سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس(قرآن) : سوره اسراء: تورات و دوپیشگویی در باره بنی اسرائیل

کتابهای مقدس(قرآن): سوره اسراء: تورات و پیشگویی آینده بنی اسراییل


ادامه از نوشتار پیشین

سوره  اسراءپنجاهمین سوره قرآن بر حسب تاریخ نزول

آیات ۲ ای ۱۰

"به موسی کتاب (تورات) را فرستادیم و آن را وسیله هدایت بنی اسراییل قرار دادیم و گفتیم که غیراز من هیچ کس را حافظ و کارساز  نگیرید. (۲)

شرح: تورات یا همان انجیل عهد عتیق امروزه بنام "تورات" مشهور است.

 عهد عتیق یا عهد قدیم و یه بقول خود یهودیان همان کتاب   تنخ است که کتاب مقدس قوم یهود به شمار میآ ید.

گروه زیادی از مسیحیان نیز به آن اعتقاد دارند. البته مسیحیان کتاب انجیل خود را عهد جدید نامیده اند.

عهد عتیق  کتاب  تورات (پنج کتاب اول تنخ) و کتابهای  پیامبران دیگر را در بر دارد.جمعا تو ات و کتابهای پیامبران ۳۹ را تشکیل می دهند. مسیحیان بعدا هفت کتاب را به کتابهای عهد عتیق افزودند که بهودیان آنها را نامعتبر می دادنند و آنها را آپوکریفا نامیده اند. پروتستانانها این هفت کتاب را از مجموعه عهد عتیق خارج نموده احد و لی کاتولیک ها و ارتدوکس ها آنها را معتبر می دانند.

تفاوت عهد عتیق و عهد جدید این  است که در عهد عتیق رعایت قانون و شر یعت الزامی است و لی در عهد جدید فقط بر محبت و اعتقاد به پسر خدا بودن مسیح و اتحاد خدا و مسیح تاکید می شود.

 در انجیل عهد جدید از قول عیسی مسیح گفته شده : من نیامده ام‌ارتباط شما را با دین موسی قطع کنم. ولی در همین انجیل سنت پل از مسیحیان می خواهد قوانین عهد عتیق را زیر پا گذارده ، ختنه نکنند، و شراب را حلال اعلام می کند.

 در انجیل عهد جدید هیچ نوع عبادت و قانون شر یعتی وجود ندارد. تنها اعتقاد به این که مسیح بر سر صلیب جان باخت و او پسر خداست و به آسمان رفته و مجددا باز می گردد و گناه همه مسیحیان را بعهده می گیرد تاکید می شود. 

قرآن بنی اسراییل و دو انتقامی که باید پس دهند و یا داده اند

" کسانی که به کشتی نوحشان بردیم (و از هلاک نجاتشان دادیم، چنان که) نوح بسیار بنده شکرگزاری بود (شما هم مانند او شاکر باشید تا نجات یابید). (۳)

فساد بنی اسرائیل برروی زمین

"و در کتاب خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسراییل دو بار حتماً در زمین فساد و خونریزی می‏کنید و تسلط و سرکشی سخت ظالمانه می‏یابید(یک بار به قتل اشعیا و مخالفت ارمیا، و بار دیگر به قتل زکریا و یحیی). (۴)

پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را  بر شما برانگیزیم تا آن جا که در درون خانه‏ های شما نیز جستجو کنند. و این وعده  حتمی است. (۵)

آن گاه شما را به روی آن‌ها برگردانیم و بر آن‌ها غلبه دهیم و به مال و فرزندان مدد بخشیم و عدّه  شما را بیشتر  گردانیم. (۶)

اگر نیکی و احسان کردید به خود کرده‏ اید و اگر بدی و ستم کردید باز به خود کرده‌اید. و آن گاه که وقت (انتقام ظلم) دیگر شما  فرا رسد   تا اثر بیچارگی و خوف و اندوه بر رخسار شما نشانند و به مسجد بیت‌المقدس  مانند بار اول در آیند و به هر چه رسند نابود سازند. (۷)

