می برند
و هم زراعتهای شما را از آن آب باران برویاند و درختان زیتون و خرما و انگور و از هر گونه میوه بپرورد همانا در این کار آیت و نشانه ای برای اهل تفکر پدیدار است. (۱۱)فقط خرد مندان به نشانه ها ی وجود خدا پی می بر ند و رازهای هستی را در می یابند
و هم شب و روز و خورشید و ماه را برای زندگانی شما در گردون مسخر ساخت، و ستارگان آسمان هم به فرمان او مسخرند همانا در این کار آیتها و نشانه هایی ( برای اهل خرد پدیدار است. (۱۲)فقط پندگیرندگان به رازهای زمین و آنچه روی آن است پی می برند
و نیز آنچه در زمین برای شما آفرید و به انواع گوناگون و اشکال رنگارنگ در آورد همانا در این کار هم آیت و نشانه ای بر مردم هشیار پدیدار است. (۱۳)استخراج ماده تهیه لباس از دریا
و اوست کسى که دریا را مسخر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید و پیرایه اى که آن را مى پوشید از آن بیرون آورید و کشتیها را در آن شکافنده مى بینى و تا از فضل او بجویید و باشد که شما شکر گزارید (۱۴)(احتمالا اشاره به مواد پلاستیکی که از مشتقات نفت بدست می آید و امروزه با پلاستیک پوشش برای انسان تهیه می شود. )
و نیز کوههای بزرگ را در زمین بنهاد تا زمین شما را به لرزه و اضطراب نیفکند و نهرها جاری کرد و راهها پدیدار ساخت تا مگر هدایت شوید. (۱۵)
ستارگان برای راه یابی و مسیر یابی بوجود آمده اند
و نشانه هایی وجود دارد و مردم به کمک ستارگان مسیر خود را پیدا می کنند. (۱۶)
فرق خدای خالق با خدایان قلابی
آیا آن خدایی که خلق میکند مانند آن کس ( است که هیچ چیز در عالم خلق نمیکند؟ آیا متذکر و هوشیار نمیشوید؟ (۱۷)ریاضیات شما بر ای محاسبه نعمتهای خدا کافی نیست
و اگر بخواهید که نعمتهای خدا را شماره کنید هرگز نتوانید، که خدا در حق بندگان بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸)و خدا هر چه را پنهان و آشکار دارید به همه آگاه است. (۱۹)
هرچه در روی زمین و جهان وجود دارد مخلوق است
و آنچه که مشرکان غیر از خدا به خدایی میخوانند چیزی خلق نکنند و خود نیز مخلوقند. (۲۰)
ادامه دارد