سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران: آیا در قران بی نظمی وجود دارد؟


۶۰۰ آیه از قران: آیا در قران بی نظمی وجود دارد؟


اصولا بی نظمی از اختلاف حاصل می شود. ولی قران تنها کتاب آسمانی است که در همان ابتدای ظهور در جانعه بشری اعلم نمود که در آن هیچ اختلافی وجود ندارد:

"أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا"

"آیا درقرآن نمى‏ اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعا در آن اختلاف بسیارى مى‏ یافتند."

آیه  (۸۲)  سوره نساء

هم چنین در آیه ای دیگر می گوید :

"قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ "

"قرآنى  بزبان عربى بى‏ هیچ کژى  که  شاید آنان راه تقوا پویند "

آیه (۲۸) سوره زمر

نکته: 

اگر در قران اختلاف و کجی و در نتیجه بی نظمی وجود داشت،  شاعران و ادیبان عرب زبان آن زمان و آنانی که بعدها آمدند، و شرقشناسان نکته سنج و برخی  مبارز با قران به این نکته ها اشارتی می کردند.

 ولی از ولتر که وقتی به مفاهیم قران پی برد همواره این کتاب را همراه با انجیل در کنار داشت  تا گوته   که می گفت : "اگر مسلمانی این است که قران می گوید پس ما همه مسلمانیم " و پوشکین در روسیه که              می گفت" من برای عظمت قران زحمت می کشم" و  و نولدکه و حتی گلد زیهر یهودی در مجارستان و پرفسور منتگمری وات که انصافش زبان زد همگان بود و کتاب بی همتای " شرحی بر مقدمه قران" را نوشت و عظمت قران را اثبات نمود  و جان دیون پورت که کتاب" عذر تقصیر به پیشگاه محمد وقران را نوشت "  اینان همگی به نظم بی همتای قران اعتراف کرده اند.


طباطبایی مفسر مشهور قران توجیه زیبایی در این ار تباط دارد:

  "   تدبریعنی تأمل ودر اصل به معنای گرفتن چیزی بعد از چیز دیگر است. پس  منظور از تأمل و دقت دریک یک آیات قرآن و همچنین دقت در آیه ای بعد از آیه دیگر است . و این امر برای ترغیب مردم به تدبر در قرآن است تا برآنهاآشکار شود که قرآن از جانب خداست و هیچ اختلافی در آن راه ندارد .

یعنی  به عنوان استدلال جمله ای را بیان می کند که از نظر بیان ظاهر و از نظر استحکام بسیار متین وپایه های آن محکم و استوار است ، چون حتی یک فرد از افراد بشری در وجودخودش و در اقوال واعمالش از اختلاف مصون نیست ، تا چه رسد به مجموعه ای از افراد بشر، پس قرآن چون در آن هیچ اختلافی نیست ،بلکه برای حل تنازعات و اختلافات بشری و رفع تناقضات نازل شده است ،معلوم می شودکه از ناحیه خداوند تبارک و تعالی است ."


یک نظر از پرفسور مونتگمری وات 

مونتگمری وات در کتاب مقدمه ای بر قران این نظریه را ابراز می کند که اگر قران از نخستین آیه نزول  قرائت شود و مطالعه تا آخرین سوره نزول برحسب تاریخ مطالعه شود در آن صورت خواننده با تاریخ اسلام و حوادث آن و شکل گیری قران و علل نزول سوره و آیه ها پی خواهد برد.

سوره های قران بر حسب تاریخ نزول این گونه فهرست شده اند و ضمنا در همین وبلاگ ترجمه فارسی سوره ها بر حسب تاریخ نزول و اشاره نکته ای به برخی مفاهیم آمده است :


  1 - 96 - علق

2 - 68 - قلم

3 - 73 - مزمل

4 - 74 - مدثر

5 - 1 - فاتحه

6 - 111 - مسد(تبت)

7 - 81 - تکویر

8 - 87 - اعلی

9 - 92 - لیل

10 - 89 - فجر

11 - 93 - ضحی

12 - 94 - شرح

13 - 103 - عصر

14 - 100 - عادیات

15 - 108 - کوثر

16 - 102 - تکاثر               

17 - 107 - ماعون

18 - 109 - کافرون

19 - 105 - فیل

20 - 113 - فلق

21 - 114 - ناس

22 - 112 - اخلاص

23 - 53 - نجم

24 - 80 - عبس

25 - 97 - قدر

26 - 91 - شمس

27 - 85 - بروج

28 - 95 - تین

29 - 106 - قریش

30 - 101 - قارعه

31 - 75 - قیامه

32 - 104 - همزه

33 - 77 - مرسلات

43 - 50 - ق

35 - 90 - بلد

36 - 86 - طارق

37 - 54 - قمر

38 - 38 - ص

39 - 7 - اعراف

40 - 72 - جن

41 - 36 - یس

42 - 25 - فرقان

43 - 35 - فاطر

44 - 19 - مریم

45 - 20 - طه

46 - 56 - واقعه

47 - 26 - شعراء

48 - 27 - نمل

49 - 28 - قصص

50 - 17 - اسراء

51 - 10 - یونس

52 - 11 - هود

53 - 12 - یوسف

54 - 15 - حجر

55 - 6 - انعام

56 - 37 - صافات

57 - 31 - لقمان

58 - 34 - سبا

59 - 39 - زمر

60 - 40 - غافر(مؤمن)

61 - 41 - فصلت

62 - 42 - شوری

63 - 43 - زخرف

64 - 44 - دخان

65 - 45 - جائیه

66 - 46 - احقف

67 - 51 - ذاریات

68 - 88 - غاشیه

69 - 18 - کهف

70 - 16 - نحل

71 - 71 - نوح

72 - 14 - ابراهیم

73 - 21 - انبیا

74 - 32 - مؤمنون

75 - 32 - سجده

76 - 52 - طور

77 - 67 - ملک

78 - 69 - حاقه

79 - 70 - معارج

80 - 78 - نبا

81 - 79 - نازعات

82 - 82 - انفطار

83 - 84 - انشقاق

84 - 30 - روم

85 - 29 - عنکبوت

86 - 83 - مطففین

سوره‏های - مدنی(28 - سوره)

87 - 2 - بقره

88 - 8 - انفال

89 - 3 - آل - عمران

90 - 33 - احزاب

91 - 60 - ممتحنه

92 - 4 - نساء

93 - 99 - زلزال

94 - 57 - حدید

95 - 47 - محمد

96 - 13 - رعد

97 - 55 - رحمان

98 - 76 - انسان(دهر)

99 - 65 - طلاق

100 - 98 - بینه

101 - 59 - حشر

102 - 110 - نصر

103 - 24 - نور

104 - 22 - حج

105 - 63 - منافقون

106 - 58 - مجادله

107 - 49 - حجرات

108 - 66 - تحریم

109 - 62 - جمعه

110 - 64 - تغابن

111 - 61 - صف

112 - 48 - فتح

113 - 5 - مائده

114 - 9 - توبه(برائت



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد