سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

هزار آیه از قران(۱۸) :آیا فقط باید توکل کرد و یا عمل و اقدام هم لازم است؟


هزار آیه از قران(۱۸)

آیا فقط باید  توکل کرد و یا عمل و اقدام  هم لازم است؟


قران:

"در انجام کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامى که تصمیم گرفتى، بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد."

آل عمران ۱۵۹
 

در قرآن سه دستور العمل کلی به پیامبر داده شده که از این سه دستور العمل که طی سه آیه از آیات قرآن بیان شده چندین دستور العمل بدست می آید. بر ای مثال از آیه فوق نتایج زیر بدست می آید: 

- در انجام کار ها باید با دیگران مشورت کرد، حتی اگر پیامبر خدا باشد.

 

- بدون انجام کار ، بدون اقدام ، بدون کوشش ، آب از آب تکان نخواهد خورد و کاروان زندگی و پیشرفت جلو نخواهد رفت.

 

-یک انسان خدا باور وقتی تصمیم به انجام کاری می گیرد به خداوند توکل می کند که قدرتمند و قادر حقیقی است و از مشکلات نمی هراسد.

 

-توکل برای بیکاری و بی خیالی و خفتگی و رهاکردن امور به خودشان نتیجه ندارد.

 

-

 

قرآن

"از مکر و حیله هایی که آنان انجام می دهند دلتنگ و اندوهگین مباش....و بر خداوند توکل کن!"

نمل ۷۰
 

- توکل بر  خداوند به انسان نیرویی می دهد که از نگرانی برهد و با دلی آسوده زندگی کند.   فقط هر کس باید وظیفه خود را با شرایط مشورت و تحقیق لازم دهد و موانع را یکی پس از دیگری از سر راه بردارد. 

 

قرآن:

"پس به خداوند توکل کن ، زیرا تو آشکار بر مسیر حق هستی!"

نمل ۷۹

 

- توکل بر خداوند زمانی قابل قبول است که انسان بر اساس  حق و عدالت رفتار کند.

 

گفت آری گر توکل رهبرست

این سبب هم سنت پیغمبرست

 

گفت پیغامبر به آواز بلند

با توکل زانوی اشتر ببند

 

رمز الکاسب حبیب الله شنو

 

از توکل در سبب کاهل مشو

ادامه دارد...

هزار آیه از قران(۱۷): دو کاری که یک خدا پرست حقیقی همیشه انجام می دهد :



هزار آیه از قران(۱۷)

دو کاری که یک خدا پرست حقیقی  همیشه انجام می دهد :


"آنانی  که خدا را  ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند  (و می گویند) پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار" 

آیه (۱۹۱) سوره آل عمران

شرح

بر اساس آیه فوق  خداباور حقیقی همیشه و همواره بیاد خداوند است 

اگر راه میرود،

اگر ایستاده است ،

اگر نشسته است،

اگر کار می کند،

اگر استراحت می کند،

همواره بیاد خداست  و  به آفرینش جهان  آسمانی که بالای سر ماست  ، به زمینی که بر ان زندگی می کنیم

 به کهکشانها و ستارگان و سیارات و به همه عالم هستی ،می اندیشد  و درباره  رازهای آن  تفکر می کند ،    از خرد و عقل خود بهره می گیرد... این چنین انسانی با هستی هم گام است و  هوشیار. 

او اهل لق لقه زبان و تکرار کلمات بدون فکر و اندیشه نیست بلکه او موجودی خردمند و عقلگراست که خدای خالق در زندگی او محوریت دارد. 

ادامه دارد...

هزار آیه از قران(۱۵) :با هر سختی البته آسانی هست."


هزار آیه از قران(۱۵)

" با هر سختی البته آسانی هست."
سوره الم نشرح آیه ۵

در آغاز انتشار ووشکل گیری دین اسلام   پیروان این دین  در کمال فقر و سختى بسر مى بردند و به همین علت خدا ناباوران بخاطر همین فقر ونداری  آنان را نورد سرزنش قرار می دادادند.

 

 وقتی  آیه فوق که در  سوره الم نشرح  است نازل گردید ، مسلمانان دانشتند که روزهای خوب نیز در پیش است.

 البته مسلمانان دست روی دست نگذاشتند تا سختیها خود بخود بر طرف شود. بلکه خود پیامبر و یارانش و پیروانش شبانه روز کوشیدند تا دین اسلام پا بر جا شد و ابتدا سرزمین حجاز یا همان عربستان امروزی و سپس بسیاری از سرزمین ها را درنوردید.


نمونه تاریخی دیگر
هم اکنون دوره سخت و طاقت فرسای  کروناست که زندگی بشر در روی کره زمین را مختل کرده و جان خیلی از انسانها را گرفته  و عده زیادی با این بیماری در گیرند و هنوز آینده مشخص نیست.

