سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

هزار آیه از قران(۳) : تا می توانید سفر کنید تا تاریخ و انسان را بشناسید!


هزار آیه از قران(۳)

تا می توانید سفر کنید!



در نوشتار پیشین به آیه ای اشاره شد که در آن خداوند به مردمان راهنمایی می کند که اگر بدنبال درک چگونگی آغاز آفرینش بر روی زمین هستند باید به نقاط مختلف جهان سفر کرده و در شرایط زندگی و مختصات مکانی این سرزمین ها تفکر کنند.

گویی خداوند که خود نیاز به هیچ حرکتی ندارد میل مبار کش بر این است که بندگان او اهل سیر و سفر و آنهم در همه کره زمین باشند.

البته سیر و سفری که خداوند می خواهد ما  بندگان انجام دهیم بر اساس آنچه که در  آیاتش توضیح داده  سیر و سفر حکیمانه و معرفت آموزی است.

 د ر این نوع سفر ها همه چیز مهم است؛ سرزمین های ویران شده،سرزمین های آباد شده،تمدن های گمشده ،تمدن های پیدا شده ...

احتمالا بخاطر دارید که پیکر مومیایی شده رامسس دوم فرعون هم زمان حضرت موسی  در زمان ژسکار دستن رئیس جمهور فرانسه  برایش پاسپورت صادر شد و با تشریفات خاص در فرودگا ه پاریس اسکورت شو  و اسب سواران پلیس پیکر مومیایی او را بدرقه کردند. 

هدف از این سفر مومیایی بررسی علل رسوبات در برخی از بخشهای پیکر مومیایی بود.

همین چتد روز پیش مسئول بخش مومیایی ها در مصر اعلام نمود که متاسفانه وقتی مومیایی در پاریس بودبخشهایی  ازآن و قسمتی از مو های او برداشته شده  و در یک حراج با قیمتهای بالا فروخته شده است. (مگر انتظار دیگری هم داشتید؟)

نکته مهم در این ارتباط آیه ای از (آیه ۹۲ سوره یونس)  قرآن است که خطاب به فرعون زمان موسی می گوید!ما امروز بد ن تو را نجات می دهیم تا نشانه ای برای مردمان باشد.


آیات ۹۰ تا ۹۲ سوره یونس

فرزندان اسرائیل را از دریا گذراندیم پس فرعون و سپاهیانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال کردند تا وقتى که در شرف غرق شدن قرار گرفت گفت ایمان آوردم که هیچ معبودى جز آنکه فرزندان اسرائیل به او گرویده‏ اند نیست و من از تسلیم ‏شدگانم 

اکنون در حالى که پیش از این نافرمانى میکردى و از تباهکاران بودى (۹۱)

 

پس امروز  بدن تو را نجات می دهیم  تا براى کسانى که از پى تو مى ‏آیند عبرتى باشد و بى‏ گمان بسیارى از مردم از نشانه‏ هاى ما غافلند (۹۲ سوره یونس)

ادامه دارد

 


هزار آیه از قران (۲) : علت آفرینش زن



هزار آیه از قران (۲)


علت آفرینش زن 


"و از آیات خداوند اینکه از نوع  خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این  براى مردمى که مى‏ اندیشند قطعا نشانه‏ هایى است." 

آیه (۲۱) سوره روم


نکته

قران زن را ستون آرامش معرفی می کند. اگر به نقش زن درجامعه بشری نگاهی بیاندازیم در می یابیم که نه تنها مرد بلکه خود زنان و مردان نیز  نیز در دوران بار داری درون شکم یک زن شکل می گیرند و حیات دروجودشان دمیده می شود.

 هنگامی که ما انسانها  قدم به جهان می گذاریم در آغوش یک زن تغذیه و هز شیره وجود او تغذیه می کنیم ، پرستاری می شویم ، سخن گفتن و راه رفتن را می آموزیم.

و انگاه که بزرگ می شویم در مشکلات سر بر شانه یک زن (مادر، همسر، خواهرو...) می گذاریم، در مقابل او می نشنیم و برای او از مشکلات می گوییم و او با صبوری گوش می دهد ، آرامشمان می دهد، در طوفانهای زندگی دوستی صبور و همیاری کم‌نظیر است...و این همان ستون آرامش است.

ادامه دارد...

