سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس (قرآن): فهرست موضوعاتی که برای اولین بار توسط قرآن مطرح شد(بخش هفتم)


ادامه از نوشتار پیشین


فهرست مو ضوعاتی که نخستین بار توسط قرآن بعنوان  یک کتاب مقدس  مطرح شد(بخش هفتم)

۱-آنچه که بر خدا واجب است

خداوند رحمت را بر خویش واجب کرده است. 
انعام/12 و 52.

۲-رحمت خدا عالمگیرست
رحمت الهی  برای  همه و همه جاست  است و شامل هر چیزی میشود
 اعراف/156.

۳-رحمت خدا به نیکوکاران  نزدیک است
رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
 اعراف/56.

۴-اگر درها همه بسته در لطف خدا بازه
از رحمت مایوس نمیشوند، مگر گمراهان !
 حجر/56.

۵-رحمت پرودگار فقط در اختیار خود اوست
حقیقتاً هیچ کسی نمیتواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ کس نمیتواند آن رحمت را بر وی فرود اورد،.
 فاطر/2.. 

۶-مادر ، پدر و کودک
• مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر می‌دهند. این برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند. و بر آن کس که فرزند برای او متولد شده (=پدر)، لازم است،
•  خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته در مدت شیردادن بپردازد؛
•  هیچ کس موظف به بیش از مقدار توانایی خود نیست! نه مادر حق ضررزدن ۷-به کودک را دارد، و نه پدر.
• و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد و اگر آن دو، با رضایت یکدیگر و مشورت، بخواهند کودک را از شیر بازگیرند، گناهی بر آن‌ها نیست. و اگر خواستید دایه‌ای برای فرزندان خود بگیرید، گناهی بر شما نیست؛ به شرط این که حق گذشته مادر را به طور شایسته بپردازید. و از  خدا بپرهیزید! و بدانید خدا، به آنچه انجام می‌دهید، بیناست!
• ( بقره آیه ۲۳۳)

• ۷-بر چه کسی گوشت خوک و مردار حلال است
• خداوند، تنهاگوشت  مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیرخدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. ولی آن کس که مجبور شود، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد، گناهی بر او نیست؛ (و می‌تواند برای حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد؛) خداوند بخشنده و مهربان است.
• (بقره آیه ۱۷۳)

• ۸-صیت برای پس از مرگ لازم است،و شرایطی که حتما باید انجام شود
• بر شما لازم است که : «هنگامی که یکی از شما را مرگ فرارسد، اگر چیز خوبی (=مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و نزدیکان، به طور شایسته وصیت کند! این حقی است بر پرهیزکاران!».
• (آیه بقره ۱۸۰)

۹-وصیت را تغییر نده

پس کسانی که بعد از شنیدنش آن را تغییر دهند، گناه آن، تنها بر کسانی است که آن (وصیت) را تغییر می‌دهند؛ خداوند شنوا و داناست.
( بقره آیه ۱۸۱)

۱۰-به وصیت کننده و وارثان تذکر دهید

و کسی که از انحراف وصیت کننده ، یا از گناه او  بترسد و میان آن‌ها را اصلاح دهد، گناهی بر او نیست؛  خداوند، آمرزنده و مهربان است.
•  (بقره آیه ۱۸۲)•۱۱-روزه واجب شد

• ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان ‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. (آیه۳۸۱)

  ۱۲-استثناء های روزه
روزه در روزهاى معدودى بر شما مقرر شده است ولى هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد به همان شماره  تعدادى از روزهاى دیگر را روزه بدارد و بر کسانى که روزه طاقت‏ فرساست کفاره‏ اى است   وآن  خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و لی   بدانید  که روزه گرفتن براى شما بهتر است ( بقره۱۸۴)

۱۳- اسنتثناء های روزه
ماه رمضان همان ماهی است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است کتابی  که مردم را راهبر و  شامل  دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است،
پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است باید به شماره ان تعدادى از روزهاى دیگر را روزه بدارد  خدا براى شما آسانى مى‏ خواهد و براى شما دشوارى نمى‏ خواهد تا شماره مقرر  را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید ( بقره ۱۸۵


۱۴- رشوه ندهید! حرام خواری نکنید!
و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید و  رشوه   به قضات مدهید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید در حالى که خودتان  میدانید (۱۸۸)

۱۵-در انتقام از کسی که بر شما تجاوز کرده   زیاده روی نکنید،       

• ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید) و تمام حرام‌ها، (قابل) قصاص است و (به طور کلی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده‌روی ننمایید!) و بدانید خدا با پرهیزکاران است! (آیه 194)

تا این بخش  ۱۰۶ موضوع

ادامه دارد...



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد