سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

قران و فرگشت: آیا تطابقی هست؟(بخش یکم)

قرآن:

اصولا در جهان اسلام دو دیدگاه در   ار تباط با فرگشت وجود دارد که یکی پذیرش آن بر اساس آیات قرانی و دیگری دید گاه انتقادی از آن است. نیاز به تاکید است که اگر منظور این باشد که نخستین  انسان در یک زمانی بسیار دور از یک شامپانزه  بوجود آمده باشد، موضوعی که فرگشت  در نهایت به آن می رسد  ، کتابهای مقدس تمامی ادیان این نظریه را نمی پذیرند. 

نکته دوم این که همه ادیان به خدای خالق باوردارند و موجودات را مخلوقات او بشمار می آورند. یعنی حذف خداوند خالق و فرآیند افرینش مورد تاکید هیچ یک از ادیان چه ابراهیمی و چه غیر ابراهیمی نمی باشد.

ولی از لحاظ آفرینش مرحله ای  برای انسان می توان نقاط  مشترکی در دیدگا ه های دینی و علمی  مشخص نمود و تا آنجایی که به قران مربوط می شود موارد زیر را می توان مورد بررسی قرار داد:

1-"و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت گفتند آیا را کسی در آن می گماری که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو  تورا تنزیه مى ‏کنیم و به تقدیست مى ‏پردازیم فرمود من چیزى مى‏ دانم که شما نمیدانید ."

آیه 30 سوره بقره

(به احتمال قوی سابقه آفرینش انسان ویا انسانهای دورانهای  پیشین در ذهن مجرد فرشتگان بوده که با زبان فرشته گون لب  به شکایت گشوده اند.

 والا قابل قبول نیست که آنان ا ز استعداد انسان به خونریزی و فساد پیش آگاهی داشته باشند چون در اینصورت  آنان نیز در علم خداوند شریک می شدند. به بیان دیگر ما تنها نمونه انسان نیستیم که بر روی کره زمین ظاهر شده ایم.بلکه در دوره های مختلف انسانهای مختلف بوجود آمده و سپس نسل های آنان از بین رفته اند.و باز مجددا حسب تعریف و آموزهای قران انسان دیگری بوجود آمده است.)

2-وَقَدْ خَلَقَکُمْ أَطْوَارً
و به تحقیق شما را مرحله به مرحله  خلق کرده است (۱۴)
جالب این که در قران از واژه " تطور " استفاده شده و  متخصصان زبان عرب آنرا بعنوان   معادل    "EVOLUTION     انتخاب کرده اند  که در زمان قاجار    و در ایران به واژه  "    تکامل"       ترجمه شده بود و امروز "فرگشت "      نام گرفته که  معناهایی هم چون پیشرفت به جلو و یا تحول مرحله ای را در بر می گیرد.تحول مرحله ای با واژه "تطور" معادل می باشد.

3-وَاللَّهُ أَنْبَتَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا 

و خدا  شما را مانند گیاهى از زمین رویانید.
آیه (۱۷) سوره نوح
4-یاد کن هنگامى را که پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشک از گلى سیاه و بدبو خواهم آفرید...
5-پس وقتى آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم  (۲۹)
سوره حجر
شماره 5 و4 می توانند در تایید شماره 3 بکار رود.
6-شما را از نفسى واحد آفرید سپس همسرش را نیز از همآن قرار داد...
آیه  6 سوره زمر
آقای جمال گنجه ای این آخرین را بعنوان مهم ترین آیه معرفی کرده و کلیت آنرا پروژه آفرینش انسان نام گذارده است.

ادامه دارد...


دومین سو ره بر حسب تاریخ نزول(2)

مدثر(بخش یکم)

الا ای رسولی که خود را به لباس  در پیچیده‌ای. (۱)برخیز و اندرز ده. (۲)و خدایت را به بزرگی و کبریایی یاد کن. (۳)و لباس خود راپاکیزه دار. (۴)و از ناپاکی  دوری گزین. (۵)و بر هر که احسان کنی ابدا منّت مگذار و عوض افزون مخواه. (۶)و برای خدایت صبر و شکیبایی پیش‌گیر. (۷)تا آن‌گاه که  در صوربدمند. (۸)آن روز بسیار روز سختی است. (۹)کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست. (۱۰)به من واگذار کار انتقام آن کس را که من او را تنها آفریدم. (۱۱)و به او مال و ثروت فراوان بذل کردم. (۱۲)و پسران بسیار حاضر به خدمت نصیب گردانیدم. (۱۳)و اقتدار و مکنت و عزّت دادم. (۱۴)و باز هم از من طمع افزونی آن دارد. (۱۵)هرگز ، زیراکه او با آیات ما دشمنی و عناد ورزید. (۱۶)به زودی او را به سختی و دشواری  درافکنم. (۱۷)اوست که فکر و اندیشه بدی کرد . (۱۸)و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد. (۱۹)باز هم خدایش بکشد که چه فکر خطایی نمود. (۲۰)پس باز اندیشه کرد. (۲۱) ورو ترش کرد و چهره در هم کشید. (۲۲)آن‌گاه روی گردانید و تکبر آغاز کرد. (۲۳)و گفت: این (قرآن) به جز سحر و بیان سحرانگیزی که  نقل می‌شود هیچ نیست. (۲۴)این آیات گفتار بشری بیش نیست. (۲۵)من این ا به آتش دوزخ درافکنم. (۲۶)و تو چگونه توانی یافت که سختی عذاب دوزخ تا چه حد است؟ (۲۷)شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و همه را بسوزاند و محو گرداند. (۲۸)آن آتش بر آدمیان رو نماید  خرمن گنهکاران را به باد دهد). (۲۹)بر آن آتش نوزده تن  موکّلند. (۳۰)و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان  قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و محنت کفّار  نگردانیدیم تا آنکه اهل کتاب هم یقین کنند و آن بر یقین مؤمنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنان به اسلام هیچ شک و ریبی نماند و تا آنان که در دلهاشان مرض است و کافران نیز  گویند که خدا از این مثل چه منظور داشت؟ بلی این چنین  هر که را خواهد به ضلالت بگذارد و هر که را خواهد هدایت نماید و هیچ کس از  لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست و این  جز برای پند و موعظه بشر نخواهد بود. (۳۱)

شرح: 

1- دستور به پیامبر که به هدایت خلق بپردازد و ابتدا خود را منزه بدارد و به بزرگداشت خداوند یکتا بپردازد و تکبیر گوید.

2- تذکری به پیامبر  که کار خداناباور خسیس و خداگریز را به خدا واگذارد.

3- تذکر دیگری به پیامبر که در قبال نیکی به دیگران عوض نطلبد.

4- انتقادی کوبنده از خدا ناباور ثروتمند و متکبر و این که به پیامبر تهمت (جادو و ساحری) زده بود

5- اشاره به روز سر انجام و محاسبه و آنچه در دوزخ رخ می دهد.

6-اشاره به عدد 19 و ارتباط آن با 19 مسیر که به دوزخ منتهی می شود.

ادامه دارد...


اگر خدا وجود دارد ، پس چگونه بوجود آمده است؟

اصلی ترین پرسش

"نزاید و زاییده نشده است."

آیه 3 سوره توحید

پرسش همیشگی: 

اگر خدا وجود دارد پس باید بطریقی  بوجود آمده باشد؟

در تعریف خدای خالق این نکته  گنجانده شده که او خالق جهان هستی و دنیای ما است.

 از سوی دیگر  هر چیز و هر موجودی که در دنیای ما یافت می شود اسیر پیوستار زمان- فضا می باشد و باید در لحظه ای بوجود آمده  وبناچار روزی از بین  برود، از ابر کهکشانها گرفته تا کرم خاکی!

و لی خدای خالق ، خالق فضا و زمان است، و محصور و در بند جهان ما نیست. چنانچه پرفسور استیون هاوکینگ نیز در کتاب " تولد زمان"  می نویسد: ناچاریم فرض کنیم که خدا در یک لحظه خاص زمان و فضا را باهم آفرید.

پس بوجود آمدن به موجوداتی تعلق می گیرد که در بند زمان و فضا و پیوستار آن گرفتارند و روزی هم از بین می روند...در حالی که خداوند  خالق فضا و زمان است و در بند فضا و زمان نیست. اگر او  هم بنوعی و طریقی  بوجود آمده بود  پس حتما اسیر همین پیوستار زمان و فضا می بودو محکوم به وجود آمدن و سپس نابود شدن! 

در اینصورت او مخلوق بود و نه خالق!

خدای خالق به زمان و فضا بستگی ندارد بلکه خالق و حاکم بر آن است و سرنوشت فضا وزمان و همه جهان هستی در دست قدرت و اراده اوست.

اگر خدایی پیدا بشود که این ویژگیهای منفی را داشته باشید او دیگر خدا نیست بلکه یک موجود خلق شده است، وبوجود آمده است.

پور َسینا پزشک و فیلسوف بی همتای ایران می گوید: ماهیت خدا همان هستی او ست و همه هستی ها ریزشی از هستی اوست. فیض هستی ها از هستی او جریان دارد. 

اگر خدا هست ، پس چگونه بوجود آمده است؟

نزاید و زاییده نشده است."

آیه 3 سوره توحید

پرسش همیشگی: 

اگر خدا وجود دارد پس باید بطریقی  بوجود آمده باشد؟

در تعریف خدای خالق این نکته  گنجانده شده که او خالق جهان هستی و دنیای ما است.

 از سوی دیگر  هر چیز و هر موجودی که در دنیای ما یافت می شود اسیر پیوستار زمان- فضا می باشد و باید در لحظه ای بوجود آمده  وبناچار روزی از بین  برود، از ابر کهکشانها گرفته تا کرم خاکی!

و لی خدای خالق ، خالق فضا و زمان است، و محصور و در بند جهان ما نیست. چنانچه پرفسور استیون هاوکینگ نیز در کتاب " تولد زمان"  می نویسد: ناچاریم فرض کنیم که خدا در یک لحظه خاص زمان و فضا را باهم آفرید.

پس بوجود آمدن به موجوداتی تعلق می گیرد که در بند زمان و فضا و پیوستار آن گرفتارند و روزی هم از بین می روند...در حالی که خداوند  خالق فضا و زمان است و در بند فضا و زمان نیست. اگر او  هم بنوعی و طریقی  بوجود آمده بود  پس حتما اسیر همین پیوستار زمان و فضا می بودو محکوم به وجود آمدن و سپس نابود شدن! 

در اینصورت او مخلوق بود و نه خالق!

خدای خالق به زمان و فضا بستگی ندارد بلکه خالق و حاکم بر آن است و سرنوشت فضا وزمان و همه جهان هستی در دست قدرت و اراده اوست.

اگر خدایی پیدا بشود که این ویژگیهای منفی را داشته باشید او دیگر خدا نیست بلکه یک موجود خلق شده است، وبوجود آمده است.

پور َسینا پزشک و فیلسوف بی همتای ایران می گوید: ماهیت خدا همان هستی او ست و همه هستی ها ریزشی از هستی اوست. فیض هستی ها از هستی او جریان دارد. 

10 آیه قدرت و آرامش

1-آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد.

آیه (۲۸) سوره رعد


2-... و هر کجا باشید او(خدا) با شماست ...

آیه 4 سوره حدید


3-خدا ما را بس است و او  حمایت کننده ای نیکو است. 

آیه (۱۷۳) سوره آل عمران


4-آنچه خدا بخداهد همانست  و نیرویى جز به قدرت خدا نیست

آیه 38 سوره کهف


5-و کارم را به خدا مى‏ سپارم و خداست که به بندگان  خود بیناست

آیه  (۴۴) سوره غافر 


6-من به پروردگار خودم و پروردگار شما توکل می کنم و  هیچ جنبنده‏ اى نیست مگر اینکه او مهار هستى‏ اش را در دست دارد به راستى پروردگار من بر راه راست است 

آیه (۵۶) سوره هود


7-گفت من به سوى پروردگارم رهسپارم و او   بزودی  مرا هدایت می نماید

آیه  (۹۹) صافات


8- خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربانترین مهربانان است.

آیه (۶۴) سوره یوسف


9- اندوه مدار که خدا با ماست پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد و او را با سپاهیانى که آنها را نمى‏ دیدید تایید کرد 
آیه 40 سوره توبه

10-به نام خداست روان‏شدنش و لنگرانداختنش بى گمان پروردگار من آمرزنده مهربان است 
آیه (۴۱) سوره هود
شرح
تفکر در این آیات و غوطه ور شدن  در معانی شگفت انگیز  آنها چنان آثار  مثبتی بر قلب و مغز و روح چنان آثاری  دارد که توصیف آن چند صفحه نگارش می طلبد.
برخی از سلسه های سیر و سلوک معتقدند تکرار هر کدام از این آیات به تعداد 21 بار با توجه و تمر کز کامل گوینده آن را به بزرگترین مرکز قدرت درجهان هستی پیوند می دهد.
بطوریکه گوینده حالتی مانند جذبه در خود احساس می کند و در ساحل وحدت پروردگاری قرار می گیرد.