سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۱۰۰۰ آیه از قرآن(بخش نهم) جامعه در حال سقوط چه مشخصاتی دارد؟


ادامه از نوشتار پیشین

۱۰۰۰ آیه از قرآن(بخش نهم)

جامعه در حال سقوط چه مشخصاتی دارد؟


و خدا بر آن نیست که هیچ قومی و هیچ اهل دیاری را در صورتی که آن‌ها مصلح و نیکوکار باشند به ظلم هلاک کند. 

آیه (۱۱۷) سوره هود


اگرا شخاص زیادی در جامعه  حضور دارندکه  همیشه با کوچکترین حرفی چنان عصبانی می شوند که گویی به شرافتشان  حمله شده  و مطلقا طاقت کوچکترین انتقاد را ندارند،
اگر افراد زیادی وجود دارند که فقط نفع شخصی برایشان مهم‌است و فقط خودشان را می بینند و دوست ندارند دیگران هم دیده شوند،
اگر زیادند آنانی که هر گاه دیگران را آزار فکری می دهند خودشان هر گز ناراحت نمی شوند،
اگر هستند تعداد زیادی که مزاحمت و درد سر سازی بر ای دیگران  برایشان مانند نوشیدن یک لیوان آب خنک است،
اگر کم نیستند تعداد آنانی که بدبختی و ناکامی  دیگران را مورد تمسخر قرا ر می دهد،
اگر زیادند آن  گروهی  که  بدگویی از دیگران بویژه وقتی حضور ندارند  حرفه اصلی آنان است،
اگر  اشخاصی در تعداد زیاد وجود دارند  که بخشش و کمک به دیگران در قاموس فکر شان وجود ندارد،
اگر کسان متعددی  را می بینیم که با دیدن دیگران آنان را متلک باران می کند،
اگر زیادند افرادی  که احترام به دیگران در فرهنگ زندگی آنان  جایی ندارد،
اگر  هستند افراد فراوانی که در اخلاق و رفتارشان ظلم کردن به یکدیگر جزو معیار های اصلی است،
اگر هستند افراد زیادی که در پرتو وجود آنان  گرفتن حق  آن قدر مشکل است که باید از خیرش گذشت ،

توضیح:
تمامی  ویژگیهای فوق دقیقا ویژگیهایی است که در انسانهای  صالح و نیکوکار وجود ندارد.
حال اگر چنین است و چنان است باید زنگ خطر را بوجود آورد ، چون چنین جامعه ای  یا سقوط کرده و یا در حال سقوط است.

ادامه دارد...

۱۰۰۰ آیه از قرآن(بخش هشتم) سه حکمت جاودانه از قرآن!



۱۰۰۰ آیه از قرآن(بخش هشتم)

سه حکمت جاودانه از قرآن!

-"و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (۳۶)

 -و درروی زمین به نخوت گام برمدار چرا که هرگز زمین را نمى‏ توانى شکافت و در بلندى به کوهها نمى‏ توانى رسید (۳۷)

-همه این   ها  نزد پروردگار تو ناپسندیده است (۳۸

-اینها  از حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى کرده است و با خداى یگانه معبودى دیگر قرار مده و گرنه حسرت‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهى شد (۳۹)

آیات  ۳۶ تا ۳۹ سوره اسراء


توضیح کوتاه

اگر هر مسلمان و غیر مسلمان تا پایان عمر به این سه اصل حکمت قرآنی پا بند شود و آنها را سرمشق زندگی قرار دهند به بسیاری از ورطه ها سقوط نخواهند کرد.

 یعنی این سه اصل انسان را چه مسلمان و چه غیر مسلمان را از سقوط در بسیاری از مهلکه ها و گرفتاری های نا خواسته نگاهبانی می کنند.

نخست آن که:
وقتی آگاهی از چیزی نداریم از آن سخن نمی گوئیم و بدنبال آنجام آن نمی رویم. آنرا رد و یا قبول نمی کنیم. از کجا می دانیم درست است یا نادرست؟ که آنرا رد کنیم و یا بپذیربم. 

بسیاری از خرافات از همین راه به نهانگاه قلبهای ما وارد می شوند و در ذهن ما جای می گیرند وحتی بتهای ذهنی ما می شوند.در نتیجه  عمری با  تفکری  زندگی     می کنیم که نمی دانیم چیست ، حقیقت دارد و یا ندارد.تا انجا که من می دانم کتابهای مقدس دیگر روی این نکته تاکیدی نداشته اند‌. 

این توضیح را عرض کردم به این دلیل که این روزها همه همه چیز می دانند و در مورد  هر مطلبی اظهار نظر می کنند؛ از ا ستا، و انجیل و تورات و قرآن   و شاهنامه و اشعار مولوی گرفته تا فیزیک و شیمی و تاریخ و جغرافی و سیاست و دیگر مطالب .

همه  اینها  نشان دهنده عقب ماندگی ذهنی از درک حقیقت است.

ادامه دارد

۱۰۰۰ آیه از قرآن (بخش هفتم) آیا ما بعنو ان بشر آزادیم ؟


۱۰۰۰ آیه از قرآن (بخش هفتم)

 آیا ما بعنو ان بشر  آزادیم ؟

"و گفتیم اى آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیرید و از هر کجاى آن خواهید فراوان بخورید اما  به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود (۳۵)"


و البته آدم و حوا از همان میوه خوردند و...

 سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت نمود و بر او ببخشود آرى او[ست که] توبه‏ پذیر مهربان است (۳۷)

 فرمودیم جملگى از آن فرود آیید پس اگر از جانب من شما را هدایتى رسد آنان که هدایتم را پیروى کنند بر ایشان بیمى نیست و غمگین نخواهند شد (۳۸)"

(بقره)

برای پاسخ به این پرسش  که آیا انسان  آزاد است و یا خیر با ید به  نقطه آغاز بر گردیم . به زمانی که آدم و همسرش در بهشت زندگی می کردند و از بهترین نعمتها بر  خور دار بودند. ولی خداوند نیز انتخاب کرد که به آدم و همسرش "حق انتخاب" بدهد. به همین دلیل درختی را در بهشت قرار داد که خوردن میوه آن ممنوع بود. آنگاه به آدم و همسرش گفت:  "شما نباید از میوه این درخت بخورید و اگر بخورید بهشت را از دست می دهید."
همین یک نیم جمله : "اگر بخورید..." به معنای آن بود که: "می توانید بخورید و می توانید نخورید" ... و این یعنی حق انتخاب!
آدم و همسرش هم انتخاب کردند که از آن در خت بخورند و خوردند و لذتش را بردند و ناگهان از همسایگی عرش بر فرش خاکی زمین پرتاپ شدند. تا چشم باز کردند دیدند که به جهان زمینی رانده شده اند و گویی آنان را بداخل فضای ارض هل داده اند. جهانی که با مشکلات و گناه همراه است.

تمامی این سناریو از آیات ۳۷ و ۳۸ سوره بقره بوضوح قابل درک کرد. د ر اینجا پرسش بسیار مهمی مطرح می شود:

اصلا خداوند چرا اجازه داد که آدم و حوا از میوه آن درخت بخورند و در گیر زمین مصیبتهای آن شوند.؟

 پاسخش این است که اگر خداوند با شلاق و پسگردنی آن دو پدر و مادر ما را از خوردن آن میوه  درد سر ساز باز داشته بود آیا  کاری دمکراتیک انجام داده و آیا حق خدایی را رعایت کرده بود؟.

 مسلما پاسخ به این پرسش  منفی است. چون در آن صورت او موجوداتی را خلق کرده بود که هیچ اختیاری از خود نداشتند. موجوداتی ماشینی بودند که دست قدرت الهی  آنان را کوک می کرد و خودشان بمنزله "هیچ" بودند.

ازسوی دیگر خداوند همان  سناریو را  روی زمین اجرا کرد و گفت: این زمین هم مقرراتی دارد باید ها و نباید ها هست ، ولی شما حق انتخاب دارید که چهار نعل به سمت" نبایدها " بروید و لذت نباید ها و یا همان "گناه"  را مزه مزه کنید و                 د رعوض جریمه آنرا هم‌بپردازید.


البته  برای آن که آدم و همسرش دچار " اضطراب" نشوند خداوند گفت:

"...اگر از جانب  من هدایتی به شما برسد آنان که دستورات هدایتی مرا رعایت کنند نه" ترس" خواهند داشت و نه " افسردگی"!(آیه ۳۸ سوره بقره که در بالا آورده  شده است )
و این بساط تا زمانی که انسان روی زمین است ادامه خواهد داشت...


۱۰۰۰ آیه از قرآن (بخش ششم) کلید رستگاری نیکوکاری است


۱۰۰۰ آیه از قرآن (بخش ششم)
کلید رستگاری  نیکوکاری است


سوره اللیل
سوره لیل نهمین سوره قرآن است که در شهر مکه بر پیامبر اسلام نازل شد. این سوره نشان می دهد که اسلام، قرآن و پیامبر برای مسلمانان چه کردند. 

و این که عربها پیش از اسلام آوردن چه بودند. نفاق،تنگ نظری ، بخل ، خست و خسیسی و خود پرستی از ارکان زندگی عربان حجاز بود. بلی بخشنده هم داشتند ولی به تعداد انگشتان دست!اما قرآن و آن هم در کوتاهترین مدت از همان تنگ نظران و بخیلان مردان و زنان بخشنده ای ساخت که ضرب المثل شدند به بخشندگی و فتوت!
ابتدا به خواندن بخش از سوره می پردازیم و سپس گزارش علت نزول این سوره را مطالعه        می کنیم:

به نام خداوند بخشنده مهربان

(قسم به این آیات الهی) که سعی و کوشش شما مردم بسیار مختلف است (برخی بر صلاح و برخی بر فساد می‌کوشید). ( 4 )
اما هر کس عطا و احسان کرد و خدا ترس و پرهیزکار شد. ( 5 )
و به نیکویی (یعنی به نعیم آخرت با هر خیر و سعادت که در قرآن بیان شده) تصدیق کرد. ( 6 )
ما هم البته کار او را (در دو عالم) سهل و آسان می‌گردانیم. ( 7 )
اما هر کس بخل ورزید و خود را (از لطف خدا) بی نیاز دانست. ( 8 )
و نیکویی را تکذیب کرد. ( 9 )
پس به زودی کار او را  دشوار می‌کنیم. ( 10 )
و گاه عذاب و هلاکت داراییش وی را هیچ نجات نتواند داد. ( 11 )
و البته بر ماست که (خلق را) هدایت کنیم. ( 12 )
و ملک دنیا و آخرت از ماست (به هر که بخواهیم و صلاح دانیم می‌بخشیم). ( 13 )
من شما را از آتش شعله‌ور دوزخ ترسانیدم و آگاه ساختم. ( 14 )
که هیچ کس در آن آتش در نیفتد مگر شقی‌ترین خلق. ( 15 )
همان کس که  تکذیب کرد و روی از آن بگردانید. ( 16 )
و اهل تقوا را از آن آتش دور سازند. ( 17 )
آن کس که مال خود را ه وجه زکات بدهد. ( 18 )
و حال آنکه هیچ کس بر وی حق نعمت ندارد تا به پاداش آن بدهد. ( 19 )
(او احسان نکند) جز در طلب رضای خدای خود که برتر و بالاترین موجودات است. ( 20 )
و البته (در بهشت آخرت به آن نعمتهای ابدی) خشنود خواهد گردید. ( 21 )

گزارش علت نزول سوره
در ارتباط با علت نزول سوره لیل که نهمین سوره بر حسب تاریخ نزول آن بر پیامبر اسلام(ص) می باشد این گونه گفته شده که مردى شاخه‌ی یکى از درختان خرمایش بر بالاى خانه شخص فقیرى قرار گرفته بود.
هر زمان که صاحب درخت نخل برای چیدن خرما بالا می‌رفت، چند دانه ای از آنها درون خانه همسایه فقیر مى‌افتاد و کودکان او آنها را برمى‌داشتند. ولی آن مرد بخیل از نخل پایین آمده و خرما ها را از دست کودکان صاحبخانه فقیر مى‌گرفت وحتی اگر دانه ای خرما در دهان یکى از آنها بود انگشتش را بدرون دهان او مى کرد تا خرما را بیرون آورد.

صاحبخانه فقیر به  پیامبر(ص) شکایت نمود و پیامبر(ص) با صاحب نخل دیدار کرد و به او پیشنهاد داد در ازای مالکیت این نخل، نخلى در بهشت برای او تضمین می‌کند؛ اما آن شخص بخیل نپذیرفت که نپذیرفت.
در این میان یکی از  تربیت شدگان قرآن و از اصحاب پیامبر(ص) بنام «ابوالدّحداح»، آن نخل را به قیمت چهل نخل از مالک بخیل درخت خرید وآنرا در اختیار پیامبر گذاشت تا رسول خدا(ص) آن را به آن خانواده فقیر ببخشد. در اینجا بود که سوره واللیل نازل شد.

تحلیل کلامی

این سوره و دو سوره بعدی بر حسب تاریخ نزول با قسم به شب ( همین سوره) و دهمین سوره با قسم به سپیده دم بنام سوره فجر و یازدهمین سوره با قسم به روشنایی روز نازل شدهاند و یک قوس نزولی از تاریکی به سپیده دم و آنگاه به روشنایی روز را نشان می دهند که در حقیقت از لحاظ معنی قوس صعودی است. شاید هرسه اشاره به ان دارند که آیات قرآن می توانند شب تاریک زندگی بشر را به روز روشن مبدل سازند،

تحلیل معنوی
..
علاوه بر قسم به شبانگاه و اهمیت و این که ! شب مردان خدا روز جهان افروز است... خداوند راز مهم سعادتمندی را آشکار می کند و تاکید می کند که سعادتمندی انسان در گرو بخشندگی و بخشش و عطا است. بخشش و عطا بخاطر خداوند که سعادت در دوجهان را به همراه دارد و کار دو دنیا را آسان می سازد. در قرآن آیه مهمی است که ایکاش همه به آن توجه می کردیم .بخصوص در این دوران که جهان لبریز از بلایاست . آن آیه می گوید: " ما بر مردم جامعه ای که صالح و نیکو کار هستند بلا نازل نمی کنیم."
پس شرط دفع بلا نیکوکار بودن و صالح و مصلح بودن است. وگرنه امواج بلا جامعه را در خواهد نوردید. ایا ناله جانسوز گرفتاران و بی خانمانا ن و ضجه کودکان یتیم را نمی شنویم. مسکینان خاک نشین و در ماندگان جامعه را نمی بینیم؟ اگر نمی شنویم بخاطر ان است که ملکوت قرآن در درون قلب ما قرار نگرفته است. اکنون ۱۱۴ سوره و بیش از ۶۰۰۰ آیه در نزد ما به امانت گذارده شده ست. با ابو دحداح عرب تحصیل ناکرده چقدر تفاوت داریم؟ آیا نمی خواهیم براهی که او رفت برویم؟

سوره به وضوح می گوید ! انسان بخیل و خسیس زندگی سالم و راحتی نخواهد داشت. این اصلی است که همه جامعه های اخلاقی بشری پذیرفته اند.


ادامه دارد...

۱۰۰۰آیه از قرآن (بخش پنجم ): چهار گروه بر تر انسانی ازدیدگاه قرآن


۱۰۰۰آیه از قرآن  (بخش پنجم )

چهار گروه بر تر انسانی ازدیدگاه قرآن

۱-اندیشمندان و اهل اندیشه

"اوست  کسى که از آسمان آبى فرود آورد که آشامیدنى شما از آن است و روییدنی هایى که رمه ‏هاى خود را در آن می ‏چرانید از  آن است آیه (۱۰) سوره ۱۶

آن کشت و زیتون و درختان خرما و انگور و از هر گونه محصولات که براى شما مى ‏رویاند قطعا در اینها براى مردمى که اندیشه (اندیشمندان) مى کنند نشانه‏ ای وجود دارد."

آیه (۱۱)سوره ۱۶

۲-خرد گرایان و اهل تعقل 

"و شب و روز و خورشید و ماه را براى شما رام گردانید و ستارگان به فرمان او مسخر شده‏ اند مسلما در این براى مردمى که تعقل مى کنند نشانه‏ هایی وجود دارد 

آیه (۱۲)سوره ۱۶

۳-دانشمندان و اهل دانش و دانایی

"  از آیات خداوند (نشانه های وجود او ) خلقت آسمان و زمین است و اختلاف زبانهای شما و اختلاف رنگهای شما و در اینها نشانه ای برای دانایان و اهل علم و دانش وجود دارد."

آیه ۲۱ سوره ۳۰

۴- پندگیرندگان و هوشیاران

"و آنچه را در زمین به رنگهاى گوناگون براى شما پدید آورد  بى‏ تردید در این امور نیز  براى مردمى که پند مى‏ گیرند نشانه‏ اى است ."

آیه(۱۳)  سوره ۱۶


بنابر آیات فوق از دید گاه خدا و قرآن چهار گروه هستند  که حقایق علمی جهان را درک می کنند:

-آنان که در پی دانستن رازها و اسرار علم و دانش و حقایق بر  می آیند.

-آنان که شب و روز تفکر و تدبر و اندیشه می کنند که چرا ماه بر روی خورشید سقو ط نمی کنند و علم باران و هواشناسی چیست و بدن انسان چگونه کار می کنند و چر ازبانها با هم اختلاف دارندو این که چگونه این همه تنوع اشیاء و درختان و جنگل ها و اقیانوس ها و خشگی ها و...در زمین وجود دارد

 

اکنون پرسش مهم این است  که در عصر حاضر کسانی که خود را پیرو قرآن می دانند 

آیا جزو این چهار گروه هستند و یا فقط به خواندن و قرائت قرآن اکتفاکرده و آنرا کافی می دانند؟

ادامه دارد