سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سیری در کتابهای مقدس(قرآن) (۱۴): خداوند سیر و سفر را دوست دارد

 

 تا می توانید سفر کنید !

یکی از ویژگیهای شگفت انگیز قرآن تشویق انسانها به سیر و سفر است.گویی خداوند که خود نیاز به هیچ حرکتی ندارد میل مبار کش بر این است که بندگان او اهل سیر و سفر و آنهم در همه کره زمین باشند.

اما سیر و سفری که خداوند می خواهد ما  بندگان انجام دهیم بر اساس آیاتش سیر و سفر حکیمانه و معرفت آموزی است.

 د ر این نوع سفر همه چیز مهم است!سرزمین های ویران شده،سرزمین های آباد شده،تمدن های گمشده ،تمدن های پیدا شده ...

احتمالا بخاطر دارید که پیکر مومیایی شده رامسس دوم فرعون هم زمان حضرت موسی و در زمان ژسکار دستن برایش پاسپورت صادر شد و با تشریفات خاص در فرودگا ه پاریس در یافت و اسب سواران پلیس پیکر مومیایی او را بدرقه کردند. 

هدف از این سفر مومیایی بررسی علل رسوبات در برخی از بخشهای پیکر مومیایی بود.همین چتد روز پیش مسئول بخش مومیایی ها در مصر اعلام نمود که متاسفانه وقتی مومیایی در پاریس بودبخشهایی  ازان و قسمتی از مو های او برداشته شده  و در یک حراج با قیمتهای بالا فروخته شده است. نکته مهم در این ارتباط آیه   سوره   قرآن است که خطاب به فرعون زمان موسی می گوید!ما امروز ب ن تو را نجات می دهیم تا نشانه ای برای مردمان باشد.


آیات ۹۰ تا ۹۲ سوره یونس

فرزندان اسرائیل را از دریا گذراندیم پس فرعون و سپاهیانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال کردند تا وقتى که در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ایمان آوردم که هیچ معبودى جز آنکه فرزندان اسرائیل به او گرویده‏ اند نیست و من از تسلیم ‏شدگانم 

اکنون در حالى که پیش از این نافرمانى میکردى و از تباهکاران بودى (۹۱)

 

پس امروز  بدن تو را نجات می دهیم  تا براى کسانى که از پى تو مى ‏آیند عبرتى باشد و بى‏ گمان بسیارى از مردم از نشانه‏ هاى ما غافلند (۹۲ سوره یونس)

 

بنابر این باید در زمین گشت تا حال پیشینیان را دریافت که چه بودند و چه کردند!

در زمین بگردید و بنگرید فرجام گنه ‏پیشگان چگونه بوده است (۶۹) نمل

 

بگو در زمین بگردید(سفر کنید) و بنگرید فرجام کسانى که پیشتر بوده و بیشترشان مشرک بودند چگونه بوده است (۴۲) روم

 

بگو در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز کرده است‏ سپس بازهم  خداست که نشاه آخرت را پدید مى ‏آورد خداست که بر هر چیزى تواناست (۲۰) عنکبوت

 

بگو در زمین بگردید آنگاه بنگرید که فرجام تکذیب ‏کنندگان چگونه بوده است (۱۱)انعام

 

 

قطعا پیش از شما سنتهایى بوده و سپرى شده است پس در زمین بگردید و بنگرید که فرجام تکذیب ‏کنندگان چگونه بوده است (۱۳۷)آل عمران

 

آیا در زمین نگشته‏ اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آنان بودند چگونه بوده است [آنها به مراتب از حیث تعداد] بیشتر از آنان و از حیث  نیرو و آثار در روى زمین استوارتر بودند ولی  آنچه به دست مى ‏آوردند به حالشان سودى نبخشید (۸۲)غافر

 

 

پیش از تو [نیز] جز مردانى از اهل شهرها را که به آنان وحى میکردیم نفرستادیم آیا در زمین نگردیده‏ اند تا فرجام کسانى را که پیش از آنان بوده‏ اند بنگرند و قطعا سراى آخرت براى کسانى که پرهیزگارى کرده‏ اند بهتر است آیا نمى‏ اندیشید (۱۰۹ یوسف

 

آیا در زمین نگردیده‏ اند تا فرجام [کار] کسانى را که پیش از ایشان [زیسته] و نیرومندتر از ایشان بودند بنگرند و هیچ چیز نه در آسمانها و نه در زمین خدا را درمانده نکرده است چرا که او همواره داناى تواناست (۴۴)فاطر

 

آیا در زمین گردش نکرده‏ اند تا دلهایى داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایى که با آن بشنوند در حقیقت چشمها کور نیست لیکن دلهایى که در سینه‏ هاست کور است (۴۶)حج

 

آیا در زمین نگردیده‏ اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آنها [زیسته]اند چگونه بوده است آنها از ایشان نیرومندتر بوده و آثار پایدار تری ر روى زمین باقی گذاشتند  با این همه خدا آنان را به کیفر گناهانشان گرفتار کرد و در برابر خدا حمایتگرى نداشتند (۲۱ سوره غافر)

 

مگر در زمین نگشته‏ اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آنها بودند به کجا انجامیده ست‏ خدا زیر و زبرشان کرد و کافران را نظایر [همین کیفرها در پیش] است (۱۰)محمد

 

در حقیقت در میان هر امتى فرستاده‏ اى برانگیختیم [تا بگوید] خدا را بپرستید و از طاغوت [=فریبگر] بپرهیزید پس از ایشان کسى است که خدا [او را] هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیب ‏کنندگان چگونه بوده است (۳۶) نحل



سیری در کتابهای مقدس (۱۲): امام کیست؟


امام کیست؟

قرآن :
"و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید [خدا به او] فرمود من تو راامام( پیشواى) مردم قرار دادم [ابراهیم] پرسید از دودمانم [چطور] فرمود پیمان من به بیدادگران نمى رسد ." آیه ۱۲۴ سوره بقره

پس :
امام کسی است که در زندگیش هر گز مرتکب ظلم نمی شود،
:امام، باید عارف وعالم بر انسان و جھان و زمان باشد
امام باید بیانگر معارف غیبی و باورھای دینی بزبان علوم و عقایدعقلی و عینی باشد.
امام یعنی کارگاه و دانشگاه تبدیل دین به علم !
امام یعنی کسی متافیزیک را در فیزیک ،
و آخرت را در دنیا ،
وباطن را در ظاھر تعییّن و تبیین مینماید،
امام یعنی پرهیزگار ترین انسانها بر روی کره زمین در زمان خویش،
امام یعنی کسی که خدا در قلبش و در ذهنش فرمانده اصلی است،
امام کسی است که رنجهای بشری را کاهش دهد،
امام کسی است که بر زخمهای روحی انسان مرهم بگذارد،
امام کسی است که هدفش و همه کوشش عدالت و داد گستری باشد،
امام کسی است که به تمامی قوانین الهی و کتاب خدا و دین آگاهی کامل دارد و نیاز به پرسش و جو از دیگری ندارد،
امام بخشنده ترین، فهمیده ترین، با رحم ترین، هوشیار ترین انسان زمانه است،
اما م کسی است که سربار دیگران نیست بلکه او ست که به دیگران کمک می رساند،
امام کسی است که نگاهش غم از دل می زداید،
امام کسی است که با دوستان مروت بی پایان دارد و با دشمنان مدارا می کند،
اما م کسی است که از دیدگاه عقل و خرد آسمانی به جهان می نگرد،
امام کسی است که با آیینه الهی و اسمانی به زمین و زمینیان نگاه می کند،
امام کسی است که بی مزد و منت انسان را بر سر سفر مائده اسمانی می نشاند،
امام کسی است که حق می گوید و حق می شنود و به حرف حق اعتماد دارد،
امام نھایتاً کسی است که انسان ها را برای دیدار با پروردگار مھیا میسازد و این ھمان مقدمه قیامت روح است.
امیر تهرانی راد

(ح.ف)

سیری در کتابهای مقدس ۱۱ (قرآن): قوانین قرض گرفتن و قرض دادن

چگونه قرض بدهیم و چگونه قرض بگیریم؟

قوانین قرض گرفتن و قرض دادن:

آیه "کسانی که ایمان آورده اید، چون وامی تا مدتی معین به یکدیگر دهید، آن را بنویسید،

و باید در بین شما کاتبی باشد که آن را به درستی بنویسد،

و کاتب نباید که در نوشتن از آنچه خدا به او آموخته است سرپیچی کند،

و مدیون باید که بر کاتب املاء کند و از الله که  پروردگار اوست  بترسد و از آن هیچ نکاهد،

اگر مدیون سفیه یا صغیر بود و خود املاء کردن نمیدانست ولی او از روی عدالت املاء کند و دو شاهد مرد به شهادت گیرید،

اگر دو مرد نبود، یک مرد و دو زن که به آنها رضایت دهید شهادت بدهند،

تا اگر یکی فراموش کرد دیگری به یادش بیاورد،

و شاهدان چون به شهادت دعوت شوند، نباید که از شهادت خودداری کنند،

و از نوشتن مدت دین خود، چه کوچک و چه بزرگ ملول مشوید،

این روش در نزد خدا عادلانه تر است،

و شهادت را استوار دارنده تر و شک و تردید را زایل کننده تر،

و هرگاه معامله نقدی باشد اگر برای آن سندی ننویسید مرتکب گناهی نشده اید و چون معامله ای کنید، شاهدی گیرید و نباید به کاتب و شاهد زیانی برسد،

که اگر چنین کنید نافرمانی کرده اید از خدای بترسید خدا شما را تعلیم می دهد و او بر هر چیزی آگاه است."

آیه ۲۸۲ سوره بقره

سیری در کتابهای مقدس ۱۰ (قرآن): پنج ستون رستگاری ونجات

پنج ستون اصلی رستگاری

یکی از  کوتاه ترین ولی پرمعنا ترین سوره های قرآن سوره عصر است. بر حسب تاریخ نزول سیزدهمین سورهای است که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است. خطاب وحیانی کوتاه ولی ابلاغ کننده اصول اولیه و ابدی یک دین الهی: 

-ایمان به خداوند و کتاب و پیامبر و جهان آخرت و احکام و قوانین پرودگار 

-نیکوکاری در تمام دوران زندگی! 

کارهای نیک، این سر الاسرار نیکبختی در دوجهان. هیچ انسانی ایمان حقیقی در او شکل نمی گیرد مگر آن که شوق انجام کار نیک سرتاسر  کشور روح او را در نوردیده باشد.

- و این که انسان های با ایمان یکدیگر را به حق و حق خواهی و حق جویی و حق دهی و حق گویی سفارش می کنند. که گفته اند !حق بگو و حق بشنو!

-و این که انسان های با ایمان یکدیگر را به صبر و پایداری سفارش می کنند. صبر در ایمان، صبر در پاکدامنی، صبر در درستی

سیری در کتابهای مقدس ۹(قرآن): چرا دادگستری ما اینقدر شلوغ است.

چرا دادگستری ما اینقدر شلوغ است

 

یک آیه که درمان هزاران هزار مشکل است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

«یأیهَا الَّذینَ ءَامَنوا أَوفوا بِالعُقودِ...»

آیه نخست سوره مائد۶

"ای کسانی که ایمان آورده اید، به پیمان ها وفا کنید"


تمامی فقهاء به لازم الاجرا بودن همه پیمان ها و تعهدات  با توجه به آیه فوق استدلال نموده اند.

 

اما متاسفانه به تعهدات و پیمانها عمل نمی شود و این پدیده فزاینده ایت و حالت اپیدمی پیدا کرده است. یا


 نتیجه آن است که روز به روز بر تعداد شاکیان در دادگستری و مراکز دادرسی افزوده می شود. روز بروز بر بی اعتمادی بین مردم افزوده می شود. 


درمان را می دانیم و آنرا بلد هستیم و می توانیم آنرا بکار گیریم اما نمی خواهیم که به آن عمل کنیم.

 پس تا زمان پای بند شدن به عهدها و تعهدات آرامشی نخواهد بود. 


چک ها ی برگشتی ، قرار داد های عمل  نشده ، قول های شکسته و سوخته، حرفهای پوچ، تعهدات بر دوش گرفته و بر زمین گذاشته شده چشم انداز خوبی را به دست نمی دهد مگر آن که اکثریت یک جامعه به تعهدات خود پای بند باشند.