امید است خدا به شما باز مهربان گردد و اگر  برگردید ما هم (به عقوبت و مجازات شما) بازمی‏گردیم و جهنم را زندان کافران قرار داده‏ایم. (۸)

همانا این قرآن  به راست و استوارترین طریقه هدایت می‏کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‏دهد. (۹)

و برای  آنان که به عالم آخرت ایمان نمی‏آورند البته عذاب دردناک مهیا ساخته‏ایم." (۱۰)


ادامه دارد

کتابهای مقدس(قرآن): سوره اسراء: تورات و پیشگویی آینده بنی اسراییل


ادامه از نوشتار پیشین

سوره  اسراءپنجاهمین سوره قرآن بر حسب تاریخ نزول

آیات ۲ ای ۱۰

"به موسی کتاب (تورات) را فرستادیم و آن را وسیله هدایت بنی اسراییل قرار دادیم و گفتیم که غیراز من هیچ کس را حافظ و کارساز  نگیرید. (۲)

شرح: تورات یا همان انجیل عهد عتیق امروزه بنام "تورات" مشهور است.

 عهد عتیق یا عهد قدیم و یه بقول خود یهودیان همان کتاب   تنخ است که کتاب مقدس قوم یهود به شمار میآ ید.

گروه زیادی از مسیحیان نیز به آن اعتقاد دارند. البته مسیحیان کتاب انجیل خود را عهد جدید نامیده اند.

عهد عتیق  کتاب  تورات (پنج کتاب اول تنخ) و کتابهای  پیامبران دیگر را در بر دارد.جمعا تو ات و کتابهای پیامبران ۳۹ را تشکیل می دهند. مسیحیان بعدا هفت کتاب را به کتابهای عهد عتیق افزودند که بهودیان آنها را نامعتبر می دادنند و آنها را آپوکریفا نامیده اند. پروتستانانها این هفت کتاب را از مجموعه عهد عتیق خارج نموده احد و لی کاتولیک ها و ارتدوکس ها آنها را معتبر می دانند.

تفاوت عهد عتیق و عهد جدید این  است که در عهد عتیق رعایت قانون و شر یعت الزامی است و لی در عهد جدید فقط بر محبت و اعتقاد به پسر خدا بودن مسیح و اتحاد خدا و مسیح تاکید می شود.

 در انجیل عهد جدید از قول عیسی مسیح گفته شده : من نیامده ام‌ارتباط شما را با دین موسی قطع کنم. ولی در همین انجیل سنت پل از مسیحیان می خواهد قوانین عهد عتیق را زیر پا گذارده ، ختنه نکنند، و شراب را حلال اعلام می کند.

 در انجیل عهد جدید هیچ نوع عبادت و قانون شر یعتی وجود ندارد. تنها اعتقاد به این که مسیح بر سر صلیب جان باخت و او پسر خداست و به آسمان رفته و مجددا باز می گردد و گناه همه مسیحیان را بعهده می گیرد تاکید می شود. 

قرآن بنی اسراییل و دو انتقامی که باید پس دهند و یا داده اند

" کسانی که به کشتی نوحشان بردیم (و از هلاک نجاتشان دادیم، چنان که) نوح بسیار بنده شکرگزاری بود (شما هم مانند او شاکر باشید تا نجات یابید). (۳)

فساد بنی اسرائیل برروی زمین

"و در کتاب خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسراییل دو بار حتماً در زمین فساد و خونریزی می‏کنید و تسلط و سرکشی سخت ظالمانه می‏یابید(یک بار به قتل اشعیا و مخالفت ارمیا، و بار دیگر به قتل زکریا و یحیی). (۴)

پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را  بر شما برانگیزیم تا آن جا که در درون خانه‏ های شما نیز جستجو کنند. و این وعده  حتمی است. (۵)