 ولی توفیقات چشمگیری نیز بدست آمده و از جمله در وطن عزیز ما پزشکان و محققان پزشکی، کادر بهداشت و درمان در همه مراکز در مانی از جان مایه گذارده اند و میزان درمان بیماران بسیار چشمگیر بوده است.
بر همین اساس می توان برای آینده بر نامه ریزی دقیق داشت و هر کس نیز باید در روش بهداشتی زندگی خود تعییراتی بوجود آورد. 

حتی از احتمالات و آمار و مدلهای ریاضی علاوه بر تقویت دانش وسیستمهای پزشکی باید بهر ه گرفت و ضریب افزایش امنیت بهداشتی و حیاتی را در آینده بالا برد. این کاری است که اروپا پس موجه با طاعون سیاه در هفتصد سال پیش انجام داد.
طاعون سیاه 
طاعون سیاه یا مرگ سیاه یا مرگ و میر بزرگ یک نوع  اپیدمی طاعونی و از  نوع خیارکی  بود که ویرانگرترین بیماری همه گیر تاریخ  بشمار آمده است این بیماری مهلک در دوره اوج خود بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱میلادی اروپا را درنوردید. 

این اولین همه‌گیری بزرگ در اروپا و دومین آن در جهان بود. و  تنها اولین اپیدمی‌ای بود  که به‌طور دقیق توسط مورخان توصیف شده‌است.

 تعداد مرگ‌ومیر از این بیماری در این دوره کاملاً مشخص نیست، اما برآورد آن حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اروپا و بین ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر در منطقه اوراسیا طی  چند سال بوده  است. 

منابع تاریخی زیادی دربارهٔ اپیدمی طاعون سیاه در آسیا وجود ندارد. ولی  تخمین زده می‌شود که  مثلا نزدیک به  یک چهارم جمعیت ایران در آن زمان جان خود را از دست دادند.
منبع ویکیپدیا

اروپاییان چه کردند؟
وقتی طاعون سیاه در اروپا شایع شد و کشتار کرد اروپا به چند نکته پی برد:

۱-از لحاظ بهداشتی جزو عقب مانده ترین ملتها هستند.
۲-علم پزشکی و سیستم طبابت در اروپا منحط و غیر قابل استفاده است.
۳-علت های بیماریها مشخص نیست و اروپا راه مبارزه با آن را نمی داند.
۴-اغلب مردم اروپا به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.
۵- علم و دانش در کشور هایی با مرکزیت ایران است و رازی و ابن سینا بنیاد جدیدی از پزشکی در افکنده اند.
۶-فقر مواد غذایی و کمبود مواد لازم برای یک زندگی سالم و طولانی در دسترس مردم قرار نمی گیرد،
۷- به هنگام بروز مشکلات وخیم مانند اپیدمیها ، مثلا همان طاعون ذهن مردم با خرافات انباشته شده است و نمی دانند چه کنند تا سر حد امکان از ابتلا به طاعون و مانند آن خود را محافظت کنند.
این عوامل مردمان  سرزمین های اروپایی  را به فکر وا داشت تا در پی دانایی بر آیند. 

آنان از خود پرسیدند: راه نجات چیست؟چگونه باید مجهز شویم. و به چه چیز باید مجهز شویم تا گرفتار طاعون و وبا و...نشویم؟


آنان دست بکار شدند. هانری فاتح که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۶۰ مسیحی زندگی کرد و شاه اسپانیا بود در جستجوی معبر ها و گذرگاه های آبی در اقیانوس اطلس بر آمد تا بتوان کشتی های بازرگانی را در آن آبها به حرکت در آورد.
واسکو دو گاما از پرتغال مسیر دریایی منتهی به هند را پیدا کرد و این در سال ۱۴۹۸ مسیحی بود.
در سال ۱۴۹۲ اسپانیاییها حکومت اسلامی اندلس را سرنگون کردند.در همین سال ۱۴۹۲ کریستوف کلمب به امریکا رسید.
علاوه بر این نهضت ترجمه از عربی و فارسی به لاتینی ،آثار علمی رازی، ابن سینا، خواجه نصیر ، خوارزمی، فارابی، بیرونی و...را ترجمه کردند و بجای خرافات تبلیغی کلیسا در مراکز علنی خود تدریس کردند.

