سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس(قرآن ): سوره نبا ۸۰ امین سوره بر حسب نزول -مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند:


ادامه از نوشتار پیشین

- سوره نبا ۸۰ امین سوره بر حسب نزول

-مطالبی که بر ای نخستین  بار توسط قرآن مطرح شدند:

-پرسش هایی از سوی خداوند

-علت ریزش باران

-قیامت روز تفکیک و خصومتها

- حرکت کو ها در پایان عمر جهان

-ویژگیهای سرزمین جهنم

- ویژگیهای سرزمین بهشت

بنام خداوند بخشنده مهربان

بحثهای قیامتی

مردم) از چه خبر مهمی پرسش و گفتگو می‌کنند؟ (۱)
از خبر بزرگ (قیامت). (۲)
که در باره ان با هم به جدال و اختلاف کلمه برخاستند. (۳)
ولی چنین نیست و  به زودی  خواهند دانست. (۴)
و باز چنین نیست و البته به زودی آگاه می‌شوند. (۵)

پرسش هایی که از عرش آمد:

آیا ما زمین را مهد آسایش خلق نگردانیدیم؟ (۶)
و کوهها را ستون و نگهبان آن نساختیم؟ (۷)
و شما را جفت (زن و مرد) آفریدیم. (۸)
و خواب را برای شما مایه  استراحت قرار دادیم. (۹)
و شب را پوشننده  گردانیدیم. (۱۰)
و روز روشن را برای تحصیل معاش آنان مقرر داشتیم. (۱۱)
و بر فراز شما هفت آسمان محکم بنا کردیم. (۱۲)
و چراغی  رخشان بر افروختیم. (۱۳)

علت ریزش باران

و از فشار و تراکم ابرها آب باران فرو ریختیم. (۱۴)
تا بدان آب، دانه و گیاه رویانیم. (۱۵)
و باغهای پر درخت پدید آوریم. (۱۶)
روز تفکیک یا روز خصومتها
همانا روز فصل وعده گاه خلق است. (۱۷)
آن روزی که در صور بدمند  و فوج فوج  به محشر در آیید. (۱۸)
و درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود . (۱۹)
کوه ها در حرکت در خواهند آمد

حرکت کوه ها در پایان جهان 

و کوهها را به گردش آرند تا به مانند سراب گردد. (۲۰)

ویژگیهای جهنم  که اقامتگاه ستمکاران است

همانا دوزخ کمینگاه  است. (۲۱)
آن دوزخ جایگاه مردم سرکش ستمکار است. (۲۲)
که در آن قرنها بمانند . (۲۳)
هرگز در آنجا هیچ هوی خنک و شراب نیاشامند. (۲۴)
مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند. (۲۵)
کیفری که با اعمال آنها موافق است. (۲۶)
زیرا آنها به حقیقت امید به روز حساب نداشتند. (۲۷)
و آیات ما را سخت تکذیب کردند. (۲۸)

و حال آنکه حساب هر چیزی را ما در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده‌ایم. (۲۹)
پس بچشید که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم. (۳۰)
ویژگیهای بهشت  که سرزمین پرهیزگاران است
متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. (۳۱)
باغها و تاکستانهاست. (۳۲)
و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند. (۳۳)
و جامهای پر از شراب . (۳۴)
هرگز در آنجا سخن بیهوده و دروغ نشنوند. (۳۵)
این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار توست. (۳۶)

خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷)
روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید . (۳۸)
چنین روز حتمی و محقق خواهد بود، پس هر که می‌خواهد نزد خدای خود مقام و منزلتی یابد . (۳۹)
ما شما را از روز عذاب که نزدیک است ترسانیده و آگاه ساختیم، روزی که هر کس هر چه کرده در پیش روی خود حاضر بیند و کافر در آن روز گوید که ای کاش خاک بودم . (۴۰)


ادامه دارد...

سوره معارج ۷۹ امین سوره بر حسب نزول -مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شد:


ادامه از نوشتار  پیشین

-سوره  معارج ۷۹  امین سوره بر حسب نزول

-مطالبی که برای نخستین بار  توسط  قرآن مطرح شد:

-روز پنجاه هزار ساله

-سرنوشت نهایی فضا (قرمزی شدید و گرمای فوق العاده)

-هفت ویژگی جهنمیان

-ده ویژگی بهشتیان

-آخر کار بت پرستان و خدا پرستان

به نام خداوند بخشنده مهربان

سائلی از عذاب قیامت که وقوعش حتمی است پرسید . (۱)آن عذاب بر فرقه کافران است و هیچ کس از آنان دفع نتواند کرد. (۲)که آن عذاب خدای مالک آسمانهاست . (۳)

روزی که پنجاه هزار سال زمینی طول می کشد
فرشتگان و روح الامین به سوی (عرش) خدا بالا روند در روزی که مدتش پنجاه هزار سال خواهد بود. (۴)پس صبر نیکو پیش گیر. (۵)که این مردم آن روز را بسیار دور (از امکان) بینند. (۶)و ما نزدیک می‌بینیم.
سرنوشت نهایی فضا (قرمزی شدید و گرمای فوق العاده)
(۷)روزی که آسمان چون فلز گداخته شود. (۸)و کوهها مانند پشم زده متلاشی گردند. (۹)
و هیچ کس از خویش خود جویا نشود. (۱۰)چون حقیقت حالشان به آنها بنمایند آن روز کافر بدکار آرزو کند که کاش توانستی فرزندانش را فدای خود سازد و از عذاب برهد. (۱۱)و هم زن و برادرش. (۱۲)و هم خویشان و قبیله‌اش را که همیشه حمایتش می‌کردند. (۱۳)و هر که را روی زمین است خواهد همه را فدای خویش گردند تا مگر او را (از آن عذاب) برهاند. (۱۴)و هرگز نجات نیابد که آتش دوزخ بر او شعله‌ور است. (۱۵)تا سر و صورت و اندمش پاک بسوزد. (۱۶)

هفت ویژگی جهنمیان؟
دوزخ کسی را می‌خواند که از خدا رو گردانیده و با حق مخالفت کرده. (۱۷)
و مال دنیا را جمع کرده و همه را ذخیره نموده است. (۱۸)
که انسان مخلوقی طبعا سخت حریص و بی‌صبر است. (۱۹)
چون شر و زیانی به او رسد سخت جزع و بی‌قراری کند. (۲۰)
و چون مال و دولتی به او رو کند منع (احسان) نماید. (۲۱)

مگر نماز گزاران حقیقی. (۲۲)
آنان که دایم در نماز  عمر گذرانند. (۲۳)

ده ویژگی بهشتیان
و آنان که در مال و دارایی  خود حقّی معیّن و معلوم گردانند. (۲۴)
تا به فقیران سائل و فقیران آبرومند محروم رسانند. (۲۵)
و آنان که روز قیامت و جزا را تصدیق کنند. (۲۶)
و آنان که از قهر و عذاب خدای خویش سخت ترسانند. (۲۷)
که از عذاب خدا هیچ کس ایمن نتواند بود. (۲۸)
و آنان که اندام خود را (از شهوت رانی) نگاه می‌دارند. (۲۹)
مگر بر زنان حلال و کنیزان ملکی خویش که (از اعمال شهوت با آنها) هیچ ملامت ندارند. (۳۰)

و هر که غیر از این جوید اینان به حقیقت متعدی و ستمکارند. (۳۱)
و آنان که امانت و عهد و پیمانشان را رعایت کنند. (۳۲)
و آنان که برای گواهی به حق قیام کنند. (۳۳)
و آنان که نماز خود را  محافظت کنند. (۳۴)
آنان در باغها (ی بهشت ابد) با عزّت و احترام متنعّمند. (۳۵)
(ای رسول) چه شده است کافران را که (با تمسخر) به جانبت می‌شتابند؟! (۳۶)
از راست و چپ گروه گروه . (۳۷)