آن گاه شما را به روی آن‌ها برگردانیم و بر آن‌ها غلبه دهیم و به مال و فرزندان مدد بخشیم و عدّه  شما را بیشتر  گردانیم. (۶)

اگر نیکی و احسان کردید به خود کرده‏ اید و اگر بدی و ستم کردید باز به خود کرده‌اید. و آن گاه که وقت (انتقام ظلم) دیگر شما  فرا رسد   تا اثر بیچارگی و خوف و اندوه بر رخسار شما نشانند و به مسجد بیت‌المقدس  مانند بار اول در آیند و به هر چه رسند نابود سازند. (۷)

امید است خدا به شما باز مهربان گردد و اگر  برگردید ما هم (به عقوبت و مجازات شما) بازمی‏گردیم و جهنم را زندان کافران قرار داده‏ایم. (۸)

همانا این قرآن  به راست و استوارترین طریقه هدایت می‏کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‏دهد. (۹)

و برای  آنان که به عالم آخرت ایمان نمی‏آورند البته عذاب دردناک مهیا ساخته‏ایم." (۱۰)


ادامه دارد

کتابهای مقدس (قرآن)" سوره اسراء پنجاهمین سوره قرآن بر حسب تاریخ نزول: )بخش یکم- گزارش معراج پیامبر


سوره اسراء پنجاهمین سوره بر حسب تاریخ نزول (بخش یکم)

قرآن

"پاک و منزه است خدایی که در  شبی  بنده خود را از مسجد الحرام به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک قرار دادیم  سیر داد تا آیات و نشانه های خود را به او بنماییم که خدا به حقیقت شنوا و بیناست.  آیه  (۱) سوره اسراء


سوره اسراء یا بنی اسرائیل نام سوره هفدهم قرآن است. این سوره در مکه نازل شده  است. واژه اسراء در عربی به معنی سیر شبانه‌ است و در آیه اول این سوره به‌طور خاص به سفر محمد از مسجد الحرام به مسجد الاقصی اشاره می‌کند
در میان مسلمانان این سفر شبانه به" معراج "معرف شده و معراج به معنی نردبان بلند می باشد. اما واژه اصلی خود سوره  " اسرا" است که در فرهنگهای لغت عربی معانی زیر در مقابل آن ذکر شده است:
- اسرا از مصدر سار به معنی حرکت کردن  که هم حرکت بر روی پا و هم حرکت با وسیله ای  مانند اتوموبیل   اسب، کالسکه  و...، را شامل می شود.
-خود حرکت نیز با واژه سیر نشان داده می شود ،
-سیر به معنی طریقه، روش کارها نیز می باشد.
در عرف زبانی سیر به معنی گردش نیز می با شد ۰چنانچه سیر وسفر امروزه دو اصطلاح معروفند
- در زبان عرفانی به معنی مشاهده می باشد. و اصطلاحات سیر انفسی و آفاقی نیز در میان اهل عرفان مشهور است. اولین سیر به معنی درون نگری و خود کاوی است . و دومی به معنی نگریستن و مشاهده جهان با تفکر و تعقل هدفمند است.کاین سیر عرفانی می تواند هم در حال سکون و هم در حال حرکت صورت گیرد.

آنچه که در آیه فوق مهم است همین واژه " اسرا" و دیگری واژه "شب"  و سومین و چهارمین مسجد الحرام در مکه و مسجد الاقصی در بیت المقدس می باشد.

قرآن و روایات

حقیقت این است که موضوع معراج در احادیث شیعه و سنی، به صورت متواتر آمده است .   با این تفاوت که در باره جزئیات آن مانند زمان، مکان، تعداد، چگونگی و جسمانی یا روحانی‌بودن آن، اختلاف نظر وجود دارد. قرآن نیز در دو سوره اسراء و نجم، به آن پرداخته است.


آیات دیگر در باره معراج

این موضوع معراج در سوره نجم و هنگامی که خداوند از دیدن فرشته وحی و ملاقات توسط پیامبر سخن می رود به نحو واضح تری توضیح داده شده و طلق این آیات می توان ایه نخست سوره اسرا را تکمیل نموده و گزخرش سفر اسمانی پیامبر اسلام را کامل نمود. چرا که در آیات ۱۳ الی ۱۸ خداوند می گوید که پیامبر در نزدیک سدره المنتهی و در جایی که  منزلگاه بهشتی است فرشته و سروش نیرومند الهی را دیده است. و از انجا که سدره المنتهی و جنه الماوی در روی زمین نیستند پس باید سفری ، سیری و گردشی در  فوق آسمانها صورت گرفته باشد .
آن را [فرشته] شدیدالقوى به او فرا آموخت«۵» 

[سروش] نیرومندى که [مسلط] درایستاد«۶»    

در حالى که او در افق اعلى بود«۷»

سپس نزدیک آمد و نزدیکتر شد«۸»    

تا [فاصله‏اش] به قدر [طول] دو [انتهاى] کمان یا نزدیکتر شد«۹» 

آنگاه به بنده‏اش آنچه را باید وحى کند وحى فرمود«۱۰»

آنچه را دل دید انکار[ش] نکرد«۱۱»   

آیا در آنچه دیده است با او جدال مى‏کنید«۱۲»  
سوره نجم
و قطعا بار دیگرى هم او را دیده است«۱۳     

نزدیک سدرالمنتهى«۱۴»       

در همان جا که جنة‏الماوى است«۱۵»

آنگاه که درخت‏ سدر را آنچه پوشیده بود پوشیده بود«۱۶»

دیده [اش] منحرف نگشت و [از حد] در نگذشت«۱۷»  

به راستى که [برخى] از آیات بزرگ پروردگار خود را بدید«۱۸» 


موافقان و موافقان مشروط و مخالفان

اکثریت مسلمانان و دانشمندان علوم اسلامی و قرآنی به سفر جسمانی پیامبر در شبانگاه مورد نظر قران اعتقاد و باور حتمی دارند. گروه اندکی  نیز این سفر را یک سیر روحی و نه جسمی می دانند. شاید باشند کسانی که مسلمانند و لی تعداد کمتری را بخود اختصاص داده اند و باوردارند که پیامبر در حالت خواب و در رویا چنین سفری داشته است. ولی این تعبیر با ایات سوره نجم نمی خواند. چرا که در آنجا از یک مشاهده و یک ملاقات با فرشته سخن می رود که رویا گونه نیست. بلکه تاکید می کند که پیامبر دوبار ان فرشته مسلط را یکی د ر فراخنای افق و دیگری در نزدیکی سدره المنتهی دیده  و شاهد آیات و نشانه های بزرگ الهی بودهاست.

اما مخالفان از غیر مسلمانان آن را انکار می کنند. ولی باید توجه داشت که مسیحیان به عروج عیسی به آسمان سخت معتقدند. روزی ناپلئون از سفیر عثمانی در دربار خود پرسید: جناب سفیر پیامبر شما با کدام نردبان به آسمان رفته بود؟
و سفیر عثمانی پاسخ داده بود : چناب امپراطور ، با همان نردبانی که قرار است عیسی مسیح شما از اسمان پائین بیاید.
بنابر این مسیحیان نمی توانند در این مورد اعتراض کنند چون مشکل آنان بیشتر است. زیرا معتقدند که مسیح هنوز در آسمان است و نه بر روی زمین.
تا آنجا که بیاد دارم در دین زرتشت نیز از سفر پیامبر زرتشت به بهشت سخن رفته که طی آن زرتشت دو اصله در خت از بهشت به ایر ان زمین آورد که بیش از هزار سال سبز و سرپا بودند تا این که بدستور متوکل خلیفه وحشی عباسی آنهارا قطع کردند و چوبهای آنها را برای ساخت کاخ او بغدا  د حمل کردند.

