آینده؟

هیچ چیز برای انسان مهمتر از این نیست که آینده خود آگاه شود.و برای کل بشر هیچ چیز مهمتر از پیشگویی و آگاهی از آینده انسان و جامعه بشری نمی باشد.محققان غربی نظریان خود را دارند.ازجمله !

دیوید هاروی (David Harvy) ارایه کننده نظریه «تراکم زمان و مکان» !
وضعیت تراکم زمان و مکان به جهانی منجر گشته است که در آن هر روز و هر لحظه بخشهاای بیشتری از جهان درون یک نظام ارتباطی جهانی قرار می‏گیرند. و دیگر این که چنین وضعیتی حتما به گسستن پیوند با گذشته، سنّت، جماعت و هویّت‏ های جمعی صورت گرفته و بصورت فرایندی مستمر در سرمایه‏ داری یا تجدّد و تضعیف دین می‏ نجامد.

رونالد رابرتسون (Ronald Robertso) ارائه کننده نظریه فرهنگ جهانی و تشدید آگاهی!
جهانی شدن را فرایندی است که منجر به تشدید و تعمیق آگاهی جهانی می‏شود...و جهانی شدن متضمّن دو معناست: یکی پیوستگی و ارتباط، و دیگری آگاهی و درک نسبت به اینکه انسان‏ها در مجموع در مکان واحدی به نام جهان زندگی می‏کنند .ضمنا فرهنگ نیز حایز اهمیت است. دیگر آنکه موضوعاتی همچون نهادینه شدن جهانی اندیشه حقوق بشر، اطلاع از تهدیدات ناشی از تخریب محیط زیست، خطر وقوع جنگ‏ های هسته ای و بیماری ایدز برای نوع بشر نیز روز بروز مورد توجه قرار می گیرد.
جهانی شدن متضمّن گسترش انتظارات مربوط به هویّت است و همپای خودآگاهی‏های تمدنی،قومی،ملّی، محلّی و فردی در حال رشد است.اگر ما رویکردی فرهنگی به جهانی شدن داشته باشیم باید دین را یکی از مؤلّفه‏های مهم جهانی شدن تلقّی کنیم... جهان از وضعیت «در خود» به «برای خود» در حال حرکت است ...به نظر میرسد برای مجموعه‏ای از این مسائل، درست مثل گسترش پدیده دین، مستلزم توجه به مسائل جهانی به مثابه یک کل واحد است.

مالکوم واترز 
" فرایندی اجتماعی در حال وقوع است، که در آن قید و بندهای جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده‏اند، از بین می‏رود و مردم به طور فزاینده‏ای از کاهش این قید و بندها آگاه می‏شوند....در دنیای جهانی شده، یک تک جامعه و تک فرهنگ در سراسر کره زمین مستقر خواهد شد. چنین جامعه و فرهنگی ممکن است جامعه هماهنگ و منسجمی نباشد، اگرچه ممکن است چنین نیز باشد. ..جهانی شدن زمانی اتفاق می‏افتد که فرهنگ جهانی شود... در واقع جهانی شدنِ معاصر واکنشی در مقابل جهانی شدن‏های دینی در گذشته تاریخ بشر است.


هانتینگتون ارئه کننده نظریه برخورد تمدنها
نوعی خلأ هویّت در جهان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد شکل گرفت که «خودآگاهی تمدنی» و تجدید حیات مذهبی به عنوان وسیله‏ای برای پر کردن آن خلأ شروع به رشد کردند... تمدن‏ها با تاریخ، زبان، فرهنگ، سنّت و از همه مهم‏تر، دین از یکدیگر متمایز می‏شوند...مذهب حتی پیش از قومیت، افراد را از هم متمایز می‏کند. ..یک نفر می‏تواند نیمه فرانسوی و نیمه عربی باشد و حتی تابعیت مضاعف داشته باشد، ولی نیمه مسیحی و نیمه مسلمان بودن بسیار دشوار است.

ماسیمو انترورین 
، من و بیشتر همکاران من در مطالعات مذهب فکر می کنیم که آینده مذهب، به ویژه مذهب جدید، را در بیست سال آینده، چه به صورت سازمان‏یافته و چه به صورت غیرسازمان یافته، پیش رونده می‏بینم. مذهب در رسانه های جمعی قویتر از آنچه اکنون هست، حضور خواهد یافت. ..دستگاه رسانه ممکن است رشد ناب را پرتوافکنی کند و در مذاهب بنیادگرا و محافظه کار، با توجه به تنوّع آنها، برخی مذاهب جدید یا کهنسال ، مثل مورمون یا «گواهان یهوه»، احتمالاً چنان رشد پیدا کنند که جزء جریان اصلی قرار بگیرند. گرچه ممکن است برخی از مذاهب پیروان خود را از دست بدهند، اما این عده درصد کوچکی از کل جمعیت خواهند بود و مذاهب دیگری ظاهر خواهند شد.
منبع!آینده دینی جهان از منظر جامعه شناختی نویسنده : حسن خیرى چاپ در !معرفت ۱۳۸۷ شماره ۱۲۷

اما قرآن و سایر کتابهای مقدس نظر ات خود رادارند!

قرآن می گوید!
۱-در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.)آیه ۱۰۵ سوره انبیاء)

۲-خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین  قرار دهد همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین قرار داد و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند تامرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند 
(آیه ۵۵ سوره نور).

۳-اگر به شما آسیبى رسیده آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما ایام و دوره ها
 را میان مردم به نوبت می گردانیم  و خداوند کسانى را که ایمان آورده‏ معلوم بدارد و از میان شما گواهانى بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمى دارد (آیه ۱۴۰ سوره آل عمران)

-۴اراده و مشیت ما به پیروزى پیامبران تعلق گرفته است، آنان کمک شدگان هستند و سپاه ما پیروز است». 
آیات ۱۷۱ تا ۱۷۲ سوره صافات


-۵خدا مقرر کرده است که حتما من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید آرى خدا نیرومند شکست‏ ناپذیر است.
 (آیه ۲۱ سوره مجادله)
ادامه دارد...