هزار آیه از قرآن (۱): سفر کنید تا بدانید آفرینش چگونه آعاز شد؟

 


هزار  آیه از قران

"بگو در زمین بگردید و بنگرید خدا  چگونه آفرینش را آغاز کرده است‏   و آنگاه این خداست که نشاه آخرت را پدید مى ‏آورد و خداست که بر هر چیزى تواناست." 


قران آیه (۲۰)   سوره عنکبوت

 


موضوع آفرینش و ایجاد جهان و این که آیا اصلا جهان بوجود آمده و یا از ابتدا وجود داشته است  مهمترین دغدغه فکری انسان بوده است. هم اکنون و این روزها  اخبار جدیدی به گوش می رسد:


"به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، قوی‌ترین تلسکوپ فضایی جهان قرار است روز شنبه پس از چندین تأخیر ناشی از نقص فنی، به پایگاه خود در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین فرستاده شود.
تلسکوپ فضایی جیمز وب که ساخت آن حدود سه دهه به درازا کشیده و میلیاردها دلار هزینه برده است، روز شنبه زمین را با موشک آریان 5 از مرکز فضایی کورو در گویان فرانسه ترک می‌کند.
این پرتاب که برای ساعت 9:20 صبح به وقت محلی (12:20 GMT) برنامه‌ریزی شده است، تلسکوپ جیمز وب را در یک سفر یک ماهه به مدار دوردست خود می فرستد.
انتظار می‌رود این تلسکوپ قوی سرنخ‌های جدیدی ارائه دهد که به دانشمندان درباره شناسایی منشأ کیهان و سیارات شبیه به زمین فراتر از منظومه شمسی کمک کند.
جیمز وب که بر اساس نام یکی از مدیران اسبق ناسا نامگذاری شده است، راه تلسکوپ هابل افسانه‌ای را دنبال می‌کند اما قصد دارد به بشر نشان دهد کیهان حتی نزدیکتر به تولدش در حدود 14 میلیارد سال پیش چگونه بوده است.
این تلسکوپ از نظر اندازه و پیچیدگی منحصر به فرد است. قطر آینه آن 6.5 متر (21 فوت) - سه برابر اندازه آینه هابل - است و از 18 بخش شش ضلعی ساخته شده است. جیمز وب به اندازه ای بزرگ است که برای قرار گرفتن در موشک می‌بایست جمع و تا می‌شد."


قران برای درک چگونگی آفرینش بر روی زمین در آیه ۲۰ سوره عنکبوت راهنمایی میکند که باید بر روی زمین مسافرات کرد تا به این راز پی برد. قطعا منظور از این سفر، یک سفر تفریحی نیست ، بلکه همان کاری است که در یکصد سال اخیر تو سط محققان و پژوهشگران صورت گرفته و هم اکنون نیز ادامه دارد.


ادامه دارد....

سوره توبه(برائت): اخرین سوره برحسب تاریخ نزول : آخرین بخش: به پایان آمد این دفتر


به پایان آمد این دفتر...

سوره توبه (برائت)  ۱۱۴ امین سوره  قران برحسب تاریخ نزول(آخرین بخش)

پرودگار را سپاس که توفیق ارزانی داشت تا هر ۱۱۴ سوره قرآن برحسب تاریخ نزول بزبان پارسی و با برگزیدن عنوانهایی بر ای آیات مهم به پایان آید. اگر این نوشتارها  با دقت و از شماره نخست مطالعه شود خواننده به ساختار قران و تاریخ تحول آن و تاریخ و چگونگی شکل گیری دین اسلام پی خواهد برد.امید که جوینده ای را بکار آید.


و بعضی دیگر از آن‌ها به گناهان خود اعتراف کردند که عمل صالح و فعل قبیح هر دو به جای آوردند، امید باشد که خداوند توبه آنان بپذیرد که البته خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۰۲)

تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آن‌ها را پاک و پاکیزه می‏سازی و رشد و برکت می‏دهی، و آن‌ها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آن‌ها شود و خدا شنوا و داناست. (۱۰۳)

آیا مؤمنان هنوز ندانسته‏ اند که محققاً خداست که توبه بندگان را می‏پذیرد و صدقه آن‌ها را قبول می‏فرماید و خداست که بسیار توبه‌پذیر و بر خلق مهربان است؟ (۱۰۴)

و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می ‏بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد. (۱۰۵)

و برخی دیگر (از گناهکاران) آن‌هایی هستند که کارشان بر مشیت خدا موقوف است یا آنان را عذاب کنید و یا از گناهشان درگذرد، و خدا دانا و حکیم است. (۱۰۶)

