ادامه از نوشتا ر پیشین
انجیل عهد عتیق
دستور ساختن مذبح، صحن مسکن،و روغن مصفی
و مذبح را از چوب شطیم بساز، طولش پنج ذراع و عرضش پنج ذراع. و مذبح مربع باشد. و بلندیاش سه ذراع.
۲ و شاخههایش را بر چهار گوشهاش بساز و شاخههایش از همان باشد و آن را به برنج بپوشان.
۳ و لگنهایش را برای برداشتن خاکسترش بساز. و خاکاندازهایش و جامهایش و چنگالهایش و مِجْمَرهایش و همه اسبابش را از برنج بساز.
۴ و برایش آتشدانی مشبک برنجین بساز و بر آن شبکه چهار حلقه برنجین بر چهار گوشهاش بساز.
۵ و آن را در زیر، کنار مذبح بگذار تا شبکه به نصف مذبح برسد.
۶ و دو عصا برای مذبح بساز. عصاها از چوب شطیم باشد و آنها را به برنج بپوشان.
۷ و عصاها را در حلقهها بگذرانند، و عصاها بر هر دو طرف مذبح باشد تا آن را بردارند.
۸ و آن را مُجَوَّف از تختهها بساز، همچنان که در کوه به تو نشان داده شد، به این طور ساخته شود.
صحن مسکن
۹ و صحن مسکن را بساز به طرف جنوب به سمت یمانی. پردههای صحن از کتان نازک تابیده شده باشد، و طولش صد ذراع به یک طرف.
۱۰ و ستونهایش بیست و پایههای آنها بیست، از برنج باشد و قلابهای ستونها و پشتبندهای آنها از نقره باشد.
۱۱ و همچنین به طرف شمال، در طولش پردهها باشد که طول آنها صد ذراع باشد و بیست ستون آن و بیست پایه آنها از برنج باشد و قلابهای ستونها و پشت بندهای آنها از نقره باشد.
۱۲ و برای عرض صحن به سمت مغرب، پردههای پنجاه ذراعی باشد. و ستونهای آنها ده و پایههای آنها ده.
۱۳ و عرض صحن به جانب مشرق از سمت طلوع پنجاه ذراع باشد.
۱۴ و پردههای یک طرفِ دروازه، پانزده ذراع و ستونهای آنها سه و پایههای آنها سه.
۱۵ و پردههای طرف دیگر پانزده ذراعی و ستونهای آنها سه و پایههای آنها سه.
۱۶ و برای دروازه صحن، پرده بیست ذراعی از لاجورد و ارغوان و قرمز و کتان نازک تابیده شده از صنعت طراز باشد. و ستونهایش چهار و پایههایش چهار.
۱۷ همه ستونهای گرداگرد صحن با پشتبندهای نقره پیوسته شود، و قلابهای آنها از نقره و پایههای آنها از برنج باشد.
۱۸ طول صحن صد ذراع، و عرضش در هر جا پنجاه ذراع، و بلندیاش پنج ذراع از کتان نازک تابیده شده، و پایههایش از برنج باشد.
۱۹ و همه اسباب مسکن برای هر خدمتی، و همه میخهایش، و همه میخهای صحن از برنج باشد.
روغن مصفی
۲۰ و تو بنیاسرائیل را امر فرما که روغن زیتون مصفی و کوبیده شده برای روشنایی نزد تو بیاورند تا چراغها دائماً روشن شود.
۲۱ در خیمه اجتماع، بیرون پردهای که در برابر شهادت است، هارون و پسرانش از شام تا صبح، به حضور خداوند آن را درست کنند. و این برای بنیاسرائیل نسلاً بعد نسل فریضه ابدی باشد.»
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
فهرست موضوعاتی که برای نخستین بار توسط قرآن بعنوان یک کتاب مقدس مطرح شد
(بخش هشتم)
تعقل و تفکر: عالمهستی
۱-راستى که در آفرینش آسمانها و زمین،۲-تعقل و تفکر: میوه ها
و از میوه درختان خرما و انگور باده مستى بخش و خوراکى نیکو براى خود مى گیرید قطعا در این[ها] براى مردمى که تعقل مى کنند نشانه اى است نحل (۶۷)۳-تعقل و تفکر: باستان شناسی شهر سوخته
از آن شهر نابود شده (محل زندگی قوم لوط) براى مردمى که مى اندیشند نشانه اى روشن باقى گذاشتیم عنکبوت(۳۵)۴-تعقل و تفکر: رعد و برق و باران
و از نشانه هاى او [اینکه] برق را براى شما بیم آور و امیدبخش مى نمایاند و از آسمان به تدریج آبى فرو مى فرستد که به وسیله آن زمین را پس از مرگش زنده مى گرداند در این [امر هم] براى مردمى که تعقل مى کنند قطعا نشانه هایى است روم(۲۴)۵-تعقل و تفکر : شب و روز و رزق انسان که از آسمان می آید
و [نیز در] پیاپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به وسیل آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و همچنین در اینها براى مردمى که اهل تعقل اند و مى اندیشند نشانه هایى است جاثیه ۵
۶-تعقل و تفکر: تسخیر شب و روز
و شب و روز و خورشید و ماه را براى شما رام گردانید و ستارگان به فرمان او مسخر شده اند مسلما در این [امور] براى مردمى که تعقل مى کنند نشانه هاست نحل ۱۲
۷-تعقل و تفکر:باغها و کشتزارها و درختان
و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغهایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى گردند و برخى از آنها را در میوه بر برخى دیگر برترى مى دهیم بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقل مى کنند دلایل [روشنى] و جود دارد رعد ۴بدانید که خداوند زمین را پس از پژمردگیش دوباره زنده می کند و ما این نشانه ها را برای شما ذکر می کنیم شاید تعقل و اندیشه کنید . حدید ۱۷
۹- تعقل و تفکر : نشانه ها و آیات
... ما نشانه ها و ایات خود را بر ای شما شرح داده ایم شاید تعقل و اندیشه کنید. بقره ۲۴۲۱۰-تعقل و تفکر
و ما به هرکس عمر طولانی دهیم چیزهایی را از او می گیریم آیا تعقل و اندیشه نمی کنید. یس ۸۱۱-تعقل و تفکر درد دل جهنمیان
و گویند اگر (حرفهای پیامبران) را شنیده بودیم و یا تعقل کرده بودیم الان در میان دوزخیان نبودیم صافات ۳۵ ۰)
۱۲- تعقل و تفکر : شهر نابود شده
از آن شهر نابود شده (محل زندگی قوم لوط) براى مردمى که مى اندیشند نشانه اى روشن باقى گذاشتیم عنکبوت(۳۵)
( بقره ۴۴)
۱۳ -تعقل و تفکر: خود را فرا موش می کنید
آیا مردم را به نیکی سفارش می کنید ولی خودتان را فراموش می کنید
صافات ۱۳۷)۱۴-تعقل و تفکر : قرآن
ما آن را قرآنى عربى قرار دادیم باشد که بیندیشید و تعقل کنید ( زخرف ۳)
۱۵-تعقل و تفکر: سرگذشت خود شما
در حقیقت ما کتابى به سوى شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمى اندیشید ( انبیاء ۱۰تا این بخش ۱۲۱ موضوع
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
فهرست مو ضوعاتی که نخستین بار توسط قرآن بعنوان یک کتاب مقدس مطرح شد(بخش هفتم)
۱-آنچه که بر خدا واجب است
خداوند رحمت را بر خویش واجب کرده است.۲-رحمت خدا عالمگیرست
رحمت الهی برای همه و همه جاست است و شامل هر چیزی میشود
اعراف/156.
۳-رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است
رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
اعراف/56.
۴-اگر درها همه بسته در لطف خدا بازه
از رحمت مایوس نمیشوند، مگر گمراهان !
حجر/56.
۵-رحمت پرودگار فقط در اختیار خود اوست
حقیقتاً هیچ کسی نمیتواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ کس نمیتواند آن رحمت را بر وی فرود اورد،.
فاطر/2..
۶-مادر ، پدر و کودک
• مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر میدهند. این برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند. و بر آن کس که فرزند برای او متولد شده (=پدر)، لازم است،
• خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته در مدت شیردادن بپردازد؛
• هیچ کس موظف به بیش از مقدار توانایی خود نیست! نه مادر حق ضررزدن ۷-به کودک را دارد، و نه پدر.
• و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد و اگر آن دو، با رضایت یکدیگر و مشورت، بخواهند کودک را از شیر بازگیرند، گناهی بر آنها نیست. و اگر خواستید دایهای برای فرزندان خود بگیرید، گناهی بر شما نیست؛ به شرط این که حق گذشته مادر را به طور شایسته بپردازید. و از خدا بپرهیزید! و بدانید خدا، به آنچه انجام میدهید، بیناست!
• ( بقره آیه ۲۳۳)
•
• ۷-بر چه کسی گوشت خوک و مردار حلال است
• خداوند، تنهاگوشت مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیرخدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. ولی آن کس که مجبور شود، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد، گناهی بر او نیست؛ (و میتواند برای حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد؛) خداوند بخشنده و مهربان است.
• (بقره آیه ۱۷۳)
• ۸-صیت برای پس از مرگ لازم است،و شرایطی که حتما باید انجام شود
• بر شما لازم است که : «هنگامی که یکی از شما را مرگ فرارسد، اگر چیز خوبی (=مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و نزدیکان، به طور شایسته وصیت کند! این حقی است بر پرهیزکاران!».
• (آیه بقره ۱۸۰)
۹-وصیت را تغییر نده
پس کسانی که بعد از شنیدنش آن را تغییر دهند، گناه آن، تنها بر کسانی است که آن (وصیت) را تغییر میدهند؛ خداوند شنوا و داناست.۱۰-به وصیت کننده و وارثان تذکر دهید
و کسی که از انحراف وصیت کننده ، یا از گناه او بترسد و میان آنها را اصلاح دهد، گناهی بر او نیست؛ خداوند، آمرزنده و مهربان است.• ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. (آیه۳۸۱)
۱۲-استثناء های روزه
روزه در روزهاى معدودى بر شما مقرر شده است ولى هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد به همان شماره تعدادى از روزهاى دیگر را روزه بدارد و بر کسانى که روزه طاقت فرساست کفاره اى است وآن خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و لی بدانید که روزه گرفتن براى شما بهتر است ( بقره۱۸۴)
۱۳- اسنتثناء های روزه
ماه رمضان همان ماهی است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است کتابی که مردم را راهبر و شامل دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است،
پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است باید به شماره ان تعدادى از روزهاى دیگر را روزه بدارد خدا براى شما آسانى مى خواهد و براى شما دشوارى نمى خواهد تا شماره مقرر را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید ( بقره ۱۸۵
۱۴- رشوه ندهید! حرام خواری نکنید!
و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید و رشوه به قضات مدهید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید در حالى که خودتان میدانید (۱۸۸)
۱۵-در انتقام از کسی که بر شما تجاوز کرده زیاده روی نکنید،
• ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید) و تمام حرامها، (قابل) قصاص است و (به طور کلی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیادهروی ننمایید!) و بدانید خدا با پرهیزکاران است! (آیه 194)
تا این بخش ۱۰۶ موضوع
ادامه دارد...
ادامه از نوشتار پیشین
فهرست نکات و مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شد(بخش ششم)
۱. چراغ خدا همیشه روشن است
"می خواهند نور خدا را با دهان های خود خاموش کنند، ولی خداوند نمی گذارد، تا اینکه نور خود را کامل کند."۲. حرف بزرگتر از دهان زدن
بزرگ است سخنی که، از دهانهایشان خارج میشود۳. اگر جاهل با تو جر وبحث کرد...
و هنگامی که جاهلان آنان (خداباوران )را مورد خطاب قرار دهند، فقط سلامی به جاهلان میدهند (و با بی اعتنایی می گذرند)۴- پایان شب سیه سپید است
به راستی که با هر سختی آسانی است
سوره انشراح، آیه ۳
۵. خوبی را با خوبی باید پاسخ داد
آیا پاداش احسان جز احسان است؟
سوره الرحمن، آیه 60
۶. انسان خوب و بد را می شناسد(اصل آزادی عمل )
ما راه را به انسان نشان دادیم، خواه شاکر باشد خواه ناسپاس۷. با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری
و هر خیری که انفاق کنید، به طور کامل به شما بازگردانده شود
سوره بقره، آیه ۲۷۲
۸-ماشاالله لا قوه الا بالله
۱۸/۳۸
هیچ نیرویی بجز نیروی خدانیست(نیروی حقیقی از آن خداست)
۹-جنگ و شرایط اقدام به آن
۱-به مسلمانانی که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه دفاع داده شده زیرا مورد ظلم قرار گرفته اند
۲۲/۳۹
۲-و در راه خدا با کسانى که با شما مى جنگند بجنگید ولى از اندازه درنگذرید زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى دارد .۱۹۰ بقره
۳- اگر بازایستادند البته خدا آمرزنده مهربان است
۱۹۱ بقره
۱۰-وام و قرض را مکتوب کنید و شاهد بگیرید!
اى کسانى که ایمان آورده اید، هر گاه به وامى تا سررسیدى معین، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید. و باید نویسنده اى (صورت معامله را) بر اساس عدالت، میان شما بنویسد. و هیچ نویسنده اى نباید از نوشتن خوددارى کند؛ همان گونه (و به شکرانه آن) که خدا او را آموزش داده است. و کسى که بدهکار است باید املا کند، و او (=نویسنده) بنویسد. و از خدا که پروردگار اوست پروا نماید، و از آن، چیزى نکاهد۱۱-پاداش زن ، پاداش زن
۱-هر کس از مرد یا زن کار شایسته ای کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه اى حیات بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى دادند پاداش خواهیم داد . سوره نحل (۹۷)پاداش زن ، پاداش مرد
۲-و کسانى که کارهاى شایسته کنند چه مرد باشند چه زن در حالى که مؤمن باشند آنان داخل بهشت مى شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمایى مورد ستم قرار نمى گیرند ۴/ ۱۲۴۱۲-جزاء و کیفر فقط به اندازه جرم خواهد بود
هر که بدى کند جز به مانند آن کیفر نمى یابد و هر که کار شایسته کند چه مرد باشد یا زن در حالى که ایمان داشته باشد در نتیجه آنان داخل بهشت مى شوند و در آنجا بیحساب روزى مى یابند ۴۰/ ۴۰۱۳-عدالت
عدالت کنید که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. ۴۹/۱۴-پاکیزگی
خدا کسانى را که خواهان پاکیزگی اند دوست دارد ۹/۱۰۸
۱۵-نیکوکاران
در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست خود به هلاکت میفکنید و نیکى کنید که خدا نیکوکاران را دوست مى دارد (۱۹۵/ ۲)۱۶- توکل
چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل کنندگان را دوست مى دارد ( ۳/۱۹۵ )ادامه دارد
تا این بخش ۹۱ موضوع و مطلب
ادامه از نوشتار پیشین
انجیل عهد عتیق باب ۲۶:هدایا ، صندوق عهد، و خوان
هدایا
۱ و خداوند موسی را خطاب کرده، گفت:
۲ «به بنیاسرائیل بگو که برای من هدایا بیاورند؛ از هر که به میلِ دل بیاورد، هدایای مرا بگیرید.
۳ و این است هدایا که از ایشان میگیرید: طلا و نقره و برنج،
۴ و لاجورد و ارغوان و قرمز و کتان نازک و پشم بز،
۵ و پوست قوچ سرخشده و پوست خز و چوب شطیم،
۶ و روغن برای چراغها، و ادویه برای روغن مسح، و برای بخور معطر،
۷ و سنگهای عقیق و سنگهای مرصعی برای ایفود و سینهبند.
۸ و مقامی و مَقدَسی برای من بسازند تا در میان ایشان ساکن شوم.
۹ موافق هر آنچه به تو نشان دهم از نمونه مسکن و نمونه جمیع اسبابش، همچنین بسازید.
تابوت عهد
۱۰ و تابوتی از چوب شطیم بسازند که طولش دو ذراع و نیم، و عرضش یک ذراع و نیم و بلندیش یک ذراع و نیم باشد.
(ذرع معمولی ۱۰۴ سانتیمتر و ذرع شرعی ۴۵ سانتیمتر بوده است)
(شطیم . درختی است که آن را السیال یا سیال گویند و در اطراف دریای قلزم و اردن و دشت سینا بسیار روید. چوبش بسیار سخت و سنگین و پردوام ، رنگش گندم گون مایل به قرمزی می باشد. شاخهایش خاردار و برگهایش شبیه به پر، و شکوفه هایش کوچک و مثل شکوفه ٔ عنبر در بالا جمع می شود. (از قاموس کتاب مقدس ).
۱۱ و آن را به طلای خالص بپوشان. آن را از درون و بیرون بپوشان، و بر زبرش به هر طرف تاجی زرین بساز.
۱۲ و برایش چهار حلقه زرین بریز، و آنها را بر چهار قایمهاش بگذار، دو حلقه بر یک طرفش و دو حلقه بر طرف دیگر.
۱۳ و دو عصا از چوب شطیم بساز، و آنها را به طلا بپوشان.
۱۴ و آن عصاها را در حلقههایی که بر طرفین تابوت باشد بگذران، تا تابوت را به آنها بردارند.
۱۵ و عصاها در حلقههای تابوت بماند و از آنها برداشته نشود.
۱۶ و آن شهادتی را که به تو میدهم، در تابوت بگذار.
۱۷ و تخت رحمت را از طلای خالص بساز. طولش دو ذراع و نیم، و عرضش یک ذراع و نیم.
۱۸ و دو کروبی از طلا بساز، آنها را از چرخکاری از هر دو طرف تخت رحمت بساز.
(کروبی . فرشته ٔ مقرب . مهتر فرشتگان . در تورات کروب و جمع آن کروبیم آمده و به فرشتگانی اطلاق می شده که از حضور خداوند فرستاده می شوند یا آنکه همواره در نزدش حاضرند و گفته شده است که ایشان دارای دو بال هستند، اما تمثال آنان از طلا بود ودر زیر تابوت سکینه قرار داشتند و بالهای کروبی بر تابوت سایه می افکند. در اسلام آن را مهتر فرشتگان یا ملائکه ٔ مقرب دانند. ج ، کروبیون ، کروبیین . (فرهنگ فارسی معین ) : حمد و شکر و سپاس مر آن پادشاهی را که عالم عود و معاد را بتوسط ملائکه کروبی و روحانی در وجود آورد. (چهارمقاله ). ملائکه ٔ کروبی در پیش او با ندای ادخلوها بسلام آمنین . (جهانگشای جوینی ).
وگر بچشم ارادت نظر کند در دیو
فرشته ایش نماید بچشم کروبی .
۱۹ و یک کروبی در این سر و کروبی دیگر در آن سر بساز. کروبیان را از تخت رحمت بر هر دو طرفش بساز.
۲۰ و کروبیان بالهای خود را بر زِبَر آن پهن کنند، و تخت رحمت را به بالهای خود بپوشانند. و رویهای ایشان به سوی یکدیگر باشد، و رویهای کروبیان به طرف تخت رحمت باشد.
۲۱ و تخت رحمت را بر روی تابوت بگذار و شهادتی را که به تو میدهم در تابوت بنه.
۲۲ و در آنجا با تو ملاقات خواهم کرد و از بالای تخت رحمت از میان دو کروبی که بر تابوت شهادت میباشند، با تو سخن خواهم گفت، درباره همه اموری که به جهت بنیاسرائیل تو را امر خواهم فرمود.
خوان
۲۳ و خوانی از چوب شطیم بساز که طولش دو ذراع، و عرضش یک ذراع، و بلندیش یک ذراع و نیم باشد.
۲۴ و آن را به طلای خالص بپوشان، و تاجی از طلا به هر طرفش بساز.
۲۵ و حاشیهای به قدر چهار انگشت به اطرافش بساز، و برای حاشیهاش تاجی زرین از هر طرف بساز.
۲۶ و چهار حلقه زرین برایش بساز، و حلقهها را بر چهار گوشه چهار قایمهاش بگذار.
۲۷ و حلقهها در برابر حاشیه باشد، تا خانهها باشد به جهت عصاها برای برداشتن خوان.
۲۸ و عصاها را از چوب شطیم بساز، و آنها را به طلا بپوشان تا خوان را بدانها بردارند.
۲۹ و صحنها و کاسهها و جامها و پیالههایش را که به آنها هدایای ریختنی میریزند بساز، آنها را از طلای خالص بساز.
۳۰ و نانِ تَقْدِمِه را بر خوان، همیشه به حضور من بگذار.
(قرص نان که هر سبت بر روی محراب خیمه ( کتاب مقدس) و همچنین بعد از آن در معبد اورشلیم قرار داده میشده و توسط کاهنان به خدا تقدیم می شده است.)
چراغدان
۳۱ و چراغدانی از طلای خالص بساز، و از چرخکاری چراغدان ساخته شود؛ قاعدهاش و پایهاش و پیالههایش و سیبهایش و گلهایش از همان باشد.
۳۲ و شش شاخه از طرفینش بیرون آید، یعنی سه شاخه چراغدان از یک طرف و سه شاخه چراغدان از طرف دیگر.
۳۳ سه پیاله بادامی با سیبی و گلی در یک شاخه و سه پیاله بادامی با سیبی و گلی در شاخه دیگر و همچنین در شش شاخهای که از چراغدان بیرون میآید.
۳۴ و در چراغدان چهار پیاله بادامی با سیبها و گلهای آنها باشد.
۳۵ و سیبی زیر دو شاخه آن و سیبی زیر دو شاخه آن و سیبی زیر دو شاخه آن بر شش شاخهای که از چراغدان بیرون میآید.
۳۶ و سیبها و شاخههایش از همان باشد، یعنی از یک چرخکاری طلای خالص.
۳۷ و هفت چراغ برای آن بساز، و چراغهایش را بر بالای آن بگذار تا پیش روی آن را روشنایی دهند.
۳۸ و گُلگیرها و سینیهایش از طلای خالص باشد.
۳۹ خودش با همه اسبابش از یک وزنه طلای خالص ساخته شود.
۴۰ و آگاه باش که آنها را موافق نمونه آنها که در کوه به تو نشان داده شد بسازی.»
ادامه دارد...