سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن)-سوره پیامبر ان ۷۳ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد


ادامه از نوشتار پیشین

-سوره پیامبر ان ۷۳  امین سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شد

بنام خداوند بخشنده مهربان

داود  پیامبر و صنعت زره سازی

و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد، آیا شکر به جای می‏آورید؟ (۸۰)

رازهای سلیمان پیامبر(۱)

و باد تند سیر صرصر را ما مسخر سلیمان گردانیدیم که به امر او بدان سرزمین  که با برکت برای جهانیان کردیم حرکت می‏کرد، و ما به همه امور عالم داناییم. (۸۱)

رازهای سلیمان پیامبر(۲)

و نیز برخی از دیوان را مسخر سلیمان کردیم که به دریا برای او غواصی کنند و یا به کارهای دیگر در دستگاه او بپردازند، و ما نگهبان دیوان (برای حفظ ملک سلیمان) بودیم. (۸۲)

و دعای  ایوب پیامبر  که با آن شفا گرفت

و (یاد کن حال) ایوب را وقتی که پروردگار خود را خواند که مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو  از همه مهربانان عالم مهربان‏تری. (۸۳)

پس ما دعای او را مستجاب کردیم و درد و رنجش را برطرف ساختیم و اهل و فرزندانش را (که از او گرفته بودیم) با عده دیگر به مثل آن‌ها باز به او عطا کردیم تا هم لطف و رحمتی در حق او کرده باشیم و هم اهل عبادت متذکر (لطف و احسان ما) شوند. (۸۴)

از جمله نیکان عالم:

و اسماعیل و ادریس و ذوالکفل را که همه بندگان صابر ما بودند. (۸۵)

و ما آن‌ها را به رحمت خود درآوردیم، زیرا آنان از نیکان عالم به شمار بودند. (۸۶)

دعای نجات ذالنون(یونس پیامبر)

و  ذوالنون را هنگامی که غضبناک بیرون رفت و چنین پنداشت که ما هرگز او را در مضیقه و سختی نمی‏افکنیم  آن گاه در آن ظلمت‌ها فریاد کرد که خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو  پاک و منزهی و من از ستمکاران بودم . (۸۷)

پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و اهل ایمان را هم این گونه نجات می‏دهیم. (۸۸)

دعای زکریای پیامبر 

و (یاد آر حال) زکریا را هنگامی که خدای خود را ندا کرد که بار الها، مرا یک تن و تنها وامگذار (و به من فرزندی که وارث من باشد عطا فرما) که تو بهترین وارث اهل عالم هستی. (۸۹)

ما هم دعای او را مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا فرمودیم و جفتش را (که نازا بود) برای او شایسته (همسری و قابل ولادت) گردانیدیم، زیرا آن‌ها در کارهای خیر تعجیل می‏کردند و در حال بیم و امید ما را می‏خواندند و همیشه به درگاه ما خاضع و خاشع بودند. (۹۰)

مریم و فرزندش مسیح هر دو معجزه بودند

و  آن زن (یعنی مریم) را که دامنش را پاکیزه نگاه داشت و ما در آن از روح خود بدمیدیم و او را با فرزندش  معجز و آیتی بزرگ برای اهل عالم قرار دادیم. (۹۱)

دین شما آئین یگا نه پرستی است

این طریقه شما آیین یگانه است و من یکتا پروردگار و آفریننده شما هستم، پس تنها مرا پرستش کنید. (۹۲)

و امت باز در کار دین، بین خود تفرقه و اختلاف انداختند  باز رجوع همه به سوی ما خواهد بود. (۹۳)

هرکس حتما پاداش سعی خود را دریافت می کند

پس هر کس اعمالش نیکو و دارای ایمان است سعیش ضایع نخواهد شد و ما آن را کاملاً می‏نویسیم. (۹۴)

