سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن): چگونه قرآن مردم عربستان را نجات داد؟


چگونه قرآن مردم عربستان را نجات داد؟

بلاشر و مونتگمری وات دو تن از محققانی که بر روی تاریخ قرآن سالها کار کردند و البته نفر نظرات انتقادی هم بر تاریخ قرآن و متن قرآن داشت هردو متفق القول در این کتاب معتقدند !

۱    عربستان یا حجاز سابق سرزمین نکبت و نفرین شده ای بود که تبعیض نژادی ،قبیله پرستی، خاندان پرستی بشدت در آن رواج داشت.

۲   حمله ،غارت و چپاول و کشتار طبقات ضعیف که اصل جامعه  را تشکیل می دادند توسط زورمندان و ثروتمندان یک ورزش ملی بود.

۳   فحشاء و دختران و زنان زیبا را از قبایل ربودن و به خانه خود آوردن امری عادی و جزء افتخارات ملی به شمار می آمد.

۴   بردگان در حقیقت مردگان بودند که هیچ حقی نداشتند.

۵    هیچ نشانه ای از تمدن و علم و دانش بجز شعر و شراب و قمار و ....نبود.

۶    مردم عربستان و سرزمینشان مابین دو قدرت بزرگ آن زمان یعنی روم و ایران تقسیم شده بو د.

۷    اگر کسی به خدای خالق اعتقاد داشت در ضمن معتقد بود همان بتی که از گل و یا پشکل شتر خود ساخته همه کاره در گاه خداست.

۸   از بهداشت و تمیزی و نظافت خبری نبود.

۹    اتحاد و یکپارچگی معنی نداشت و فقط،قبایل مختلف بودند که همواره با هم در جنگ و ستیز بسر می بردند.

۱۰   ممکن بود کسی مرتکب قتلی و یا تجاوزی شود ولی قبیله او می توانست به او پناه دهد و از مجازات و یا پرداخت جریمه برهد.

۱۱   عربها در سر را ه ها بنام" مقاعد" می نشستند تا با جن ها تماس بگیرند و آنان بگویند تا عربها چه کنند و چگونه زندگی کنند.

۱۲   اوس و خزرج دو قبیله معر وف  در مدینه برای چندین دهه با هم در جنگ بودند.آنان بخاطر جزئی ترین  مسائل بی‌ارزش که حتی اگر در  در مقیاس‌های خود  آن زمان هم بسنجیم  (و خود آنان نیز معترف بودند) بی‌ارزش بودند ولی با این وصف آن همه جنگ‌ها و خون‌ریزی‌ها راه می‌انداختند. 


قرآن به تمام  باورهای غیر انسانی و سنت های غیر اخلاقی و ستمگرانه و همه  مشکلات  بر شمرده فوق خاتمه داد .

برای رسیدن به این مقصود قران احکامی به شرح زیر صادر و لازم الاجرا اعلام نمود:

- فقط یک خداوند وجود دارد و آن خداوند خالق است که خدای همه موجودات است. 

- هیچ کس بخاطر رنگ و نژاد بر دیگری برتری ندارد و همه انسانها در برابر قانون خدایی مساوی هستند.

- هیچ کس مجاز به ظلم به دیگران نیست

- کشتن یک بیگناه بر ابر با کشتن همه مردم روی زمین است.

- نجات دادن یک انسان از مرگ برابر با نجات همه انسانیت است.

- انسان خلق شده است تا نماینده خدا بر روی زمبن باشد و خدا را عبادت کند.

- ایمان و کار نیک بر تر ین کارها نزد خداوند هستند.

- زن برای ایجاد آرامش در جامعه بشری خلق شده است .

-هر کس به اندازه سعی و کوشش خود پاداش می گیرد

-هر کس ظلم کند و یا مرتکب دزدی ، قتل ، تجاوز و...شود مسئول و پاسخگوست و هیچ کس نمی تواند او را از پاسخ گویی نجات دهد.

- اگر مردم خود تصمیم به تغییر و تحول نگیرند خداوند هم کاری بر ای انها صورت نمی دهد.

- پرهیزگاری و نیکوکاری دوعامل اصلی نجات انسان و جامعه است. 

