پاسخ به یک شبهه در مورد قرآن
آیا وجود گزاره کاذب در متن کلام وحیانیِ برحق، ممکن است؟
"در مقام تبیین وجود یک گزاره کاذب در متن کلام وحیانی (به فرض آنکه چنان گزاره کاذبی در کلام وحی وجود داشته باشد) فرد دست کم با سه نظریه تبیین گر رقیب روبرو است:
(۱) آن گزاره "خطاً است؛
(۲) آن گزاره "دروغ" است؛
(۳) آن گزاره، دست کم در زمینه عصر تنزیل وحی، بستر مناسب تری برای فهم و پذیرش مراد اصلی فرستنده پیام فراهم میآوردهاست. از منظر فرد مؤمنی که خداوند را عالم مطلق، قادر مطلق، و خیر محض میداند، گزینه سوّم با اقتضای منطق و ایمان، هردو، سازگار است، و مؤمن خردورز میتواند به نحوی سازگار و خردپسند آن را بر دو گزینه بدیل ترجیح نهد.".
از نظرات دکتر آرش نراقی
پاسخ و توضیح
اصولا همه ادیان الهی بر اساس چندین اصل مهم و بنیادی قرار دارند که غیر قابل تغییرند . قرآن بطور کامل و واضح به این اصلها اشاره و بر آنها تاکید کرده است.
انکار این اصلها به منزله نقص در دین است و در سر تاسر قرآن این اصلها بطور مکرر مورد تاکید قرار گرفته و هرگز تفاوت زمانی در در آنها صورت نگرفته و نمی گیرد و از ابتدای شروع دین اسلام و تا آخرین روز حیات پیامبر و تا اخرین وحی الهی همان گونه بوده است و برای همیشه همین گونه خواهد بود.
این اصول عبارتند از:
خداپرستی
پیامبران و رسالت الهی
۴- خداوند برای راهنمایی بشر پیامبرانی با کتابهای مختلف فرستاده تا راز اصلی -خلقت انسان را به او گوشزد کرده و به او مسیر صحیح زندگی را که بر اساس قوانین اصلی الهی تدوین شده نشان دهد.
جهان هدفمند است
۵-خداوند جهان را در مسیری قرار داده که انسان به جهان می آید و از جهان می رود و خود این انسان هیچ کنترلی بر این آمدن و رفتن ندارد.
جهان آخرت و قیامت
۶-پس از زندگی در این جهان انسان به جهان آخرت می رود و روز قیامتی بر پا می شود و به حساب و کتاب زندگی بشر در دوران عمر زمینی او رسیدگی می شود.
خطاها و گناهان شخصی
۷- اگر خطاهایی که او در دوران زندگی کرده شخصی و مربوط به خود او بوده و ا و تا زنده بوده از آنها برگشته و دیگر به سراغ آنها نرفته و کارهای نیکی انجام داده که آن لغزشهای شخصی را پوشش داده همه آنها بخشیده خواهد شد.
خطاهای متعدی و سرایت کننده
دنیا
۱۰- انسان طبق قرآن باید از دنیا استفاده کند و از نعمتهای آن بهره ببرد ولی ذهن او و قلب او متوجه خداوند و جهان آخرت باشد.
کارنیک
۱۱- ایمان به خداوند و انجام کارهای نیک دو کار اصلی و مهم هستند که در سر تاسر قرآن بر ارزش و اهمیت ویژه آن تاکید شده است.
تفکر و تعقل
۱۲- انسان باید در دوران زندگی و حتی به هنگام ذکر نامهای خداوند و تسبیح او همیشه در حال تفکر و تعقل باشد و در رازهای عالم هستی بیاندیشد و در این زمینه اندیشه کند که چرا جهان و انسان وجود دارند؟ بر سر تمدنهای گذشته چه آمده است؟ چرا برخی از ملتها و تمدنها برای همیشه نابود شده اند؟ خیر چیست و شر چیست؟
دفاع و جنگ
عبادات
گناهان
معیار اصلی
۱۹- طبق آیات قران معیار اصلی ، خوب و بد بودن انسان است و اینکه انسان تا چه حد به خدا وند نزدیک است و تا چه حد نیکوکار و مفید برای جامعه بشری است. رنگ و نژاد ، زشت و زیبا بودن هیچ ارزشی ندارد. وفقط باعث تمایز انسانها از یکدیگر است.