آخر کار بت پرستان و خدا ناباوران
آیا هر یک طمع دارند که باز آنها را در بهشت با ناز و نعمت داخل کنند؟! (۳۸)هرگز این نشود آنها خود می‌دانند که ما آنها را از چه آفریده‌ایم . (۳۹)چنین نیست، سوگند به خدای مشرق‌ها و مغرب‌ها که ما قادریم. (۴۰)که به جای آنها خلقی بهتر از آنها بیافرینیم و هرگز کسی (به قدرت و قوت) بر ما سبقت نخواهد یافت. (۴۱)پس آنها را به کفر و ضلالت خود بگذار که به بازیچه دنیا دل بازند تا با روزی که وعده عذاب آنهاست رو به رو شوند. (۴۲)آن روزی که به سرعت سر از قبرها برآورده، گویی به سوی بتها  می‌شتابند. (۴۳)
در حالی که چشمهاشان  به خواری فرو افتاده و ذلّت  بر آنها احاطه کرده، این همان روزی است که به آنها وعده می‌دادند. (۴۴)

ادامه دارد

تا اینجا  ۱۰۹۵ موضوع


کتابهای مقدس (قرآن): سوره حاقه ۷۸ امین سوره بر حسب تاریخ نزول مطالبی که توسط قرآن بر ای اولین با مطرح شد:


ادامه از نوشتار پیشین

-سوره حاقه ۷۸ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

 مطالبی که توسط قرآن بر ای اولین با مطرح شد:

-وجود سرزمین عاد یا اوبار که بیست و چند  سال پیش از دل خاک بیرون آورده شد

-سرزمین گمشده ثمود که اخیرا باستانشناسان فرانسوی در عربستان آنرا یافتند

-گناه بزرگ جهنمیان

-فقط هوشمندان حقایق را می فهمند

- در جهان پدیده ها و چیزهای نادیدنی وجود دارد

-محمد پیامبر جرئت نمی کرد بر ما دروغ بندد و الا...


بنام خداوند بخشنده مهربان

آن رخ  دهنده (قیامت ). (۱)چگونه خواهد بود آن رخ دهنده؟ (۲)چگونه سختی و عظمت آن روز را درک توانی کرد؟ (۳)

قوم  گمشده عاد و ثمود پس از قرنها یافته شدند

قوم عاد و ثمود آن روز کوبنده را تکذیب کردند. (۴)اما قوم ثمود به کیفر طغیان هلاک شدند. (۵)اما قوم عاد نیز به بادی تند و سرکش به هلاکت رسیدند. (۶)که آن باد تند را خدا هفت شب و روز پی در پی بر آنها مسلط کرد که دیدی آن مردم گویی ساقه نخل خشکی بودند که به خاک در افتادند. (۷)آیا هیچ بینی که (دیگر به روزگار) از آنان اثری باشد؟ (۸)

(سرزمین عاد توسط گروه آمریکایی عربی نیکلاس کلاپ باستانشناس آماتور و با کمک ناسا در سرزمین عمان و در نزدیکی مرز یمن پس از قرنها فراموشی و این که هیچ کس اطلاعی از آن نداشت و تنها داستانی در کتاب هزار و یک شب در این ارتباط وجود داشت و این که قرآن پیش از هزار ویک شب به وجود و  نابودی سرزمین و ملتی فوق العاده ثروتمند اشاره کرده بود که بت پرست بودند و طی یک طوفان شدید از رمل فزاینده و در عر ض هفت شبانه روز به زیر خاک فرو رفتند. گزارش نیکلاس کلاپ و گروهش تایید می کند که این سرزمین را بر  اساس آیات قران و داستان هزار و یک شب و یک نقشه قدیمی از بطلمیوس از دل خاک بیرون آوردند و تایید کرده است که این سرزمین در اثر طوفان رملی مداوم از بین رفته است.)

فقط هوشمندان این حقایق را می فهمند

و فرعون و اقوام پیش از او و مردم آن آبادیهای زیر و رو شده (یعنی قوم زشتکار لوط) به کفر و خطاکاری برخاستند. (۹)و با رسول پروردگارشان مخالفت کردند، خدا هم آنان را به عذابی سخت گرفتار ساخت. (۱۰) ما چون طوفان دریا طغیان کرد شما را به کشتی نشاندیم (و نجاتتان دادیم). (۱۱)تا آن  را مایه پند و عبرت شما مردم قرار دهیم و لیکن گوش شنوای هوشمندان این پند و تذکر را تواند فرا گرفت.

 (۱۲)باز (به یاد آر) چون در صور (اسرافیل) یک بار بدمند. (۱۳)و زمین و کوهها را بر دارند و یک مرتبه همه را خرد و متلاشی سازند. (۱۴)آن‌گاه آن واقعه بزرگ قیامت واقع گردد. (۱۵)و بنای مستحکم آسمان (از دهشت و عظمت) آن روز سست شود و سخت درهم شکافد. (۱۶)و فرشتگان بر اطراف آسمان  باشند و عرش پروردگارت را در آن روز هشت ملک مقرّب بر فراز سرشان  بردارند. (۱۷)آن روز که (در پیشگاه حساب) شما را حاضر کنند هیچ کار از اسرار مخفی شما هم پنهان نخواهد ماند. (۱۸)اما کسی که نامه اعمال او را به دست راستش دهند گوید: بیایید نامه مرا بخوانید. (۱۹)من ملاقات این روز حسابم را اعتقاد داشتم (و در دنیا به گناه نپرداختم). (۲۰)این چنین کس در عیش و زندگانی خوش خواهد بود. (۲۱)در بهشت عالی رتبه (ابدی). (۲۲)که میوه‌های آن همیشه در دسترس (بهشتیان) است. (۲۳)(و خطاب رسد که) از طعام و شرابهای لذیذ و گوارای بهشتی هر چه خواهید تناول کنید، شما را گوارا باد، که این پاداش اعمال ایّام گذشته دنیاست که (بر امروز خویش) پیش فرستادید. (۲۴)

و اما آن کس که کتاب عملش به دست چپ دهند (با کمال شرمندگی و اندوه) گوید: ای کاش نامه مرا به من نمی‌دادند. (۲۵)و من هرگز از حساب اعمالم آگاه نمی‌شدم. (۲۶)ای کاش مرگ مرا از چنگ این غصه و عذاب نجات می‌داد. (۲۷)(ای داد که) مال و ثروت من امروز به فریاد من نرسید. (۲۸)همه قدرت و حشمتم نابود گردید. (۲۹)

(و خطاب قهر رسد که) او را بگیرید و در غل و زنجیر کشید. (۳۰)تا بازش به دوزخ در افکنید. (۳۱)آن‌گاه به زنجیری که طولش هفتاد ذراع است (به آتش) در کشید. (۳۲)

که او به خدای بزرگ ایمان نیاورده. (۳۳)

گناه بزرگ جهنمیان

و هرگز مسکینی را بر سفره طعام خود به رغبت نخوانده است. (۳۴)

بدین سبب امروز هیچ خویش و دوستداری که به فریادش رسد در اینجا ندارد. (۳۵)

و طعامی غیر از غسلین (چرک و پلیدی دوزخیان) نصیبش نیست. (۳۶)و آن طعام را کسی جز اهل دوزخ نمی‌خورد. (۳۷)قسم به آنچه می‌بینید. (۳۸)

در جهان چیز ها و پدیده های نادیدنی وجود دارد

و آنچه نمی‌بینید. (۳۹)

که قرآن به حقیقت (وحی خدا و) کلام رسول بزرگواری است. (۴۰)و آن نه سخن شاعری (و گفتار خیالی و موهومی) است (گر چه) اندکی از شما مردم به آن ایمان می‌آورید. (۴۱)و نه حرف کاهن غیبگوست (گر چه) اندکی از شما مردم متذکر حقایق آن می‌شوید. (۴۲)این قرآن تنزیل خدای عالمیان است. (۴۳)

محمد جرئت نمی کرد بر ما دروغ بندد

و اگر (محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از دروغ به ما برخی سخنان را می‌بست، (۴۴)محققا ما او را (به قهر و انتقام) از یمینش می‌گرفتیم. (۴۵)و رگ و تینش را قطع می‌کردیم. (۴۶)و شما هیچ یک بر دفاع از او قادر نبودید. (۴۷)و این قرآن به حقیقت پند و تذکر پرهیزکاران عالم است. (۴۸)و البته ما می‌دانیم که شما برخی تکذیب آن می‌کنید. (۴۹)و تکذیبش عاقبت مایه ندامت کافران است. (۵۰)و این حق و حقیقت محض است. (۵۱)پس به نام خدای بزرگوار خود تسبیح گوی و آن را به ستایش یاد کن. (۵۲)

ادامه دارد

کتابهای مقدس (قرآن): سوره ملک ۷۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند



ادامه از نوشتار پیشین

- سوره ملک  ۷۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند

سوره ملک

نام خداوند بخشنده مهربان

بزرگوار خدایی که سلطنت ملک هستی به دست قدرت اوست و بر همه چیز تواناست.

علت  مهم و اصلی آفرینش مرگ و زندگی:

 (۱)خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر  است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است. (۲)

نقصی در خلقت عالم وجود ندارد!

آن خدایی که هفت آسمان بلند را به طبقاتی منظم بیافرید و هیچ در نظم خلقت خدای رحمان بی‌نظمی و نقصان نخواهی یافت، باز بارها به دیده عقل بنگر تا هیچ نقص و خلل هرگز در آن توانی یافت؟ (۳)باز دوباره به چشم بصیرت دقت کن تا دیده خرد  سوی تو باز گردد. (۴)و ما آسمان دنیا را به چراغهای انجم رخشان زیب و زیور دادیم و به تیر شهاب آن ستارگان شیاطین را راندیم و عذاب آتش فروزان را بر آنها مهیّا ساختیم. (۵)و بر آنان که به خدای خود کافر شدند عذاب جهنّم که بسیار بد منزلگاهی است مهیّاست. (۶)که چون به آن جهنّم در افتند فریاد منکری چون شهیق خران از آتش چون دیگ جوشان می‌شنوند. 

پرسش کار گزاران جهنم از جهنمیان:

(۷)(دوزخ از خشم کافران) نزدیک است شکافته و قطعه قطعه شود، هر فوجی را که به آتش در افکنند خازنان جهنّم از آنها پرسند: آیا پیغمبری برای راهنمایی شما نیامد؟ (۸)آنها در جواب گویند: آری، ما را رسول بیم دهنده حق آمد ولی ما تکذیب او کردیم و گفتیم که خدا چیزی (از آسمان) نفرستاده و جز اینکه شما رسولان سخت به گمراهی و ضلالتید هیچ نیست. (۹)

جهنمیان : ما عقل خود را بکار نبردیم:

و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) می‌شنیدیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم. (۱۰)آنجا به گناه خود معترف شوند که اهل آتش افروخته  دور باد. (۱۱)

همانا آنان که از خدای خود در پنهان می‌ترسند آنها را آمرزش و پاداش بزرگ (بهشت ابد) خواهد بود. (۱۲)و شما سخن پنهان گویید یا آشکار، در علم حق یکسان است، که خدا به اسرار دلها هم البته داناست. (۱۳)آیا آن خدایی که خلق را آفریده عالم به اسرار آنها نیست؟ و حال آنکه او بر باطن و ظاهر همه امور عالم آگاه است. (۱۴)

زمین

او آن خدایی است که زمین را برای شما نرم و هموار گردانید پس شما در پست و بلندی‌های آن حرکت کنید و از روزی او خورید و  بازگشت همه خلایق به سوی اوست. (۱۵)آیا از (قهر) خدایی که در آسمان مقتدر و حکمفرماست ایمنید که شما را به زمین فرو برد در حالی که زمین به موج و اضطراب در افتد؟ (۱۶)آیا از قهر خدای مقتدری که در (زمین و) آسمان حکمفرماست ایمنید که تندبادی بفرستد و بر سر شما سنگ ببارد تا بدانید که وعده عذاب من چگونه است؟ (۱۷)و همانا امم پیش از اینها نیز (رسولان ما را) تکذیب کردند پس (بنگرید) چگونه سخت آنها را هلاک کردم. (۱۸)

در خلقت مرغان  هوا تفکر کن!

آیا مرغان هوا را نمی‌نگرند که بالای سرشان پر گشوده، گاه بی‌حرکت و گاه با حرکت بال پرواز می‌کنند؟ کسی جز خدای مهربان آنها را (در فضا) نگاه نمی‌دارد، که او به احوال همه موجودات کاملا بیناست. (۱۹)آیا آن کیست که سپاه و مددکار شما باشد و همه‌گونه شما را در برابر خدای مهربان یاری تواند کرد؟ پس کافران جز در غرور و فریبی بیش نیستند. (۲۰)

آیا آن کیست که اگر خدا از شما رزق خود باز گیرد او روزی به شما تواند داد؟ بلکه کافران دانسته در طغیان و عصیان لجاج ورزند و از حق اعراض می‌کنند. (۲۱)آیا آن کس که (در کفر و جهالت) سرنگون به رو در افتاده یا آن که با قامت راست به راه راست (ایمان) است کدام بهتر هدایت یافته‌اند؟ (۲۲)

بگو: اوست خدایی که شما را از نیستی به هستی آورد و دو گوش و چشم و دل به شما عطا کرد  حال آنکه بسیار کم از نعم او شکرگزاری می‌کنید. (۲۳)بگو: اوست خدایی که شما را در زمین (از خاک) برانگیخت و (پس از مرگ) باز به سوی او محشور می‌شوید. (۲۴)و کافران (به تمسخر) گویند: این وعده قیامت کی خواهد بود اگر شما راست می‌گویید؟ (۲۵)بگو: علم آن تنها نزد خداست و من منحصرا وظیفه‌ام این است که شما را (از عذاب حق) بترسانم. (۲۶)که چون کافران آن عذاب سخت را نزدیک خود به چشم مشاهده کنند رخسار آنها (از خوف) زشت و سیاه شود و به آنها گویند: این همان عذابی است که جدّا درخواست می‌کردید. (۲۷)بگو: چه تصور می‌کنید؟ اگر خدا من و مؤمنانی که با منند همه را هلاک کند یا لطف و رحمت فرماید آیا آنان که کافرند چه کسی از عذاب دردناک (دوزخ) نجاتشان خواهد داد؟ (۲۸)بگو: او خدای مهربان است که ما به او ایمان آورده و بر او توکل کردیم و به زودی شما را معلوم شود کیست که آشکارا به ضلالت و گمراهی است؟ (۲۹)

اگر آبها همه به زمین فرو رود ...

بگو: چه تصوّر می‌کنید؟ اگر آب (که مایه زندگانی) شما (است) همه به زمین فرو رود (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آرد؟ (۳۰)

تا اینجا ۱۰۸۴ موضوع

قرآن: قتل ، قصاص و جنگ در اسلام(بخش دوم) جنگ طبق آیات قرآن چگونه شروع می شود و چگونه پایان می یابد؟:


قتل ، قصاص و جنگ در اسلام(بخش دوم)

جنگ طبق آیات قرآن چگونه شروع می شود و چگونه پایان می یابد؟:

 خداوند در سه آیه از سوره حج شرایط آغاز جنگ از طرف مسلمانان را اعلام می دارد و علت این اجازه را بیان نموده و سپس توضیح می دهد که آن دسته از مسلمانان که چنین اجازه ای دارند از نظر فکری و اعتقادی چگونه اند:
۱-"به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه  جنگ  داده شده است چرا که مورد ظلم قرار  گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست (۳۹)

 یعنی مسلمانان  فقط در صورتیکه مورد حمله قرار گیرند اجازه آغاز جنگ را دارند.

در ادامه قران توضیح بیشتری می دهد  که کدام گروه از مسلمانان  اجازه شروع جنگ را دارند:

۲-همان کسانى که بناحق از خانه ‏هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمی کرد صومعه ‏ها و کلیساها و کنیسه ‏ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى ‏شود سخت ویران مى ‏شد و قطعا خدا به کسى که او را یارى مى ‏کند یارى مى‏ دهد چرا که خدا سخت نیرومند و  شکست‏ ناپذیر است "(۴۰)


سپس قران ویژگی روحی و اخلاقی مسلمانانی که اجازه شروع جنگ با دشمن را دارند به شرح زیر توضیح می دهد:

۳-همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى دارند و زکات مى‏ دهند و به کارهاى پسندیده وامى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه کارها از آن خداست. "(۴۱)

سوره حج آیات ۳۹،  ۴۰ و۴۱


آیات دیگر ی نیز در قرآن   وجود دارند که صریحا به شرایط آغاز جنگ از طرف مسلمانان اشاره می کند. این آیات در سوره بقره قرار دارند و چنین نتوضیح می دهند:

۴-"در راه خدا با کسانى که با شما مى ‏جنگند بجنگید ولى از اندازه درنگذرید زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى دارد (۱۹۰)

یعنی  طبق آیه فوق:
(-اگر دشمن شما را مورد حمله قرار داد،- و اگر با شما به جنگ پرداخت،-و  اگر به سرزمین شما حمله کرد ،-شما با آنان و در راه خدا یعنی بخاطر خدا به جنگ بپردازید!
- و لی در همین جنگ و دفاع حد و اندازه را رعایت کنید!
 چون اگر حد و اندازه را رعایت نکنید شما نیز تجاوز کار هستید وخد اوند تجاوز کاران را دوست ندارد.)
(این ایه شش شرط مهم بر ای شروع جنگ از طرف مسلمانان را دارد که در آیه فوق به صراحت آمده است.)


پرسش:

زمانی که  جنگ بر   ما تحمیل شده و دشمن به خانه و کاشانه و سرزمین ما حمله کرده چه کنیم؟    

قرآن در ادامه ودر  آیه ۱۹۲ و با در نظر گرفتن شرایط مذکور د رآن آیه می گوید :

۵-"و هر کجا بر ایشان دست‏ یافتید آنان را بکشید و همان گونه که شما را بیرون راندند آنان را بیرون برانید"" چرا که فتنه از قتل بدتر است [با این همه] در کنار مسجد الحرام با آنان جنگ مکنید مگر آنکه با شما در آن جا به جنگ درآیند پس اگر با شما جنگیدند آنان را بکشید که کیفر کا فران چنین است(۱۹۱


این آیه بخش اولش می تواند عمومیت داشته باشد و در همه جای جهان  و در همه زمانها و توسط همه ملتها یی که به سرزمینشان حمله شده مورد استفاده قرار گیرد چنانکه هر مردم و ملت باغیرت و با شرفی که سرزمین و وطنشان  مورد حمله دشمن قرار گیرد همین روش را اتخاذ میکنند و با دشمن  می جنگند تا از سرزمینشان بیرون رود.

 ولی بخش دوم فقط به مسلمانانی مربوط می شود که در شهر مکه زندگی می کنند. زیرا مسجد الحرام فقط در شهر مکه است .)

قران شرایط پایان جنگ را نیز  اعلام می کند:
۶-اگر باز ایستادند(اگر دشمنان حمله کننده دست از جنگ برداشتند)   البته خدا آمرزنده و مهربان است.۱۹۲
(طبق آیه فوق اگر دشمن که به سرزمین شما حمله کرده بود و  دست از جنگ بر داشت شما نیز باید دست از جنگ بردارید  و تکمیل آن در آیه  بعدی است. چرا که در آیه فوق می گوید که اگر دشمنی که به شما حمله کرده دست از جنگ برداشت خداوند آمرزنده است  یعنی پس  شما نیز آمرزنده و بخشنده باشید.!)

تا چه زمان به جنگ ادامه دهیم؟
با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏ اى نباشد و دین مخصوص خدا شود پس اگر دست از جنگ برداشتند داشتند تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست(۱۹۳)

بر این اساس جنگ تا زمانی که دشمن در سرزمین ما است و شهر و دیار ما را اشغال کرده باید ادامه یابد و اگر آنان دست از جنگ بر داشتند از آن پس هر کس به جنگ ادامه دهد متجاوز است.
نحوه پاسخگویی به دشمن متجاوز

این ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و  حرمتها قصاص دارد پس هر کس بر شما تعدى کرد همان گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است (۱۹۴)


ادامه دارد