...

 با انتشار چنین افکار و جایگزینی آنها بجای افکار پوسیده پیشین که در ذهن عربان وجود داشت قران توانست‌ یک سرزمین تقریبا یکپارچه با مردمانی متحد بوجود آورد که خود را برادر یکدیگر می دانستند.

در ضمن بیت المالی بود که همه ثروت از آنجا تقسیم می شد.حتی خلیفه سوم عثمان بخاطر شکایت و اعتراض مردم در همین ارتباط به قتل رسید.یعنی صدای اعتراض بلند می شد و مردم حق حرف زدن داشتند‌.

کتابهای عرب قبل از اسلام نوشته سالم عزیز و کتاب کهانت قبل از اسلام نوشته توفیق فهد و کتابهای تاریخ طبری و واقدی و ابن هشام اطلاعات لازم را در این زمینه  اختیار خوانندگان می گزارد.


کتابهای مقدس (قرآن۰: نخستین سوره قران بر حسب تاریخ نزول :سوره علق: بخوان! خدا وعلم بشر: انسان آموخته است


نخستین سوره قران بر حسب تاریخ نزول

سوره علق

بنام خداوند بخشاینده مهربان

. (۱) بخوان بنام پرودگارت که خلق کرد

آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید. (۲)

بخوان و پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است. (۳)

خدا و علم بشر

خدائی که بشر را علم به نوشتن به قلم آموخت. (۴)

انسان آموخته است

و به آدم آنچه را که نمیدانست به الهام خود تعلیم داد. (۵)

پس چرا انسان از کفر طغیان باز نمی ایستد. (۶)

چونکه به غنا و دارائی میرسد. (۷)

بترسد که البته بسوی پروردگار باز خواهد گشت. (۸)

ای رسول ما دیدی آنکس را که (منع) و تمسخر میکرد؟. (۹)

آن بنده ی خدا را که به نماز مشغول شد. (۱۰)

آیا چه می بینی اگر آن رسول به راه راست باشد. (۱۱)

و یا خلق را به تقوی امر کند. (۱۲)

 شما مردم بر این کس که حق را تکذیب میکند و از رسول خدا رو میگرداند چه رای میدهید؟. (۱۳)

آیا او ندانست که خدا اعمال زشتش را میبیند؟. (۱۴)

اگر اورا از کفر تکذیبش دست نکشد البته خدا سوی پیشانیش را به قهر و انتقام میگیرد. (۱۵)

آن پیشانی دروغزن خطا پیشه ر ا به هلاکت اندازد.(۱۶)

آنگاه او هرکه را خواهد بخواند. (۱۷)

و ماهم فرشتگان قهر و عذاب که زبانیه ی دوزخند برای گرفتن او بخوانیم. (۱۸)

باسجده به خداوند نزدیک شو!

نه چنان است! فرمان مبر اورا! و سجده ی طاعت خدا را به جای آر و به او نزدیک شو. (۱۹)


ادامه دارد


آیا معصومیت پیامبران قابل اثبات است؟(۳) پیامبر اسلام


آیا معصومیت پیامبران قابل اثبات است؟(۳)

پیامبر اسلام


قرآن می گوید:

و هنگامى را که عیسى پسر مریم گفت اى فرزندان اسرائیل من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را که پیش از من بوده تصدیق مى ‏کنم و به فرستاده‏ اى که پس از من مى ‏آید و نام او احمد است بشارت می دهم ، پس وقتى براى آنان دلایل روشن آورد گفتند این سحرى آشکار است 

آیه (۶)سوره صف


یعنی خلقت پیامبر اسلام  در علم الهی بعنوان: پیامبر : رقم  تایید خورده بود و مشیت خدا بر  پیامبری او تعلق گرفته  و چنین هستی و وجودی همواره در شبکه رابطه علی عالم که از پیش بر جهان چیره بوده است مانند خورشیدی رخشان در فضای منبسط هستیها  تجلی می کرده است .پس چنین وجودی هر گز بدور از خدای خالقش نمی تواند بوده باشد

و در آیه دیگر خداوند  می گوید که خدا و فرشتگانش آنهم به گونه ای مداوم و همیشگی بر پیامبر اسلام درود می فرستند. این سیلان مداوم  درود پر شکوه الهی که  همیشگی بوده  بی شک مهر تاییدی بر  قداست ذاتی پیامبر در تمام عمر !
 
انجیل عهد جدید چه می گوید:

انجیل یوحنا  باب ۱۵چ، آیه ۲۶ ترجمه فارسى، می گوید:
لیکن چون تسلى دهنده (بجاى کلمه فارقلیط در اصل انجیل یونانى) که او را از جانب پدر نزد شما مى فرستم آید، روح راستى که از پدر صادر مى گردد، او بر من شهادت خواهد داد.

انجیل یوحنّا، باب ۱۴، آیه ۱۶، می گوید:
و من از پدر سؤال مى کنم، تسلّى دهنده (بجاى کلمه فارقلیط در اصل انجیل یونانى) دیگری  به شما عطا خواهد کرد تا همیشه با شما باشد.

انجیل یوحنّا، باب ۱۶، آیه ۱۵-۷ می گوید:
ومن به شما راست مى گویم که رفتن من براى شما مفید است. زیرا اگر نروم تسلّى دهنده نخواهد آمد....


و اکنون آیات دیگر قرآن :

  "پس همان گونه که پیامبران اولولعزم صبر کردند صبر کن و براى آنان شتابزدگى به خرج مده !
آیه (۳۵)  سوره احقاف
در عرف تاریخهایی که در اسلام بر  ای معرفی پیامبر نوشته شده پنج پیامبر آدم ،  نوح، موسی،  عیسی و محمد به پیامبران اولولعزم معروفند . معنی تحت اللفظی اولولعزم : دارای عزم  و اراده " می باشد و لی درعرف تاریخ نگاران مسلمان این پنج نفر بر گزیده ترین پیامب ان الهی بشمار می روند.


بشارت دهنده و چراغ تابان

اى پیامبر ما تو را  در مقام گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم (۴۵)
و تو  دعوت‏ کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک  هستی "

آیه (۴۶)احزاب


نتیجه: در دو آیه فوق خداوند پیامبر را با پنج عنوان خاص معرفی نموده است: گواه، بشارت دهنده، هشدار دهنده ، دعوت کننده به سوی خدا، و چراع تابناک در فضای عالم هستی! پس او وجود ی است که توجه به دستورش و پیروی از او  در های بهشت را باز خواهد نمود . او با این پنج مقام خلاء روحانی عالم را پر کرده و لایه های تحول  ملکوتی را از خطر محو شده گی  و بیرنگی نجات می دهد.


خدا خود معلم او بود.

"و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمى‏دانستى، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو(همواره) بزرگ بوده است.  "
آیه ۱۱۳   سوره نساء

نتیجه: در آیه فوق خداوند خود را معلم پیامبر اسلام معرفی کرده و این که علاوه بر  کتاب یعنی قرآن،  حکمت را که چهلچراغ معرفت و دانایی و سروری معنوی است به او آموخته است. پس پیامبر شاگرد دانشگاه الهی است. و او  پس از ظهور و پیامبریش در روی زمین در این مقام همچون خدا در عالم هستی فرد است وهم‌چون خدا فرد بودن درجه ای  بی همتا و مجلل است که سیطره اش تا ابدیت می رود. به برکت وجودش بلای آسمانی  نازل نمی شد و تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند ...

آیه ۳۳   سوره انفال

ادامه دارد...

دین پیامبر اسلام پیش از پیامبری و بر گزیدگی به رسالت چه بود؟(۱)


دین پیامبر اسلام پیش از پیامبری و بر گزیدگی به رسالت چه بود؟(۱)

قرآن: 

(و هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن گوید جز از راه  وحى یا از فراسوى حجابى یا فرستاده‏ اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید آرى اوست بلندمرتبه سنجیده‏ کار (۵)

-وهمین گونه روحى از امر خودمان به سوى تو وحى کردیم تو نمى‏ دانستى کتاب چیست و نه ایمان   کدام است  ولى آن را نورى گردانیدیم که هر کس از بندگان خود را بخواهیم به وسیله آن راه مى ‏نماییم و به راستى که تو به خوبى به راه راست هدایت مى ‏کنى (۵۲)

-راه همان خدایى که آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست هش‏داری که می گوید  که کارها به خدا بازمى‏ گردد (۵۳) سوره شوری)


کتاب و ایمان مورد نظر ایه ۵۲ سوره شوری چیست؟

 آیه نخست نشان می دهد که پیش از دوران پیامبری نیز خدا در اندیشه هدایت و محافظت از پیامبر ش بوده و علاوه بر  وحی  آیات قرآنی " که بعدا صورت گرفته،  " روحی الهی را که تحت امر خودش" بوده برای راهنمایی و هدایت پیامبر فرستاده بود. و سپس در زمان رسالت  او را به قرآن و د ین اسلام رهبری و هد ایت کرده است.

دین حنفاء : یکتا پر ستان و خدا جویان

این که خداوند از کتاب و ایمان سخن می گوید منظور همان کتاب قرآن و دین اسلام است که با قواعدی متفاوت با ادیان الهی پیشین نازل شد. 

والا شواهد تاریخی مسلمی وجود دارد که نشان می دهد در دروران پیش از بعثت  پیامبر، در سرزمین            عر بستان بویژه شهر مکه هم مسیحیان و هم یهو دان حضور داشتند و حتی دین زرتشت  نیز پیروانی در آن سرزمین داشت. 

یعنی پیامبر اسلام از وجود دینهای دیگر  مانند مسیحی ، یهودی و زرتشتی مطلع بود و می دانست که آنان کتابهایی مذهبی دارند که بر اساس آن عمل می کنند. ولی همان گونه  که  قران  به این مطلب اشاره کرده هم مسیحیان و هم یهودان مطالب دیگری به کتابهای مقدس خود افزوده و یا از آن کاسته بودند.

 به احتمال بسیار قوی،  پیامبر اسلام از این نقص عقاید مسیحیت و یهود آگاه بود و در اعماق وجود خود دین حقیقی را جستجو می کرد. 

از سوی دیگر او که به بر خی از عقاید مسیحیان و یهودیان با دید تردید کامل می نگر یست ، بت پرستی را نیز به هیچ وجه قبول نداشت. در نتیجه بطور قطع  بارها به خود گفته بود : چگونه می توان به دین حقیقی با قواعد کامل و الهی رسید؟. واین همان نکته ایست که خداوند در آیه فوق به آن اشاره می کند.


ضمنا عده ای دیگر نیز در مکه بسر می بردند که نه یهو ی بودند و نه مسیحی و نه زرتشتی  ولی از بت پرستی هم بیزار بودند. اینان بوجود خدای یکتای خالق بی شریک باورداشتند و  این گروه معروف به " حنفاء" بودند که گزارشات تاریخی  تعداد آنها را تاریخها ۱۷ نفر معرفی کرده. باز بر اساس همین گزارشات  پیامبر اسلام  پیش از پیامبری یکی از آنان بود ویا در بر هه ای از زمان به آنها پیوست.


اشاره مهم در قرآن

برای آن که نکته مورد نظر خود را اثبات کنیم که پیامبر اسلام از همان ابتدا به وجود خداوند یکتا و خالق باور داشته این آیه قرآن است که می گوید:

(و اگر از آنها بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را خلق کرده قطعا خواهند گفت‏ الله ! بگو چه تصور مى ‏کنید؟  اگر خدا بخواهد صدمه‏ اى به من برساند آیا آنچه را به جاى خدا مى‏ خوانید مى‏ توانند صدمه او را برطرف کنند یا اگر او رحمتى براى من اراده کند آیا آنها مى‏ توانند رحمتش را بازدارند بگو خدا مرا بس است اهل توکل تنها بر او توکل مى کنند  آیه ۳۸  سوره زمر )


آیه فوق به روشنی می رساند که حتی بت پرستان نیز قبول داشتند که جهان را خدا آفریده ولی مشکل آنان این بود که  در ضمن  بتها ی خود را شفیعان در گاه الهی می دانستند که می توانند با شفاعت در درگاه خداوند اوضاع را به نفع آنان تغییر دهند. این بتها به نوعی شریک در کار خداوند به شمار می آمدند. بگونه ای که بت پرستان حاجات خود را از همان بتها می خواستند.

