600 آیه از قران

"به یقین خدا بر مؤمنان منت نهادو پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند"

آیه  ۱۶۴ سوره آل عمران

قرآن  یکی ازماموریتهای اصلی  پیامبران را آموزش حکمت یعنی روش فکری عقلانی   و تعلیم حکمت عملی  معرفی کرده است.

در حقیقت قرآن کتاب دعوت به تعقل و  تفکراست. بطوری که واژه یعقلون حدود ۲۲ بار در قرآن یاد شده است. یعنی خداوند در قرآن ۲۲ بار آنانی که را  عقل خود را بکار می گیرند مورد تمجید قرارداده و ۲۴ بار از واژه تعقلون استفاده کرده که دعوت بشر به تعقل و تفکر است.

اگر در کتابی از کتابهای آسمانی به این میزان از تفکر بر خوردید این نویسنده را با خبر سازید.

به زبان ساده تر می توان مثالهایی زد  و توضیح داد که این حکمت و تعقل و تفکر به چه درد می خورد.؟

 فرض کنید شما همکاری دارید که اصولا شخص خطرناک و غیر معتقد به اصول اخلاقی و وجدانی است. در ضمن  او شما را آزرده است. شما در مقابل چنین شخص ترسناکی  چه تصمیمی می گیرید ؟آیا  تصمیم می گیرید که با او مستقیما در افتید؟

و آیا  در این صورت مطمئن هستید که در افتادن با او باعث ضرر بیشتر نمی شود؟

یا آن که شما هم جزو آنانی هستید که در این طور مواقع می گویند: بگذار او را غرق کنیم خودمان هم غرق شویم مانعی ندارد. 

 این  کار  از نظر پیروان تفکر و خرد به معنی آن است که شما با حکمت تعقلی آشنا نیستید. 

اما اگر در  این مورد  بدنبال را ه حل منطقی بودید که آن شخص مزاحم و مخالف را یا به گونه ای جذب کنید که تحت سیطره فکری شما در آید و یا به نحو عاقلانه او را ز خود دور کردید.شما حتما از حکمت بهره برده اید.

اگر در مقابل آنچه که می شنوید و می خوانید سریعا به انکار و یا پذیرش رو ی نمی آورید و سعی می کنید پس از تحقیق و بررسی آنرا بپذیرید و یا رد کنید در این صورت شما نیز از حمت تعقلی بر خور دارید.