اصول همیشگی هستند
۲۰ - دستورات و اصول مطرح شده در فوق که بر طبق آیات قرآن می باشد همیشه و همواره پا بر جا می باشد.
در جستجوی سالکان حقیقی در کتاب خدا
بسیار می شنویم که بسیاری از سالک، سالکان ، سیر و سلوک واز این قبیل مطالسخن می گویند.
آیا این سخنان ریشه در کتاب خدا دارد و یا خود بافته چندی است از جانب گروهی که آن را از پیش خود اختراع کرده اند؟
و براستی سالک حقیقی خدا کیست؟
چه کسی سیر و سلوکی حقیقی بر طبق سنت خدایی دارد.؟
قرآن را مطالعه می کنیم و به آیاتی بر می خوریم که می تواند روزه هایی از آگاهی را بر روی دیدگان ذهن ما بگشاید:
۱-"و آنانند که در حال سجده یا ایستاده برای خدا شب زنده داری می کنند. "
(۶۴)آیه سوره فرقان
۲- "ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام او را تسبیح گویید! او کسی است که بر شما درود و رحمت می فرستد، وفرشتگان او نیز برای شما تقاضای رحمت می کنندتا شما را از ظلمات به سوی نور رهنمون گردد؛ او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است" .
آیه (۴۱ )سوره احزاب
۳-"مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمى دارد و از روزى که دلها و دیده ها در آن زیرورو مى شود مى هراسند."
آیه (۳۷) سوره نور
۴-"مؤمنان همان کسانى اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل مى کنند.(۲)
"همانان که نماز را به پا مى دارند و از آنچه به ایشان روزى داده ایم انفاق مى کنند" (۳)
" آنان هستند که حقا با ایمان هستند و براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزى نیکو خواهد بود"
سوره انفال آیات ۲ الی ۴
"بدان که سلوک عبارت از سیر است،
وسیر الى اللهّ باشد،
و سیر فی اللهّ باشد.
سیر الى اللهّ نهایت دارد اماّ سیر فی اللهّ نهایت ندارد.
و سیر الى اللهّ عبارت از آن است که سالک چندان سیر کند که ازهستی خود نیست شود و بهستی خدا هست شود، و بخدا زنده و دانا و بینا و شنوا و گویا گردد.
ای درویش! اگرچه سالک هرگز هیچ هستی نداشت، اماّ می پنداشت که مگردارد آن پندار برخیزد و بیقین بداند که هستی خداراست و بس.
چون دانست و دید که هستی خدای راست، سیر الى اللهّ تمام شد،
اکنون ابتداء سیر فی اللهّ است
و سیر فی اللهّ عبارت از آن است که سالک چون بهستی خدا هست شد و بخدا زنده و دانا و بینا و گویا و شنوا گشت، چندان دیگر سیر کند که اشیاء را کماهی و حکمت اشیاء را کماهی بتفصیل وبتحقیق بداند و ببیند چنانکه هیچ چیزی در ملک و ملکوت و جبروت بروی پوشیده نماند.
بعضی گفته اند که ممکن است که یک آدمی این همه بداند، و هیچ چیز نماند که نداند؛ و بعضی گفتهاند که ممکن نیست که یک آدمی این همه بداند، از جهت آن که عمر آدمی اندک است و علم و حکمت خدای بسیار است،
و ازینجا گفته اند که سیر فی اللهّ نهایت ندارد.
ای درویش! چون معنی سلوک رادانستی، اکنون بدان که اهل حکمت گویند که از تو تا بخدای راه بطریق طول است، از جهت آنکه نسبت هر فردی از افراد موجودات با خدای همچنان است که نسبت هر مرتبه ئی از مراتب درخت با تخم درخت
و اهل تصوّف میگویند که از تو تا بخدای راه بطریق عرض است از جهت آنکه نسبت هر فردی از افراد موجودات با خدای همچنان است که نسبت هرحرفی از حروف این کتاب با کاتب ،
و اهل وحدت میگویند که از تو تا بخدای راه نیست، نه بطریق طول و نه بطریق عرض از جهت آنکه نسبت هر فردی از افراد موجودات با خدای همچنان است که نسبت هر حرفی از حروف این کتاب با مداد،
و ازینجا گفته اند که وجود یکی بیش نیست و آن وجود خدای است- تعالى و تقدسّ- و بغیر از وجود خدای وجودی دیگر نیست و امکان ندارد که باشد.
ای درویش! این پنج فصل را در مسجد جمعۀ ابرقوه جمع کردم ونوشتم. والحمدللهّ رب العالمین."
منبع: کتاب انسان کامل نوشته نسفی
-اصول بنیادین فکری و اعتقادی قرآن(۱ ت ج)
شناسنامه خداوند قرآن:
-بگو اوست خداى یکتا
-خداوندى که از همه بی نیاز است،
-زائیده نشده و اهل زاد ولد نیست
-هرگز نزاده و زاده نشده،
-شبیه و مانند ندارد
-و هرگز براى او شبیه و مانندى نبوده است.
سوره اخلاص
-خداست که معبودى جز او نیست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبک او را فرو مى گیرد و نه خوابى گران!...
ایه ۲۵۵ سوره بقره-او همان کسى است که زنده مى کند و مى میراند و چون به کارى حکم کند همین قدر به آن مى گوید باش بى درنگ موجود مى شود
آیه ۶۸سوره غافر
-همان کس که فرمانروایى آسمانها و زمین از آن اوست و فرزندى اختیار نکرده و براى او شریکى در فرمانروایى نبوده است و هر چیزى را آفریده و بدان گونه که درخور آن بوده اندازه گیرى کرده است
آیه ۲ سوره فرقان
-اوست خدایى که جز او معبودى نیست همان فرمانرواى پاک سلامت، مؤمن [به حقیقت حقه خود که] نگهبان عزیز جبار و متکبر و خدا از آنچه شریک مى او گردانند منزه است(۲۳)
-اوست خداى خالق نوساز صورتگر که بهترین نامها از آن اوست و آنچه در آسمانها و زمین است همه تسبیح او مى گویند و او عزیز حکیم است (۲۴)
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره پیامبران ۷۳ امین سوره بر حسب تاریخ نزول فصل پایان
-مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
بنام خداوند بخشنده ومهربان
و البته آنان که توفیق و وعده نیکوی ما بر آنها سبقت یافته از آن دوزخ به دور خواهند بود. (۱۰۱)
آنها هرگز آواز جهنم را نخواهند شنید و به آنچه مشتاق و مایل آنند تا ابد متنعّمند. (۱۰۲)
و هیچگاه فزع اکبر و هنگامهی بزرگ قیامت آنها را محزون نخواهد ساخت و با آنان فرشتگان ملاقات کنند و گویند این است آن روز شما که در دنیا به شما وعده میدادند. (۱۰۳)
آسمانها هم چون طوماری در هم پیچیده می شوند
روزی که آسمآنها را مانند طومار در هم پیچیم و به حال اول که آفریدیم باز برگردانیم، این وعده ماست که البته انجام خواهیم داد. (۱۰۴)
پیشگویی خدا در کتاب زبور داوود
و ما بعد از تورات در زبور نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد. (۱۰۵)
راز رسیدن به خدا در قرآن است
بیشک در این قرآن برای اهل عبادت مایهی وصول به مقصد حق نهفته است. (۱۰۶)
ای پیامبر : تو برای همه مردم جهان مایه رحمت خواهی بود
و ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی. (۱۰۷)
بگو که بر من به یقین و درست این وحی میرسد که خدای شما خدایی است یکتا، پس آیا شما تسلیم خواهید شد؟ (۱۰۸)
و چنانچه کافران رو گردانیدند به آنان بگو: من شما را یکسان آگاه کردم و دیگر نمیدانم که آن وعده روز سخت قیامت که به شما دادند دور یا نزدیک خواهد بود. (۱۰۹)
همانا خدا به همهی سخنان آشکار و اندیشه های پنهان شما آگاه است. (۱۱۰)
و خود ندانم شاید این برای شما امتحانی باشد و تمتّعی تا به هنگامی (که مرگ فرا رسد). (۱۱۱)
رسول گفت: الها، تو به حق حکم کن، و پروردگار ما همان خدای مهربان است و بر ابطال آنچه شما بر خلاف حق میگویید تنها از او یاری باید خواست. (۱۱۲)
تا اینجا ۱۰۲۸ موضوع