بنابر این وقتی بت پرستان می دانستند که خداوند خالق جها ن و انسان را آفریده مسلما پیامبر اسلام نیز به وجود خداوند یکتا و خالق بی شریک باور داشت ، با این تفاوت آن که او بت پرستی نمی کرد.


ادامه دارد...

ادامه از نوشته پیشین پیامبران پیش از رسالت پیامبری چه دینی داشتند(بخش دوم)؟ ادیان ابر اهیمی



ادامه از نوشته پیشین

پیامبران پیش از رسالت پیامبری چه دینی داشتند؟(بخش دوم)

ادیان ابر اهیمی

 از بررسی پیشینه زرتشت(نوشتار پیشین) که بر اساس باور زرتشتیان و کتابهای دینی آنان او پیش از پیدایش و خلقت مقدس بوده و قدیس به شمار می آمده و اهورامزدا همواره بر نور وجودی او پیش از تولد و خلقت نظر داشته اکنون به بررسی به پیشینه اعتقادی پیامبران ادیان ابراهیمی می پردازیم


نوح

کتاب عهد عتیق انجیل از نوح پیامبر چنین سخن گفته است:

...این است پیدایش نوح. نوح مردی عادل بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه می‌رفت.
و خداوند به نوح گفت: «تو و تمامی اهل خانه‌ات به کشتی در آیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.

ابراهیم

هم چنین در عهد عتیق اطلاعات زیر در باره پیشینه اعتقادی ابر اهیم وجود دارد:
دعوت خدا از ابرام(ابر اهیم)
۱و خداوند به ابرام گفت: «از ولایت خود، و از مولد خویش و از خانه پدر خود بسوی زمینی که به تو نشان دهم بیرون شو،
۲و از تو امتی عظیم پیدا کنم و تو را برکت دهم، و نام تو را بزرگ سازم، و تو برکت خواهی بود.
۳و برکت دهم به آنانی که تو را مبارک خوانند، و لعنت کنم به آنکه تو را ملعون خواند. و از تو جمیع قبایل جهان برکت خواهند یافت.»
۱۰و فرشته خداوند به وی گفت: «ذریت تو را بسیار افزون گردانم، به حدی که از کثرت به شماره نیایند.»

اسماعیل:
۱۱و فرشته خداوند وی(همسر ابر اهیم) را گفت: «اینک حامله هستی و پسری خواهی زایید، و او را اسماعیل نام خواهی نهاد، زیرا خداوند تظلم تو را شنیده است.
۱۲و او مردی جسور خواهد بود، دست وی اقدرتر از ۶دکس هر کس و دست هر کس به ضد او، و پیش روی همه برادران خود ساکن خواهد بود.»
خدا آواز پسر را بشنید و فرشته خدا از آسمان، هاجر را ندا کرده، وی را گفت: «ای هاجر، تو را چه شد؟ ترسان مباش، زیرا خدا آواز پسر را در آنجایی که اوست، شنیده است.
۱۸ برخیز و پسر را برداشته، او را به دست خود بگیر، زیرا که از او اُمّتی عظیم بوجود خواهم آورد.»
۱۹ و خدا چشمان او را باز کرد تا چاه آبی دید. پس رفته، مشک را از آب پر کرد و پسر را نوشانید.

۲۰ و خدا با آن پسر می‌بود. و او نمو کرده، ساکن صحرا شد، و در تیراندازی بزرگ گردید.
۲۱ و در صحرای فارا، ساکن شد. و مادرش زنی از زمین مصر برایش گرفت.


کل مطالب مربوط به نوح تا ابر اهیم و اسماعیل  از  آیات  سفر پیدایش انجیل عهد عتیق  باب ۷ به بعد

  نقل شده اند.


انجیل عهد جدید

لوقا ۱:‏۱-۴ - مشابه اعمال ۱:‏
.....
پیشگویی تولد یحیای تعمیددهنده که خدا در شکم مادرش او را قدیس اعلام کرده بود

۵در زمان هیرودیس، پادشاه یهودیه، کاهنی می‌زیست، زکریا نام. او از کاهنان گروه اَبیّا بود. همسرش اِلیزابِت نیز از تبار هارونِ کاهن بود.

۶هر دو در نظر خدا پارسا بودند و مطابق همۀ احکام و فرایض خداوند بی‌عیب رفتار می‌کردند.۷امّا ایشان را فرزندی نبود، زیرا اِلیزابِت نازا بود و هر دو سالخورده بودند.

۸یک بار که نوبتِ خدمت گروه زکریا بود، و او در پیشگاه خدا کهانت می‌کرد،۹بنا‌به رسم کاهنان، قرعۀ دخول به قدسِ معبدِ خداوند و سوزاندن بخور به نام وی افتاد.۱۰در زمان سوزاندن بخور،

 تمام جماعتْ بیرون سرگرم دعا بودند۱۱که ناگاه فرشتۀ خداوند، ایستاده بر جانب راست بخورسوز، بر زکریا ظاهر شد.

۱۲زکریا با دیدن او، بهت‌زده شد و ترس وجودش را فراگرفت.

۱۳امّا فرشته به او گفت: «ای زکریا، مترس! دعای تو مستجاب شده است. همسرت اِلیزابِت برای تو پسری خواهد زایید که باید نامش را یحیی بگذاری.

۱۴تو سرشار از شادی و خوشی خواهی شد، و بسیاری نیز از میلاد او شادمان خواهند گردید،

۱۵زیرا در نظر خداوند بزرگ خواهد بود.

 یحیی نباید هرگز به شراب یا دیگر مُسکِرات لب زند. حتی از شکم مادر، پر از روح‌القدس خواهد بود،

۱۶و بسیاری از قوم اسرائیل را به‌سوی خداوند، خدای ایشان باز‌خواهد گردانید.
۱۷او به روح و قدرت الیاس، پیشاپیش خداوند خواهد آمد تا دل پدران را به‌سوی فرزندان، و عاصیان را به‌سوی حکمت پارسایان بگرداند، تا قومی آماده برای خداوند فراهم سازد.»»


پیشگویی تولد عیسی

۲۶در ماه ششم، جبرائیل فرشته از جانب خدا به شهری در جلیل فرستاده شد که ناصره نام داشت،۲۷تا نزد باکره‌ای مریم نام برود. مریم نامزد مردی بود، یوسف نام، از خاندان داوود.

۲۸فرشته نزد او رفت و گفت: «سلام بر تو، ای که بسیار مورد لطفی. خداوند با توست.»

۲۹مریم با شنیدن سخنان او پریشان شد و با خود اندیشید که این چگونه سلامی است.

۳۰امّا فرشته وی را گفت: «ای مریم، مترس! لطف بسیار خدا شامل حال تو شده است.

۳۱اینک آبستن شده، پسری خواهی زایید که باید نامش را عیسی بگذاری.

۳۲او بزرگ خواهد بود ...

خداوندْ خدا تخت پادشاهی جَدّش داوود را به او عطا خواهد فرمود.

۳۳او تا ابد بر خاندان یعقوب سلطنت خواهد کرد و پادشاهی او را هرگز زوالی نخواهد بود.»

۳۴مریم از فرشته پرسید: «این چگونه ممکن است، زیرا من با مردی نبوده‌ام؟»

۳۵فرشته پاسخ داد: «روح‌القدس بر تو خواهد آمد و قدرت خدای متعال بر تو سایه خواهد افکند. از این‌رو، آن مولودْ مقدّس و پسر خدا خوانده خواهد شد.

۳۶اینک اِلیزابِت نیز که از خویشان توست، در سن پیری آبستن است و پسری در راه دارد. آری، او که می‌گویند نازاست، در ششمین ماهِ آبستنی است.

۳۷زیرا نزد خدا هیچ امری ناممکن نیست!»۳۸مریم گفت: «کنیزِ خداوندم. آنچه دربارۀ من گفتی، بشود.» آنگاه فرشته از نزد او رفت.

ادامه دارد

ادامه دارد