سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

آیا دین داری و خد ا باو ری باعث عقب ماندگی است؟ (1

600 آیه از قران:

"آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار" 

آیه 191 سوره آل عمران

ویکپدیا فهرست کوچکی از دانشمندان  خدا پرست را تهیه کرده است که در اینجا آورده می شود. البته چون فهر ست ویکپدیا تحت عنوان دانشمندان مسلمان تهیه شده از محمد زکریای رازی نام نبرده است. اما چون مقاله حاضر دانشمندان خدا باور را در بر می گیرد باید نام پزشک، شیمی دان و فیلسوف شهیر محمد زکریای را زی رانیز به این لیست اضافه نمود که به خد اوند خالق سخت باور داشته است. 

نکته جالب این است که در فهرست دانشمندان ایران و کشورهای خاورمیانه  نامی از دانشمندان خدا ناباور وملحد دیده نمی شود. 

در عصر روشنگری اروپا نیز دانشمندان و مکتشفین معروف مانند لویی پاستور، دکارت، و بسیاری دیگر همه خداباور بودند:

فهرست:

1. ابن بطوطه، جغرافی دان مراکشی.
2. ابن خردادبه، جغرافی‌دان، تاریخ‌نویس و موسیقی‌شناس ایرانی و نویسنده کتاب المسالک و الممالک.
3. ابن خلدون، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌مدار عرب و اهل تونس. وی را از پیشگامان تاریخ‌نگاری به شیوهٔ علمی و از پیشگامان علم جامعه‌شناسی می‌دانند.
4. ابن رشد، فیلسوف نامدار عربی.
5. ابن سینا، پزشک و شاعر و از مشهورترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد.
6. ابن طاهر بغدادی، قیه، ریاضی‌دان و ادیب.
7. ابن طفیل، همه‌چیزدان، رمان‌نویس، فیلسوف، پزشک، اخترشناس و وزیر عرب اهل اندلس.
8. ابن هیثم، فیزیک‌دان عرب اهل بصره. او اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است. وی همچنین نخستین دانشمند فیزیک نور در جهان، مخترع ذره‌بین، نخستین اندازه گیرنده سرعت صوت، سرعت نور و محیط کره زمین با استفاده از واحد اندازه‌گیری «ذرع»، نخستین محقق ویژگی‌های نور، ریاضی‌دان و دانشمند حساب، هندسه، مثلثات، جبر بوده‌است.
9. ابن یونس، از مشهورترین اخترشناسان و ریاضی‌دانان مسلمان مصری بود که کارهایش در زمان خود به دلیل سر آمد بودن مورد توجه قرار گرفته‌است.
10. ابوحامد کرمانی، مورخ، پزشک، نویسنده، شاعر و فیلسوف نامدار و برجستهٔ کرمان در قرن ششم و هفتم هجری بود.
11. ابوریحان بیرونی، دانشمند همه‌چیزدان و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگارِ برجستهٔ خوارزمی ایرانی.
12. ابوالعباس نیریزی، ریاضی‌دان و اخترشناس ایرانی است که در پایان سدهٔ سوم و آغار سدهٔ چهارم هجری می‌زیسته است.
13. ابوسعید سجزی، ستاره‌شناس و ریاضی‌دان بزرگ و مشهور ایرانی قرن چهارم هجری.
14. ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی، ریاضیدان، مهندس، منجم و نویسنده ایرانی قرن سوم هجری قمری.
15. ابوعبیدالله عبدالواحد بن محمد جوزجانی، پزشک ایرانی
16. ابو منصور موفق هروی، داروشناس ایرانی در سده چهارم قمری. او نویسندهٔ کهن‌ترین کتاب فارسی موجود در داروشناسی است.
17. ابومعشر بلخی، ستاره‌شناس نامی ایرانی.
18. احمد بن طیب سرخسی، اریخ‌نگار، سیاست‌دان، زبان‌شناس و فیلسوف ایرانی.
19. بدیع‌الزمان جزری، همه چیزدان و مخترع مسلمان اهل جزیره ترکیه.
20. جابر بن حیان، دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف ایرانی
21. خازنی، اخترشناس مسلمان یونانی تبار
22. خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، دانشمند، اندیشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی.
23. خوارزمی، ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی.
24. شیخ بهایی (بهاءالدین عاملی)، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب و مورخ اهل لبنان.
25. زرین دست، چشم‌پزشکی ایرانی
26. کمال‌الدین فارسی، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان برجسته ایرانی در دوران طلایی اسلام.
27. عباس بن فرناس، فیلسوف، مخترع و فیزیک‌دان و شیمی‌دان و شاعر عرب و اولین ایده پرداز ساخت هواپیما.
28. علوی شیرازی، پزشک و داروشناس قرن دوازدهم هجری قمری
29. ابوحامد محمد غزالی، فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری.
30. غیاث الدین جمشید کاشانی، ریاضی‌دان برجسته، اخترشناس و شمارشگر زبردست ایرانی.
31. فارابی، همه چیزدان ایرانی.
32. شریف ادریسی، جغرافی دان عرب.
33. محمد مقدسی، جغرافی‌دان قرن چهارم هجری زاده بیت المقدس
34. ابن نفیس، پزشک اهل دمشق.
35. قطب‌الدین شیرازی، پزشک و فیلسوف ایرانی
36. محمد عوفی، تاریخ‌نگار، زندگی‌نامه نویس، مترجم و ادیب ایرانی
37. یعقوبی (ابن واضح)، مورخ و جغرافی‌دان شیعی عراقی
38. ابوحنیفه دینوری، گیاه‌شناس کرد ایرانی.
39. ابن رسته، کاشف ایرانی.
40. ابوزید بلخی، جغرافی‌دان زاده بلخ که پدرش اهل سیستان ایران بوده است.
41. محمدبن حصار،

آیا دین داری و خد ا باو ری باعث عقب ماندگی است؟ (1)

600 آیه از قران:

"آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار" 

آیه 191 سوره آل عمران

ویکپدیا فهرست کوچکی از دانشمندان  خدا پرست را تهیه کرده است که در اینجا آورده می شود. البته چون فهر ست ویکپدیا تحت عنوان دانشمندان مسلمان تهیه شده از محمد زکریای رازی نام نبرده است. اما چون مقاله حاضر دانشمندان خدا باور را در بر می گیرد باید نام پزشک، شیمی دان و فیلسوف شهیر محمد زکریای را زی رانیز به این لیست اضافه نمود که به خد اوند خالق سخت باور داشته است. 

نکته جالب این است که در فهرست دانشمندان ایران و کشورهای خاورمیانه  نامی از دانشمندان خدا ناباور وملحد دیده نمی شود. 

در عصر روشنگری اروپا نیز دانشمندان و مکتشفین معروف مانند لویی پاستور، دکارت، و بسیاری دیگر همه خداباور بودند:

فهرست:

1. ابن بطوطه، جغرافی دان مراکشی.
2. ابن خردادبه، جغرافی‌دان، تاریخ‌نویس و موسیقی‌شناس ایرانی و نویسنده کتاب المسالک و الممالک.
3. ابن خلدون، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌مدار عرب و اهل تونس. وی را از پیشگامان تاریخ‌نگاری به شیوهٔ علمی و از پیشگامان علم جامعه‌شناسی می‌دانند.
4. ابن رشد، فیلسوف نامدار عربی.
5. ابن سینا، پزشک و شاعر و از مشهورترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد.
6. ابن طاهر بغدادی، قیه، ریاضی‌دان و ادیب.
7. ابن طفیل، همه‌چیزدان، رمان‌نویس، فیلسوف، پزشک، اخترشناس و وزیر عرب اهل اندلس.
8. ابن هیثم، فیزیک‌دان عرب اهل بصره. او اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است. وی همچنین نخستین دانشمند فیزیک نور در جهان، مخترع ذره‌بین، نخستین اندازه گیرنده سرعت صوت، سرعت نور و محیط کره زمین با استفاده از واحد اندازه‌گیری «ذرع»، نخستین محقق ویژگی‌های نور، ریاضی‌دان و دانشمند حساب، هندسه، مثلثات، جبر بوده‌است.
9. ابن یونس، از مشهورترین اخترشناسان و ریاضی‌دانان مسلمان مصری بود که کارهایش در زمان خود به دلیل سر آمد بودن مورد توجه قرار گرفته‌است.
10. ابوحامد کرمانی، مورخ، پزشک، نویسنده، شاعر و فیلسوف نامدار و برجستهٔ کرمان در قرن ششم و هفتم هجری بود.
11. ابوریحان بیرونی، دانشمند همه‌چیزدان و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگارِ برجستهٔ خوارزمی ایرانی.
12. ابوالعباس نیریزی، ریاضی‌دان و اخترشناس ایرانی است که در پایان سدهٔ سوم و آغار سدهٔ چهارم هجری می‌زیسته است.
13. ابوسعید سجزی، ستاره‌شناس و ریاضی‌دان بزرگ و مشهور ایرانی قرن چهارم هجری.
14. ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی، ریاضیدان، مهندس، منجم و نویسنده ایرانی قرن سوم هجری قمری.
15. ابوعبیدالله عبدالواحد بن محمد جوزجانی، پزشک ایرانی
16. ابو منصور موفق هروی، داروشناس ایرانی در سده چهارم قمری. او نویسندهٔ کهن‌ترین کتاب فارسی موجود در داروشناسی است.
17. ابومعشر بلخی، ستاره‌شناس نامی ایرانی.
18. احمد بن طیب سرخسی، اریخ‌نگار، سیاست‌دان، زبان‌شناس و فیلسوف ایرانی.
19. بدیع‌الزمان جزری، همه چیزدان و مخترع مسلمان اهل جزیره ترکیه.
20. جابر بن حیان، دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف ایرانی
21. خازنی، اخترشناس مسلمان یونانی تبار
22. خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، دانشمند، اندیشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی.
23. خوارزمی، ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی.
24. شیخ بهایی (بهاءالدین عاملی)، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب و مورخ اهل لبنان.
25. زرین دست، چشم‌پزشکی ایرانی
26. کمال‌الدین فارسی، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان برجسته ایرانی در دوران طلایی اسلام.
27. عباس بن فرناس، فیلسوف، مخترع و فیزیک‌دان و شیمی‌دان و شاعر عرب و اولین ایده پرداز ساخت هواپیما.
28. علوی شیرازی، پزشک و داروشناس قرن دوازدهم هجری قمری
29. ابوحامد محمد غزالی، فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری.
30. غیاث الدین جمشید کاشانی، ریاضی‌دان برجسته، اخترشناس و شمارشگر زبردست ایرانی.
31. فارابی، همه چیزدان ایرانی.
32. شریف ادریسی، جغرافی دان عرب.
33. محمد مقدسی، جغرافی‌دان قرن چهارم هجری زاده بیت المقدس
34. ابن نفیس، پزشک اهل دمشق.
35. قطب‌الدین شیرازی، پزشک و فیلسوف ایرانی
36. محمد عوفی، تاریخ‌نگار، زندگی‌نامه نویس، مترجم و ادیب ایرانی
37. یعقوبی (ابن واضح)، مورخ و جغرافی‌دان شیعی عراقی
38. ابوحنیفه دینوری، گیاه‌شناس کرد ایرانی.
39. ابن رسته، کاشف ایرانی.
40. ابوزید بلخی، جغرافی‌دان زاده بلخ که پدرش اهل سیستان ایران بوده است.
41. محمدبن حصار،

دستور قران در مورد رعایت شرایط طلاق

سوره نساء ۹۲ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

بنام خداوند بخشنده مهربان

مهر زنان را تمام و کمال به آنان پرداخت کنید!

و اگر خواستید زنی را رها کرده و زنی دیگر اختیار نمایید و مال بسیار مهر او کرده‏‌اید نباید چیزی از مهر او بازگیرید، آیا به وسیله تهمت زدن به زن و گناهی آشکار مهر او را می‏گیرید؟! (۲۰)

و چگونه مهر آنان را خواهید گرفت در حالی که هر کدام به حقّ خود رسیده‏‌اید و آن زنان عهد محکم از شما گرفته‏‌اند. (۲۱)

10 مرحله نزول قران بنابر تحقیق جدید(قرآن تنزیلی)

مرحله اول-آماده سازی پیامبر و نزول مفاهیم پایه(یکتایی خدا،وجود آخرت و ترجیح ان بر دنیا، وجودحساب وکتاب و دودسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا، تاکید برتوجه به همنوعان و نکوهش مال دوستی) 

روش تبلیغ:تذکر به افراد مستعد

شامل سوره های توحید شمس اعلی ضحی عصر عادیات تکاثر زلزال قارعه همزه 

مرحله دوم: ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتر حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا خواهی و مال دوستی ، تاکید غالب بر معاد است

شروع تردیدها و روگردانی و تکذیب نسبت به معاد، دلایل بر امکان و قدرت خدا بر بعث انسانها. 

