سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

وحی در ده شماره

 «انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح والنبیین من بعده …؛"

،"ما به تو وحی فرستادیم ، همان گونه که به نوحی و پیامبران پس از وحی فرستادیم."

 سوره نساء: آیه  ۱۶۳

شماره 1

وحی چیست و چگونه می توان آنرا زیر ذره بین بررسی و تحقیق قرار داد . در این ارتباط نظریات متعدد  عرضه شده که یکی از آنان می گوید:

 در الهام و مکاشفه، نقطۀ شروع  از آنِ انسان و مرهون جهد و ریاضت های وی می باشد و به عبارتی، امری اکتسابی است.

  اما وحی تفاوت عمده ای با الهام و مکاشفه دارد و آن تفاوت این است که وحی  توفیقی است  که خداوند آن را نصیب  گروه محدود ی  از انسان ها  می نماید. در این بخش دوم وحی می تواند به نبوت شخص منجر شود. » 

نمونه ای از الهام و مکاشفه های علمی

 در توجیه بخش نخست این نظریه من می توانم 

 به زندگی علمی یکی از نوابغ تاریخ علم اشاره می کنم. او کارل فریدریش گاوس ریاضیدان نابغه و فیزیکدان مشهور آلمانی است و  در توجیه روش  فکری خود جهت  پی بردن به رازهای علمی و حل مسایل گفته است: من برای آن که بتوانم به حل مسایل علمی موفق شوم و به در ک حقیقت ناشناخته ای از دانش دست یابم چند روز پیاپی آن‌قدر بروی یک  موضوع و یا یک   پرسش فکر می کنم که سرانجام گم گشتگی در زمان و مکان پیدا می کنم، بطوریکه برخی اوقات ناگهان در حالی که در خیابان و کوچه در حرکت هستم از حرکت می ایستم و اصلا فراموش می کنم که مشغول راه رفتن بودم و‌ نمی دانم چرا در آن مکان هستم . در این موقع است   که ناگهان راه حل های علمی جدید  بر من آشکار می شود و نادانسته های من به دانسته ها تبدیل می شود.

بنظر من همه آنانی که می خواهند به راز نوابغ و مکتشفین و مخترعین پی ببرند باید این اظهار نظر گاوس را چند بار بخوانند و در درک آن کوشش کنند. زیرا راز نابغه ها در همین  گفتار نهفته است.

شماره 2

از دیدگاه زبان شناسان و لغت شناسان   «وحی»  در معانی زیر تعریف می گردد  : 

-اشاره،  

-الهام 

- معنایی که در دل افکنده می شود،

- تفهیم و القای نهانی،

پیام سریع و پنهانی ، 

سخنِ در گوشی و آهسته،

   -تفهیم و القای سریع و نهانی یک مطلب به صورت های مختلف، اعم از لفظی، کتبی و اشاره.

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد