ادامه از نوشتار پیشین
-سوره مومنون ۷۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول
-مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
سپس پیغمبران خود را پی در پی فرستادیم و هر قومی که رسول بر آنها آمد آن رسول را تکذیب و انکار کردند، ما هم آنها را از پی یکدیگر همه را هلاک کردیم و داستانهای هلاک آن اقوام را عبرت دیگران ساختیم، که قوم بیایمان را دوری باد. (۴۴)
آن گاه موسی و برادرش هارون را فرستادیم با آیات و معجزات خود و حجّت روشن. (۴۵)
به سوی فرعون و اشراف قومش، آنها هم تکبر و نخوت کردند، زیرا آنان مردمی متکبّر و سرکش بودند. (۴۶)
ایراد های فرعونیان به موسی و برادرش
از این رو گفتند: چرا ما به دو بشر مثل خودمان ایمان آریم در صورتی که طایفهی این دو مرد ما را اطاعت و بندگی میکنند؟ (۴۷)
پس موسی و هارون را تکذیب کرده و بدین سبب همه هلاک شدند. (۴۸)
و همانا ما به موسی کتاب تورات را فرستادیم، باشد که آنها هدایت شوند. (۴۹)
و ما پسر مریم و مادرش را آیت و معجزه بزرگ گردانیدیم و هر دو را به سرزمین بلندی که آن جا مکانی هموار و چشمه سار بود منزل دادیم. (۵۰)
سه دستوری که خدا به پیامبران داد
ای رسولان، از غذاهای پاکیزه تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح پردازید که من به هر چه میکنید آگاهم. (۵۱)
و این مردم همه یک دین و متفقالکلمه یک امت شمایند و من یگانه خدای شما هستم، پس از من پروا کنید. (۵۲)
زمانی که مردم گروه گروه شدند
آن گاه مردم امر (دین) خود را پاره پاره کردند و هر گروهی به آنچه نزد خود پسندیدند دلخوش گشتند. (۵۳)
پس بگذار که این بیخبران در جهل و غفلت خود به سر برند تا هنگامی معین . (۵۴)
آیا این مردم کافر میپندارند این که ما آنها را مدد به مال و فرزندان میکنیم، (۵۵)
برای آن است که میخواهیم در حق ایشان مساعدت و تعجیل به خیرات دنیا کنیم؟ نه چنین است بلکه امتحان این آنان هستند که نمیفهمند. (۵۶)
هفت ویژگی افراد با ایمان حقیقی
۱-همانا آن مؤمنانی که از خوف خدا ترسان و هراسانند. (۵۷)
۲-و آنان که به آیات خدای خود ایمان میآورند. (۵۸)
۳-و آنان که هرگز به پروردگارشان مشرک نمیشوند. (۵۹)
۴و ۵-و آنان که آنچه وظیفهی بندگی و ایمان است به جای آورده و باز از این که روزیربه خدای خود رجوع میکنند دلهاشان ترسان است. (۶۰)
۶و ۷-چنین بندگانی تعجیل در خیرات میکنند و اینان هستند که به کارهای نیکو سبقت میجویند. (۶۱)
هر کس به اندازه توانایی خود مسئولیت دارد و نه بیشتر از آن
و ما هیچ نفسی را بیش از وسع و توانایی او تکلیف نمیکنیم و نزد ما کتابی است که آن کتاب سخن به حق گوید و به هیچ کس هرگز ستم نخواهد شد. (۶۲)
بلکه دلهای کافران از این در جهل و غفلت است و اعمالی که این کافران عامل آنند غیر اعمال آن اهل ایمان است (که در آیات سابق ذکر شد). (۶۳)
ادامه دارد...
تا اینجا۱.۵۵ موضوع
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره مومنون ۷۴ امین سوره برحسب تاریخ نزول(بخش سوم)
-مطالبی که نخستین بار توسط قران مطر ح شدند
و در میان آن قوم باز رسولی از خودشان (یعنی هود را) فرستادیم که خدای یکتا را پرستش کنید که جز او شما را خدایی نیست، آیا خداترس و باتقوا نمیشوید؟ (۳۲)
شش اشکال ثروتمندان و اشراف در باره پیامبران:
۱-و باز اشراف و اعیان قوم وی که کافر شدند و عالم آخرت را تکذیب کردند و ما متنعّمشان در حیات دنیا کرده بودیم گفتند که این شخص بشری مانند شما بیش نیست که از هر چه شما بشر میخورید و میآشامید او هم میخورد و میآشامد. (۳۳)
۲-و شما مردم اگر بشری مانند خود را اطاعت کنید بسیار زیانکار خواهید بود. (۳۴)
۳-آیا به شما نوید میدهد که پس از آنکه مردید و استخوانهای شما هم پوسید و خاک شد باز بیرونتان آرند؟! (۳۵)
۴-هیهات، هیهات که این وعده ها که به شما میدهند راست باشد! (۳۶)
۵-زندگانی جز این چند روزه حیات دنیایمان بیش نیست که زنده شده و خواهیم مرد و دیگر هرگز برانگیخته نخواهیم شد. (۳۷)
۶-و این شخص جز آنکه مردی است که دروغ و افترا بر خدا میبندد هیچ مزیت ندارد و ما هرگز به او ایمان نخواهیم آورد. (۳۸)
آن رسول هم عرض کرد: خدایا، مرا بر این قوم که تکذیب من کردند یاری فرما. (۳۹)
و خداوند گفت:
خدا گفت: اندک زمانی نگذرد که این قوم سخت پشیمان خواهند شد. (۴۰)
تا آن گاه که صیحه و بانگ آسمانی (عذاب) آنها را بگرفت و ما آنان را خار و خاشاک بیابان ساختیم، که ستمکاران را (از رحمت الهی) دوری باد. (۴۱)
پس از هلاک اینان باز اقوامی دیگر پدید آوردیم. (۴۲)
در زمان مرگ و پایان هیچ ملتی تاخیر و تسریع صورت نمی گیرد
هیچ قومی از اجل خود پس و پیش نخواهند افتاد. (۴۳)
ادامه دارد ...
تا اینجا ۱۰۴۲ موضوع
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره مومنون ۷۴ امین سوره بر حسب نزول(بخش دوم)
-مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
خلقت نخستین انسان ها : آدم و حوا
همانا ما آدمی را از گل خالص آفریدیم. (۱۲)
خلق دیگر انسانها از طریق توالد و تناسل در نخستین دو انسان و فرزندان آنها،
و کیفیت تشکیل جنین در رحم زن
آنگاه او را نطفه گردانیده و در جای استوار (صلب و رحم) قرار دادیم. (۱۳)
آنگاه نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان ساختیم و سپس بر استخوانها گوشت پوشانیدیم پس از آن خلقتی دیگرش انشا نمودیم آفرین بر خدای که بهترین آفرینندگان است. (۱۴)
باز شما آدمیان همه خواهید مرد. (۱۵)
و آنگاه روز قیامت به یقین تمام مبعوث خواهید شد. (۱۶)
و همانا ما فوق شما هفت آسمان را فراز یکدیگر آفریدیم و لحظهای از توجه به خلق غافل نبوده و نخواهیم بود. (۱۷)
-میزان بارش باران نامحدود نیست!!!
-امکان کمبود شدید آب در روی زمین وجود دارد
و ما آب را به قدر معین از آسمان نازل و در زمین ساکن ساختیم و محققاً بر بردن و نابود ساختن آن نیز قادریم. (۱۸)
آنگاه ما به آن آب برای شما باغها و نخلستانهای خرما و انگور ایجاد کردیم که شما را در آنها میوه های گوناگون بسیاری است که از آن تناول میکنید. (۱۹)
و نیز درختی که از طور سینا برآید و روغن زیت بار آورد و نان خورش مردم گردد. (۲۰)
و بی شک برای شما در چهارپایان و حیوانات اهلی عبرتی خواهد بود که از شیر آنها به شما میآشامانیم و در آنها برای شما منافع بسیاری است و از گوشت آنها نیز تناول میکنید. (۲۱)
و بر آن چهارپایان و نیز بر کشتیها سوار میشوید. (۲۲)
گزارش جامع نوح پیامبر و اقدامات و طوفان او
و همانا ما پیغمبر خود نوح را (به رسالت) به سوی امتش فرستادیم. نوح به قوم خود گفت که خدا را پرستید که جز آن ذات یکتا شما را خدایی نیست، آیا شما مردم خداترس و باتقوا نمیشوید؟ (۲۳)
اشراف و ثروتمندان نخستین کافران بودند و مقاومت در برابر خدای یکتا از سوی آنان آغاز شد
اشراف قوم او که کافر شدند گفتند که این شخص جز آنکه بشری است مانند شما که میخواهد بر شما برتری یابد فضیلت دیگری ندارد و اگر خدا میخواست همانا از جنس فرشتگان میفرستاد، ما این سخنانی که این شخص میگوید در میان پدران پیشین خود هیچ نشنیده ایم. (۲۴)
این شخص جز مردی دیوانه به شمار نیست، پس باید تا مدتی در انتظار باشید . (۲۵)
دعای نوح
نوح عرض کرد: خدایا، تو مرا بر اینان که تکذیب من کردند یاری فرما. (۲۶)
-دستور ساختن کشتی به نوح زیر نظر مستقیم خداوند.
-آب از درون تنورهای آتش فوران کرد
ما هم به او وحی کردیم که در حضور ما و به وحی و دستور ما به ساختن کشتی پرداز، تا آن گاه که فرمان ما آمد و آب از تنور فوران کرد پس در آن کشتی با خود از هر نوع جفتی (نر و ماده) همراه بر و اهل بیت خود را هم جز آن کس که در علم ازلی ما هلاک او مقرر گذشته تمام به کشتی بنشان، و به شفاعت ستمکاران با من سخن مگو، که البته آنها باید همه غرق شوند. (۲۷)
دعاهایی که خدا به نوح آموخت
پس چون با همراهانت در کشتی نشستی بگو: ستایش خدای را که ما را از ستمکاران نجات داد. (۲۸)
و باز بگو: پروردگارا، مرا به منزلی مبارک فرود آور که تو بهترین کسی هستی که به منزل خیر و سعادت توانی فرود آورد. (۲۹)
همانا در این حکایت آیت و عبرتهاست و البته ما آزمایشکنندهایم. (۳۰)
پس از هلاک قوم نوح مردمان دیگری خلق شدند
پس از هلاک قوم نوح باز قوم دیگری ایجاد کردیم. (۳۱)
ادامه دارد...
تا اینجا ۱۰۴۰ موضوع جدید
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره مومنون ۷۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد
بنام خداوند بخشنده مهربان
۷ ویژگی انسان با ایمان
همانا اهل ایمان به فیروزی و رستگاری رسیدند. (۱)
آنان که در نماز خود خاضع و خاشعند. (۲)
و آنان که از لغو و سخن باطل اعراض و احتراز میکنند. (۳)
و آنان که زکات (مال خود را به فقرا) میدهند. (۴)
و آنان که فروج و اندامشان را از عمل حرام نگاه میدارند. (۵)
مگر بر جفتهاشان (که زنان عقدی آنها باشند) یا کنیزان ملکی متصرفی آنها که هیچگونه ملامتی (در مباشرت این زنان) بر آنها نیست. (۶)
و کسی که غیر این (زنان حلال) را به مباشرت طلبد البته چنین کسانی ستمکار و متعدی خواهند بود. (۷)
و آنان که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملاً وفا میکنند. (۸)
و آنان که بر نمازهاشان (و همهی اوقات و شرایط ظاهر و باطن نماز) محافظت دارند. (۹)
چنین کسان وارث (مقام عالی بهشت) اند. (۱۰)
که بهشت فردوس ارث آن خوبان و منزلگاه ابدی آن پاکان است. (۱۱)
ادامه دارد...
تا اینجا ۱۰۲۹ موضوع
نزدیک تر از هر نزدیک به خدا کیست؟
در قرآن از سه گروه ویژه با احترامی ملکوتی و آسمانی یاد می شود. قرآن به هریک از این سه گروه نام ویژه دا ده و بر حسب تعریف خود قرآن این سه گروه بر حسب درجه تقوی و پرهیزگاری و نزدیکی به خداوند به این صورت فهرست شده اند:ابرار
صالحین
مقربین
ابرار از واژه "البر یعنی نیکوکاری " می باشد. قرآن در باره وازه " البر" گفتاری تکان دهنده دارد:
"نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و مغرب بگردانید بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده و مال خویش را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان و گدایان و در راه آزاد کردن بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زکات را بدهد و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفته اند و آنان همان پرهیزگارانند."
آیه (۱۷۷)سوره بقره
ابرار مورد نظر قرآن مظهر کامل صفات بر شمرده در آیات فوق می باشند که در کل ۱۰ مورد را در بر می گیرد.
یعنی این نیکوکاری و کار نیک است که نردبان ترقی به مقام ابرار است. خوشبختانه نیکوکار بودن بر ای هر انسانی و در هر مکان و زمانی میسر است. پس می توان به گروه ابرار پیوست.
گروه دوم : صالحین
در باره صالحین خداوند در قرآن این گونه توضیح می دهد:
-"اسحاق و یعقوب رابه مثابه نعمتی افزون به او بخشودیم و همه را از صالحین (شایستگان )قرار دادیم (۷۲)
-و آنان را امامانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت میکردند و به ایشان انجام دادن کارهاى نیک و برپاداشتن نماز و دادن زکات را وحى کردیم و آنان پرستنده ما بودند (۷۳)
-و به لوط حکمت و دانش عطا کردیم و او را از آن شهرى که [مردمش] کارهاى پلید میکردند نجات دادیم به راستى آنها گروه بد و منحرفى بودند (۷۴)
-و او را در رحمت خویش داخل کردیم زیرا او از صالحین( شایستگان )بود" (۷۵)
سوره انبیاء
خداوند پیامبران الهی را در زمره صالحین به شمار آورده و در قرآن باذکر نامشان آنان را جزو صالحین دانسته است
گروه سوم :مقربین یا پشتاز پیشتازان
خداوند در قرآن به تقسیم بندی انسانها در عر صات قیامتی اشاره نمود و می گوید که خطاب به نوع بشر در تمام ادوار خواهیم گفت:
شما انسانها سه دسته شوید! (۷
یاران دست راست کدامند یاران دست راست کدامند. (۸
و یاران چپ ، کدامند یاران چپ (۹)
و(السابقون) پیشتازان پیشتازان بر همه مقدم هستند(۱۰)
آنانند همان مقربین خدا هستند (۱۱)
در باغستانهاى پر نعمت (۱۲)
گروهى از پیشینیان (۱۳)
و اندکى از متاخران (۱۴)
سوره واقعه
در آیاتی از سوره واقعه مقربین در گاه الهی نیز معرفی می شوند. یعنی پس از آن که خطاب الهی بشر را به دست راستیها و دست چپی ها تقسیم کرد که نخستین گروه رستگاران و دومین گروه بدکاران هستند، گروه دیگری بنام" مقربین" نیز مشخص می شوند که پیشتاز پیشتازان در انسانیت، نیکوکاری و عبادت خداوند بوده اند.
قران اشاره می کند که مقربین گروهی از مردمان پیشین و گروهی اندک از مردمان آخرین خواهند بود.
این گروه مقربین نزدیک تر به خدا از هر آن کس می باشند که به خداوند نزدیک است.
اینان همان نزدیک تر از هر نزدیک هستند.
قرآن از عیسی مسیح بعنوان یکی از مقربین در گاه الهی نام می برد