سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

قران برحسب تاریخ نزول: سوره علق نخستین سوره


 قرآن: بر اساس تاریخ نزول سوره ها

دوره جدید با تشریح نکات تاریخی و معنایی : (ت ۱)

متاسفانه در این روزگار هر کس که دستش به قلم و یا بلندگوئی برسد درباره دین  نظریه پردازی می کند، در حالی که ۹۹درصد این  افراد حتی برای یکبار کتاب دینی همان دین را دقیق مطالعه نکرده اند. اینان از طرز سخنشان مشخص است و هم چون فروبرندگان و بلع کنندگان واژه ها جلوه می کنند که هر گز ار تباط مفاهیم و سیر تشکیل یک دین را نمی دانند. 

اما با جرات تما م نظریه می دهند و تشویق کننده هم دارند. بنابراین اگر می خواهید انتقاد کنید ابتدا هم چون یک دادستان حقیقی پرونده اتهام را مطالعه کنید و بعد نظر بدهید!

ضمنا درک دین اسلام و قران بدون خواندن قران بدون رعایت ترتیب نخستین سوره تا آخرین سوره به ترتیب امکان پذیر نخواهد بود. 

نخستین سوره قران بر حسب تاریخ نزول :

سوره علق: 

بخوان!

بنام خداوند بخشاینده مهربان. (۱) بخوان بنام پرودگارت که خلق کردآن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید. (۲)بخوان و پروردگار تو کریمترین کریمان عالم است. (۳) خدائی که بشر را علم به نوشتن به قلم آموخت. (۴)و به آدم آنچه را که نمیدانست به الهام خود تعلیم داد. (۵)پس چگونه است که  انسان از کفر و طغیان باز نمی ایستد. (۶)زمانی که به غنا و دارائی میرسد. (۷) به هوش باشد که بسوی پروردگار باز خواهد گشت. (۸)ای رسول ما دیدی آنکس را که  منع می کرد. (۹)آن بنده ی خدا را که به نماز مشغول شد. (۱۰)تو چه می دانی  اگر آن رسول به راه راست باشد. (۱۱)و یا خلق را به تقوی امر کند. (۱۲) شما مردم به این کس که حق را تکذیب میکند و از رسول خدا رو میگرداند چه رای میدهید؟. (۱۳)آیا او نمی داند که خداوند  می بیند؟. (۱۴)اگر اواز تکذیبش دست نکشد البته خدا پیشانیش را به قهر و انتقام میگیرد. (۱۵)و از آن پیشانی ، آن دروغزن خطا پیشه ر ا به هلاکت اندازد.(۱۶)آنگاه او هرکه را خواهد بخواند. (۱۷)و ماهم فرشتگان قهر و عذاب را که زبانیه ی دوزخند برای گرفتن او بخوانیم. (۱۸)نه چنان است! فرمان مبر اورا! و سجده ی کند خدای را  و به او نزدیک شو. (۱۹)

توضیحات

-علق به معنی خون بسته است که جنین  آدمی درون رحم از آن تشکیل می شود.
-نخستین دستور قران"خواندن" و دانایی بوده است.
-خداوند به انسانها مطالبی را بصورت الهام می فهماند تا خوب و بد را تشخیص دهند.چنانچه اگر به یک کودک پنج سال به بالا بگوئید: تو دروغ می گوئی! صورتش سرخ می شود و عکس العمل نشان می دهد. در حالی که پدر و مادر ها تا پنج سالگی اصولا تربیت این گونه بر روی کودکان اعمال نمی کنند.

اشاره تاریخی:

برخی از محققان تاریخ قرآن بر  این باورند که فقط سه و یا پنج  آیه اول این سوره نخستین آیات وحی است و دیگر آیات در زمانهای بعدی به پیامبر وحی شده اند.
بررسی دقیق متن نیز چنین مطلبی را میرساند.چنانکه در آیه ۱۰ از نماز سخن رفته در حالی که اگر این نخستین سوره باشد جای پرسش است، زیرا در آن زمان حکم  نماز  داده نشده بود.

ادامه دارد...

چرا دیگر معجزه نشد؟ ت

پاسخ به وکیل مدافع جدید شیطان

چندی پیش وکیل مدافعه شیطان(خودش این گونه خود را معرفی کردو گفت: قرار است من وکیل مدافع شیطان باشم و قطعا  در فهرست مشتریان وکالت او چنگیز و هیتلر و تیمور و... نیز قرار دارند.)  در یکی از برنامه های گمراه کننده خود  پرسید : چرا پیامبر اسلام مانند دیگر پیامبر ان معجزه ای نکرد؟ 

جالب توجه این که همین ایراد را ابو جهل و     ابو لهب به پیامبر اسلام می گرفتند و خدا  به آنان این گونه جوا ب قاطع داد:

مشرکان می گویند:

اگر راست می‏گویی (و بر تو فرشتگان خدا نازل می‏شوند) چرا فرشتگان را نزد ما نمی‌آری؟ (۷)

و جواب پروردگار :

ما فرشتگان را جز به حق  نمی‏فرستیم، و آن گاه که بفرستیم دیگر کافران مهلتی نخواهند یافت. (۸)

البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را محققاً محفوظ خواهیم داشت. (۹)

و ما پیش از تو هم رسولانی بر ملتهای گذشته فرستادیم. (۱۰)

و هیچ رسولی نزد  آن مردم نمی ‏آمد جز آن‌که به استهزای او می‏پرداختند. (۱۱)

این گونه ما قرآن را  در دل زشتکاران وارد سازیم، (۱۲)

لیکن به آن ایمان نمی‏ آورند، و البته عادت مردمان گذشته هم  انکار و استهزا نسبت به گذشت. (۱۳)

و اگر ما بر این کافران امتت دری از آسمان بگشاییم تا دائم بر آسمان‌ها عروج کنند، (۱۴)

دلیل اصلی نیامدن معجزه دیگر:

باز هم خواهند گفت: چشمان ما را فرو بسته ‏اند، بلکه در ما سحر و جادویی به کار برده‏اند. (۱۵)سوره حجر

( هم اکنون نیز اگر کسی در عربستان معجزه کند گویند این چشم بندی و جادوگری است.) 


تاریخ واژه " الله" : 30 نکته(2)-ت

ادامه از نوشتار شماره( 1)

ریشه یابی واژه الله

10-در توجیه  ریشه‌یابی واژهٔ الله دو نظر  وجود دارد:

 این واژه مشتق است

این واژه جامد است.  

11-مشتق بودن واژه، دیدگاه اکثریت است و به سه شکل ارائه می‌شود. نظریهٔ اول بر آن است که الله متشکل از دو بخش ال  + اله  است.

12-دربارهٔ چگونگی تبدیل «الـ+اله» به الله گفته شده که «خدای متعال» را «إِلٰه» خوانده و «ٱلْـ» تعظیم را به آن افزودند که ٱلْإِلٰه شده‌است. کاربرد زیاد این واژه سبب تخفیف همزه و تبدیل واژه به الله شده‌است.

13-زبان‌شناسان تاریخی عرب مفصلاً راجع به ریشه و معنی واژه‌های «اله» و «الله» بحث کرده‌اند. اغلب زبان‌شناسان اسم خاص «الله» را برگرفته از الإله در نظر گرفته‌اند و سعی کرده‌اند اله را به ریشه‌ای سه‌حرفی (ثلاثی) ربط دهند.

14- آنان  واژهٔ اله را بر وزن فعال دانسته و اصل آن را فعلی به صورت اَلِهَ-یالَهُ یا وَلِهَ یؤلَهُ دانسته‌اند.

15- بر این اساس صورت‌های اشتقاق از ریشه‌های زیر پیشنهاد شده‌اند:

  1. برخی اصل واژهٔ اله را از اَلَهَ-یاله به معنی پناه بردن دانسته‌اند و اله را کسی دانسته‌اند که بنده به او پناه می‌برد. همین لغت در باب افعال به معنی پناه دادن است. برخی اله را از ریشهٔ وَلِهَ-یَولَهُ دانسته‌اند بدون آنکه در معنی تفاوتی برایش قائل شوند.
  2. برخی وَلِهَ-یَولَهُ را به معنی «عاشق شدن» و «شیدا شدن» دانسته‌اند. در این معنی، اله کسی است که دل‌ها شیفتهٔ او می‌شوند.
  3. چون الوَلَه از ریشهٔ وَلِهَ به معنی عشق شدید است، اله را به معنی دوستدار بندگان یا محبوب آنان نیز دانسته‌اند.
  4. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند به معنی حیران و سرگردان شدن باشد که در این صورت اله به معنی کسی است که حیران اویند؛ زمخشری  متذکر می‌شود که فعل الهه از اسم الُهه به معنای سرگشته شدن، مبهوت شدن مشتق شده‌است، زیرا ذهن از شناخت ذات الله دچار بهت می‌شود («ولهه» همان معنا را می‌رساند).
  5. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند معنی پرستیدن بدهد که در آن صورت اله به معنی معبود است.
  6. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند معنی اقامت گزیدن نیز بدهد که در اینجا اله وجود تغییرناپذیر و فناناپذیر معنی می‌دهد.
  7. «ل-و-ه»، از آنجا که لَها آفریدن معنا می‌دهد.
  8. اَوَلَ و ایل، ریشه‌هایی که بر دیدگاه تقدم و اولویت نظر دارد.

16- گروه دیگر  با رد ارتباط مستقیم بین این دو واژه، ساخت «الله» را بی‌واسطه و آنی (مرتجل) یا به شکل «لاه» از ریشه «ل-ی-ه» می‌داند که حرف تعریف «ال» به آن چسبیده‌است. 

«لاه» به معنی «پنهان بودن» یا «برفراز رفتن و علو یافتن» است. پس «اله» به معنی وجودی است که از دید بندگان پنهان می‌ماند یا وجودی که والا و متعالی است.

17-نظریهٔ سوم در دیدگاه مشتق بودن واژه الله، آن را مشتق از ضمیر سوم شخص «ها» می‌داند. باین صورت که واژهٔ الله از «ها»، اسم جمع و ضمیر سوم شخص، و «لام» ملکی ساخته شده‌است.

 به عبارتی دیگر، خدای متعال را ابتدا با ضمیر سوم شخص خوانده، سپس لام ملکیت به آن افزوده و «لهُ» را تشکیل داده‌اند. سپس به خاطر تعظیم، ال به آن اضافه کرده‌اند («اللَه») و سپس فتحهٔ میانی را به مصوت بلند تبدیل کرده‌اند.

18 - در دوران پیش از اسلام ، الله  خدای برتر و مسلماً  خدای آفریدگار بود.

19- هیچ بت   یا تجسم شمایل‌گونه‌ای از الله شناخته نشده‌است و  الله تنها ایزد مکه بود که بتی نداشت.

 نام عبدالله ، پدر پیامبر اسلام، به معنی «بندهٔ الله» است.

در دوران پیش از اسلام ، الله  خدای برتر و مسلماً  خدای آفریدگار بود.

20-هیچ بت   یا تجسم شمایل‌گونه‌ای از الله شناخته نشده‌است و  الله تنها ایزد مکه بود که بتی نداشت.

 نام عبدالله ، پدر پیامبر اسلام، به معنی «بندهٔ الله» است.

ادامه دارد... 

تاریخ واژه " الله" : 30 نکته(1)ت

 

1-الله درزبان عربی همان خداوند در زبان پارسی است. اسلام و مسلمانان الله را تنها خدای عالم می‌دانند.

2-عرب ز بانان مسیحی و یهودی نیز این واژه را به معنی خدا به کار می برند. اما در کشورهای غربی این واژه به علت استفادهٔ مسلمانان از آن شهرت یافته‌است.

3-ضمنا اعراب مسیحی جز الله واژهٔ دیگری برای اشاره به خدا ندارند و به عنوان مثال از کلماتی مانند الله الأب (به معنی خدای پدر) استفاده می‌کنند.

4- پیش از اسلام الله نزد اعراب خدای خالق به شمار می آمد و لی فرهنگ جاهلیت عربی برای الله دختران و پسرانی قایل بودند که قران و اسلام همه این اضافات را زدود و الله را خدای یکتا اعلام نمود و دلایل متعددی در قران برای یکتا بودن الله خدای خالق بیان شده ایت.

5 - هیچگاه بتی که مجسم‌کنندهٔ الله باشد یافت نشده‌است.

6-در اسلام، الله نام برتر خداوند بوده‌است؛ باور مسلمانان این است که تمامی نام‌های دیگر الهی به این نام اشاره می‌کنند و الله یکتا ، و تنها خدایی بوده که خالق توانای جهان است.

7-مسلمان بدون در نظر گرفتن نژاد و جنسیت خود، به یگانه بودن الله به صورت قلبی، زبانی و عملی اعتقاد دارد.

8- هر مسلمان با ایمان اعتقاد خود را توسط جملات شهادتین :«گواهی می‌دهم، خدایی جز الله نیست و گواهی می‌دهم، همانا محمد فرستادهٔ الله است» بیان می کند.

9- در قرآن «پرستش الله» به عنوان کاری مشترک میان مسلمانان و اهل کتاب معرفی شده و از اهل کتاب خواسته شده که به آن پایبند باشند.

ریشه یابی واژه الله

10-در توجیه ریشه‌یابی واژهٔ الله دو نظر وجود دارد:

این واژه مشتق است،

این واژه جامد است،

منبع : ویکپدیا و منابع مذکور در آن

ادامه در نوشتار بعدی...

قوم لوط: جرمی بسیار بد تر از لواط مرتکب می شدند


"یادکن  لوط را هنگامى که به قوم خود گفت‏ شما به کارى زشت مى ‏پردازید که هیچ یک از مردم زمین در آن   بر شما پیشى نگرفته است ،آیا شما با مردها درمى ‏آمیزید و راه   را می بندید  و در محافل  خود پلیدکارى مى ‏کنید و پاسخ قومش جز این نبود که گفتند اگر راست مى گویى عذاب خدا را براى ما بیاور "

آیه ۲۹ سوره عنکبوت

شرحی کوتاه

از دو آیه فوق که در سوره عنکبوت و در ارتباط با وضعیت روحی روانی قوم لوط آمده این گونه مشخص می شود که آنان فقط به لواط اکتفا نمی کردند.بلکه راه ها را می بستند و بزور مردان را به بزمگاه های شیطانی برده  و آنان را مورد تجاوز قرار می دادند.

 شاید به همین دلیل بوده که لوط به آنان اخطار داده و می گوید:  شما به جرمی و خطایی مشغولید که هیچکس به آن روی نیاورده است‌.

چون لواط  پیش از قوم لوط هم وجود داشته است. در حقیقت  این سخن لوط به معنی و مفهومی بس سیاهتر و رزیلانه تر است  و آن که قوم لوط تنها به لواط دلبستگی نداشتند  بلکه به اهریمنانی  تجاوز گر تبدیل شده  و  جنس مذکر را مورد تجاوز قرار می دادند واین کار غیر انسانی و شیطانی  از تفریحات  آنان شده  بود .