مسجد شیطان

و (گروهی دیگر از منافقانند) آنان که مسجدی برای زیان به اسلام بر پا کردند و مقصودشان کفر و عناد و تفرقه کلمه بین مسلمین و ساختن کمینگاهی برای دشمنان دیرینه خدا و رسول بود، و با این همه قسم‏های مؤکد یاد می‏کنند که ما جز قصد خیر غرضی نداریم، و خدا گواهی می‏دهد که محققاً دروغ می‏گویند. (۱۰۷)

تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آن‌ها نیایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا گردیده سزاوارتر است به این‌که در آن اقامه نماز کنی، که در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‏دارد. (۱۰۸)

آیا کسی که مسجدی به نیت تقوا تأسیس کرده و رضای حق را طالب است مانند کسی است که بنایی سازد بر پایه سستی در کنار مسیل (لبه پرتگاه دوزخ) که زود به ویرانی کشد و عاقبت او را به آتش دوزخ درافکند؟! و خدا هرگز ستمکاران را هدایت نخواهد فرمود. (۱۰۹)

نکته: این مسجد به مسجد ضرار یعنی ضرر زننده معروف بود

بنیانی که آن‌ها بنا کردند دل‌های ایشان را همیشه به حیرت و شک و ریب افکند تا آن‌که از آن دل برکنند، و خدا دانا و حکیم است. (۱۱۰)

عهدی که خدا در تورات و انجیل و قرآن کرده است

همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آن‌ها در راه خدا جهاد می‏کنند پس  به قتل می‏رسانند و کشته می‏شوند، این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن یاد فرموده، و از خدا باوفاتر به عهد کیست؟ پس از این معامله‏ای که کردید بسی شاد باشید که این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است. (۱۱۱)


خداپرستان حقیقی

اینان همان از گناه پشیمانان، خداپرستان، حمد و شکر نعمت‏گزاران، روزه‏داران، نماز با خضوع گزاران، امر به معروف و نهی از منکر کنندگان، و نگهبانان حدود الهی‏اند، و مؤمنان را بشارت ده. (۱۱۲)

پیغمبر و گرویدگان به او نباید برای مشرکان هر چند خویشان آن‌ها باشند از خدا آمرزش طلبند بعد از آن‌که آن‌ها را اهل دوزخ شناختند. (۱۱۳)

و ابراهیم هم که برای پدرش از خدا آمرزش خواست این نبود مگر به موجب عهدی که با او کرده بود و چون بر او محقق شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست، که ابراهیم شخصی بسیار خداترس و بردبار بود. (۱۱۴)

و خدا بعد از آن‌که قومی را هدایت کرد دیگر گمراه نکند تا بر آن‌ها آن‌چه را باید از آن بپرهیزند معین و روشن بیان کند، که خدا محققاً به همه چیز داناست. (۱۱۵)

محققاً و منحصراً ملک و پادشاهی آسمان‌ها و زمین از آن خداست که خلق را زنده کند و بمیراند، و شما را جز خدا سرپرست و یاوری نیست. (۱۱۶)

همانا خدا بر پیغمبر و اصحابش از مهاجر و انصار که در ساعت سختی- که نزدیک بود دل‌های فرقه ‏ای از آن‌ها بلغزد- پیروی از رسولش کردند باز لطف فرمود و از لغزش‌هاشان درگذشت، که او درباره رسول و مؤمنان به یقین مشفق و مهربان است. (۱۱۷)

و بر آن سه تن [آن سه نفر مرارة بن ربیع و هلال بن امیه و کعب بن مالک بودند که از زحمت جنگ و سختی حال و رنج و تعب و گرما از رفتن به جنگ در تبوک خودداری کردند و بعد در حضور پیغمبر آمدند و عذرخواهی کردند و توبه آن‌ها پذیرفته شد.] که باز نهاده شدند  آن‌که زمین با همه پهناوری بر آن‌ها تنگ شد و بلکه از خود دلتنگ شدند و دانستند که از خدا جز به  او ملجأ و پناهی نیست، پس خدا بر آن‌ها باز لطف فرمود تا توبه کنند، که خداوند بسیار توبه ‏پذیر و مشفق و مهربان است. (۱۱۸)

ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید. (۱۱۹)

اهل مدینه و بادیه ‏نشینان اطرافشان نباید هرگز از  پیغمبر تخلف کنند و نه هرگز جان خود را از جان او عزیزتر شمارند، زیرا هیچ رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا نکشند و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند ننهند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آن‌که در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نخواهد گذاشت. (۱۲۰)

