اگر روزگار و حقیقت بدست خداناباوران بیفتد چه خواهد شد؟
پاسخ قرآن به پرسش فوق:
و اگر حق تابع هوای نفس آنان شود همانا آسمانها و زمین و هر که در آنهاست فاسد خواهد شد. که ما اندرز قرآن بزرگ را بر آنها فرستادیم و آنان از این اندرز روی بر گردانند. (۷۱)
مگر تو از این امت خرج و مزد رسالت میخواهی؟ (هرگز!) مزدی که خدا به تو دهد بهتر است، که خدا بهترین روزی دهنده است. (۷۲)
و البته تو خلق را به راه راست میخوانی. (۷۳)
و لیکن آنان که به آخرت ایمان نمی آورند از آن راه راست برمیگردند. (۷۴)
و اگر ما با آنها مهربانی کرده و هر گونه الم و رنج و عذابی که دارند برطرف سازیم آنها سختتر در طغیان و سرکشی خود فرو میروند. (۷۵)
.......
و اوست خدایی که برای شما گوش و چشمها و قلبها آفرید ولی عدهی بسیار کمی از شما شکر او به جای میآورید. (۷۸)
و اوست خدایی که شما را در زمین پدید آورد و باز رجوع و حشر شما به سوی او خواهد بود. (۷۹)
فقط اهل تعقل و تفکر می فهمند!
و اوست خدایی که زنده گرداند و بمیراند و اختلاف و حرکت شب و روز به امر اوست، آیا شما عقل خود را کار نمیبندید ؟ (۸۰)
بلکه این مردم کافر هم همان سخن کافران پیشین را گفتند. (۸۱)
که گفتند: از کجا که چون ما مردیم و استخوانی پوسیده و خاک شدیم باز مبعوث و زنده شویم؟! (۸۲)
از این وعده ها بسیار به ما و پیش از این به پدران ما داده شد ولی اینها جز افسانه های پیشینیان نیست. (۸۳)
اگر فهم دانش دارید بگویید...
بگو که زمین و هر کس که در او موجود است از کیست اگر شما فهم و دانش دارید؟ (۸۴)
آیاتی از سوره مومنون
خردمندان و رو شنفکران را چگونه بشناسیم؟
معیار های ارزیابی قران از خردمندان و روشنفکران:
-(به سخن گوش فرامى دهند و بهترین آن را پیروى مى کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان)-((خدا) به هر کس که بخواهد حکمت مى بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین، خیرى فراوان داده شده است؛ و جز خردمندان، کسى پند نمى گیرد.)
آیه ۲۶۹ سوره بقره
-(به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است سخنى نیست که به دروغ ساخته شده باشد بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایى] است که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و براى مردمى که ایمان مى آورند رهنمود و رحمتى است)
آیه ۱۱۱ سوره یوسف
-(مسلما در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز براى خردمندان نشانه هایى [قانع کننده] است)
(۱۹۰)-(همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار)
آیات (۱۹۰) و (۱۹۱) آل عمران
۲۲ ویژگی خردمندان و روشنفکران حقیقی
۱-اهل تفکر منطقی هستند و در هر مورد اندیشه می کنند .۹-ترس بی مورد ندارند چون با آگاهی و خرد زندگی می کنند
۱۰-زود باور نیستند
۱۱-با خرافات مبارزه می کنند
۱۲-با همگان مروت دارند
۱۳-با دشمنان حسابگرانه و بر اساس سیاست منطقی رفتار می کنند
۱۴-زود عصبانی نمی شوند
۱۵-در برابر انتقادات دیگران صبورند و به روش منطقی از نظرات خود دفاع می کنند
۱۶-تاریخ و حقایق جهان برای آنان پند اموز اند
۱۷-همواره برای بالا بردن سطح آگاهی خودو دیگران کوشش می کنند و زندگی آنان مجموعه ای از مطالعه ، تفکر و بکار گیری این دو ست.
۱۸-زندگی آنان هدفمند و دارای برنامه عقلانی است
۱۹-در خدمت اند و نه در خیانت
۲۰-بی خطر ترین و کم خطر ترین را ه ها و روشها را انتخاب می کنند و به دیگران همین روشها را توصیه می کنند
کسانی که برخی از ویزگیهای فوق را دارند روشنفکر محدود هستند و هر آن
کس که همه ویژگیهای فوق را دارا می باشد می توان او را روشنفکر و خردمند جامع نامید.
پاسخ به یک شبه در مورد قرآن: هیچ فرعونی ادعای خدایی نکرده بود
(و گفت پروردگار بزرگتر شما منم)
آیه ۲۴ سوره نازعاتمصر شناسان مدتهاست که در مورد میزان خدای بزرگ بودن فرعون بحث کرده اند. به نظر می رسد به احتمال زیاد مصریان اقتدار سلطنتی را به عنوان یک نیروی الهی قلمداد می کردند.
به همین دلایل ، وی بر کلیه فعالیتهای مذهبی دولت نظارت داشت. با این حال ، تأثیر و اعتبار حیات واقعی فرعون می تواند با تصویر وی در نوشته ها و تصاویر رسمی متفاوت باشد و از اواخر پادشاهی جدید اهمیت مذهبی وی به شدت کاهش یافت.(پس از ظهور موسی پیامبر)
در پادشاهی جدید فرعون همچنین با آمون ، بالاترین نیروی کیهان در ارتباط بود.
با مرگ وی ، پادشاه کاملاً خدایی شد.
در این حالت ، او مستقیماً با Ra شناخته شد ه و همچنین با اوزیریس ، خدای مرگ و تولد دوباره و پدر اسطوره ای Horus نیز ارتباط داشت.
بسیاری از معابد مرده به پرستش فرعون های متوفی به عنوان خدایان اختصاص یافته بود.
به کتابهای زیر مراجعه کنید:
در جستجوی خدا در مصر باستان نوشته جان اسمان انتشارات دانشگاه کرنل آمریکا
تاریخ مصر باستان انتشارات دانشگاه آکسفورد نوشته ژان شاو
ادامه از نوشتار پیشین
- سوره مومنون ۷۴ امین سوره بر حسب نزول
-موضوعاتی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده مهربان
پایان کار خداناباوران از منظر خداوند:
آنان( خدا ناباوران) تا آنگاه که ما ثروتمندان آنها را به عذاب بگیریم در آن حال فریاد آنها بلند شود. (۶۴)
و ما گوئیم امروز فریاد مکنید، که از ما به شما هیچ مدد و یاری نخواهد رسید. (۶۵)
زیرا همانا آیات من بر شما تلاوت میشد و شما واپس میرفتید . (۶۶)
در حالتی که در پناه هذیان و افسانه های شبانه خود تکبر و دوری میکردید. (۶۷)
چرا در آیه های قرآن تفکر نمی کنید؟
آیا در این سخن فکر و اندیشه نمیکنند ؟ یا آنکه( فکر می کنید) کتاب و رسول تنها بر اینان آمده و بر پدران پیشین آنها نیامده؟ (۶۸)
یا آنکه اینان رسول خود را نشناخته اند که او را انکار و تکذیب میکنند. (۶۹)
یا آنکه میگویند که این رسول را جنونی عارض شده ؟ (چنین نیست) بلکه دین حق را برای آنها آورده و لیکن اکثر آنها از حق روگردان و متنفرند. (۷۰)
اگر حق تابع خداناباوران شود...
و اگر حق تابع هوای نفس آنان شود همانا آسمانها و زمین و هر که در آنهاست فاسد خواهد شد. که ما اندرز قرآن بزرگ را بر آنها فرستادیم و آنان از این اندرز خود اعراض کنند. (۷۱)
مگر تو از این امت خرج و مزد رسالت میخواهی؟ (هرگز!) مزدی که خدا به تو دهد ( بهتر است، که خدا بهترین روزی دهنده است. (۷۲)
و البته تو خلق را به راه راست میخوانی. (۷۳)
و لیکن آنان که به آخرت ایمان نمی آورند از آن راه راست برمیگردند. (۷۴)
و اگر ما با آنها مهربانی کرده و هر گونه الم و رنج و عذابی که دارند برطرف سازیم آنها سختتر در طغیان و سرکشی خود فرو میروند. (۷۵)
رهایی از بلا: تضرع و توبه
و همانا ما آنها را به عذاب سخت گرفتار کردیم و باز آن کافران به تضرع و توبه و ناله رو به درگاه خدای خود نیاوردند. (۷۶)
تا آنکه بر آنها دری از بلا و عذاب سخت گشودیم که دیگر ناگاه در آن عذاب نومید شدند. (۷۷)
و اوست خدایی که برای شما گوش و چشمها و قلبها آفرید ولی عدهی بسیار کمی از شما شکر او به جای میآورید. (۷۸)
و اوست خدایی که شما را در زمین پدید آورد و باز رجوع و حشر شما به سوی او خواهد بود. (۷۹)
فقط اهل تعقل و تفکر می فهمند!
و اوست خدایی که زنده گرداند و بمیراند و اختلاف و حرکت شب و روز به امر اوست، آیا شما عقل خود را کار نمیبندید ؟ (۸۰)
بلکه این مردم کافر هم همان سخن کافران پیشین را گفتند. (۸۱)
که گفتند: از کجا که چون ما مردیم و استخوانی پوسیده و خاک شدیم باز مبعوث و زنده شویم؟! (۸۲)
از این وعده ها بسیار به ما و پیش از این به پدران ما داده شد ولی اینها جز افسانه های پیشینیان نیست. (۸۳)
اگر فهم دانش دارید بگویید...
بگو که زمین و هر کس که در او موجود است از کیست اگر شما فهم و دانش دارید؟ (۸۴)
ادامه دارد...
تا اینجا ۱۰۶۳ موضوع