 به مدت پانصد سال مردم اروپا با کتابهای رازی و ابن سینا معالجه شدند و ریاضییات و کیهانشناسی ، فلسفه ، منطق و میراث تمدن یونان از طریق آثار مکتوب دانشمندان مسلمان که اکثرا ایر انی بودند بنیانهای رنسانس در اروپا را آماده کردند.
تا این که از قرن هفدهم به بعد ار وپاییها تصمییم به ابد اع و اکتشاف و اختراع و تغییر سیستم علمی و فکری و صنعتی خود افتادند و اشخاصی مانند جوردانو بدونو، گالیله ، دکارت، نیوتن و...در عرصه علم ظاهر شدند.
نتیجه آن که اروپاییها در اثر طاعون سیاه به فکر افتادند و بد نبال چاره گشتند و مسیر زندگی خود و بشر را تغییر دادند.
اکنون دوران بد کرونا است . این حوادث انسان را بیاد همان طاعونها         می اندازد البته در ابعاد ضعیف تر!
ولی همین حادثه بد و سهمگین می تواند باعث ایجاد تحول در نگرش انسان شود، بویژه سرزمین ما که پزشکانش فرزندان رازی و ابن سینا هستند و جزو پزشکان مطرح جهان هستند و سیستم پزشکی ایر ان خوشبختانه مجهز و قوی و اگاه از رازهای پزشکی است.

 پس اکنون نوبت ماست  که نیاز ها را مادر اختراعات به شمار آورده و شب و روز در پی کشف علتها بر امده و برای آینده بنیان محکمی بریزیم.
ادامه دارد...

هزار آیه از قران(۱۴) :آیا پیامبران معصوم بودند؟



هزار آیه از قران(۱۴)

آیا پیامبران معصوم بودند؟

قران در سوره انبیاء به مقام و منزلت پیامبرا ن اشاره کرده و این گونه تو صیف می کند:

"و ما ابراهیم را با لوط  برهانیدیم و  آنان را به سرزمینی که مایه‌ی برکت جهانیان قرار دادیم بفرستادیم. (۷۱)

و به او اسحاق و افزون بر آن یعقوب را عطا کردیم و همه را صالح و شایسته  گردانیدیم. (۷۲)

و آنان را امامان بر  مردم قرار دادیم  تا  به امر ما هدایت کنند و هر کار نیکو را  و  اقامه نماز و ادای زکات را به آن‌ها وحی کردیم و آن‌ها هم به عبادت ما پرداختند. (۷۳)

و لوط را هم مقام حکمفرمایی و علم عطا نمودیم و او را از شهری که اهلش به اعمال زشت می‏پرداختند نجات دادیم که آن‌ها بسیار بدکار و فاسق مردمی بودند. (۷۴)

و او را در رحمت خود داخل کردیم زیرا که از مردم بسیار صالح و نیکوکار به شمار می آمد. (۷۵)"

شرح

در آیه ۷۲ و ۷۵ بطور واضح به صالح بودن و نیکوکار بودن پیامبران اشاره شده و در آیه ۷۳ صریحا تاکید می کند که پیامبران تحت امر الهی هستند  و با وحی الهی مردم را هدایت می کنند. 

آیا می توان پذیرفت که پیامبران هم تحت امر و وحی الهی باشند و هم نیکو کار و هم صالح باشند و در ضمن برخی اوقات هم‌روی به گناهکاری آورند.؟ 

چگونه ممکن است کسی که تحت امر و وحی الهی قرار دارد و خدا به او علم و حکمت عنایت می کند و او پیشوای پرهیزگاران است خود یک گناهکار حرفه ای باشد.؟

ادامه دارد...


شبه یادداشتها: ۵ دیماه ۱۴۰۰ شمسی : نجات از قفس آهنی



شبه یادداشتها

۵ دیماه ۱۴۰۰ شمسی


نجات از قفس آهنی

شاید آن چیزی که ماکس وبر جامعه شناس آلمانی" قفس آهنی" نامیده تا حدود زیادی درست باشد. ما کس و بر   بر این باور بود که خیلی از انسانها تحت تاثیر راهنمائی های غلط دیگران  چنان خود را محدود می کنند که گویی در قفس  آهنی  قرار دارند. 

کسانی که از این روش پیروی می کنند ،   اغلب در زندگی به پیشرفت نائل   نمی شوند. زیرا به اصلاح نصیحت های محدود کننده دیگران اجازه کوشش و سعی و تغییر وضعیت به آنان را نمی دهد.

آنان همیشه به حد اقل راضی هستند. حتی طوری تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند که روش زندگیشان با ضرب آهنگ گفته دیگران تنظیم می شود‌. 

در حالیکه یک انسان خرد مند و عقلگرا به همه سخنان دیگران گوش می دهد و فقط عاقلانه ترین و منطقی 

تر ین آنها را می پذیرد. او حرفهایی را می پذیرد که به او سرزندگی ، شادابی ، درست زندگی کردن را می آموزند. 

امیر تهرانی

ح.ف