و هیچ مالی کم یا زیاد  انفاق نکنند و هیچ وادی‌یی نپیمایند جز آن‌که در نامه عمل آن‌ها نوشته شود تا خداوند بسیار بهتر از آن‌چه کردند اجر به آن‌ها عطا فرماید. (۱۲۱)

و نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه ‏ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که  حذر کنند. (۱۲۲)

ای اهل ایمان، با کافران از آنان که با شما نزدیکترند شروع به جهاد کنید و باید کفار در شما درشتی و نیرومندی و قوت و پایداری حس کنند، و بدانید که خدا همیشه با پرهیزکاران است. (۱۲۳)

و هر گاه سوره‏ای نازل شود برخی هستند که به دیگران می‏گویند: این سوره بر ایمان کدام یک از شما افزود؟ آنان که به حقیقت اهل ایمانند همه را بر ایمان بیفزود و شادمان و مسرور شدند. (۱۲۴)

و اما آنان که دل‌هاشان به مرض مبتلاست هم بر خبث ذاتی آن‌ها خباثتی افزود تا به حال کفر جان دادند. (۱۲۵)

آیا نمی‏بینند که آن‌ها در هر سالی یک بار یا دو بار البته امتحان می‌شوند؟ باز هم پشیمان نشده و (خدا را) یاد نمی‏کنند. (۱۲۶)

و هر گاه سوره‏ای نازل شود بعضی از آن‌ها به بعضی دیگر نگاه و اشاره کرده، گویند: آیا شما را کسی  دیده و شناخته ؟ آن گاه همه بر می‏گردند. خدا دل‌هاشان را برگرداند، که مردمی بسیار بی ‏شعور و نادانند. (۱۲۷)

دغدغه های اصلی پیامبر

همانا رسولی از جنس شما برای  شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‏آید و بر  شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است. (۱۲۸)

پس (ای رسول) هر گاه مردم رو گردانیدند بگو: خدا مرا کفایت است که جز او خدایی نیست، من بر او توکل کرده‏ام و او رب عرش بزرگ است. (۱۲۹)

پایان 

سوره توبه بخش پنجم:ناتوانان و فقیران و بیماران از جهاد معافند...اعراب در کفر و نفاق شدید تر از دیگرانند



سوره توبه(برائت) ۱۱۴  امین و آخرین سوره قران بر حسب تاریخ نزول

آن‌هایی که از جهاد در رکاب رسول خدا باز نهاده شدند از این بازماندنشان خوشحالند و مجاهده به مال و جانشان در راه خدا را خوش نداشتند و  گفتند: شما در این هوای سوزان از وطن خود بیرون نروید! آنان را بگو: آتش دوزخ بسیار سوزان‏تر است، اگر می‏فهمیدند. (۸۱)

اکنون آن‌ها باید خنده کم و گریه بسیار کنند به کیفر اعمالی که می‏کردند. (۸۲)

پس اگر خدا تو را به سوی گروهی از آن بازماندگان برگرداند و آن‌ها  اجازه جهاد خواهند، به آن‌ها بگو: ابداً شما با من به جنگ نخواهید آمد و با هیچ کس از دشمنان من جهاد نخواهید کرد، شما هستید که اول بار برای تخلفتان از سفر جهاد اظهار مسرّت می‏کردید، اکنون هم با بازماندگان به جای خود بنشینید. (۸۳)

و هیچ گاه به نماز میت آن منافقان حاضر مشو و بر  قبر آن‌ها نیایست، که آن‌ها به خدا و رسولش کافر شدند و در حال فسق و بدکاری مردند. (۸۴)

و بسیاری اموال و اولاد آن منافقان تو را به شگفت نیارد، که خدا خواهد آن‌ها را به آن مال و اولاد در دنیا معذب گرداند و جانشان به حال کفر به درآید. (۸۵)

و هر گاه سوره ‏ای نازل شود که امر به ایمان به خدا و جهاد با رسول  کند ثروتمندان آن منافقان از حضور تو تقاضای معافی از جهاد کرده و گویند: ما را از معاف‏ شدگان محسوب دار. (۸۶)

بدان راضی بودند که با زنان و کودکان و عجزه در خانه بنشینند ، و دل‌های آن‌ها نقش کفر و ظلمت گرفته و دیگر هیچ درک حقایق نکنند. (۸۷)

اما رسول و مؤمنان اصحابش به مال و جانشان در راه خدا جهاد کردند و آن‌هایند که همه خیرات و نیکویی‌ها  مخصوص آن‌هاست و هم آنان سعادتمندان عالمند. (۸۸)

خدا برای  آن‌ها باغ‌هایی که به زیر درختانش نهرها جاری است مهیا فرموده که در آن تا ابد متنعّم باشند و این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است. (۸۹)

و گروهی از اعراب بادیه نزد تو آمده و عذر می ‏آورند که اجازه معافی از جهاد یابند و نیز گروهی که تکذیب خدا و رسول را کرده از جهاد بازنشستند، به زودی کافران از این دو طایفه را عذابی دردناک خواهد رسید. (۹۰)

ناتوانان ، بیماران و فقیران از جهاد معافند

بر ناتوانان و بیماران و فقیران که خرج سفر  ندارند گناهی بر ترک جهاد نیست هر گاه که با خدا و رسول او خیرخواهی و اخلاص ورزند بر نیکوکاران عالم از هیچ راه حرج و زحمتی نیست و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۹۱)

افراد با ایمانی که توانایی مالی ندارند ولی دل دخدمت دارند معافند

و همچنین بر آن مؤمنانی که چون مهیای جهاد شده و نزد تو آیند که زاد و لوازم سفر آن‌ها را مهیا سازی و تو پاسخ دهی که من مالی که به شما مساعدت کنم ندارم بر می‌گردند در حالی که از شدت حزن اشک از چشمانشان جاری است که چرا نمی‏توانند مخارج سفر خود فراهم سازند . (۹۲)

منحصراً گناه و عقوبت آن‌ها راست که با وجود تمکن و دارایی از تو رخصت معافیت از جنگ می‏طلبند و خوش دارند که با بازماندگان (یعنی زنان و کودکان) در خانه بنشینند و خدا بر دل آن‌ها نقش کفر و ظلمت زده به طوری که هیچ درک نکنند. (۹۳)

وقتی که شما به سوی آن‌ها بر می‏گردید آن‌ها به عذرهای بی‏جا می‌پردازند، به آن‌ها پاسخ ده که ما هرگز به این عذرتراشی‏ها تصدیق شما نکنیم، بی‏ شک خدا حقیقت حال شما را بر ما روشن گردانید، و به زودی خدا و رسولش کردار شما را دیده، آن گاه به سوی خدایی که دانای غیبت و شهود است بازتان گردانند پس شما را به کردارتان واقف کند. (۹۴)

چون شما به سوی آن‌ها بازگردید قسم ‏های مؤکد به خدا برای شما یاد کنند که از آن‌ها چشم‏ پوشی کنید. از آن‌ها اعراض کنید که مردمی پلیدند و به کیفر کردار خود به آتش دوزخ مأوی خواهند یافت. (۹۵)

 برای این‌که شما از آن‌ها راضی شوید قسم‌ها یاد می‏کنند، پس اگر شما مؤمنان هم از آن‌ها راضی شوید خدا هرگز از آن گروه فاسق راضی نخواهد شد. (۹۶)

اعراب در کفر و نفاق بر تر از دیگرانند

اعراب  در کفر و نفاق از دیگران سخت‏تر و به جهل و نادانی احکام خدا که بر رسولش فرستاده سزاوارترند، و خدا دانا و حکیم است. (۹۷)

و برخی از اعراب  مخارجی را که می‏کنند بر خود ضرر و زیانی می‏پندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آن‌که عواقب و حوادث بد بر خود آن‌ها خواهد بود و خدا شنوا و داناست. (۹۸)

اعراب با ایمان واقعی 

و برخی دیگر از همان اعراب  ایمان واقعی به خدا و قیامت آورده و آن‌چه را در راه خدا انفاق می‏کنند موجب تقرب نزد خدا و دعای خیر رسول دانند، آری آگاه شوید که انفاق آن‌ها موجب قربشان به خداست، و البته خدا آنان را در (سرای) رحمت خود داخل می‏گرداند، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۹۹)

و آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آن‌ها خشنود است و آن‌ها از خدا خشنودند، و خدا برای همه آن‌ها بهشت‏هایی که از زیر درختان آن‌ها نهرها جاری است مهیا ساخته که در آن بهشت تا ابد متنعّم باشند، این به حقیقت سعادت بزرگ است. (۱۰۰)

ادامه دارد....