ادامه از نوشتار پیشین
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد.
-سوره شوری بخش دوم
آیات۲۱ الی ۴۳
بنام خداوند بخشنده مهربان
کلمه فصل: مهلت به بشریت است
آیا خدایان باطل مشرکان بر ای آنها دین و احکامی که خدا اجازه نداده جعل کردهاند؟ و اگر کلمه فصل (یعنی حکم تأخیر عذاب) نبود میان آنها حکم میشد، و ستمکاران را البته عذاب دردناک خواهد بود. (۲۱)
ظالمان در روز قیامت لز کردار خود هراسانند و نیکوکاران در بهشتند
(در آن روز) ظالمان را بینی که از کردار خود سخت ترسان و هراسانند و البته به کیفر خواهند رسید، و آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند در باغهای بهشت منزل یافته و نزد خدای خود هر چه خواهند بر آنان مهیّاست. این همان فضل و رحمت نامنتهای خداست . (۲۲)
ای پیامبر بگو : من از شما مزد نمی خواهم بجز محبت به خاندان من.
این (بهشت ابد) همان است که خدا به بندگانی که ایمان آورده و نیکوکار شدند بشارت آن را داده است. بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت را در حقّ خویشاوندان(من) منظور دارید ، و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکوییش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است. (۲۳)
ای پیامبر تو نیز در حیطه اقتدار ما هستی
شاید خواهند گفت: او (محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بر خدا دروغ بسته است؛ اگر خدا بخواهد بر قلب تو مهر مینهد و به کلمات خود سخن باطل را محو و نابود و حق را ثابت و برقرار میگرداند، که خدا به اسرار دلهای خلق کاملا آگاه است. (۲۴)
کارهایی که خدا می کند:
و اوست خدایی که توبه بندگانش را میپذیرد و گناهان را میبخشد و هر چه کنید میداند. (۲۵)
و دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شوند مستجاب میگرداند و از فضل و کرم خود بر ثواب آنها میافزاید، و برای کافران عذابی سخت خواهد بود. (۲۶)
چرا ثروت روی زمین محدود است؟
و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند لیکن به اندازهای که بخواهد نازل میگرداند، که خدا به احوال بندگانش آگاه و بیناست. (۲۷)
و اوست خدایی که باران را پس از نومیدی خلق میفرستد و رحمت خود را فراوان میگرداند و اوست خداوندگار محبوب الذّات ستوده صفات. (۲۸)
در آسمان ها نیز موجوداتی هست
و از جمله آیات او خلقت آسمانها و زمین است و هم آنچه در آنها از انواع جنبندگان پراکنده است، و او بر جمع آوری موجوداتی که پراکنده است هر وقت بخواهد قادر است. (۲۹)
انسان رنج را خود می آفریند
و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد همه از دست خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو میکند. (۳۰)
یاری و یاوری جز خدا نیست
و شما در زمین هیچ قدرتی ندارید و از کوچکترین قوای جهان زبون و عاجزید و غیر خدا در عالم هیچ یار و یاوری ندارید. (۳۱)
و یکی از آیات الهی سیر و گردش کشتیهاست که در آب دریا مانند کوههای بلند در حرکت است. (۳۲)
اگر باد ساکن شود...
اگر خدا بخواهد باد را سکون و آرامش دهد تا کشتیها بر پشت آب از جنبش بایستد. در این کار برای مردم با صبر شکر گزار ادلّهای نمودار است. (۳۳)
یا اگر بخواهد خدا کشتیهایشان را به جرم بدکاری به دریا غرق میکند و بسیاری از جرم شما را میبخشد. (۳۴)
و تا آنان که در آیات ما راه جدال و انکار میپیمایند بدانند که بر آنها هیچ مفرّ و نجاتی نیست. (۳۵)
پس چیزی که نصیب شما گردیده متاع زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار بهتر و باقیتر است اما آن مخصوص است به آنان که به خدا ایمان آوردهاند و بر پروردگار خود توکل میکنند. (۳۶)
نیکان چه می کنند؟
و آنان که از گناهان بزرگ و زشتکاری میپرهیزند و چون خشم و غضب کنند میبخشند. (۳۷)
و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام میدهند و از آنچه روزی آنها کردیم (به فقیران) انفاق میکنند. (۳۸)
و آنان که اگر ظلمی بر آنها وارد انتقام میجویند. (۳۹)
انتقام بدی فقط به همان اندازه بدی است و اگر عفو کنند پاداش آن با خداست
و انتقام بدی به مانند همان مقدار بد رواست (نه بیشتر) و لی اگر کسی عفو کرده و اصلاح نمود اجر او بر خداست، که خدا ستمکاران را هیچ دوست نمیدارد. (۴۰)
و هر کس پس از ظلمی که بر او رفته انتقام طلبد، بر او هیچ گناه و مؤاخذه نیست. (۴۱)
تنها ظالمان به مردمان مسئول شرارتها هستند
تنها راه مؤاخذه بر آنهایی است که به مردم ظلم کنند و در زمین به ناحق شرارت انگیزند، بر آنها (در دنیا انتقام و در آخرت) عذاب دردناک است. (۴۲)
و هر که صبر کند این مقام از عزم در امور است. (۴۳)
۱۱ موضوع
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
-موصوعاتی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد
-سوره شوری شصت و دومین سوره بر حسب تاریخ نزول : بخش یکم
بنام خداوند بخشنده مهربان
آیات ۱ تا ۲۰
حم (۱)
عسق (اسرار کتاب خداست) (۲)
این گونه به سوی تو و رسولان پیش از تو خدای مقتدر دانا وحی میکند. (۳)
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه ملک اوست و او خدای بلند مرتبه بزرگ است. (۴)
فرشتگان برای همه اهل زمین از خدا بخشایش می خواهند
نزدیک است که آسمانها از فراز هم یکی پس از دیگری شکافته شود، و فرشتگان (رحمت) به ستایش خدای خود تسبیح گویند و برای اهل زمین از خدا مغفرت و آمرزش طلبند (و ندا کنند که) الا ای بندگان، بدانید که خداست آن ذاتی که بسیار آمرزنده و مهربان است. (۵)
ای پیامبر! تو وکیل آنان نیستی
و آنان که غیر خدا را معبود و محبوب خویش برگرفتند خدا رقیب و نگهبان بر (اعمال) آنهاست و تو وکیل آنان نخواهی بود. (۶)
مردم مکه و مردمان اطراف آن
و این چنین قرآن فصیح عربی را ما به تو وحی کردیم تا مردم امّالقری (شهر مکه) و هر که را که در اطراف آن است (از خدا) بترسانی و هم از (سختی) روز بزرگ قیامت که همه جمع آیند و هیچ شک در آن نیست و گروهی در بهشت جاودان و فرقهای در آتش سوزان روند بیم دهی. (۷)
اگر خدا می خواست...
و اگر خدا میخواست تمام خلایق را (به قهر) یک فرقه قرار میداد و لیکن هر که را بخواهد به رحمت خود داخل کند و ستمکاران را هیچ یار و ناصری نباشد. (۸)
(در آن صورت هیچ انسانی بر اساس شایستگی خودش سنجیده نمی شد. در ست مانند دانشگاه و دبیرستانی که به در سخوان و درس نخوان مدر ک تحصیلی بدهد)
آری، مشرکان غیر خدا را یار و دوستدار خود برگرفتند و حال آنکه خدا منحصرا دوست و یاور بندگان است و اوست که مردگان را زنده میکند و اوست که بر هر چیز تواناست. (۹)
و آنچه در آن اختلاف و نزاع کردید حکم آن به خدا راجع است، همان خدا پروردگار من است که بر او توکل کرده و به درگاه او به تضرّع باز میگردم. (۱۰)
هدف از زوج بودن موجودات: افزایش و ادامه نسل آنان
خدا آفریننده آسمانها و زمین است، برای شما آدمیان از جنس خودتان زنان را هم جفت شما قرار داد و نیز چهار پایان را جفت (نر و ماده) آفرید، و به این تدبیر شما را خلق بیشمار کند. آن خدای یکتا را هیچ مثل و مانندی نیست و او شنوا و بیناست. (۱۱)
میزان روزی را او تعیین می کند
کلید آسمانها و زمین او راست، هر که را خواهد رزق وسیع دهد و هر که را خواهد تنگ روزی کند، که او به هر چیز آگاه است. (۱۲)
تمام ادیان الهی دارای یک بنیان یکسان هستند
خدا شرع و آیینی که برای شما مسلمین قرار داد حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیم که دین خدا را بر پا دارید و هرگز تفرقه و اختلاف در دین مکنید. مشرکان را که به خدای یگانه و ترک بتان دعوت میکنی (قبولش) بسیار در نظرشان بزرگ میآید. خدا هر که را بخواهد به سوی خود برمیگزیند و هر که را به درگاه خدا به تضرّع و دعا باز آید هدایت میفرماید. (۱۳)
اگر لطف خدا نبود...
و مردم راه تفرقه و اختلاف نپیمودند مگر پس از آنکه علم و برهان بر آنها آمد و لیکن دانسته برای تعدی و ظلم به یکدیگر اختلاف کردند، و اگر آن کلمه از (لطف) خدا سبقت نگرفته بود تا وقتی معین ، البته میان مردم حکم میشد. و آنان که پس از گذشتگان وارث کتاب آسمانی شدند در آن کتاب آسمانی سخت در شک و ریب بماندند. (۱۴)
ای پیامبر! بگو من مامورم به عدالت میان شما حکم کنم.
بدین سبب تو همه را دعوت کن و چنانکه مأموری پایداری کن و پیرو هوای نفس مردم مباش و بگو که من به کتابی که خدا فرستاد ایمان آوردهام و مأمورم که میان شما به عدالت حکم کنم، خدای یگانه پروردگار همه ما و شماست، (پاداش) عمل ما بر ما و عمل شما بر شماست دیگر هیچ حجت و گفت و گویی بین ما و شما باقی نیست. خدا (روز جزا برای حکم حق) میان ما جمع میکند و بازگشت همه به سوی اوست. (۱۵)
و آنان که در دین خدا جدل و احتجاج برانگیزند پس از آنکه خلق دعوت او را پذیرفتند حجت آنها نزد خدا لغو و باطل است و بر آنها قهر و غضب و عذاب سخت خواهد بود. (۱۶)
خداست آن که کتاب (آسمانی) را به حق و نیز ترازوی عدالت را فرستاد، و تو چه دانی؟ ممکن است ساعت قیامت بسیار نزدیک باشد. (۱۷)
آنان که به ساعت قیامت ایمان نمیآورند تقاضای تعجیل در ظهور قیامت میکنند، امّا اهل ایمان از آن روز سخت ترسانند و میدانند که آن روز بر حق است. الا (ای مردم) بدانید آنان که در قیامت جدل و انکار میکنند سخت در گمراهی دور (از سعادت) اند. (۱۸)
خدا را به بندگان لطف و محبت بسیار است، هر که را بخواهد روزی میدهد و او توانای مطلق و مقتدر و غالب است. (۱۹)
اگر فقط دنیا بخواهی...
هر کس حاصل کشت آخرت را بخواهد ما بر تخمی که کاشته میافزاییم و هر که تنها حاصل کشت دنیا را بخواهد او را هم از آن نصیب میکنیم ولی در آخرت (از نعمت ابدی آن چون نخواسته) نصیبی نخواهد یافت. (۲۰)
ادامه دارد
۱۰ موضوع
ادامه از نوشتار پیشین
-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد
- سوره فصلت شصت و یکمین سوره بر حسب تاریخ نزول
همانا آنان که به این قرآن که برای هدایت و یادآوری آنها آمد کافر شدند (چقدر نادانند) در صورتی که این کتاب به حقیقت صاحب عزت (و معجز بزرگ) است. (۴۱)
قرآن در پناه خداست
که هرگز از پیش و پس (گذشته و آینده حوادث عالم) باطل بدان راه نیابد (و تا قیامت حکومت و حکمتش باقی است) زیرا آن فرستاده خدای (مقتدر) حکیم ستوده صفات است. (۴۲)
(ای رسول ما) بر تو وحی نمیشود جز آنچه به رسولان پیشین گفته شد، که خدایت بسیار دارای آمرزش و بخشش و هم صاحب قهر و عقاب دردناک است. (۴۳)
اگر قرآن به زبان عجمی بود....
و اگر ما این قرآن را به زبان عجم میفرستادیم کافران میگفتند: چرا آیات این کتاب مفصل و روشن (به زبان عرب) نیامد (تا ما قوم عرب ایمان آوریم)؟ ای عجب آیا کتاب عجمی بر رسول و امت عربی نازل میشود؟! (اکنون که بدون عذر ایمان نمیآرند) به آنها بگو: این قرآن برای اهل ایمان هدایت و شفاست و اما آنان که ایمان نمیآرند گوشهایشان (از شنیدن کلام حق) گران است و این قرآن بر آنها موجب کوری (جهل و ضلالت) است، آن مردم (نادان به این کتاب حق گوش فرا نمیدارند، گویی که) از مکانی بسیار دور (از سعادت و ایمان) به این کتاب حق دعوت میشوند. (۴۴)
و ما به موسی کتاب (تورات) را دادیم پس در آن راه مخالفت و اختلاف پیش گرفتند و اگر آن کلمه (رحمت) از (لطف) خدا سبقت نیافته بود (که تعجیل در عذاب نکند) همانا میان آن امت حکم عذاب میرسید، و هر چند که آنها سخت در نزول آن (عذاب) در شک و ریبند (که تو را در وعده عذاب قیامت هم تکذیب میکنند). (۴۵)
هرچه کنی به خود کنی!
هر کس کار نیکی کند به نفع خود و هر که بد کند بر ضرر خویش کرده است و خدا هیچ بر بندگان ستم نخواهد کرد. (۴۶)
ساعت قیامت مخفی است. و همه چیز در قبضه قدرت حق
از ساعت قیامت تنها خدا آگاه است، و هیچ میوهای از غنچه خود بیرون نیاید و هیچ آبستنی بار بر ندارد و نزاید مگر به علم ازلی او. و (یاد آر) روزی که خدا به مشرکان خطاب کند: آن معبودان باطلی که شریک من پنداشتید کجا رفتند؟ مشرکان گویند: بار الها، ما حضور تو عرضه داشتیم که از ما هیچ کس گواه نیست (که تو شریک داشتهای. یعنی از شرک بیزاری میجویند). (۴۷)
و معبودان باطلی که در دنیا عبادت میکردند همه از نظرشان محو و نابود شود و آن زمان بدانند که (از آتش قهر خدا) هیچ مفرّ و نجاتی بر آنها نیست. (۴۸)
مشکل آدمیان از دید گاه خدا
آدمی به دعا دایم تمنّای خیر میکند و هرگز خستگی و سیری ندارد و لیکن اگر به وی شرّ و آسیبی رسد (از رحمت الهی) زود مأیوس و ناامید میگردد. (۴۹)
و اگر ما به انسان پس از رنج و ضرری که به او رسیده نعمت و رحمتی نصیب کنیم البته خواهد گفت که این نعمت برای من (از لیاقت من) است، و گمان نمیکنم که قیامتی بر پا شود و به فرض اینکه به سوی خدایم برگردم باز هم برای من نزد خدا بهترین نعمت خواهد بود. ما البته کافران را به (کیفر) اعمالشان آگاه میسازیم و عذابی بسیار سخت میچشانیم. (۵۰)
و ما هر گاه به انسان نعمتی عطا کنیم رو بگرداند و (از شکر خدا) دوری جوید، و هر گاه شرّ و بلایی به او روی آورد آن گاه دایم زبان به دعا گشاید (و اظهار عجز نماید). (۵۱)
(کافران را) بگو: چه میپندارید اگر (قرآن) از جانب خدا باشد و شما به آن کافر شده باشید آیا گمراهتر از آن کس که (مانند شما) به کفر و شقاق دور (از راه سعادت) است در جهان کسی تواند بود؟ (۵۲)
ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن میگردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمیکند؟ (۵۳)
الا (ای اهل ایمان) بدانید که کافران از لقای خدای خود در شک و انکارند و باز بدانید که خدا را بر همه موجودات عالم احاطه کامل است. (۵۴)
۵ موضوع
ادامه از نوشتار پیشین
اصول بنیادین فکری و اعتقادی قرآن
نیازهای اساسی انسان:
-تجارت و کسب و کار
-ممنوعیت خودکشی و اهمیت حفظ حیات و زندگی
اى کسانى که ایمان آورده اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید مگر آنکه داد و ستدى با رضایت یکدیگر بین شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مکشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است. آیه (۲۹) سوره نساء
رشوه ممنوع است
و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید و آن را به قضات مدهید (بعنوان رشوه) تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید در حالى که خودتان میدانید. آیه (۱۸۸) سوره بقرهسهم خود را از دنیا فراموش مکن!
و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى دارد (۷۷)سوره قصصادامه دارد
ادامه از نوشتارهای پیشین
اصول بنیادین فکری و اعتقادی قرآن
نیازها و حقوق انسانی(۱): حق زندگی کردن
پیامهای قرآن، به دنبال فراهم کردن زمینه رشد و تعالی مخاطبان هستند. چون این نکته مسلم است که رشد و تعالی انسان با بر طرف کردن نیازهای او محقق میشود. یعنی نیازهای انسان، باید بر آورده شود. انسان در طی زندگی دو گروه نیازمندی دارد: نیازمندیهای جسمی و نیازمندیهای روحی .
آبراهام مزلو نظریهپرداز کلاسیک مدیریت، در مورد نیازهای اساسی انسان یک هرم از نیازهای انسانی ارائه کرده است. این نظریه در میان بینشهای حاصل از جنبش روابط انسانی در مدیریت مقارن با دوران رکود اقتصادی بزرگ غرب از اهمیت ویژه برخوردار است و نظریهای بنیادین محسوب میشود.
این نظریه از نظریههای محتوایی در مورد انگیزش به شمار میآید. نظریههای محتوایی چیستی رفتارهای برانگیخته را شرح میدهند و به طور عمده با آنچه در درون فرد یا محیطش میگذرد و به رفتار فرد نیرو بخشیده سروکار دارد؛ به عبارت دیگر این نظریهها، به مدیر نسبت به نیازهای کارکنانش بینش میدهند و به او کمک میکنند تا بداند کارکنان به چه چیزهایی به عنوان پاداش کار یا ارضاکننده بها میدهند؛ درحالیکه نظریههای فراگردی چگونگی و چرایی برانگیختگی افراد را توصیف میکنند. به اعتقاد مزلو نیازهای آدمی از یک سلسلهمراتب برخوردارند که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار میگیرد. هنگامی که ارضای نیازها آغاز میشود، تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسلهمراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری میسپارند در سال ۱۹۴۳ به عنوان نظریهٔ رشد آدمی نوشته شد• نیازهای زیستی: نیازهای زیستی اولین سازندگان سلسلهمراتب هستند و تا زمانیکه قدری ارضا گردند، بیشترین تأثیر را بر رفتار فرد دارند. نیازهای زیستی نیازهای آدمی برای حیات خودند؛ یعنی: خوراک، پوشاک و مسکن. تا زمانی که نیازهای اساسی برای فعالیتهای بدن به حد کافی ارضاء نشدهاند، عمده فعالیتهای شخص احتمالاً در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی ایجاد خواهد کرد؛
• نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است؛ به عبارت دیگر نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل میشود؛
• نیازهای اجتماعی: یا احساس تعلق و محبت؛ انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج میگیرد، آدمی برای روابط معنیدار با دیگران، سخت میکوشد؛
• احترام: این احترام قبل از هر چیز نسبت به خود است و سپس قدر و منزلتی که توسط دیگران برای فرد حاصل میشود. اگر آدمیان نتوانند نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورند، در این حالت ممکن است فرد برای ارضای نیاز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابکارانه یا نسنجیده متوسل شود؛
• خودشکوفایی و خودانگیزشی: یعنی شکوفا کردن تمامی استعدادهای پنهان آدمی؛ حال این استعدادها هر چه میخواهد باشد. همانطور که مزلو بیان میدارد: «آنچه آنسان میتواند باشد، باید بشود».
تقسیم بندیهای تکمیلی
در کنار این نوع تقسیم بندی روانشناسان دیگری چون مک دوگال (William McDougall) نیز تقسیم بندی های مشابهی ارایه داده اند که همگی تلاشی برای شناخت بهتر نیازهای بشری بوده است. مک دوگال نیازهای انسان را به غریزه های اکتساب، سازندگی، کنجکاوی، گریز، جمعگرایی، ستیزه جویی، تولید مثل، نفرت، خواری طلبی، ابراز وجود و سپس گستره این غریزه ها را به هجده مورد تقسیم بندی می کند. و در مثال دیگری فروید (Sigmund Freud) غریزه های انسان را به دو بخش غریزه های زندگی و غریزه های مرگ تقسیم کرده است.
تقسیم بندی قران از نیازهای انسانی: حق حیات و زندگی
در تلقی قرآن، زندگی اساسی ترین هدیه ای است که به انسان ها داده شده است.-همانکه مرگ و زندگى را پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید و اوست ارجمند آمرزنده. آیه (۲) سوره ملک
خدا پردازشگر حیات بوده و در ایجاد آن هدفی داشته است
-شما را از نفسى واحد آفرید سپس جفتش را از آن قرار داد و براى شما از دامها هشت قسم پدید آورد شما را در شکمهاى مادرانتان آفرینشى پس از آفرینشى دیگر در تاریکیهاى سه گانه [م شیمه و رحم و شکم] خلق کرد این است خدا پروردگار شما فرمانروایى که از آن اوست و خدایى جز او نیست پس چگونه برگردانیده مى شوید آیه (۶) سوره زمر
حیات و زندگی محترم و محفظ است و نباید از بین برود!
-و نفسى را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید و هر کس مظلوم کشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ایم پس [او] نباید در مجازات قتل زیاده روى کند زیرا او یارى شده است آیه(۳۳)اسراء
اگر کسی بیگناه کشته شود گویی همه مردم کشته شده اند
-از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پیامبران ما دلایل آشکار براى آنان آوردند پس از آن بسیارى از ایشان در زمین زیاده روى مى کنند آیه (۳۲) سوره مائده
منابع: ویکپدیا
پژوهش های زبان شناختی قرآن فصلنامه دانشگاه اصفهان
ادامه دارد