زمان
در خصوص اینکه معراج در چه سالی اتفاق افتاده و آیا پیش از درگذشت ابو طالب بوده است یا پس  از ان دیدگاه مشهور عالمان مسلمان، این است که معراج در سال‌های آخر اقامت پیامبر(ص) در شهر مکه (پیش از هجرت و پس از بعثت) ، روی داده است؛
ملا فتح‌الله کاشانی که نیای مادر بزرگ این نگارنده است  و احمد بن علی طبرسی نیز بر این باورند که، مشهورترین دیدگاه این است که معراج در سال دوازدهم بعثت روی داده است.


ادامه دارد

کتابهای مقدس(قرآن): دین پیامبر اسلام پیش از پیامبری


دین پیامبر اسلام پیش از پیامبری

قرآن

و هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن گوید جز از راه  وحى یا از فراسوى حجابى یا فرستاده‏ اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید آرى اوست بلندمرتبه سنجیده‏ کار (۵)

-وهمین گونه روحى از امر خودمان به سوى تو وحى کردیم تو نمى‏ دانستى کتاب چیست و نه ایمان   کدام است  ولى آن را نورى گردانیدیم که هر که از بندگان خود را بخواهیم به وسیله آن راه مى ‏نماییم و به راستى که تو به خوبى به راه راست هدایت مى ‏کنى (۵۲)

-راه همان خدایى که آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست هش‏دار که [همه] کارها به خدا بازمى‏ گردد (۵۳)

شوری


نتیجه: آیه نخست نشان می دهد که پیش از دوران پیامبری نیز خدا در اندیشه هدایت و محافظت از پیامبر ش بوده و علاوه بر  وحی  آیات قرآنی " که ب۵دا صورت گرفته ،  " روحی الهی را که تحت امر خودش" بوده برای راهنمایی و هدایت پیامبر فرستاده بود. 

ما نمی دانیم که این روح و امر الهی چه بوده است ولی هرچه بوده شعله ه ی فروزان و رخشان و هدایتگری تابان و راهنمایی امین و  ملکوتی بوده که در زمانی که به پیامبر به رسالت مبعوث نشده بو د همراه و همگام او بوده است. یعنی پیامبر  د ر پیش از بعثت  پیامبری نیز هم پرواز فرشتگان و امر الهی بوده است.

ولی طبق آیه فوق آن روح که امر الهی بصورتی نوری الهی فراراه پیامبر قرار می گرفته و این پیش از نزول قرآن بوده است. و بدین طریق پیامبر در مسیر پرودگار یکتا قرار می گ فته است.



خدا در پیش از پیامبری آیین صحیح را به پیامبر ایندهنشان می دهد:

قرآن

"براستى ابراهیم پیشوایى مطیع خدا   و حنیف (حق‏ گرا )بود و از مشرکان نبود (۱۲۰)

او شکر گذار نعمتهای خدا بود و خدا   او را برگزید و به راهى راست هدایتش کرد ۱۲۱

و در دنیا به او نیکویى دادیم و در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود (۱۲۲

سپس به تو وحى کردیم که از آیین ابراهیم   حنیف (حق‏ گراى )پیروى کن  که او از
مشرکان نبود "(۱۲۳)

سوره نحل


نتیجه: آیه۱۲۱ سوره نحل که در بالا ذکر شده به صراحت می گوید که ابراهیم پیامبر نیز در بر ه ای خاص از زمان بسوی پروردگار هدایت شده است. 


ابراهیم بر کدام دین بود؟

قران

"ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى بلکه حنیف (حق گرایى) فرمانبردار بود و از مشرکان نبود (۶۷)


چه کسانی به ابر اهیم و آئین او از همه نزدیکترند؟

در حقیقت نزدیکترین مردم به ابراهیم همان کسانى هستند که او را پیروى کرده‏ اند ونیز  این پیامبر و کسانى که  ایمان آورده‏ اند  می باشند  و خدا سرور مؤمنان است (۶۸)

آل عمران

استمرار وحی از نوح تا محمد

ما همچنانکه به نوح و پیامبران بعد از او وحى کردیم به تو [نیز] وحى کردیم و به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسى و ایوب و یونس و هارون و سلیمان [نیز] وحى نمودیم و به داوود زبور بخشیدیم (۱۶۳

سوره نساء

ادامه دارد


کتابهای مقدس(قرآن): پیشینه دینی و ایمانی پیامبران پیش از مقام پیامبری: پیامبر اسلام


...ادامه از نوشتار پیشین

پیشینه پیامبر  اسلام بر اساس آیات  قرآن 

در نوشتار پیشین دو آیه از آیات قرآن را آوردیم که در یکی از آنان گفته شده ، عیسی مسیح به پیروان خود بشارت ظهور پیامبری بنام" احمد" را داده بود که  احمد یکی از نامهای اشاره شده به پیامبر اسلام در قرآن است.

یعنی خلقت پیامبر اسلام  در علم الهی بعنوان: پیامبر : رقم  تایید خورده بود و مشیت خدا بر  پیامبری او تعلق گرفته  و چنین هستی و وجودی همواره در شبکه رابطه علی عالم که از پیش بر جهان چیره بوده است مانند خورشیدی رخشان در فضای منبسط هستیها  تجلی می کرده است .پس چنین وجودی هر گز بدور از خدای خالقش نمی تواند بوده باشد


و در آیه دیگر خداوند  می گوید که خدا و فرشتگانش آنهم به گونه ای مداوم و همیشگی بر پیامبر اسلام درود می فرستند. این سیلان مداوم  درود پر شکوه الهی که  همیشگی بوده  بی شک مهر تاییدی بر  قداست ذاتی پیامبر در تمام عمر !

و اکنون آیات دیگر:

  "پس همان گونه که پیامبران اولولعزم صبر کردند صبر کن و براى آنان شتابزدگى به خرج مده !
آیه (۳۵)
احقاف
در عرف تاریخهایی که در اسلام بر  ای معرفی پیامبر نوشته شده پنج پیامبر آدم ،  نوح، موسی،  عیسی و محمد به پیامبران اولولعزم معروفند . معنی تحت اللفظی اولولعزم : دارای عزم  و اراده " می باشد و لی درعرف تاریخ نگاران مسلمان این پنج نفر بر گزیده ترین پیامب ان الهی بشمار          می روند.

بشارت دهنده و چراغ تابان
اى پیامبر ما تو را  در مقام گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم (۴۵)
و تو  دعوت‏ کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک  هستی "

آیه (۴۶)احزاب


نتیجه: در دو آیه فوق خداوند پیامبر را با پنج عنوان خاص معرفی نموده است: گواه، بشارت دهنده، هشدار دهنده ، دعوت کننده به سوی خدا، و چراع تابناک در فضای عالم هستی! پس او وجود ی است که توجه به دستورش و پیروی از او  در های بهشت را باز خواهد نمود . او با این پنج مقام خلاء روحانی عالم را پر کرده و لایه های تحول  ملکوتی را از خطر محو شده گی  و بیرنگی نجات می دهد.


خدا خود معلم او بود.

"و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمى‏دانستى، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو(همواره) بزرگ بوده است.  "
آیه ۱۱۳   سوره نساء

نتیجه: در آیه فوق خداوند خود را معلم پیامبر اسلام معرفی کرده و این که علاوه بر  کتاب یعنی قرآن،  حکمت را که چهلچراغ معرفت و دانایی و سروری معنوی است به او آموخته است. پس پیامبر شاگرد دانشگاه الهی است. و او  پس از ظهور و پیامبریش در روی زمین در این مقام همچون خدا در عالم هستی فرد است وهم‌چون خدا فرد بودن درجه ای  بی همتا و مجلل است که سیطره اش تا ابدیت می رود. به برکت وجودش بلای آسمانی  نازل نمی شد و تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند ...

آیه ۳۳   سوره انفال

ادامه دارد