۱۰۰۰ ایه از قرآن
اگر این دنیا بهشت ساختی آخرت هم بهشت ساخته ای.
در سوره بلد آیات ۱۳ الی ۱۸ به وضوح روش درست و خداپسندانه عبور از مارپیچ دنیا به آخرت مشخص شده است. منتهی این مطالب بسیار اندک توسط مبلغان ادیان مطرح می شود.اآنچه که بیشتر مبلغان ادیان به آن می پردازند و داد سخن در آین باره می دهند به عبادات و محرمات مربوط می شود که انور شخصی هستند. یعنی؛ نفع و ضررش فقط ب ای خود شخص است و دامن دیگری را نمی دیگرد و بر ای دیگری سودی ندارد. اما آنچه که از دیدگاه قرآن کارساز است نیکوکاری است که اثرش به همه جهان هستی و انسانها می رسد.در سوره بلد به شش مورد لز این موارد اشاره شده است:
چگونه توان دانست که آن عقبه (تکلیف و ایمان) چیست؟ ( 12 )
( گذر از عقبه ویا گردنه این جهان به آن جهان) بنده آزاد کردن است. ( 13 )
و طعام دادن در روز قحطی و گرسنگی است. ( 14 )
به یتیم خویشاوندان خود رسیدگی کردن. ( 15 )
یا به داد فقیر مضطرّ خاک نشین رسیدن. ( 16 )
و آن گاه هم از آنان باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به اهمیتت صبر و مهربانی با خلق سفارش میکنند. ( 17 )
که آنها اهل یمین و سعادتند (و نامه عمل به دست راست گیرند). ( 18 )
سوره البلد آیه ۱۳ تا ۱۸
ادامه دارد.
۱۰۰۰ ایه از قرآن
اگر این دنیا بهشت ساختی آخرت هم بهشت ساخته ای.
در سوره بلد آیات ۱۳ الی ۱۸ به وضوح روش درست و خداپسندانه عبور از مارپیچ دنیا به آخرت مشخص شده است. منتهی این مطالب بسیار اندک توسط مبلغان ادیان مطرح می شود.اآنچه که بیشتر مبلغان ادیان به آن می پردازند و داد سخن در آین باره می دهند به عبادات و محرمات مربوط می شود که انور شخصی هستند. یعنی؛ نفع و ضررش فقط ب ای خود شخص است و دامن دیگری را نمی دیگرد و بر ای دیگری سودی ندارد. اما آنچه که از
دیدگاه قرآن کارساز است نیکوکاری است که اثرش به همه جهان هستی و انسانها می رسد.در سوره بلد به شش مورد لز این موارد اشاره شده است:
چگونه توان دانست که آن عقبه (تکلیف و ایمان) چیست؟ ( 12 )
( گذر از عقبه ویا گردنه این جهان به آن جهان) بنده آزاد کردن است. ( 13 )
و طعام دادن در روز قحطی و گرسنگی است. ( 14 )
به یتیم خویشاوندان خود رسیدگی کردن. ( 15 )
یا به داد فقیر مضطرّ خاک نشین رسیدن. ( 16 )
و آن گاه هم از آنان باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به اهمیتت صبر و مهربانی با خلق سفارش میکنند. ( 17 )
که آنها اهل یمین و سعادتند (و نامه عمل به دست راست گیرند). ( 18 )
سوره البلد آیه ۱۳ تا ۱۸
ادامه دارد...
-موضوعاتی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
مریم مادر مسیح و بشارت فرشتگان به او در باره کلمه خدا
گفت: پروردگارا، برای من (به شکرانه این نعمت) آیتی مقرّر فرما، فرمود: تو را آیت این باشد که تا سه روز با مردم سخن جز به رمز نگویی، و پیوسته به یاد خدا باش و (او را) در صبحگاه و شبانگاه تسبیح گوی. (۴۱)و (یاد کن) آن گاه که فرشتگان گفتند: ای مریم، همانا خدا تو را برگزید و پاکیزه گردانید و بر زنان جهانیان برتری بخشید. (۴۲)ای مریم، فرمانبردار خدا باش و نماز را با اهل طاعت به جای آر. (۴۳)این از اخبار غیب است که به تو وحی میکنیم، و تو حاضر نبودی آن زمان که قرعه برای نگهبانی و کفالت مریم میزدند تا قرعه به نام کدام یک شود، و نبودی نزد ایشان وقتی که بر سر این کار نزاع میکردند. (۴۴)چون فرشتگان مریم را گفتند که خدا تو را به کلمه خود بشارت میدهد که نامش مسیح (عیسی) پسر مریم است، که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان (درگاه خدا) است. (۴۵)همانا خداست پروردگار من و شما، او را بپرستید، که همین است راه راست. (۵۱)
مسیح: کیست که مرا در راه خدا یاری کند؟
پس چون عیسی به یقین دریافت که قوم ایمان نخواهند آورد، گفت: کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریون (شاگردان خاص او) گفتند: ما یاریکنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آوردهایم، و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم. (۵۲)
پروردگارا ما به کتابی که فرستادی ایمان آورده و از رسول تو پیروی کردیم، نام ما را در صحیفه اهل یقین ثبت فرما. (۵۳)
یهود با خدا مکر کردند
یهود با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آنها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد. (۵۴)
خدا مسیح را قبض روح کرده و او را بسوی خود برد
(به یاد آر) وقتی که خدا فرمود: ای عیسی، همانا من تو را قبض نموده و به سوی خود بالا برم و تو را پاک و منزّه از کافران گردانم و پیروان تو را بر کافران تا روز قیامت برتری دهم، آن گاه بازگشت شما به سوی من خواهد بود، پس (به حق) حکم کنم در آنچه بر سر آن با هم به نزاع بر میخاستید. (۵۵)
پس آن گروهی را که کافر شدند به عذابی سخت در دنیا و آخرت معذّب گردانم، و (برای نجاتشان) هیچ کس به آنها مدد و یاری نخواهد کرد. (۵۶)
اما آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند، خدا اجر تمام و کامل به آنها عطا کند، و خدا هرگز ستمکاران را دوست نمیدارد. (۵۷)
این سخنان که بر تو میخوانیم از آیات الهی و ذکر حکمتآموز است. (۵۸)
عیسی مسیح و خلقت آدم
همانا مثل (خلقت) عیسی به امر خدا مثل خلقت آدم است که او را از خاک بساخت، سپس بدان خاک گفت: (بشری به حد کمال) باش، همان دم چنان گشت. (۵۹)
سخن حق همان است که از جانب خدا به تو رسید، مبادا هیچگاه در آن شک کنی! (۶۰)
ادامه دارد...
-سوره آل عمران ۸۹ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(۲)
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
قاتلان پیامبران و کشندگان عدالت پیشگان
همانا آنان که به آیات خدا کافر شوند و انبیاء را بیجرم و به ناحق بکشند و آن مردمی را که به درستی و عدل خوانند به قتل رسانند، آنها را به عذاب دردناک بشارت ده. (۲۱)
آنهایند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه گردیده و کسی آنها را یاری نخواهد کرد. (۲۲)
آیا ننگریستی آنهایی را که بهرهای از کتاب دادهاند که چون دعوت شوند تا کتاب خدا بر آنها حکم کند گروهی از آنان روی گردانند و از آن دوری گزینند؟ (۲۳)
بدین سبب که گویند: ما را هرگز در آتش جز روزهایی چند عذاب نکنند. و این سخنان باطل که به دروغ بر خود بستهاند آنها را در دین خود مغرور گردانیده است. (۲۴)
پس چگونه خواهد بود حالِ آنها هنگامی که جمع آوریم آنان را در روزی که هیچ شکی در آن نیست؟ و هر کس به تمام جزای اعمال خود خواهد رسید و به کسی ستم نخواهد شد. (۲۵)
ای خداوند! ای پادشاه ملک هستی
بگو (ای پیغمبر): بار خدایا، ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی. (۲۶)
شب و روز در هم می تنند
شب را در پرده روز نهان سازی، و روز را در حجاب شب ناپدید گردانی، زنده را از مرده و مرده را از زنده برانگیزی، و به هر که خواهی روزی بیحساب عطا کنی. (۲۷)
با کافران دوستی مکن مگر آن که برای جلوگیری از شر آنان ناچار شوی!
نباید اهل ایمان، مؤمنان را وا گذاشته و از کافران دوست گزینند، و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است مگر برای در حذر بودن از شرّ آنها. و خدا شما را از خود میترساند و بازگشت همه به سوی خدا خواهد بود. (۲۸)
(ای پیغمبر) بگو: هر چه را در دل پنهان داشته و یا آشکار کنید خدا به همه آنها آگاه است و به هر چه در آسمانها و زمین است داناست، و خدا بر همه چیز تواناست. (۲۹)
روزی که هر شخصی هر کار نیکو کرده همه را پیش روی خود حاضر بیند و نیز آنچه بد کرده آرزو کند که ای کاش میان او و کار بدش به مسافتی دور جدایی بود! و خداوند شما را از خود میترساند، و خداوند در حق بندگان بسی مهربان است. (۳۰)
بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست میدارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است. (۳۱)
بگو: فرمان خدا و رسول را اطاعت کنید و اگر روی گردانید همانا خدا هرگز کافران را دوست ندارد. (۳۲)
به حقیقت خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید. (۳۳)
فرزندانی هستند برخی از نسل برخی دیگر، و خدا شنوا و داناست. (۳۴)
آن گاه که زن عمران گفت: پروردگارا، من عهد کردم فرزندی که در رحم دارم از فرزندی خود در راه خدمت تو آزاد گردانم، این عهد من بپذیر که تویی شنوا و آگاه. (۳۵)
مریم مادر مسیح
و چون او را بزاد گفت: پروردگارا، فرزندم دختر است!- و خدا بر آنچه او زاییده داناتر است- و پسر مانند دختر نخواهد بود، و من او را مریم نام نهادم و او و فرزندانش را از شرّ شیطان رانده شده در پناه تو آوردم. (۳۶)
روزی آسمانی
پس خدا او را به نیکویی پذیرفت و به تربیتی نیکو پرورش داد و زکریا را برای کفالت و نگهبانی او برگماشت هر وقت زکریا به صومعه عبادت مریم میآمد نزد او رزق شگفتآوری مییافت، گفت که ای مریم، این روزی از کجا برای تو میرسد؟ پاسخ داد که این از جانب خداست، همانا خدا به هر کس خواهد روزی بیحساب دهد. (۳۷)
در آن هنگام زکریا پروردگار خود را بخواند، گفت: پروردگارا، مرا فرزندی پاک سرشت عطا فرما، که همانا تویی اجابتکنندهی دعا. (۳۸)
یحیی پیامبر مردی که مژده آمدن کلمه الله را داد
پس فرشتگان زکریا را ندا کردند هنگامی که در محراب عبادت به نماز ایستاده بود که همانا خدا تو را بشارت میدهد به یحیی ، در حالی که او به کلمه خدا گواهی دهد و او خود پیشوا و پارسا و پیغمبری از شایستگان است. (۳۹)
زکریا عرض کرد: پروردگارا، چگونه مرا پسری تواند بود در حالی که مرا سن پیری رسیده و عیالم عجوزی نازاست؟ گفت: چنین است، خدا هر آنچه بخواهد میکند. (۴۰)
ادامه دارد...
-سوره آل عمران ۸۹ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(۱)
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
به نام خداوند بخشنده مهربان
الف، لام. (۱)خدای یکتاست که جز او خدایی نیست که زنده و پاینده ابدی است. (۲)
آن خدایی که قرآن را به راستی بر تو فرستاد که تصدیقکننده کتب آسمانی قبل از خود است و تورات و انجیل را فرستاد، (۳)برای هدایت مردم، و نیز کتاب جداکننده میان حق و باطل را فرستاد. همانا آنان که به آیات خدا کافر شدند بر آنها عذاب سختی است، و خدا مقتدر و کیفرکننده ستمکاران است. (۴)همانا چیزی در آسمان و زمین از خدا پنهان نیست. (۵)خداست آن که صورت شما را در رحم مادران مینگارد هر گونه اراده کند. خدایی جز آن ذات یکتا نیست که توانا و داناست. (۶)
آیات محکم و متشابه
اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنهگری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند گویند: ما به همه کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این تنها خردمندان آگاهند. (۷)
دعاهای قرانی
بار پروردگارا، دلهای ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خود رحمتی عطا فرما، که تویی بسیار بخشنده . (۸)
پروردگارا، محققاً تو تمام مردم را در روزی که هیچ شبهه در آن نیست جمع سازی، و هرگز خدا نقض وعده خویش نخواهد کرد. (۹)
کافران را هرگز مال و فرزندانشان از عذاب خدا نرهاند، و آنان خود آتش افروز جهنّمند. (۱۰)این گروه هم به مانند فرعونیان و پیشینیان ، آیات ما را تکذیب کردند، خدا هم آنها را به کیفر گناهانشان مجازات کرد و خدا بدکاران را سخت به کیفر رساند. (۱۱)بگو به آنان که کافر شدند که به زودی مغلوب شوید و به جهنّم محشور گردید که بسیار بد جایگاهی است. (۱۲)
معجزه الهی
نشانه و آیتی برای شما در این بود که چون دو گروه با یکدیگر روبرو شدند گروهی در راه خدا جهاد میکردند و گروه دیگر کافر بودند، و گروه کافر مؤمنان را دو برابر خود به چشم میدیدند، و خدا توانایی و یاری دهد به هر که خواهد، و بدین آیت الهی اهل بصیرت عبرت جویند. (۱۳)
زن و فرزند و اسب و طلا ونقره و مزارع دلفریب اند ولی...
مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیانهایی از طلا و نقره و اسبهای نشاندار نیکو و چهارپایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، (لیکن) اینها متاع زندگانی دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو. (۱۴)
سبزه زارهای بهشتی
(ای پیغمبر) بگو: میخواهید شما را آگاه گردانم به بهتر از اینها؟ برای آنان که تقوا پیشه کنند نزد خدا باغهای بهشتی است که در زیر درختان آن نهرها جاری است و در آن جاوید و متنعّم هستند و زنان پاکیزه و آراستهای و خشنودی خدا، و خداوند به حال بندگان بیناست. (۱۵)آنان که عرضه دارند: پروردگارا: گناهان ما ببخش و ما را از عذاب جهنّم نگاه دار. (۱۶)
تقوا پیشه گان
آنان صابران و راستگویان و فرمانبرداران و انفاقکنندگان و استغفارکنندگان در سحرگاهانند. (۱۷)
خدا به یکتایی خود گواهی دهد که جز ذات اقدس او که نگهبان عدل و درستی است خدایی نیست، و فرشتگان و دانشمندان نیز به یکتایی او گواهی دهند نیست خدایی جز او که توانا و داناست. (۱۸)
دین نزد خدا اسلام است
همانا دین نزد خدا آیین اسلام است، و اهل کتاب راه اختلاف نپیمودند مگر پس از آگاهی به حقّانیت آن، و این خلاف را از راه حسد در میان آوردند. و هر کس به آیات خدا کافر شود محاسبه خدا زود خواهد بود. (۱۹)
ای پیامبر! تو وظیفه ای جز تبلیغ نداری.
پس اگر با تو احتجاج کنند، بگو: من و پیروانم خود را تسلیم امر خدا نمودهایم. و بگو با اهل کتاب و با امّیان: آیا شما هم تسلیم حق شده و ایمان آرید؟ و چنانچه ایمان آرند هدایت یافتهاند و اگر روی گردانند بر تو چیزی جز تبلیغ نیست و خداوند به حال بندگان بیناست. (۲۰)
ادامه دارد...