سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

هزار آیه از قرآن(۸) : با شخص جاهل چگونه برخورد کنیم؟




هزار آیه از قرآن(۸)

با  شخص  جاهل چگونه برخورد کنیم؟

قران پاسخ می دهد:

"و بندگان خداى رحمان کسانى‏ اند که روى زمین به نرمى گام برمى دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‏ دهند."

آیه ۶۳  سوره فرقان


نکته:(به جاهل سلام کن فقط اگر با تو خطابی کرد و حرفی زد والا از همان سلام هم بگذر!)


....خودمان می گوییم "جاهل" است، یعنی:

-ممکن است به ما اهانت کند،
-ممکن است ما را مسخره کند،
-ممکن است ما را اذیت کند،
-ممکن است برای ما درد سر ایجاد کند،
-ممکن است صدمه جانی به ما بزند،
وخیلی چیزهای دیگر...

خوب تکلیف منطقی و عقلانی ما چیست؟
در گیرشدن بااو ؟
او را نصیحت کردن؟
با او وارد جر و بحث شدن؟
به او متلک پراندن؟
برای او از اخلاق و فلسفه گفتن؟ ...
ما خودمان که  قبول  کرده ایم او " جاهل " است  و همه جاهل ها هم  ضعیف نیستند . حتی ممکن است از ما قویتر باشند.
پس راه نجات همان است که سلامی کرده و بگذریم .

این سلام ، سلام نجات است ،سلام امنیت و امان است ،سلم عقل و دانایی است.


سعدی شاعر فهیم و نکته سنج ایر انی  گفته است:

 

آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرفست      با دوستان مروت با دشمنان مدارا

ادامه دا رد...

هزار آیه از قران(۷) : آیا می تو ان با پیامبران و صدیقین هم گروه شد؟



هزار آیه از قران(۷)

آیا می تو ان با پیامبران و صدیقین هم گروه شد؟


قران به این پرسش این گونه پاسخ می دهد :

"و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانى خواهند بود از گروه پیامبران و صدیقین و شهداء و صالحین  که خدا ایشان را گرامى داشته و آنان   چه نیکو همدمانی هستند     "

آیه ۶۹  سوره نساء

"این تفضل از جانب خداست و خدا بس داناست"
آیه ۷۰ 
سوره نساء

شرح

وقتی خداوند در قلب انسانی جای گرفت، و همه معبد روح او را خداوند پرنمود توجه همه پیامبران و   فر شتگان نیز به چنین انسانی خواهد بود. زیرا قلب او به مانند عرش الهی شده است که خداوند بر آن تکیه زده است. 

تمام فرشتگان و کروبیان و اولیاء الهی به خدا توجه دارند. خدا  نیز در قلب انسانی است که به حقیقت به  خدا اعتقاد دارد و از خدا پیروی می کند.

مرشد او خداست. معلم او خداست. خدا بااوست. خدا او را می بیند. خدا او را دوست دارد. به همین دلیل پیامبران و فرشتگان نیز به چنین انسانی توجه دارند. 

این چنین انسانی بطور حتم از پیامبر ان الهی نیز اطاعت می کند همانگونه که از خدا اطاعت می کند. چون پیامبر همان سفیری است که پیام خدا را به زمین می رساند. و کسی که مرشدش و مرادش خداست همواره گوش بزنگ رسیدن پیام الهی است پس او پیرو پیامبر خدا خواهد بود.
قرآن این نوع انسان را هم پرواز با پیامبر ان ، صدیقین و شهداء و صالحان معرفی می کند.

ادامه دارد...

هزار آیه از قران(۶): نیکوکاری دروغین و نیکوکاری حقیقی(۱۶ مولفه نیکوکاریها)


  • هزار آیه از قران (۶) : نیکوکاری دروغین و نیکوکاری حقیقی (۱۶ مولفه نیکو کاریها)

قران به باطن کارها نظر دارد. ظاهر از منظر قرآن نمی تواند محک خوبی برای تعیین عیار کارها و رفتار ها باشد. 

در ایه ۱۱۷ سوره بقره خداوند بطور کاملا صریح به دغلکاران و مقدس نماها ی پشت سرهم انداز اشاره می کند که ادای دینداران و نیکوکاران را در می آورند. و آنگاه فهرستی از کارهای نیک اصلی را ارائه می  کند:


  • قران

  • "نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و یا مغرب بگردانید(به زبان ساده یعنی ادا و اطوار در آورده و نقش بازی کنید) ، بلکه نیکو کاری آن است که:

    -کسى به خدا-و روز بازپسین-و فرشتگان -و کتاب آسمانی -و پیامبران ایمان آورد ،

    -و مال خود را با وجود دوست داشتنش به :

    -یتیمان و 

    -بینوایان و 

    -در راه ‏ماندگان و 

    -مسکینان و  ببخشد 

    -و نماز را برپاى دارد 

    -و زکات را بدهد 

    -و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند

    -و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند

    -آنانند کسانى که راست گفته‏ اند و آنان همان پرهیزگارانند

    آیه  (۱۷۷)  سوره بقره 

    موارد فوق ۱۶ اصل را  شامل می شود و  هرگاه می خواهید دیندار را بشناسید باید تحقیق کنید آیا ۱۶ مورد فوق در او وجود دار و به آنان پای بند است و یا خیر!

    اگر در طی عمر خود به ۱۶ مورد فوق پایبند باشد هم دیندار است، هم راستگوست و هم پرهیز کار است    چون .اظهار دینداری کردن با دیندار بودن و به اصول آن معتقد بودن صد در صد با دینداری تفاوت دارد.

    خداوند دو اصل دیگر را به ۱۶ مورد فوق اضافه می کند:

    در آیه دیگری خداوند بطور صریح از کسانی که هنگام تقدیس و تسبیح او در رازهای عالم هستی تفکر و اندیشه می کنند و به این می اندیشند که جهان هدفداراست تقدیر می کنند

    "همانان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند و می گویند که پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى، منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار!"

     آل عمران آیه (۱۹۱)

    یعنی علاوه بر ۱۶ ویژگی بر شمرده در آیه نخست یک نفر دیندار باید اهل تفکر و اندیشه باشد و حتی در زمان نسبیح و مناجات با خدا که همیشه باید یاد او را با ذکر نام هایش و یادش گرامی بدارد در رازهای عالم هستی تفکر و اندیشه کند و به نظم و ترتیب و شکوه جهان اندیشیده و پی به این نکته مهم ببرد که جهان جهانی هدفمند و اخلاقی  است.

     اگر همه اتمها یکسان و یک شکل خلق شده اند و اگر همه آنان موظفند که همواره در حرکت باشند و اگر الکترونها باید بدور هسته بگردند و اگر پروتون نباید تجزیه شود تا جهان پایدار باشد و خورشید و ماه همواره در گردش باشند و هر گز بر روی هم سقوط نکنند و...پس جهان را باید طراحی با هوش و  علم بی نهایت باشد که چنین طرح دقیقی آفریده است.

    اگر آن ۱۶ ویژگی بااین دو ویژگی را پیوند بزنیم آنگاه به معنی دیندار و دینداری می رسیم و ناگاه بر خود خواهیم لرزید که چقدر تعداد دینداران حقیقی کم و اندک است.

  • ادامه دارد...

هزار آیه از قران(۶) : نگریستن و تعقل کردن (از نگاه تا فکر)


هزار آیه از قران(۶)


نگریستن و تعقل کردن (از نگاه تا فکر)


"راستى که در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز و کشتیهایى که در دریا روانند با آنچه به مردم سود مى ‏رساند و آبى که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمین را پس از مردنش زنده گردانیده و در آن هر گونه جنبنده‏ اى پراکنده کرده و نیز گردانیدن بادها و ابرى که میان آسمان و زمین آرمیده است براى گروهى که مى‏ اندیشند واقعا نشانه‏ هایى وجود دارد."

  آیه ۱۶۴ سوره بقره  


کریشنا مورتی در کتاب "رهایی از دانستگی" می گوید:

"نگاه کردن و گوش کردن یکی از مشکل‌ترین کارها در زندگی است. نگاه کردن و گوش کردن یکی است. اگر چشمان شما با نگرانی‌هایتان قادر به دیدن نیستند و به عبارتی کورند، نمی‌توانید زیبائی غروب آفتاب را ببینید.

 اکثر ما تماس با طبیعت را از دست داده‌ایم. ... نمی‌دانم آیا متوجه شده‌اید که چه تعداد کمی از ما به طلوع یا غروب خورشید یا به مهتاب و انعکاس نور آن در آب نگاه می‌کنیم؟"

 

قرآن نیز  هدفش آموزش نگاه کردن ، گوش دادن و تعقل کردن است. انسانی که جهان با عظمت و پهناور را نمی بیند ، تغییر فصل  ها را مشاهده نمی کند، صدای باد را نمی شنود  و طلوع و غروب خورشید فکر نمی کند با سنگ و چوب چه فر قی دارد.

پیامبر ان  آمدند و زحمت کشیدند تابشر ببیند و بشنود و فکر کند.

ادامه دارد...

هزار آیه ازقران(۵): مردمانی که در پناه خدا هستند




هزار آیه ازقران(۵): مردمانی که در پناه خدا هستند


قرآن : خدا جامعه درستکار و نیکو کار را به بلا مبتلا نمی کند.


"و خدا بر آن نیست که هیچ سرزمینی  را در صورتی که مردم آن‌ مصلح و نیکوکار باشند به ظلم هلاک کند. "

آیه ۱۱۷ سوره هود

گشت و گذاری در احوالات  مرد مان نیکو کار و در ست کردار ویژگیهای زیر را به ما نشان می دهد:

-نیکوکاری به یکدیگر جزو ذات مردم است.
-بخاطر پاداش و مزد و شهرت نیکی نمی کنند،
-اکثریت جامعه نیکوکار اند
-اکثریت جامعه درستکارند:

 یعنی :

-ظلم نمی کنند
-خیانت نمی کنند

-دروغ نمی گویند
- دزدی نمی کنند
- گرانفروشی و کم فروشی نمی کنند
-تهمت نمی زنند
-وظیفه خود را بطور کامل انجام می دهند
-زندگی کدیگر را به باد فنا نمی دهند
-رشوه نمی گیرند.
-حسادت  نمی کنند

- شهادت دروغ نمی دهند
و  همیشه در این محله، در این شهر ، در این کشور ، در این جامعه یک نسیم بهشتی ملایم در جریان است. فضا آرام است ، نگرانی ها اندک و گذراست.   اختلافات زود بر طرف می شود، یتیمان  بی سر پرست نیستند، مسکین خاک نشین یا وجود ندارد یا اگر پیدا شود سریعا به او رسیدگی می شود، عهد و پیمانها محکم و پا بر جاست. بزرگترها مانند پدرند و مادر برای کوچکترها ! این  سرزمینها هرگز بلاخیز نمی شوند.

  البته باید توجه داشت که بلا خیز با بلازده تفاوت دارد.


در گفتار های مذهبی سیری علل بلا خیزی برخی جوامع به صورت زیر فهرست شده است:

-ظلم به مردم،
-ترک کارهاى نیک و احسان به مردم،
-کفر نعمت و ترک شکر و سپاس.
-و گناهانى که عذاب می آورند عبارت اند :
-ظلمى که ظالم نسبت به آن شناخت داشته باشد،
- تجاوز و تعدى به مردم و ریشخند کردن آنها.

-گناهانى که روزى انسان را می گیرند؛

اظهار فقر در حالی که انسان بی نیاز است
و کوچک شمردن نعمت ها
کفران نعمت های خدا.

اما گناهانى که پرده‏ ها ی آبرو و احترام را پاره می کنند عبارت اند از:
-خوردن شراب،
-بازى کردن قمار،
-شوخى و مزاح با مردم،
-سخنان لغو و بى‏فایده،
-عیب ‏جویى از مردم
-و همنشینى با مردان آلوده.
-گناهانى که مانع قبولى دعا می شوند

-کمک نکردن به ستم ‏دیدگان،
-نرسیدن به حال محرومان

گناهانى که موجب می شود که دشمنان بر انسان تسلط یابند، عبارت اند از:
-ظلم آشکار
-نافرمانى از نیکان و متابعت از اشرار.

گناهانى که آدمیان را زود هلاک می کنند عبارت اند از:

-قطع رحم،  بریدن پیوند از اقوام
-سوگند دروغ،
-گفتن سخنان غیر واقع،
-زنا،
-سد راه مسلمانان شدن
-و ادعاى امامت بدون لیاقت و شایستگى.

گناهانى که امیدها را قطع می کنند عبارت اند از:

-ناامیدى از رحمت خداوند،
-یأس از درگاه خدا،
-اطمینان و اعتماد به غیر خدا
-و تکذیب وعده‏ هاى خداوند. 

گناهانى که مانع قبولى دعا می شوند عبارت اند از: 

-سوء نیت،
-خبث باطن،
-دورویی  با برادران،
-اجابت نکردن دیگران،
-تأخیر نمازهاى واجب تا آن گاه که وقتش بگذرد،
-نیکى نکردن در راه خداوند،
-ندادن صدقه و ترک احسان،
-زبان به فحش و ناسزا گشودن

ادامه دارد...