مردم سرزمین های نابود شده باز نخواهند گشت

و اهل دیاری را که ما هلاک گردانیم دیگر زندگانی بر آن‌ها حرام است و هرگز باز نخواهند گشت. (۹۵)

یاجوج و ماجوج زمین را اشغال می کنند

تا روزی که راه یأجوج و مأجوج باز شود و آنان از هر جانب بلند زمین شتابان درآیند . (۹۶)

و وعده حق بسیار نزدیک شود و ناگهان چشم کافران از حیرت بی‏حرکت فرو ماند ای وای بر ما که از این روز غافل بودیم بلکه سخت به راه ستمکاری شتافتیم. (۹۷)

 البته شما و آن‌چه غیر خدا می‏پرستید امروز همه آتش افروز دوزخید و در آن آتش وارد می‏شوید. (۹۸)

اگر این بتان  به راستی خدایان بودند به دوزخ نمی‏شدند در صورتی که (شما و بتانتان) همه در آتش مخلد خواهید بود. (۹۹)

آن کافران را در دوزخ زفیر و ناله بسیار دردناکی است و در آن جا هیچ سخنی  نخواهند شنید. (۱۰۰)

بهشت از جهنم بسیار دور است

و البته آنان که توفیق و وعده نیکوی ما بر آن‌ها سبقت یافته از آن دوزخ به دور خواهند بود. (۱۰۱)

صدا از جهنم به بیرون نمی رسد!

آن‌ها هرگز آواز جهنم را نخواهند شنید و به آن‌چه مشتاق و مایل آنند تا ابد در نعمت هستند. (۱۰۲)

و هیچ‌گاه فزع اکبر و هنگامه‌ی بزرگ قیامت آن‌ها را محزون نخواهد ساخت و با آنان فرشتگان  ملاقات کنند (و گویند) این است آن روز (سعادت) شما که در دنیا به شما وعده می‏دادند. (۱۰۳)

ادامه دارد...

تا اینجا‌ ۱۰۲۴ مورد

کتابهای مقدس (قرآن): مشکل اصلی قوم لوط چه بود؟



مشکل اصلی قوم لوط

قوم لوط که قر نها پیش در جایی از فلسطین اشغالی امروز می زیستند در تمام ادیان ابراهیمی و حتی در جستجوهای تاریخی بصورت ضرب المثل در آمده اند. نامهای "سدوم" و "گومورا" در تاریخ و ادبیات شناخته شده اند. اینها نامهای دوشهر بودند که تنبیه الهی آنها را زیر و زبر ساخت. تا آنجا که بیاد دارم تورات از این دو شهر بنامهای سدوم و عموره سخن می گوید. گویا ابراهیم پیامبر با فر شتگان  مجازات کننده ملاقات کرده و سپس از دور شاهد بر  خاستن  دود و آتش از شهرهای مزبور بوده است.

در فرهنگ مذاهب ابراهیمی این مردمان بخاطر آلودگی به لواط که از نام لوط بر آمده و هم‌جنس گرایی نکوهش شده اند. ولی مطالعه دقیق آیات قران حکایت از آن دارد که آنان  مرتکب جرم های سنگین و ننگین تر می شدند.

قرآن در این باره می گوید:

( بیاد آر لوط را هنگامى که به قوم خود گفت‏ شما به کارى زشت مى ‏پردازید که هیچ یک از مردم زمین در آن  بر شما پیشى نگرفته است 

آیا شما با مردها درمى ‏آمیزید و راه   را قطع مى ‏کنید و در محافل  خود پلیدکارى مى ‏کنید و لی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند اگر راست مى گویى عذاب خدا را براى ما بیاور .)

آیه (۲۹)سوره عنکبوت

بررسی دقیق

ازبر رسی دقیق دو آیه فوق که در سوره عنکبوت و در ارتباط با وضعیت روحی روانی قوم لوط آمده این گونه مشخص می شود که آنان فقط به لواط اکتفا نمی کردند.

بلکه علاوه بر انجام لواط  راه ها را  نیز می بستند و بزور مردان را به بزمگاه های خود برده  و آنان را مورد تجاوز قرار می دادند. 

یعنی هم لواط می کردند ، هم تجاوز می کردند و هم برای این منظورات محافل خاصی داشتند که شهرتی در منطقه داشت. 

شاید به همین دلیل بوده که لوط به آنان اخطار داده و می گوید شما به جرمی و خطایی مشغولید که هیچکس به آن روی نیاورده است‌

در تجاوز تنها جسم قربانی نیست که صدمه می بیند بلکه روح او نیز مرگ و ذلت را تجربه می کند.

آیه ای از قران که فرضیه فوق را تایید می کند:


(و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند از آمدن آنان ناراحت و دستش از حمایت ایشان کوتاه شد و گفت امروز روزى سخت است آیه ۷۷ سوره هود)

و سپس قرآن در آیه بعد می گوید که مردم شهر وقتی خبر ورود مردان جوان غریبه را به خانه لوط شنیدند بسوی خانه او هجوم بردند:


(قوم او شتابان به سویش آمدند و پیش از آن کارهاى زشت میکردند ...آیه ۷۸ سوره هود)


لوط که از این پیش آمد سخت نگران و شرمسار بود آرزو کرده بود که آن قدر قدرت داشت تا جلوی آن مردم متجاوز را بگیرد:

(لوط گفت کاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم یا به تکیه‏ گاهى استوار پناه مى ‏جستم . 

آیه ۸۰ سوره هود)


اما آن فرستادگان عذاب به لوط دلگرمی داده و گفتند:

(گفتند اى لوط ما فرستادگان پروردگار توییم آنان هرگز به تو دست نخواهند یافت پس پاسى از شب گذشته خانواده‏ ات را حرکت ده و هیچ کس از شما نباید واپس بنگرد مگر زنت که آنچه به ایشان رسد به او نیز خواهد رسید بى‏ گمان وعده‏ گاه آنان صبح است مگر صبح نزدیک نیست !

آیه (۸۱) سوره هود)


آیات فوق  دلیل واضح  بر صحت این نظر است که قوم لوط یا گروهی از آنان   قصد داشتند آن مردان را  که در حقیقت فرشتگان مقرب الهی و در شکل مردان جوان بودند ربوده و به تجاوزگاه های خود ببرند. و چون فرشتگان ترس و بیم لوط را دیدند به او اطمینان دادند که آنان فرشتگان عذاب هستند و  آن مردم نمی توانستند به اهداف شیطانی خود نایل شوند.


بنابر این  تجاوزگرایی قوم لوط طی آیات فوق اثبات می شود.  لازم به ذکر است که تجاوز از لحاظ شرعی و دینی با لواط تفاوت می کند. زیرا لواط گناهی است که توسط مذاهب حتی ادیان غیر ابراهیمی شدیدا محکوم شده است ولی  ممکن است در اثر توبه حقیقی و عدم تکرار آن مورد بخشش خداوند قرار گیرد .

ولی برای تجاوز  وضع بدینگونه نیست . زیرا توبه   هر گز شامل تجاوز  نمی شود و تجاوز در نزد خداوند با هیچ توبه ای بخشیده نمی شود. بعنوان مقایسه می توان گفت که در قتل و کشتن فقط جسم مقتول صدمه می بیند ولی در تجاوز روح او نیز کشته می شو د.

 

کتابهای مقدس(قرآن): سه حکمت جاودانه از قرآن! آگاهی، تواضع، حکمت


دوحکمت جاودانه از قرآن!

۴ آیه از شوره اسراء:
-و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (۳۶)
 -و در روی  زمین به نخوت گام برمدار چرا که هرگز زمین را نمى‏ توانى شکافت و ازلحاظ بلندى به کوهها نمى‏ توانى رسید (۳۷)
-همه این کار ها بدش نزد پروردگار تو ناپسندیده است (۳۸
-اینها از حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى کرده است و با خداى یگانه معبودى دیگر قرار مده و گرنه حسرت ‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهى شد (۳۹)
سوره اسراء

اگر هر مسلمان و غیر مسلمان تا پایان عمر به این سه اصل حکمت قرآنی پا بند شوند و آنها را سرمشق زندگی قرار دهند به بسیاری از ورطه ها سقوط نخواهند کرد. 

یعنی این سه اصل هر  انسانی را   چه مسلمان و چه غیر مسلمان را از سقوط در بسیاری از مهلکه ها و گرفتاری های نا خواسته حفظ می کنند.

نخست آن که:
وقتی آگاهی از چیزی نداریم از آن سخن نمی گوئیم و بدنبال آنجام آن نمی رویم. آنرا رد و یا قبول نمی کنیم. از کجا می دانیم درست است یا نادرست که انرا رد کنیم و یا بپذیربم. 

بسیاری از خرافات از همین راه به نهانگاه قلبهای ما وارد می شوند و در ذهن ما جای می گیرند وحتی به  بتهای ذهنی ما تبدیل  می شوند.

 یعنی عمری با چیزی زندگی می کنیم که نمی دانیم چیست ؟حقیقت دارد و یا ندارد؟ 

تا انجا که من می دانم کتابهای مقدس دیگر روی این نکته تاکیدی نداشته اند‌. متاسفانه امروزه خیلیها در باره همه چیز نظر می دهند،  از موضوعات دینی  گرفته تا فلسفه فیزیک و شیمی و تاریخ و جغرافی و سیاست و ... حرف می زنند ، نظریه می دهند ، رد می کنند ، قبول می کنند. متاسفانه این نشانه بسیار بدی است و آن حکایت از جهل و نادانی و اهمیت ندادن به دانایی و اطلاعات است.


دوم آن که:
هرچه بر سر انسان آمده از تکبر و غرور آمده که پهلو به پهلو با نادانی پیش می رود.

 سخت روی زمین قدم بزنیم و یا آرام و با تواضعرا برویم  بر زمین اثری نخواهد داشت. اگر همه مردمانی که روی زمین راه می روند متکبرانه و یا متواضعانه راه بروند زمین آخ نخواهد گفت.

ولی این انسان است که یا ضرر می کند و یا سود می برد.و سود و زیان او   فقط بستگی به نوع قدم زدن خود او دارد.

کتابهای مقدس (قرآن): سوره انبیاء ۷۳ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین

-سوره انبیاء ۷۳  امین سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند.

بنام خداوند بخشنده مهربان

روش استدلال ابراهیم پیامبر

قوم ابراهیم  گفتند: او را حاضر سازید در حضور جماعت تا بر این کار او گواهی دهند. (۶۱)

به او گفتند: ای ابراهیم آیا تو با خدایان ما چنین کردی؟ (۶۲)

ابراهیم (در مقام احتجاج) گفت:  این کار را بزرگ آن‌ها کرده است، اگر بتها سخن‌می گویند شما از این بتان سؤال کنید ! (۶۳)

آن گاه قوم ابراهیم با خود فکر کردند و با هم گفتند: البته شما ستمکارید (که این بتان عاجز و بی‏اثر را می‏پرستید نه ابراهیم که آن‌ها را درهم شکسته است). (۶۴)

و سپس همه سر به زیر شدند و گفتند: تو می‏دانی که این بتان را نطق و گویایی نیست. (۶۵)

ابراهیم گفت: پس چرا خدا را  رها کرده و بت‌هایی را می‏پرستید که هیچ نفع و ضرری برای شما ندارند؟ (۶۶)

اف بر شما و بر آن‌چه به جز خدای یکتا می‏پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ کار نمی‏بندید؟ (۶۷)

