سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران: آیا قران بر محیط انتشار خود اثر گذارد و یا محیط عربستان بر قران؟


۶۰۰  آیه از قران: آیا قران  بر محیط انتشار خود اثر گذارد و یا محیط عربستان بر قران؟


"وَهَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ"

"این (قرآن) کتابی است که ما با خیر و برکت بسیار  نازل کردیم  و گواه صدق سایر کتب آسمانی که در مقابل اوست  تا مردمان را از اهل مکه و هر که در  اطراف آن است هشدار دهی. و آنان که به آخرت ایمان آوردند به این کتاب نیز ایمان خواهند آورد و آنها  هستند که  نمازشان را محافظت می‌نمایند."

آیه ۹۲ سوره انعام


نویسنده کتاب " دفاع از قران" پاسخ خوبی به این پرسش داده که بخشی از آن در اینجا آورده می شود:

"اولا تأثّر از محیط، بر دو گونه است: تأثّر مطلوب و تأثّر نامطلوب. کسى که مىخواهد بر محیط خود تأثیر بگذارد و آنها را به راهی که در نظر دارد، هدایت کند، باید نخست واقعیاتی همچون: شرایط الزم برای تفهیم مطالب به مخاطبان، مانند سخن گفتن به زبان آنها را موردتوجه قرار دهد و طبق آنها عمل نماید. چنین شخصی باید وضع محیط خود را در نظر بگیرد و آن را کامالً بشناسد تا عوامل مؤثر را به شایستگى به کار اندازد. چنین تأثّری، ازنظر عقل، جزو تأثرات الزم و مطلوب است. امّا تأثّر نامطلوب عبارت است از اثرپذیری شخص از انگیزهها و انگیختههای نابخردانه محیط زندگی خود؛ بنابراین فرق است میان آنکه محیط بر روى او تأثیر گذارد و او را به دنبال خود بکشد، با آنکه او خود را با محیط همآهنگ سازد تا عوامل مؤثر در آن را شناخته و بتواند بر آن تأثیر گذارد؛ مثالً اگر فرهنگ حاکم بر جامعهاى، ادبیات زیبا و رسا و عالقه و گرایش به شعر و جمالت موزون باشد، شخص با توجه به چنین گرایشى دعوت خود را اعالم میکند و در ضمن با جمالت محکم و کوتاه و موزون پیامهاى خود را بیان میکند چنین شخصی رعایت جامعه شناسى محیط را کرده و متناسب با مقتضیات آن، رسالت خود را بیان میکند..."


نکته:

این یک اصل مسلم است که هر کتاب مقدس از هر یک از ادیان ابتدا با کنش و واکنش در محیط انتشار خود   آغاز می کند؛ چنانکه اوستا در تمامی آن فقط با ایران زمین، و تورات و انجیل   تا به آخر با سرزمین فلسطین  و عبری نشین سر و کار دارند.

 اگر این کتابها با شرح حال مردم آفریقا و هندوستان به نگارش در آمده بودند و به اصلاح وضع آنان می پرداختند  مردم سرزمین های ایران و یا فلسطین  هرگز چیزی از این کتابها نمی فهمیدند .

 بنابر این محیط انتشار نخستین هدف ایجاد تحول از منظر کتابهای مقدس ادیان است .و اگر غیر از این بود هر گز این ادیان پیشرفت نمی کردند.

ضمنا اگر قران به مردم حجاز سابق و عربستان فعلی نمی پرداخت و از بت پرستی و رفتار های فوق العاده نادرست  آنان سخن نمی گفت   و در پی اصلاح آنها بر نمی آمد ، هر خواننده فهیمی  این پرسش را مطرح          می کرد که چرا این کتاب دینی ابتدا مشکل مردم سرزمین انتشار را حل نکرده و به سراغ دیگر سرزمین ها رفته است؟

دیگر آنکه  مخالفان نخستین و اصلی قران  بویژه در سالهای نخست انتشار در همان سرزمین بودند ، یعنی  کسانی مانند ابولهب ، ابو جهل ،  ابوسفیان که مخالفان امروز قران نیز راه آنان را در پیش گرفته اند .

ادامه دارد....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد