سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره روم ۸۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالبی که نخستین بار توسط قران مطرح شدند: پیشگویی سقوط !


ادامه از نوشتار پیشین


-سوره روم ۸۴  امین سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالبی که نخستین بار توسط قران مطرح شدند


نام خداوند بخشنده مهربان‏

الم . (۱)

رومیان،شکست خوردند. (۲)

درنزدیکترین زمین  و آن‌ها پس از مغلوب شدن فعلی به زودی  غلبه خواهند کرد. (۳)

این پیروزی در طی چند سال خواهد گرفت و کلیه امور عالم از قبل از این و بعد از این همه به دست خداست، و آن روز مؤمنان شاد می‏شوند. (۴)

شرح
(موریس امپراتور بیزانس، در سال ۶۰۲  کشته شد و  خلأ قدرتی در امپراطوری روم پدید آمد  و فوکاس نامی  برای تصاحب تاج و تخت کوتا کرد. خسروپرویز شاه ایران به فکر افتاد از این موقعیت استفاده  کرده و به مرزهای بیزانس  جایی که امروز جمهوری ترکیه بر پاست حمله کند.
برای این منظور، وی خونخواهی موریس را که در به تخت‌نشینی خودش نقش داشت، دستاویز قرار داد.خسرو پرویز دو لشکر را با دو فرمانده به نام‌های شهربراز و شاهین به جنگ با بیزانس فرستاد. شهربراز با لشکری به سمت شام و سپس مصر حرکت کرد و شاهین به سمت آناتولی و قسطنطنیه(استانبول امورزین) گسیل شد. ساسانیان در آغاز توسط این دو سپهسالار، پیروزی‌های زیادی به دست آوردند. شهربراز در حملات خود موفق بود و پس از فتح شام، موفق شد اسکندریه را نیز تصرف کند و شاهین هم با لشکری از انطاکیه عبور کرد و کاپادوکیه و آناتولی را تسخیر کرد.
سپس وی رهسپار فتح کنستانتینوپل (قسطنطنیه) شد. در همین زمان قیام‌هایی علیه فوکاس به وقوع پیوست، که در نتیجه آنها هراکلیوس به سلطنت رسید و در سال ۶۲۲ میلادی عازم جنگ با ساسانیان شد. هراکلیوس در چند جنگ که در اطراف لازستان، تفلیس و ارمنستان با شهربراز داشت، به پیروزی رسید. شاهین در مواجهه با نیروهای مدافع قسطنطنیه که فرماندهی آنها به دست تئودور، برادر هراکلیوس بود، متحمل شکست شد و به شهر خلقیدون عقب‌نشینی کرد. شاهین بعد از این شکست درگذشت

سال ۶۲۷میلادی هراکلیوس با باقی‌گذاشتن بخشی از نیروهای خزری، بهسمت  دل ایران‌شهر حرکت کرد. شهربراز هم به جنوب رفت و در طی مسیرش هرجا که مردانی دارای توانایی جنگیدن یافت وارد سپاه خود کرد. ارتش امپراتوری روم پس از گشودن آمد از تعقیب شهربراز دست برداشت و بر آن بود در امتداد فرات به غرب برود و قدم به کیلیکیه بگذارد و از آنجا به آسیای صغیر برود. شهربراز هم سپس تغییر مسیر داد و به تعقیب ارتش روم پرداخت، تا هر جا که شرایط مهیا بود ضربه‌ای به او بزند. رومیان در منطقه الیوویت به باقی‌مانده نیروهای شهربراز شبیخون زدند و سپاه وی مضمحل شد و خودش به تنهایی از صحنه گریخت.

نبرد نینواکه پایان حکومت ساسانی را رقم زد

در اواسط سپتامبر ۶۲۷میلادی، هراکلیوس طی یک لشگرکشی زمستانی به دل ایران‌شهر حمله کرد. ادوارد لوتوک معتقد است دلیل اینکه هراکلیوس طی زمستان‌های ۶۲۴–۶۲۶ به حمله گسترده به تیسفون دست نزد و خود را مشغول نواحی دیگر کرد، این بود که ایرانیان این حملات را محدود قلمداد کنند و از فراخواندن نیروهای مرزی اجتناب کنند. سپاه او متشکل از ۲۵٬۰۰۰ تا ۵۰٬۰۰۰ نفر نیروی رومی و ۴۰٬۰۰۰ نفر نیروی خزری بود، که البته مدت زیادی همراه وی در نبرد نماندند و به دلیل سرمای زمستان و رقابتهایی که در قفقاز در جریان بود، سپاه او را ترک کردند.هراکلیوس به سرعت پیشرفت کرد، اما توسط یک سپاه به فرماندهی راهزاد که ارمنی بود، با تهدید مواجه شد.

در دوازدهم دسامبر آن سال در نزدیکی نینوای قدیم بین دو طرف برخورد شدیدی روی داد. راهزاد فرمانده نیروهای ساسانی در این جنگ کشته شد و نیروهای او عقب‌نشینی کردند.تخمین زده می‌شود تلفات سپاه ایران در حدود ۶۰۰۰ نفر بوده‌است.( این همان جنگی بود که قرآن پیشگویی کرده بود در ظرف ۷ الی ۹ سال بوقوع خواهد پیوست و رومیان پیروز خواهند شد. گزارش پایان جنگ نشان می دهد که در حقیقت هردو امپراطوری ساسانی و بیزانس یا روم شرقی دچار سقوط و یا ضعف مفرط شدند و نتوانستند جلوی پیشروی و نفوذ  عربان را در سرزمین های خود بگیرند. چنانکه ایران مقتدر و باشکوه و وسیع و ثروتمند ترین کشور جهان ظرف سی سال توسط عربها اشغال شد. و عربان به متصرفات روم شرقی در سوریه را تحت حکومت خود گرفتند.)

پایان جنگ

چون  تعداد زیهدی از نفرات سپاه ایران در نبرد نینوا جان باخته بودند ، خسروپرویز  که در قصر دستگرد به سر می‌برد، با نزدیک شدن سپاه هراکلیوس از شهر خارج شد و به ارتفاعات سوزیانا (ایلام فعلی) پناه برد و سپس به تیسفون رفت. هراکلیوس دستگرد را مورد غارت قرار داد و علاوه بر دستیابی به خزانه موجود در قصر خسرو، ۳۰۰ نیروی بیزانسی را که در بند ایران بودند، آزاد کرد.
ولی  پس از این شکست سنگین باقی‌مانده نیروهای ساسانی به هم ملحق شده و دویست فیل جنگی نیز به آن‌ها اضافه شد. این تجمع دوباره نیروها در کنار نهر آبرسانی نهروان که بین راه دستگرد و تیسفون قرار داشت و ایرانیان در هنگام عقب‌نشینی پل روی آن را تخریب کرده بودند، هراکلیوس را از تعقیب خسرو و تصرف تیسفون بازداشت. کانال نهروان یک مسیر آبرسانی دارای عمق زیاد بود که عبور از آن نیازمند ساخت یک پل مهندسی شده و وقتگیر بود. وی نامه‌ای مبنی بر پیشنهاد صلح به خسرو فرستاد و به گنزک در آذربایجان بازگشت

متن نامه‌ای که از طرف هراکلیوس به پایتخت رسید چنین بود:
"من به دنبال صلح هستم. من دوست ندارم ایران را بسوزانم، اما بخاطر اعمال شما مجبور شدم. اجازه دهید اکنون سلاح‌هایمان را فروبگذاریم و صلح را در آغوش کشیم. اجازه دهید آتش را پیش از آنکه همه چیز را بسوزاند فروبنشانیم."


برکناری و قتل خسروپرویز

شکستهای پی‌درپی و تسخیر دستگرد و فرار خسروپرویز از آن، باعث از بین رفتن اعتبار او نزد درباریان و صاحب منصبان ساسانی شد. از طرفی وی سرداران سپاهش را عامل این شکست می‌دانست و تصمیم به مجازات آن‌ها داشت. 

خسروپرویز همچنین تصمیم داشت تا یکی از فرزندان شیرین به نام مردانشاه را برای جانشینی خود برگزیند به همین دلیل پسر دیگر خود، شیرویه، را که حاصل ازدواج با ماریا دختر موریس بود، با هدف از میان برداشتن رقیب احتمالی مردانشاه زندانی کرده بود. اما با سقوط دستگرد، نظامیان و صاحب منصبان حکومتی، شیرویه را از زندان قلعه فراموشی آزاد کردندو خسروپرویز را در روز ۲۴ فوریهٔ (پنجم اسفند) سال ۶۲۸میلادی دستگیر و زندانی کردند و پنج روز بعد او را به قتل رساندند.(این کار توسط فرزند خسرو شیرویه که از همسر مسیحی خسر و پرویز بود صورت گرفت و بدستور شیرویه هیجده برادر ناتنی اش را در مقابل چشم پدر یعنی خسرو پرویز سر بریدند و سپس او را کشتند و نابودی سلسه ساسانی را رقم زدند.

در روز ۲۵ فوریه شیرویه وارد تیسفون شد و با نام قباد دوم تاجگذاری نمود و به عنوان اولین کار به درخواست صلح هراکلیوس پاسخ مثبت داد.(چون شیرویه مسیحی و طرفدار روم بود)

هراکلیوس با مشاهده وضع موجود در امپراتوری ساسانیان و نیز اینکه قباد از مادری رومی متولد شده بود و شرایط سخت امپراتوری بیزانس که توانایی حمایت از جنگی طولانی را نداشت، شرایط سختی برای قباد تعیین نکرد و با پرداخت غرامت ایران به روم بابت جنگ، بازگشتن مرزهای روم و ایران به مرزهای سنتی ، آزادسازی تمامی اسیران و بازگرداندن صلیب راستین و دیگر اشیاء مقدس که در سال ۶۱۴میلادی از اورشلیم خارج شده بود، با صلح موافقت کرد(خسرو پرویز در حمله به فلسطین و زادگاه مسیح اشیاء منسوب به دوران کودکی مسیح را مصادره نموده و با خود به ایران آورد و همین کار خون مسیحیت را در رگهایش به جوش آورد.).

پیامد جنگ بر ای ایران

افول امپراتوری ساسانی درست پس از فوت خسروپرویز آغاز شد. وضعیت نابسامان دربار و همچنین ضعف فوق‌العاده ارتش و همین‌طور نبود شخصیتی که بتواند در حد و اندازه‌های انوشیروان و شاپور عمل کند، اوضاع ایران را بسیار آشفته ساخته بود. قباد دوم ابتدا مردانشاه و سپس تمامی فرزندان خسروپرویز را به قتل رساند و خود نیز مدتی بعد در ۶ سپتامبر ۶۲۸ به بیماری طاعون درگذشت.ضعف و ناتوانی ساسانیان به حدی رسیده بود که در ظرف ۴ سال، ۱۲ پادشاه به روی کار آمدند.

این جنگ هر دو امپراتوری ساسانیان و بیزانس را فرسوده کرد و در خصوص ساسانیان، منجر به یک بحران سیاسی داخلی شد. چرا که نبردهای خسروپرویز و جنگ‌های بی پایان او با بیزانس وی را از پرداختن به مسائل داخلی کشور بازمی‌داشت.

نکته  مهم

 به‌طوری‌که برای مثال در دو سال آخر عمر خسروپرویز اعراب تحت حاکمیت ایران توجهی به قدرت مرکزی نداشتند و حتی اقدام به قتل هامرز سردار ایرانی در حیره کردند، اما خسروپرویز به این مسئله توجهی نکرد.در پی شکست ساسانیان در اواخر این جنگ، خسروپرویز به قتل رسید و دوره‌ای چندساله از هرج و مرج سیاسی دربار ساسانیان را فراگرفت. نهایتاً، یزدگرد سوم بر تخت نشست. هرچند، اکثر شهرهای امپراتوری ساسانی، در جنگ آسیب چندانی ندیده بودند و همچنین موانع طبیعی شامل رودخانه‌های فرات و دجله و نیز کوه‌های زاگرس از سرزمین ایران در برابر مهاجمان دفاع می‌کرد، اما، امپراتوری ساسانی به علت اختلافات سیاسی داخلی بیش از آن ضعیف شده بود که بتواند در برابر حمله سپاهیان مصمم مسلمان مقاومت کند.ساسانیان به علت زوال اقتصادی، مالیات‌های سنگین برای تأمین مالی لشگرکشی‌های خسروپرویز و قدرت‌گیری شاهان محلی در برابر پادشاه بیشتر تضعیف شدند.

پیامد جنگ برای روم

هرچند جنگ با پیروزی روم شرقی به پایان رسید، اما امپراتوری روم وضعی بهتر از ساسانیان نداشت. برخی از ثروتمندترین مناطق این امپراتوری، یعنی شام و مصر، طی دو دهه تحت اشغال بودند. همچنین، مردمان این سرزمین‌ها دیگر امپراتوری روم را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر زندگی نمی‌دیدند. به علاوه، امپراتوری ذخایر ثروتش را در خلال جنگ هزینه کرده بود و دیگر منبعی برای تأمین مالی قوا در برابر سپاه مسلمانان نداشت. در روم البته هراکلیوس تبدیل به قهرمانی بی‌بدیل گشت و به عنوان امپراتوری که به جایی رفته بود که پیش از آن کسی نرفته بود، در حد ژولیوس سزار بالا رفت.همچنین با بازپس‌گیری صلیب راستین نزد کلیسا نیز وجهه‌ای در حد یک ناجی پیدا کرد. به‌طوری‌که امپراتوری وی را عصر طلایی بیزانس نام نهادند.


ولی رومیها بالکان را به اسلاوها واگذار کرده بودند. سرزمین‌های آناتولی و خرابیهای به جا مانده از جنگ‌های ویرانگر و هزینه بازسازی آن‌ها در کنار تخلیه شدن سرزمین‌های سوریه و مصر از آذوقه که توسط ایرانیها انتقال داده شده بودبه همراه استفاده از آخرین ذخایر طلا و نقره (کلیسا)، بیزانس را از لحاظ اقتصادی در شرایطی سخت‌تر از دوران پیش از جنگ قرار داد. به‌طوری‌که از پس هزینه‌های ارتش و جنگجویانی که به تازگی جذب شده بودند برنمی‌آمد. کلیف فاس این جنگ را «اولین مرحله در روند پایان یافتن اروپای دوران قدیم در آسیای صغیر» می‌داند.

جنگ ۲۵ ساله ایران و روم، زمینه‌ساز پیدایش خلافت اسلامی به عنوان یک امپراتوری جدید شد. این جنگ نظم سیاسی را که طی سه سده بر این منطقه حاکم بود، فروریخت و خلأ قدرتی را پدیدآورد، که در پی آن سپاهیان مسلمان عرب آن دو امپراتوری را شکست دادند و امپراتوری نوپدید خلافت را بنا نهادند.

و این همان چیزی بود که خداوند به مسلمانان در آیات نخست سوره روم مژده داده بود. چون اگر رومیها بر همان میز قدرت بودند و اگر امپراطوری ساسانی با همان اقتدار ب سر کار بود اعراب نه ایران را می دیدند و نه می توانستند سوریه را که به روم تعلق داشت پایگاه قدرت خویش سازند


۳ موضوع

ادامه دارد


کتابهای مقدس(قرآن): سوره انشقاق ۸۳ امین سوره برحسب تاریخ نزول موضوعاتی که نخستین بار توسط قران مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین

سوره انشقاق ۸۳ امین سوره برحسب تاریخ نزول

موضوعاتی که نخستین بار توسط قران مطرح شدند

بنام خداوند بخشنده مهربان

هنگامی که آسمان شکافته شود. (۱)

و به فرمان حق گوش فرا دارد و البته سزد که فرمان او پذیرد. (۲)

و هنگامی که زمین  کشیده شود. (۳)

(طبق آخرین بیانیه رسمی ناسا هر سال ۲۴/. میلی متر از شعاع زمین کاسته می شود این کاهش در عرض  ۵ / ۱  تا ۲  میلیارد سال دیگر که قرار است زمین دوام بیاورد چیزی حدود پانصد الی ۶۰۰ کیلومتر خواهد شد. همین کاهش شعاع حسب قوانین  فیزیکی حاکم بر اجرام کروی باعث می شود فشار جاذبه بر روی زمین چند بر ابر شود . شاید افزایش فشار جاذبه  باعث ایجاد تغییراتی در شکل زمین شود که اکنون به شکل یک گلابی است .)

و هر چه در درون دل پنهان داشته  همه را به کلی بیرون افکند و تهی گردد. (۴)

(طبق محاسبات علمی هر روزه از مخازن زیر زمینی در سرتاسر جهان و از مواد مهمی مانند ؛گاز ، نفت،مواد معدنی آب و...بصورت فزاینده استخراج و کاسته می شود. بر  این اساس طی میلیونها سال و یا شاید طی  قرنهای آینده نسل انسانی بر روی زمینی زندگی کند که از درون خالی شده باشد.)

و به فرمان خدا گوش فرا دهد د البته سزد که فرمان او پذیرد . (۵)

ای انسان البته با هر رنج و مشقت عاقبت حضور پروردگار خود می‌روی. (۶)

اما آن کس که نامه اعمالش به دست راست دهند. (۷)

آن کس بسیار حسابش آسان کنند. (۸)

و او به سوی کسان و خویشانش (در بهشت) مسرور و شادمان خواهد رفت. (۹)

و اما آن کس که نامه اعمالش را از پشت سر  دهند. (۱۰)

او بر هلاک خود آه و فریاد حسرت بسیار کند. (۱۱)

و به آتش سوزان دوزخ در افتد. (۱۲)

که او میان کسانش بسیار مغرور و مسرور بود. (۱۳)

و گمان کرد که ابدا (به سوی خدا) باز نخواهد گشت. (۱۴)

بلی خدا به احوال و اعمال او کاملا آگاه است. (۱۵)

چنین نیست :  قسم به شفق (و روشنی او وقت غروب، هنگام نماز مغرب). (۱۶)

و قسم به شب تار و آنچه در آن است . (۱۷)

و قسم به ماه تابان هنگام بدر که تمام فروزان شود. (۱۸)

 که شما احوال گوناگون و حوادث رنگارنگ  خواهید یافت. (۱۹)

پس کافران از چه رو ایمان نمی‌آورند؟ (۲۰)

و چون بر آنان آیات قرآن تلاوت شود سجده حق نمی‌کنند؟ (۲۱)

بلکه آن مردم کافر تکذیب می‌کنند. (۲۲)

و خدا به آنچه در دل پنهان می‌دارند داناتر است. (۲۳)

پس آنها را به عذاب دردناک  بشارت ده. (۲۴)

مگر آنان که ایمان آرند و نیکوکار شوند که آنها را اجری بی منّت و ثوابی بی نهایت (در بهشت جاودانی) خواهد بود. (۲۵)

۲ موضوع

ادامه دارد

سوره انفطار ۸۲ امین سوره بر حسب تاریخ نزول مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین

سوره انفطار ۸۲ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند

به نام خداوند بخشنده مهربان

هنگامی که آسمان شکافته شود. (۱)

و هنگامی که ستارگان آسمان فرو ریزند. (۲)

(فروریختن ستارگان منوط به بر هم خوردن نیروی جاذبه ما بین آنان است و یا این که فضا ی اطراف آنان طبق تئوری نسبیت اینشتین دچار تغییرات شود و این زمانی است که ستاره به اخرین مرحله خود رسیده و بر روی هسته خود فرومیریزد و به یک جرم فوق العاده سنگین تبدیل می شود. این جرم فوق العاده سنگین باعث خم شدن فضای ا  طراف ستاره می گردد. اگر این حالت در همه  ستارگان رخ دهد  فضا تغییر کلی یافته و ستارگان و سیارات از مسیر خود خارج می شوند.)

و هنگامی که آب دریاها روان گردد (تا به هم پیوسته همه یک دریا شود). (۳)

روان شدن آب دریاها به احتمال قوی تسونامی هایی است که حتی هم  اکنون نیز  آغاز شده و در اثر آب شدن یخهای قطبی و سرازیر شدن حجم بزرگی از آب  و زلزله های پی درپی که نمونه هردوی آن اخیرا در آسیای شرقی رخ داد می تواند اشاره به یک روند مداوم تغییرات اقلیمی باشد که سر انجام همه جهان را ف ا خواهد گرفت


و هنگامی که قبرها زیر و رو شود (و خلایق از آنها بر انگیخته شوند). (۴)

آن هنگام است که هر شخصی به هر چه مقدّم و مؤخّر انجام داده همه را بداند. (۵)

ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی . (۶)

آن خدایی که تو را به وجود آورد و به صورتی تمام و کامل بیاراست و به اعتدال  برگزید. (۷)

و حال آنکه به هر صورتی که خواستی خلق توانستی کرد. (۸)

چنین نیست  بلکه شما روز جزا را تکذیب می‌کنید. (۹)

البته نگهبانها بر  شما مأمورند. (۱۰)

که آنها نویسندگان مقرب خدایند. (۱۱)

شما هر چه کنید همه را می‌دانند. (۱۲)

همانا نیکو کاران عالم در بهشت پر نعمت متنعّمند. (۱۳)

و بدکاران در آتش دوزخ معذبند. (۱۴)

روز جزا به آن دوزخ در افتند. (۱۵)

و هیچ از آن آتش دور نتوانند بود. (۱۶)

و تو چگونه به روز با عظمت جزا  آگاه توانی شد؟ (۱۷)

باز هم عظمت آن روز جزا را چگونه توانی دانست؟ (۱۸)

آن روز هیچ کس برای کسی قادر بر هیچ کار نیست و تنها حکم و فرمان در آن روز با خدای یکتاست. (۱۹)

۲ موضوع

ادامه دارد

۱۰۰۰ ایه از قرآن (بخش دهم) دین داری چیست و چه شکل و قیافه و چه ساختاری دارد؟۷ پرسش و ۱۸ ویژگی



۱۰۰۰ ایه از قرآن (بخش دهم)


دین داری چیست و چه شکل و قیافه و چه ساختاری دارد؟

آیا زیر لب ورد و ذکر خواندن دینداری است؟

آیا اخمو و عبوس بودن علامت دینداری است؟ 
آیا سختگیر بودن علامت دینداری است؟ 
آیا خود را دور از جامعه نگاه داشتن علامت دینداری است؟
آیا همه را نجس و کافر دانستن علامت دینداری است؟ 
آیا فقط اگر نماز بخوانیم دیندار هستیم؟

آیا تعصب بیجا  دینداری است؟

۱۸ ویژگی دینداری و انسان دیندار

قرآن با معرفی نیکوکاری معنی دین را تعر یف  می کندو سپس پرهیزگاری و درستکاری را با تفکر و تعقل پیوند زده معنی دین و پرهیز کاری را تمام می کند:

 

پس اول می پرسیم نیکو کاری چیست؟

قرآن

"نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و یا مغرب بگردانید(به زبان ساده یعنی ادا و اطوار در آورده و نقش بازی کنید) ، بلکه نیکو کاری آن است که:

-کسى به خدا

-و روز بازپسین

-و فرشتگان 

-و کتاب آسمانی 

-و پیامبران ایمان آورد 

-و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و 

-یتیمان و 

-بینوایان و 

-در راه‏ماندگان و 

-مسکینان و 

-در راه آزاد کردن بندگان بدهد

-و نماز را برپاى دارد 

-و زکات را بدهد 

-و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند

-و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند

-آنانند کسانى که راست گفته‏ اند و آنان همان پرهیزگارانند

آیه  (۱۷۷)  سوره بقره 

موارد فوق ۱۶ اصل را  شامل می شود و  هرگاه می خواهید دیندار را بشناسید باید تحقیق کنید آیا ۱۶ مورد فوق در او وجود دار و به آنان پای بند است و یا خیر!

اگر در طی عمر خود به ۱۶ مورد فوق پایبند باشد هم دیندار است، هم راستگوست و هم پرهیز کار است    چون .اظهار دینداری کردن با دیندار بودن و به اصول آن معتقد بودن صد در صد با دینداری تفاوت دارد.

خداوند دو اصل دیگر را به ۱۶ مورد فوق اضافه می کند:

در آیه دیگری خداوند بطور صریح از کسانی که هنگام تقدیس و تسبیح او در رازهای عالم هستی تفکر و اندیشه می کنند و به این می اندیشند که جهان هدفداراست تقدیر می کنند.

"همانان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند و می گویند که پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى، منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار!"

 آل عمران آیه (۱۹۱)

یعنی علاوه بر ۱۶ ویژگی بر شمرده در آیه نخست یک نفر دیندار باید اهل تفکر و اندیشه باشد و حتی در زمان نسبیح و مناجات با خدا که همیشه باید یاد او را با ذکر نام هایش و یادش گرامی بدارد در رازهای عالم هستی تفکر و اندیشه کند و به نظم و ترتیب و شکوه جهان اندیشیده و پی به این نکته مهم ببرد که جهان جهانی هدفمند و اخلاقی  است.

 اگر همه اتمها یکسان و یک شکل خلق شده اند و اگر همه آنان موظفند که همواره در حرکت باشند و اگر الکترونها باید بدور هسته بگردند و اگر پروتون نباید تجزیه شود تا جهان پایدار باشد و خورشید و ماه همواره در گردش باشند و هر گز بر روی هم سقوط نکنند و...پس جهان را باید طراحی با هوش و  علم بی نهایت باشد که چنین طرح دقیقی آفریده است.

 

اگر آن ۱۶ ویژگی بااین دو ویژگی را پیوند بزنیم آنگاه به معنی دیندار و دینداری می رسیم و ناگاه بر خود خواهیم لرزید که چقدر تعداد دینداران حقیقی کم و اندک می باشد.

ادامه دارد

کتابهای مقدس (قرآن) ۰۰۰ ۱ آیه از قران(بخش دهم) در جستجوی طاغوت


۱۰۰۰ آیه از قران(بخش دهم)

در جستجوی طاغوت

قرآن

۱-"آیا ندیده‏ اى کسانى را که مى ‏پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و به آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان آورده‏ اند  و علیرغم‌اینها مى‏ خواهند داورى میان خود را به سوى طاغوت ببرند با آنکه قطعا فرمان یافته‏ اند که بدان کفر ورزند ولی شیطان مى‏ خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد "سوره   نساء(۶۰)


۲-"خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‏ اند و  آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى ‏برد و کسانى که کفر ورزیده‏ اند سرورانشان   طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى ‏برند آنان اهل آتش اند که خود در آن جاودانند"   بقره(۲۵۷)


۳-"کسانى که ایمان آورده‏ اند در راه خدا کارزار مى کنند و کسانى که کافر شده‏ اند در راه طاغوت مى ‏جنگند پس با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان ضعیف است"  نساء (۷۶)


۴-"بگو آیا شما را به بدتر از [صاحبان] این کیفر در پیشگاه خدا خبر دهم همانان که خدا لعنتشان کرده و بر آنان خشم گرفته و از آنان بوزینگان و خوکان پدید آورده و آنانکه طاغوت را پرستش کرده‏ اند اینانند که از نظر منزلت بدتر و از راه راست گمراه‏ ترند "  مائده (۶۰


۵-"در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزى استوار که آن را گسستن نیست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست " بقره (۲۵۶


۶-"و آنان که خود را از طاغوت به دور مى دارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته‏ اند آنان را مژده باد ..."   زمر(۱۷)


۷- "آیا کسانى را که از کتاب [آسمانى] نصیبى یافته‏ اند ندیده‏ اى که به جبت و طاغوت ایمان دارند و در باره کسانى که کفر ورزیده‏ اند مى‏ گویند اینان از کسانى که ایمان آورده‏ اند راه‏ یافته‏ ترند"    نساء (۵۱)


طاغوت کیست، چیست و کجاست؟

دکتر مهرداد مهر ین د رکتاب فرهنگ قران معانی زیر را برای طاغوت آورده است:

-بت-معبود باطل-شیطان-کاهن-ساحر-دروغگو

فرهنگ قرآنی راغب  طاغوت را در معانی زیر آورده است:
-هر تجاوز گر-هر معبودی بغیر از خداوند

-جبت کیست و چیست؟
قرآن در کنار واژه طاغوت از واژه دیگری بنام " جبت" نام می برد.
برای ترجمه واژه  جبت  از کلمه "بت" استفاده شده است.
پس مجموع دو اسم جبت و طاغوت که آخرین از  واژه طاغی  است در فهر ست زیر خلاصه می شوند:
-هر معبود بجز خداوند-بت -شیطان-تجاوزگر-کاهن-ساحر-دروغگو

از فهر ست فوق بجز خداوند و شیطان  که خارج از جرگه انسانها هستند   سایر طاغوتها مانند  کاهن ، ساحر ، بت های انسانی ، دروغگو و متجاوز  و تجاوز گر  از میان نسل بشر هستتد که روی زمین زندگی می کنند. یعنی موجوداتی مانند خود ما!

ادانه دارد...