«انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح والنبیین من بعده …؛"
،"ما به تو وحی فرستادیم ، همان گونه که به نوحی و پیامبران پس از وحی فرستادیم."
سوره نساء: آیه ۱۶۳
شماره 1
وحی چیست و چگونه می توان آنرا زیر ذره بین بررسی و تحقیق قرار داد . در این ارتباط نظریات متعدد عرضه شده که یکی از آنان می گوید:
در الهام و مکاشفه، نقطۀ شروع از آنِ انسان و مرهون جهد و ریاضت های وی می باشد و به عبارتی، امری اکتسابی است.
اما وحی تفاوت عمده ای با الهام و مکاشفه دارد و آن تفاوت این است که وحی توفیقی است که خداوند آن را نصیب گروه محدود ی از انسان ها می نماید. در این بخش دوم وحی می تواند به نبوت شخص منجر شود. »
نمونه ای از الهام و مکاشفه های علمی
در توجیه بخش نخست این نظریه من می توانم
به زندگی علمی یکی از نوابغ تاریخ علم اشاره می کنم. او کارل فریدریش گاوس ریاضیدان نابغه و فیزیکدان مشهور آلمانی است و در توجیه روش فکری خود جهت پی بردن به رازهای علمی و حل مسایل گفته است: من برای آن که بتوانم به حل مسایل علمی موفق شوم و به در ک حقیقت ناشناخته ای از دانش دست یابم چند روز پیاپی آنقدر بروی یک موضوع و یا یک پرسش فکر می کنم که سرانجام گم گشتگی در زمان و مکان پیدا می کنم، بطوریکه برخی اوقات ناگهان در حالی که در خیابان و کوچه در حرکت هستم از حرکت می ایستم و اصلا فراموش می کنم که مشغول راه رفتن بودم و نمی دانم چرا در آن مکان هستم . در این موقع است که ناگهان راه حل های علمی جدید بر من آشکار می شود و نادانسته های من به دانسته ها تبدیل می شود.
بنظر من همه آنانی که می خواهند به راز نوابغ و مکتشفین و مخترعین پی ببرند باید این اظهار نظر گاوس را چند بار بخوانند و در درک آن کوشش کنند. زیرا راز نابغه ها در همین گفتار نهفته است.
شماره 2
از دیدگاه زبان شناسان و لغت شناسان «وحی» در معانی زیر تعریف می گردد :
-اشاره،
-الهام
- معنایی که در دل افکنده می شود،
- تفهیم و القای نهانی،
پیام سریع و پنهانی ،
سخنِ در گوشی و آهسته،
-تفهیم و القای سریع و نهانی یک مطلب به صورت های مختلف، اعم از لفظی، کتبی و اشاره.
ادامه دارد...