سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

خواهر موسی و یک اصطلاح قرآنی

100 آیه از قرآن

منشاء اصطلاح " خواهر هارون" که قرآن از قول یهود به مریم مادر مسیح خطاب نموده است:

یا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا "

(مریم/28)

"  اى خواهر هارون، پدرت مرد بدى نبود و مادرت زشتکار نبود."

در یک وبلاگ بنام "ملی میهنی "آمده است:"محمد با گمان اینکه در تورات گفته شده که مریم خواهر هارون است، این آیه را از الله نقل قول کرده است؛ در صورتی که این موضوع در تورات و در سفر خروج فصل 15 آیه 20 آمده و سخن از میریام پیامبر است که خواهر هارون و موسی بود:

میریام پیغمبر، ؟؟؟؟خواهر اَهَرُون (هارون) دف را در دستش گرفت و همه‌ی زنها با دف‌ها درحال پایکویی دنبال وی بیرون رفتند. (خروج/ فصل 15/ ایه 2

متنی که محمد را به اشتباه انداخت در اعداد تورات فصل 26 ایه 15 است:نام زن عَمرام یُوخِوِد دختر لِوی بود که (زن لِوی) او را برای لِوی در مصر زایید. (وی) برای عَمرام، اَهَرُون (هارون) و مُشه (موسی) و میریام خواهرشان را زایید. (اعداد/ فصل 26/ ایه 59

محمد هم عمرام پدر موسی را با یواخیم که در انجیل پدر مریم است، اشتباه گرفته، هم مری که در ترجمه انجیل با همین نام است را با میریام ( מרים הנביאה). او به این دلیل این دو را یکی تصور کرده که در زبان آرامی از مادر عیسی با نام ماریام (Maryam) یا مَریم ( ܡܪܝܡ) نام برده شده؛ زیرا این زبان از لحاظ محدوده‌ی جغرافیائی به محمد نزدیک بود.

طبق افسانه یهودیان و تأیید قرآن، موسی در زمان فرعون می‌زیسته است، یعنی بیش از 5،000 سال پیش؛؟؟؟  مریم هم 2،000 سال پیش. تورات کمتر از 2500 سال پیش؟؟؟ به عنوان کتابی افسانه‌ای نگارش شده که چون نویسنده‌اش معلوم نیست، آن را به خدا نسبت داده‌اند
موسی شخصیت افسانه‌ای قوم یهود است، چیزی مانند رستم خودمان؛ تفاوتش با رستم در این است که رستم خودش نیرومند استد ولی موسی قدرت عجیبش را از خدا گرفته است.
مسلمین برای توجیه این اشتباه، راهی جز اینکه بگویند «منظور خواهر مجازی هارون است» ندارند، اگر چنین است، پس چرا پدر مریم که یواخیم است را با عمرام که پدر میریام است یکی دانسته است، آیا عمرام که محمد او را عمران می‌نامد هم پدر مجازی مریم است؟ اگر شرم ندارند خواهند گفت آری؛ البته ممکن است در اینجا کل قاعده بازی را بر هم زنند و بگویند که به قول خودشان، «الا و بالله مریم دختر عمران است نه یواخیم»!

اما اصل ماجرا:

در منابع یهودی-مسیحی، نام خواهر موسی «مریم» یا «میریام» ذکر شده‌است.(پس میریام پیغمبر نبوده و نویسنده مقاله وبلاگ ملی میهنی اصلا نمی دانسته چه کسی پیغمبر بوده و چه کسی خواهر پیغمبر)

 در منابع اسلامی به این موضوع اشاره شده‌است، ولی روایات اسلامی شیعه و سنی همگی نام او را کلثوم یا کلثم یا کلثمه دانسته‌اند؛ و تفاسیر شیعه و سنی هم این نام را ذکر نموده‌اند.

روایت تنخویرایش

بنا به روایت عهد عتیف، بعد از تولد موسی، یوکابد (مادر موسی) فرزندش را سه ماه مخفی نگاه داشت و سرانجام او را در زنبیل قرار داده و در میان نیزار کنار رودی رها کرد، دختر فرعون که مشغول حمام در رودخانه بود، پسر را در زنبیل دید و دلش به حال او سوخت. 

میریام این وقایع را مشاهده کرد و به دختر فرعون پیشنهاد کرد تا زنی از عبرانیان را فرابخواند که کودک را شیر دهد. پس از موافقت دختر فرعون، میریام نیز مادرش را برای شیر دادن به موسی به قصر فرعون آورد (خروج ۱۰:۴:۲).

چرا یهودان خواهر موسی را بد می دانستند؟

بر اساس سفر اعداد، میریام به دلیل انتقاد از موسی جذام گرفت. موسی به فرمان یهوه او را به مدت هفت روز در اتاقکی زندانی کرد و پیوستن او را به منزل بنی اسراییل ممنوع کرد. پس از هفت روز، موسی نزد یهوه، خواهرش را شفاعت کرد و در پنج کلمه دعا نمود: «خدایا، او را شفا ده» (اعداد ۱۲). پس از دعای موسی، مریم شفا یافت.

به همین دلیل یهودان قدیم زن قابل انتقاد را " خواهر موسی و یا هارون" می نامیدند .

میریام در قادش درگذشت و در همان‌جا مدفون گشت. او از موسی هفت سال و از هارون چهار سال بزرگتر بود.

روایت اسلامیویرایش

مریم یا کُلثُم، خواهر موسی و همسر یوشع بن نون بود. مفسّران مقصود از «اُختِهِ» یعنی "خواهر او " در آیه ۱۱ سوره قصص و ۴۰  سوره طه را او دانسته‌اند و گفته‌اند: وی از برادرانش موسی  و هارون بزرگ‌تر بود؛ و در ضمن از زیرکی و فراست وی یاد کرده‌اند.

طبق گفته قرآن، وقتی مادر موسی، موسی را در سبد به آب انداخت، خواهرش -به دستور مادر- بدون این‌که فرعونیان متوجه شوند، از کنار رود سبد را دنبال می‌کرد؛ و وقتی موسی -به خواست الهی- پستان هیچ زنی را در قصر نگرفت، خواهر موسی به آن‌ها پیشنهاد شیردهی آن توسط مادرش را داد.

منابع: ویکپدیا 

بر اساس ترجمه کتاب تورات  و منابع اسلامی مذکور تحت همین عنوان "خواهر موسی"


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد