سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سهم خود را از دنیا فراموش مکن!

سهم دنیا مهم است!
"با آنچه خدایت داده سراى آخرت رابجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى دارد (۷۷)"
سوره قصص

قارون مردی فوق العاده ثروتمند بودو قرآن ثروتمندی او را تایید می کند. هم چنین قرآن تایید می کند که خردمندان قوم قارون به او گفتند که نصیب و سهم خود از دنیا را فراموش نکند و در ضمن به آباد کردن جهان آخرت نیز توجه کند. و البته قارون چنین نکرد.

این دیدگاه قرآن دستور العملی است که برای هر انسان باورمند قابل استفاده است. چون آباد سازی جهان آخرت به این معنا نیست که باید دنیای خودمان را خراب کنیم تا آخرتمان آباد شود. بلکه برعکس، هر کسی  باید که سهم و نصیب خود از دنیا را فراموش نکند و برای رسیدن به آن سعی و کوشش نماید. زیرا خرابی دنیا به معنا و مفهوم آبادی آخرت نیست.

چه کسانی بدنبال جادو و طلسمات می روند؟


"  براى انسان جز حاصل تلاش او  چیزی دیگر نیست (۳۹)

و نتیجه کوشش او به زودى دیده خواهد شد (۴۰)"
سوره نجم آیات 39 و 40

انسان فقط نتیجه کوشش خود را بدست می آوردو...

تنها کسانی به جادو  ، بخت و شانس، آرزوهای دور و دراز دست نیافتنی  روی می آورند که حاضر به کار و کوشش نیستند. 

امروزه در فضای مجازی برخی کشورها بطور مدوام از  طلسمات عجیب و غریب و وردها ی شگفت انگیز تبلیغ می شود ...

اگر به بازده علمی ، صنعتی ، اقتصادی این کشور ها نگاهی بیاندازیم آنرا بسیار ضعیف می یابیم، زیرا اکثریت قبول نکرده اند که طلسم حقیقی همان کار و کوشش مداوم است.

هر انسان برای ایجاد تغییر و تحول، باید و باید هرچه بیشتر به کار و کوشش وتلاش بپردازد.

در این صورت است که  به همان میزان نیازش به طلسم و ورد و اتفاقات نادر کمتر می‌شود.

 دیگر آن که هرچه کمتر به این موضوعات  نیاز داشته باشد، کمتر به انتظار آنها می‌نشیند

قرآن برای عربان چه کاری توانست انجام بدهد؟


"قطعا این قرآن به روشی  که پایدارتر است راه را نشان مى ‏دهد و به آن افراد با ایمان که کارهاى شایسته مى کنند مژده مى‏ دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود 
آیه (۹) سوره اسراء"
نخست باید پرسید: 
قرآن برای خود عربهای ساکن حجاز و یا عربستان امروز چه کاری توانست انجام دهد و اگر این کتاب در بین آنان بین نشده بود اکنون در چه  و ضعی بودند و تاریخ آنان چگونه مسیر خود را طی کرده بود؟

طبق شواهد مسلم تاریخی،  قران بود که برای اولین بار واژه"کتاب ، کتابت ، خواندن و نوشتن" را به اکثریت اعراب معرفی نمود. چون به شهادت تاریخ ، تا زمان انتشار آیات قران در سرزمین عربستان حتی نام "کتاب" نیز  شناخته شده نبود. 

باز هم طبق مدارک قطعی  تاریخی، آنان با چیزی بنام  کتاب مانوس نبودند.

در ضمن فقط افرادی در حد تعداد انگشتان دست در عربستان سواد نوشتن و خواندن داشتند.ولی قران  نوشتن و خواندن را بعنون یک  رکن اساسی در آورد.

زیرا نخستین آیه های نازل شده قرانی از سه واژه اساسی سخن می گفت:بخوان! قلم، و آموزش

سپس  با ارایه قران بعنوان سند مکتوب و کلام،  زبان عربی در اندک مدت  بصورت زبانی بین المللی در آمد بطوریکه ظرف یکصد سال در حدود نیمی از جهان به عربی  مینوشتند و می خواندند.

حتی  ایرانیان که در زمان ساسانیان حق نداشتند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند پس از انتشار اسلام در ایران  این حق را یافتند و فرزندانشان توانستند در س بخوانند و  طی همان  قرن های  اول   دوم و سوم و چهارم  اسلامی ده ها و ده هادانشمند ایرانی ظهور کردند. با این تفاوت که همه این دانشمندان    کتابهای خود را به زبان عربی نوشتند و 99 در صد آنان مسلمان و عمیقا پیرو قران و پیامبر اسلام  و دین او بودند. 

اما چرا ایرانیها کتابهای خود را به عربی نوشتند و از زبان پهلوی خود استفاده نکردند؟

پاسخ به پرسش فوق همان است که گفته شد و آن این که زبان عربی در همان قرن نخست و قرن دوم بصورت یک زبان بین المللی در آمده بود.

این را می توان بزرگترین کار قران دانست که ابتدا برای عربان و زبان مهجور و ناشناخته آنان انجام داد و در حقیقت  معجزه ای  در سطح ناسوتی و زمینی بود.

ضمنا اگر در حد لاهوتی و آسمانی به قران نگاه کنیم این کتاب موفق شد بت پرستی را در نیمی از جهان منهدم سازد و توجه انسانها را به خدای خالق یکتا برگرداند.

در سایه قران   عربها که ورزششان سرقت قبیله ای و تفریحشان جنگ و سرودن شعر درباره شراب و زن بود  طی پنجاه و پنج سال   دارالحکمه بغداد را تاسیس کردند. سپس تمام دانشمندان، مترجمان و پزشکان دانشگاه جندی شاپور  و نقاط دیگر جهان را به بغداد آوردند و تمام کتابهای تمدن یونانی را به زبان عربی ترجمه کردند.

در نتیجه می توان گفت که اگر قرآن در سرزمین عربستان ظهور نکرده بود ، عربان همان مردمان فراموش شده سنگلاقها ، باطلاقها و ریگزار ها بودند.

و اگر امروزه نفتشان و گاز شان را هم می بردند ولی زبان آنان یکی از زبانهای اصلی جهان به شمار نمی آمد و حدود 900 میلیون نفر به این زبان سخن نمی گفتند.

دیگر آن که تاریخ تولد حدود نیمی از مردم جهان با بوجود آمدن یک واقعه تاریخی و مذهبی در سرزمین تفتیده و سوخته اشان سنجیده نمی شد.

ادامه دارد...

تاریخچه جاسوسی در میان مسلمانان

جاسوسان و ویژگی  های آنان از دید گاه قران:


-"اى پیامبر کسانى که در کفر شتاب مى ‏ورزند تو را غمگین نسازند ، 

-آنانکه با زبان خود گفتند ایمان آوردیم و حال آنکه دلهایشان ایمان نیاورده بود ،

-و یهودیان  که  گوش مى‏ سپارندتا بهانه ای  براى تکذیب تو بیابند و براى گروهى دیگر که نزد تو نیامده‏ اند خبرچینى مى کنند-

- و کلمات را از جاهاى خود دگرگون مى کنند، 

-و مى‏ گویند اگر این فرمان  به شما داده شد آن را بپذیرید ،

-و اگر به شما داده نشد پس دورى کنید ،

-و هر که را خدا بخواهد به فتنه درافکند هرگز در برابر خدا براى او از دست تو چیزى بر نمى ‏آید اینانند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک گرداند در دنیا براى آنان رسوایى و در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود (۴۱)

سوره مایده


-اگر با شما بیرون آمده بودند جز فساد براى شما نمى‏ افزودند،

- و به سرعت‏ خود را میان شما مى‏ انداختند و در حق شما فتنه ‏جویى میکردند ،

-و در میان شما جاسوسانى دارند که به نفع آنان  عمل می کنند و خدا به ستمکاران داناست.

آیه 47 سوره توبه


-در حقیقت پیش از این نیز در صدد فتنه‏ جویى برآمدند،

- و کارها را بر تو وارونه ساختند ،

-تا حق آمد و امر خدا آشکار شد در حالى که آنان ناخشنود بودند 

آیه 48  سوره توبه

نمونه یک جاسوس در میان مسلمانان:

الیاهو (الی) بن شائول کوهن ( ۱۹۲۴ — ۱۹۶۵) یک جاسوس اسراییلی بود. بیشتر معروفیت او به خاطر عملیاتش در سوریه است که توانست با نفوذ در دولت سوریه تا مشاور عالی (معاون) وزیر دفاع نیز ترقی یابد.

 در سوریه او در ظاهر از تندروترین، جدی ترین و پیشروترین افرادی بود که با اسرائیل مخالفت می‌ورزید.

 در نهایت هویت واقعی او آشکار شده و در سال ۱۹۶۵ اعدام شد.

 گفته می‌شود اطلاعات گردآوری شده توسط او نقش مهمی در موفقیت اسراییل در جنگ شش روزه داشته‌است.





کالبد شناسی ان شاءالله در قران

ان شاء الله

 برخی از مغرضان ایراد گرفته اند که حداوند از اصطلاح "ان شاء الله" استفاده نمی کند. در حالیکه ترجمه صریح این اصطلاح به پارسی  "به خواست خدا " می باشد و یا به تعبیر دیگر ترجمه آن" با تاییدات ما خداوند متعال " می باشد.  ما چنین تعبیراتی را در فرمانهای شاهان به  این صورت می دیدیم و می خواندیم: "با تاییدات و فرمان ما*.

اکنون به  دو آیه زیر توجه نمایید:

1-حقا خدا رؤیاى پیامبر خود را تحقق بخشید و شما بدون شک ان شاءالله(  به خواست‏ خدا )در حالى که سر تراشیده و موى  کوتاه کرده‏ اید با خاطرى آسوده در مسجد الحرام درخواهید آمد، خدا آنچه را که نمى‏ دانستید دانست و غیر از این پیروزى نزدیکى برای شما  قرار داد (۲۷)

سوره بدحجابی

2-شعیب گفت من مى‏ خواهم یکى از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم به این شرط که هشت‏ سال براى من کار کنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختیار با تو است و نمى‏ خواهم بر تو سخت گیرم و مرا ان شاء الله ( بخواست خدا)از درستکاران خواهى یافت (۲۷)

سوره قصص

.در حقیقت هردو مورد  بکارگیری ان شاء الله فقط به خود خداوند باز می گردد.