قوم گفتند: ابراهیم را بسوزانید و خدایان خود را یاری کنید اگر می خواهید  کاری انجام دهید. (۶۸)

ما خطاب کردیم که ای آتش سرد و سالم برای ابراهیم باش . (۶۹)

و قوم در مقام کید و کینه‌ی او برآمدند و ما آنها را به  سخت‏ترین زیان و حسرت انداختیم. (۷۰)

و ما ابراهیم را با لوط رهانیدیم و به سرزمینی که مایه‌ی برکت جهانیان قرار دادیم آن‌ها را بفرستادیم. (۷۱)

و به او اسحاق و افزون بر آن  یعقوب را عطا کردیم و همه را صالح و شایسته  گردانیدیم. (۷۲)

وظایف یک امام الهی

و آنان را امام  مردم ساختیم تا (خلق را) به امر ما هدایت کنند و هر کار نیکو را  و خصوص اقامه نماز و ادای زکات را به آن‌ها وحی کردیم و آن‌ها هم به عبادت ما پرداختند. (۷۳)

و لوط را هم مقام حکمفرمایی  و علم عطا نمودیم و او را از شهری که اهلش به اعمال زشت  می‏پرداختند نجات دادیم که آن‌ها بسیار بدکار و فاسق مردمی بودند. (۷۴)

و او را در رحمت خود داخل کردیم زیرا که از مردم بسیار صالح و نیکوکار به شمار بود. (۷۵)

و (یاد کن حکایت) نوح را که پیش از این خدا را به یاری خود خواند، ما هم او را پاسخ دادیم و او و اهل بیتش (و گرویدگانش) را از اندوه و بلای سخت  نجات دادیم. (۷۶)

و او را بر دفع آن قومی که آیات ما را تکذیب کردند نصرت دادیم، که آن قوم بسیار بدکار بودند و ما همه‌ی آن‌ها را یکسر (به طوفان) غرق کردیم. (۷۷)

و (یاد کن احوال) داود و سلیمان را وقتی که درباره‌ی گوسفندان بی‏شبانی که در مزرعی چریدند  قضاوت می‏نمودند و ما بر حکم آن‌ها گواه بودیم. (۷۸)

انچه به سلیمان پیامبر عطا شده بود:

و ما آن قضاوت را به سلیمان به وحی آموختیم و به هر یک  مقام حکمفرمایی و دانش عطا کردیم و کوه‏ها و مرغان را مسخر داود گردانیدیم که با (آهنگ تسبیح و نغمه) او تسبیح می‏کردند، و ما این معجزات را از او پدید آوردیم. (۷۹)

و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد، آیا شکر به جای می‏آورید؟ (۸۰)

ادامه دارد

تا اینجا ۱۰۱۰ مطلب

کتابهای مقدس (قرآن ): سوره پیامبر ان بخش سوم : مطالبی که نخستین بار توسط قران مطرح شدند


ادامه از نوشتار پیشین   

-سوره پیامبر ان بخش سوم  ۷۳  امین سوره بر حسب تاریخ نزول

- مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند

بنام خداوند بخشنده مهربان

تمسخر و استهزاء پیامبران سابقه دارد

و همانا به رسولان پیش از تو نیز بسیار تمسخر و استهزاء شد تا آن‌که کیفر آن استهزاء به آن استهزا کنندگان احاطه کرد. (۴۱)

بگو: کیست که شما را در شب و روز از خدای مهربان محافظت می‏کند؟ بلکه این مردم از یاد خدای خود اعراض می‏کنند. (۴۲)

آیا  این مشرکان غیر از  ما خدایانی دارند  که بتوانند عذاب ما را از اینان منع کنند در صورتی که نه آن خدایان قدرت بر دفاع از خود دارند و نه آن‌ها از سوی ما همراهی و حمایت شوند؟ (۴۳)

از شعاع زمین هر روز کاسته می شود

بلکه تنها ماییم که این مردم و پدران پیشینشان را از نعمتهای دنیا بهره مند کردیم تا آن‌که عمر دراز کردند، آیا مردم نمی‏بینند که ماییم که اراده کنیم و زمین  را از هر طرف می‏کاهیم، آیا این خلق  غلبه توانند کرد؟ (۴۴)

(طبق بیانیه رسمی سازمان فضایی ناسا هر روز از قطر زمین  ۴./ میلی متر کاسته می شود. این مقدار در طول یک و نیم تا دو میلیارد سال که قرار است زمین بماند چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد شد.)

بگو که من شما را به وحی خدا  می‏ترسانم ولی گوش کر هنگام وعظ و اندرز، سخن و دعوت حق را نمی‏شنود. (۴۵)

و اگر از جانب خدای تو بر این کافران شمّه ‏ای از عذاب فرا رسد در آن حال (به حسرت و پشیمانی) خواهند گفت: ای وای بر ما که مردم ستمکاری بودیم. (۴۶)

تنها روز  بدون ظلم در تاریخ هستی 

و ما ترازوهای عدل را به روز قیامت خواهیم نهاد و هیچ ستمی به هیچ نفسی نخواهد شد و اگر عملی به قدر دانه‌ی خردلی باشد در حساب آریم و تنها علم ما برای حسابگری کفایت خواهد کرد. (۴۷)

و همانا ما به موسی و برادرش هارون کتاب تورات را عطا کردیم که جداسازنده‌ی میان حق و باطل و روشنی ‏بخش (دل‌ها) و یادآور پرهیزگاران است. (۴۸)

پرهیز گار کیست؟

پرهیزگاران  همآن‌هایی هستند که از خدای خود در نهان می‏ترسند و از ساعت قیامت و روز جزا سخت هراسانند. (۴۹)

و این قرآن کتابی است با اندرز و تذکر و برکت بسیار که ما آن را فرستادیم، آیا شما آن را انکار خواهید کرد؟ (۵۰)

ابر اهیم‌پیامبر مراحل رشد و کمال را بتدریج طی کرد

و همانا ما پیش از این ابراهیم را کاملاً به رشد و کمال خود رسانیدیم و ما به شایستگی او بر این مقام دانا بودیم. (۵۱)

هنگامی که با پدرش  و با قومش گفت: این مجسمه ‏های بی ‏روح و بتهای بی ‏اثر چیست که شما به خدایی می‏پرستید و بر آن عمری متوقف شده‏ اید؟ (۵۲)

آن‌ها ابراهیم را پاسخ دادند که ما پدران خود را بر پرستش این بتان یافته‏ایم (و ما پیروی آن‌ها خواهیم کرد). (۵۳)

ابراهیم گفت: همانا شما خود و پدرانتان همه سخت در گمراهی بوده و هستید. (۵۴)

قوم به ابراهیم گفتند: آیا تو حرف حق و حجت قاطعی برای ما آورده ‏ای یا سخنی به بازیچه و هزل می‏رانی؟ (۵۵)

ابراهیم پاسخ داد که خدای شما همان خدایی است که آفریننده آسمان‌ها و زمین است و من بر این سخن به یقین گواهی می‏دهم. (۵۶)

چاره جویی ابراهیم برای اثبات بی خاصیت بودن بتها

و به خدا قسم که من این بت‌های شما را چاره ‏ای کنم   بعد از آن‌که شما  روی گردانید. (۵۷)

(در آن موقع به بتخانه شد) و همه‌ی بت‌ها را درهم شکست به جز بت بزرگ آن‌ها را تا  به او رجوع کنند. (۵۸)

قوم ابراهیم گفتند: کسی که چنین کاری با خدایان ما کرده همانا بسیار ستمکار است. (۵۹)

 گفتند که ما جوانی ابراهیم نام را شنیده‏ ایم که از بتها سخن می گفت . (۶۰)

ادامه دارد...

تا اینجا ۱۰۰۸ موضوع