شامل سوره های لیل تین ماعون طارق انفطار عبس قیامت غاشیه فجر 

مرحله سوم: زیاد شدن مکذب ها و سرزنش مکذبین (ویل للمکذبین) وتهدید خداوند به عذاب؛ تاکید غالب بر معاد است.

توصیفات بیشتر قیامت و تفکیک اصحاب یمین و شمال ، نکوهش مال خواهی و عدم توجه به مساکین

تهمت به قران و حمایت خدا از پیامبر و قران که وحی است، و توصیه پیامبر به صبر و تسبیح ، 

ورود به فاز انذار افراد مستعد از اتش وعذاب خدا (علاوه بر تذکر مرحله قبل) 

اجزای نماز در سوره های این مرحله ذکر شده ربک فکبر،فسبح باسم ربک العظیم،یسجدون،یرکعون

شامل سوره های: نازعات انشقاق بلد مدثر واقعه مرسلات نبا معارج مطففین 

مرحله چهارم: دعوت به توحید و عبادت خدا و نکوهش از معبودان غیر خدا و عقاید خرافی مشرکان ، 

گسترش دعوت پیامبر و اتهامات جنون و شاعر و ساحر به پیامبر،

شروع کید و ازار کافرین، و اشاره به برتر بودن کید خدا در برابر کید کافرین به منظور دلگرمی وتقویت پیامبر 

برای تحمل تکذیب ها و صبر در برابر گفته های انها(فاصبر علی مایقولون اصبر لحکم ربک)و توصیه پیامبر 

به تسبیح و ذکر 

درخواست سازش از پیامبر و دستور خدا به عدم اطاعت (لاتطع) از کافران و مرزبندی با انها،

شامل سوره های تکویر طور نجم کافرون،حاقه قاف مزمل حمد قریش فیل قلم علق انسان

مرحله پنجم:فراگیر شدن دعوت و مشهورشدن پیامبر در مکه (نذیر مبین) ادامه احتجاج و انذارهای مرحله قبل، ادامه تهمتهای شاعر ومجنون واساطیر ،ازار ومسخره مسلمانان و دستور به تداوم صبر ،تشکیل گروهی از اهل ایمان،

حمایت بیشتر پیامبر با ذکر داستانهای ازار پیامبران قبل وحمایت خدا از انها و نجات انها و یارانشان و نابودیکفار و اقوام مکذب قبل،احتجاج برتوحید و ذکر نعمات مختلف خدا، بهانه های مختلف مشرکان از جمله نزول ملائک یا معجزاتی دیگر،

اضافه شدن وظیفه بشارت بر انذار،تاکید بر اجر نخواستن پیامبر،

شامل سوره های صاد صافات بروج قمر ذاریات رحمان طه مریم کوثر 

مرحله ششم:مشابه مرحله پنجم ،انذار و بشارت، دلداری پیامبر که هرکار کنی اکثریت اینها ایمان نمی اورند،خدا بر قلب اینها مهر زده،توکل کن ،تو وکیل اینها نیستی

تهدید به اخراج پیامبر، دستورات عبادی و اخلاقی به مسلمانان،انفاق،

اشاره به مشابه بودن قران و پیامبر با کتب و انبیای قبل،و گواهی اهل کتاب بر صدق پیامبر

شامل سوره های شعرا اسرا فرقان کهف یوسف قصص نمل حجر مسد هود قدر 

مرحله هفتم: شدت و غلبه انذار ها،احتجاج و اتمام حجت با کافران و تهدید به انتقام الهی.تاکید بر تقاضای کافران در لحظه مرگ و قیامت برای بازگشت به دنیا وخروج از این وضعیت.اما ایمان در لحظه مرگ یا عذاب فایده ندارد.احتجاج در توحید ومعاد از جمله با توجه بیشتر به ایات خدا درطبیعت، 

توصیه به صبر واستقامت پیامبر و مسلمانان، توکل به خدا و پناه بردن از شیطان، عدم تبعیت از غیر حق

مرحله بلاغ و ظهور خطابهای یاایهاالناس شامل سوره های:

 دخان یس انعام سبا جن یونس اعراف غافر فصلت زخرف احقاف

مرحله هشتم :مشابه مرحله قبل بعلاوه انذار واتمام حجت با منکرین که اصرار در استکبار و نشنیدن ایات دارند، دعوت به استغفار و اجابت دعوت ،عدم تعجیل در عذاب

حمایت از پیامبر و مومنان و توصیه به صبر و استقامت و پایداری بر ایمان (عدم تردید ونفاق و بیعت شکنی) 

وآمادگی هجرت ومجاهده، ایمان به تحقق وعده نصرت الهی و عدم خلف وعده خدا،شامل سوره های: 

شوری زمر نوح ابراهیم فاطر روم سجده مومنون فلق ناس انبیا عنکبوت رعد حج لقمان جاثیه نحل ملک 

مرحله نهم:هجرت به مدینه،قتال با مشرکین مکه،دعوت اهل کتاب به یاری پیامبر و نپذیرفتن انها ،تغییر قبله، ازار وکارشکنی یهودعلیه پیامبر و مسلمانها، جنگ با یهودیان ، ظهور افراد منافق و ترس انها از حضور در جنگها تعدد خطاب یا ایهاالذین امنواشامل سوره های: محمد انفال انشراح بقره جمعه بینه آل عمران نسا حشر ممتحنه 

مرحله دهم: گسترش افراد منافق و علنی شدن مخالفتهای آنها و جری شدن آنها در توطئه چینی و دستور جهاد با آنها ، تکمیل احکام فردی خانوداگی و اجتماعی و بیان حدود، صلح با مشرکان مکه و امکان گسترش تبلیغ اسلام ،فتح مکه و 

قدرتمند و فراگیر شدن دولت اسلامی و انعقاد پیمانهای مختلف و هشدار به پیمان شکنان

شامل سوره های:

 نور احزاب حدید طلاق مجادله تحریم فتح نصر منافقون صف حجرات تغابن توبه مائده

برگرفته از:

ttps:T.me/quranpuyan.com

ادامه دارد... 

10 مرحله نزول قران بنابر تحقیق جدید(قرآن تنزیلی)


. مرحله اول-آماده سازی پیامبر و نزول مفاهیم پایه(یکتایی خدا،وجود آخرت و ترجیح ان بر دنیا، وجودحساب وکتاب و دودسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا، تاکید برتوجه به همنوعان و نکوهش مال دوستی) 

روش تبلیغ:تذکر به افراد مستعد

شامل سوره های توحید شمس اعلی ضحی عصر عادیات تکاثر زلزال قارعه همزه 

مرحله دوم: ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتر حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا خواهی و مال دوستی ، تاکید غالب بر معاد است

شروع تردیدها و روگردانی و تکذیب نسبت به معاد، دلایل بر امکان و قدرت خدا بر بعث انسانها. 

شامل سوره های لیل تین ماعون طارق انفطار عبس قیامت غاشیه فجر 

مرحله سوم: زیاد شدن مکذب ها و سرزنش مکذبین (ویل للمکذبین) وتهدید خداوند به عذاب؛ تاکید غالب بر معاد است.

توصیفات بیشتر قیامت و تفکیک اصحاب یمین و شمال ، نکوهش مال خواهی و عدم توجه به مساکین

تهمت به قران و حمایت خدا از پیامبر و قران که وحی است، و توصیه پیامبر به صبر و تسبیح ، 

ورود به فاز انذار افراد مستعد از اتش وعذاب خدا (علاوه بر تذکر مرحله قبل) 

اجزای نماز در سوره های این مرحله ذکر شده ربک فکبر،فسبح باسم ربک العظیم،یسجدون،یرکعون

شامل سوره های: نازعات انشقاق بلد مدثر واقعه مرسلات نبا معارج مطففین 

مرحله چهارم: دعوت به توحید و عبادت خدا و نکوهش از معبودان غیر خدا و عقاید خرافی مشرکان ، 

گسترش دعوت پیامبر و اتهامات جنون و شاعر و ساحر به پیامبر،

شروع کید و ازار کافرین، و اشاره به برتر بودن کید خدا در برابر کید کافرین به منظور دلگرمی وتقویت پیامبر 

برای تحمل تکذیب ها و صبر در برابر گفته های انها(فاصبر علی مایقولون اصبر لحکم ربک)و توصیه پیامبر 

به تسبیح و ذکر 

درخواست سازش از پیامبر و دستور خدا به عدم اطاعت (لاتطع) از کافران و مرزبندی با انها،

شامل سوره های تکویر طور نجم کافرون،حاقه قاف مزمل حمد قریش فیل قلم علق انسان

مرحله پنجم:فراگیر شدن دعوت و مشهورشدن پیامبر در مکه (نذیر مبین) ادامه احتجاج و انذارهای مرحله قبل، ادامه تهمتهای شاعر ومجنون واساطیر ،ازار ومسخره مسلمانان و دستور به تداوم صبر ،تشکیل گروهی از اهل ایمان،

حمایت بیشتر پیامبر با ذکر داستانهای ازار پیامبران قبل وحمایت خدا از انها و نجات انها و یارانشان و نابودیکفار و اقوام مکذب قبل،احتجاج برتوحید و ذکر نعمات مختلف خدا، بهانه های مختلف مشرکان از جمله نزول ملائک یا معجزاتی دیگر،

اضافه شدن وظیفه بشارت بر انذار،تاکید بر اجر نخواستن پیامبر،

شامل سوره های صاد صافات بروج قمر ذاریات رحمان طه مریم کوثر 

مرحله ششم:مشابه مرحله پنجم ،انذار و بشارت، دلداری پیامبر که هرکار کنی اکثریت اینها ایمان نمی اورند،خدا بر قلب اینها مهر زده،توکل کن ،تو وکیل اینها نیستی

تهدید به اخراج پیامبر، دستورات عبادی و اخلاقی به مسلمانان،انفاق،

اشاره به مشابه بودن قران و پیامبر با کتب و انبیای قبل،و گواهی اهل کتاب بر صدق پیامبر

شامل سوره های شعرا اسرا فرقان کهف یوسف قصص نمل حجر مسد هود قدر 

مرحله هفتم: شدت و غلبه انذار ها،احتجاج و اتمام حجت با کافران و تهدید به انتقام الهی.تاکید بر تقاضای کافران در لحظه مرگ و قیامت برای بازگشت به دنیا وخروج از این وضعیت.اما ایمان در لحظه مرگ یا عذاب فایده ندارد.احتجاج در توحید ومعاد از جمله با توجه بیشتر به ایات خدا درطبیعت، 

توصیه به صبر واستقامت پیامبر و مسلمانان، توکل به خدا و پناه بردن از شیطان، عدم تبعیت از غیر حق

مرحله بلاغ و ظهور خطابهای یاایهاالناس شامل سوره های:

 دخان یس انعام سبا جن یونس اعراف غافر فصلت زخرف احقاف

مرحله هشتم :مشابه مرحله قبل بعلاوه انذار واتمام حجت با منکرین که اصرار در استکبار و نشنیدن ایات دارند، دعوت به استغفار و اجابت دعوت ،عدم تعجیل در عذاب

حمایت از پیامبر و مومنان و توصیه به صبر و استقامت و پایداری بر ایمان (عدم تردید ونفاق و بیعت شکنی) 

وآمادگی هجرت ومجاهده، ایمان به تحقق وعده نصرت الهی و عدم خلف وعده خدا،شامل سوره های: 

شوری زمر نوح ابراهیم فاطر روم سجده مومنون فلق ناس انبیا عنکبوت رعد حج لقمان جاثیه نحل ملک 

مرحله نهم:هجرت به مدینه،قتال با مشرکین مکه،دعوت اهل کتاب به یاری پیامبر و نپذیرفتن انها ،تغییر قبله، ازار وکارشکنی یهودعلیه پیامبر و مسلمانها، جنگ با یهودیان ، ظهور افراد منافق و ترس انها از حضور در جنگها تعدد خطاب یا ایهاالذین امنواشامل سوره های: محمد انفال انشراح بقره جمعه بینه آل عمران نسا حشر ممتحنه 

مرحله دهم: گسترش افراد منافق و علنی شدن مخالفتهای آنها و جری شدن آنها در توطئه چینی و دستور جهاد با آنها ، تکمیل احکام فردی خانوداگی و اجتماعی و بیان حدود، صلح با مشرکان مکه و امکان گسترش تبلیغ اسلام ،فتح مکه و 

قدرتمند و فراگیر شدن دولت اسلامی و انعقاد پیمانهای مختلف و هشدار به پیمان شکنان

شامل سوره های:

 نور احزاب حدید طلاق مجادله تحریم فتح نصر منافقون صف حجرات تغابن توبه مائده

برگرفته از:

ttps:T.me/quranpuyan.com

ادامه دارد...