-خداوند به هر کس که بخواهد حکمت عطا می کند و هر کس که به او حکمت عطا شده خیری  فراوان به او داده شده است و این حقیقت را خردمندان در می یابند.

سوره بقره آیه ۲۶۹

 

-پروردگارا در میان آنان فرستاده‏ اى از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏ شان کند زیرا که تو خود شکست‏ ناپذیر حکیمى

سوره بقره آیه (۱۲۹)

 

-همان طور که در میان شما فرستاده‏ اى از خودتان روانه کردیم که آیات ما را بر شما مى‏ خواند و شما را پاک مى‏ گرداند و به شما کتاب و حکمت مى ‏آموزد و آنچه را نمى‏ دانستید به شما یاد مى‏ دهد

سوره بقره(۱۵۱)


-به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل مى ‏آموزد

سوره آل عمران (۴۸)

 

یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد که پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند

سوره آل عمران (۱۶۴

 

  این سفارشهااز حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى کرده است و با خداى یگانه معبودى دیگر قرار مده و گرنه حسرت‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهى شد

سوره اسراء(۳۹)


 در تعریف حکمت گفته اند : علم به حقایق همان گونه که هستند. به بیان ساده تر اگر شخصی علم به حقایق پیداکند در زندگی پیروز بخت است.


ابن سینا پزشک و حکیم گرانقدر ایران در تعریفی از حکمت می گوید  :تعریف حکمت متکی بر غایت آن است. 

چون بنابر باور وی به مدد و یاری حکمت می توان هر آنچه را که شایسته است بشناسیم و زمانی که نظر ما و عمل ما و وجود ما حکیمانه شد آن گاه می توانیم بر حسب طاقتمان به آن کمال نفسانی لازم برسیم و در آن زمان است که به عالمی معقول مبدل خواهیم شد . با تبدیل سیر تبدیل ما نیز آغاز شده و به رستگاری در جهان آخرت نائل می گردیم.

او حکمت را به نظری و عملی تقسیم می کند که حکمت نظری به ما می آموزد تا به یک باور یقینی در ارتباط با موجوداتی برسیم که وجود آنها ربطی به فعل انسان ندارد ولی به کمک آنها ما به شناخت حق نائل می شویم.

حکمت عملی نیز  به ما  خیر و نیکویی و یا روش زندگی نیکو و پسندیده و عقلانی را می آموزد.


قرآن کتاب دعوت به تعقلون و یعقلون و یتفکرون  است. بطوری که واژه یعقلون حدود ۲۲ بار در قرآن یاد شده است. یعنی خداوند در قرآن ۲۲ بار آنانی که عقل خود را بکار می گیرند مورد تمجید قرارداده و ۲۴ بار از واژه تعقلون استفاده کرده که دعوت بشر به تعقل و تفکر است.

اگر در کتابی از کتابهای آسمانی به این میزان از تفکر بر خوردید این نویسنده را با خبر سازید.

به زبان ساده تر می توان مثالهایی زد  و توضیح داد که این حکمت و تعقل و تفکر به چه درد می خورد.؟ 

فرض کنید شما قرار است با شخصی قرار کاری بگذارید و او را برای کار بسیار بسیار مهم استخدام کنید. حال اگر شما از خرد کافی برخوردار و حکمت عملی در شما تجلی یافته باشید، شما می دانید که اگر شخص مورد نظر سه ویژگی را نداشته باشد می توان او را استخدام کرد:

-برده و بنده پول و ثروت نباشد.

_شهوتران و هوسباز نباشد.

-آن قدر صدمه نخورده باشد که همه وجودش را عقده های مختلف پر کرده باشد.

- به هر حرفی و خبر بی اساسی گوش ندهد .

-در بحرانها آرام ،متین و عاقلانه عمل کند.

امیر تهرانی