سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

قرآن: سوره نحل ۷۰‌ امین سکره بر حسب تاریخ نزول(بخش چهارم) -مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین

-سوره نحل  ۷۰‌ امین سکره بر حسب تاریخ نزول(بخش چهارم)

-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند

بنام خداوند بخشنده مهربان


مرگ پس و پیش نخواهد شد

و اگر خدا از ظلم و ستمگری‌های خلق انتقام کشد جنبنده ‏ای در زمین نخواهد گذاشت و لیکن او (عذاب) آن‌ها را تأخیر می‏افکند تا وقتی معین  !  ولی آن گاه که اجل آن‌ها در رسید دیگر یک لحظه پس و پیش نخواهند شد. (۶۱)

و این مشرکان آن‌چه را که بر خود نمی‏پسندند  به خدا نسبت می‌دهند و به دروغ می‏گویند که عاقبت نیکو دارند در صورتی که محققاً کیفر آن‌ها آتش دوزخ است و زودتر از دیگران هم به دوزخ می‏روند. (۶۲)

به خدا سوگند که ما رسولانی پیش از تو بر امم سابقه فرستادیم  ولی شیطان اعمال (زشت) مشرکان را در نظرشان زیبا جلوه داد، پس امروز شیطان یار آن‌هاست و به عذاب دردناک گرفتار خواهند بود. (۶۳)

قرآن بر ای رفع اختلاف مردم نازل شده است

و ما این کتاب را بر تو نفرستادیم مگر برای این که حقیقت را در آن‌چه  مردم اختلاف می‏کنند روشن کنی و برای اهل ایمان هدایت و رحمت باشد. (۶۴)

بارش باران آیتی بر ای اهل  فهم و درک است

و خدا از آسمان باران را فرستاد تا زمین را پس از مرگ زنده کرد، البته در این کار آیتی بر آنان که بشنوند پدیدار است. (۶۵)

تولید شیر در  حیوانات شیر ده خود حکمتی است 

و البته برای شما ملاحظه حال چهارپایان  همه عبرت و حکمت است، که ما از آن‌چه در شکم آن است از میان سرگین و خون، شما را شیر پاک می‏نوشانیم که در طبع همه نوشندگان گواراست. (۶۶)

فقط خردمندان به حکمت و رازهای میوه ها پی می برند

و هم از میوه‏ های درخت خرما و انگور که از آن نوشابه ‏های شیرین و رزق حلال نیکو به دست آرید، که در این کار نیز آیتی برای خردمندان پدیدار است. (۶۷)

به زنبور عسل الهام‌شده در مکانهای بلند مسکن گزیند

و خدایت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‏ها و درختان و سقف‌های رفیع، منزل گیر. (۶۸)

عسل زنبور شفاست و فقط اهل تفکر و اندیشه به آن پی می بر ند

و سپس از انواع میوه‏های شیرین  غذیه کن و راه پروردگارت را به اطاعت بپوی، آن گاه از درون آن، شربت شیرینی به رنگ‌های مختلف بیرون آید که در آن شفای مردمان است. در این کار نیز آیتی (از قدرت خدا) برای متفکران پیداست. (۶۹)

پیری  اگر اوج گیرد  می تواند با فراموشی کامل همراه باشد(آلزایمر)

و خدا شما را آفریده و سپس می‏میراند و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری می‏رسانند که هر چه دانسته همه را فراموش می‏کند. همانا خداست که همیشه دانا و تواناست. (۷۰)

اگر ثروتمندان  از ثروت خود به ندارها می دادند

و خدا رزق بعضی از شما را بر بعضی دیگر فزونی داده، آنان که رزقشان افزون شده (زیادی) رزقشان را به زیردستان و غلامان نمی‏دهند تا با هم مساوی شوند  آیا نعمت ایمان به خدا را  باید انکار کنند؟! (۷۱)

و خدا از جنس خودتان برای شما جفت‌هایی آفرید و از آن جفت‌ها پسران و دختران و دامادان و نوادگان بر شما خلق فرمود، و از نعمت‌های پاکیزه لذیذ روزی داد آیا مردم باز به باطل می‏گروند و به نعمت خدا کافر می‏شوند؟! (۷۲)

بت ها هیچ کاره اند و مالک هیچ‌چیز نیستند

و بت‏پرستان خدا را نمی‏ پرستند و به جای او بت‌هایی را پرستش می‏کنند که از آسمان و زمین مالک چیزی که روزی به مشرکان دهند اصلاً نیستند و توانایی (بر هیچ کار) ندارند. (۷۳)

پس برای خدا مثل و مانند نشمارید (و به خدای یکتا بگروید) که خدا داناست و شما نادانید. (۷۴)

خدا مثلی زده (بشنوید): آیا بنده مملوکی که قادر بر هیچ چیز (حتی بر نفس خود) نیست با مردی آزاد که ما به او رزقی نیکو (و مال حلال بسیار) عطا کردیم که پنهان و آشکار هر چه خواهد از آن انفاق می‏کند، این دو یکسانند؟ (هرگز یکسان نیستند. مثل بت و خدا و بت‏پرست و خداپرست بدین مثال ماند). ستایش مخصوص خداست و لیکن اکثر مردم آگاه نیستند. (۷۵)

و خدا مثلی زده (بشنوید): دو نفر مرد یکی بنده ‏ای باشد گنگ و از هر جهت عاجز و کلّ بر مولای خود که از هیچ راه، خیری به مالک خویش نرساند و دیگری مردی (آزاد و مقتدر) که به عدالت و احسان فرمان دهد و خود هم به راه مستقیم باشد، آیا این دو نفر یکسانند؟ (هرگز یکسان نیستند. مثل کافر و مؤمن بدین مثال ماند). (۷۶)

فقط خداست که بر  غیب آسمان و زمین آگاه است

و تنها خدا بر غیب آسمان‌ها و زمین آگاه است و بس، و کار ساعت قیامت (در سرعت و آسانی) مانند چشم بر هم زدن یا نزدیک‏تر بیش نیست، که خدا البته بر هر چیز تواناست. (۷۷)

کودک که متولد می شود هیچ نمی داند

و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‏دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگرشکر   (این نعمت‌ها) به جای آرید. (۷۸)

پرواز پرندگان برای اهل ایمان الهام بخش است

آیا در مرغان هوا نمی‏نگرند که در جوّ آسمان مسخّرند و به جز خدا کسی نگهبان آن‌ها نیست؟! در این امر برای اهل ایمان نشانه‏ هایی (از قدرت حق) پدیدار است. (۷۹)

و خدا برای سکونت  شما منزل‌هایتان را مقرر داشت و  از پوست و موی چهارپایان خیمه ‏ها را برای شما قرار داد تا وقت حرکت و سکون سبک‌وزن و قابل انتقال باشد، و از پشم و کرک و موی آن‌ها اثاثیه منزل و متاع و اسباب زندگانی  برای شما خلق فرمود که تا هنگامی معین از آن استفاده کنید. (۸۰)

ادامه دارد...

۱۳ موضوع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد