سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره رعد: بخش اخر: اسرار آمیز ترین آیه قرآن حرکت کوه ها ، شکافتن زمین ، سخن با مردگان: از قطر زمین بطور مداوم کاسته می شود


سوره رعد ۹۶ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(بخش پایانی)

مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند

بنام خداوند بخشنده مهربان

اسرار آمیز ترین آیه قرآن

اگر قرآنی بود که با  آن کوه‏ها به حرکت در می‏آمد و زمین از هم می‌شکافت و با مردگان سخن گفته می‏شد ،بلی  فرمان همه عالم با خداست ، آیا مؤمنان هنوز ندانسته ‏اند که خدا اگر بخواهد همه مردم را  هدایت می‏کند؟کافران پیوسته از کردار زشتشان به کیفر و سرکوبی رسند یا مصیبتی نزدیک دیار آن‌ها فرود آید تا آن گاه که وعده خدا فرا رسد، که خدا خلاف وعده نخواهد کرد. (۳۱)

(شرح: این آیه از راز آمیز ترین آیات قرآنی است که هنوز تفسیر و توجیه صریحی در باره آن ارائه نشده است. معنای ظاهری آیه می تواند این گونه باشد که : اگر مشیت خدا قرار می گرفت ، این قران را بگونه ای نازل می کرد که در اثر نیروی الهی آن کوه ها به حرکت در می آمد ، زمین شکافته می شد و اگر این قران در دست انسان پاک نفسی قرار می گرفت می توانست مردگان را به سخن گفتن وادارد. 

معنای باطنی و تاویلی این آیه این است که  : این قرآن آن چنان کتابی است که با توسل به آن می توان کوه ها را به حرکت در اورد، زمین راشکافت و با مردگان سخن گفت.)


و مردم به رسولان پیش از تو هم استهزای بسیار کردند من هم به کافران فرصت دادم آن گاه ایشان را به عقوبت گرفته و با چه عقاب سخت به کیفر رسانیدم. (۳۲)

آیا خدایی که نگهبان همه نفوس عالم با آثارشان است ؟ و برای خدا شریکانی جعل کردند، بگو که نام خدایان خود برگویید !یا این که شما مردم نادان می‏خواهید خدا را به چیزی که در زمین از آن آگاه نیست آگه سازید؟! یا آن‌که به ظاهر سخنی  بی اساس  می‏گویید؟ بلکه کافران را مکر و فسونشان در نظر زیبا آمده و از راه خدا باز ماندند، و هر کس را خدا به گمراهی واگذارد دیگر هیچ کس وی را هدایت نتواند کرد. (۳۳)

(شرح: بزرگترین منازعه قرآن با بت پرستان حجاز و سرزمین های اطراف آن بوده است که بت های مختلف چوبی و سنگی داشتند و آنان را مرجع اثر گذاری در جهان می دانستند. )

چنین گمراهان در زندگانی دنیا  معذبند و البته عذاب عالم آخرت سخت‏تر است، و از خدا ابداً نگهداری ندارند. (۳۴)

(این آیه صحت تعبیر آیه پیشین را تائید می کند . زیرا تا زمانی که مردم حجاز بت پرست بودند، هم‌چون خس بی ارزشی بودند که اصلا در صحنه زندگی جهانی به حساب نمی آمدند. در حالی که پس از اعتقاد به خدای یکتا و ترک بت پرستی به یک قدرت جهانی تبدیل شدند.)

وصف بهشتی که متقیان را وعده دادند چنان است که نهرها زیر درختانش جاری است و مأکولاتش همیشگی و سایه آن برقرار است، این بهشت سرانجام اهل تقواست و سرانجام کافران آتش دوزخ است. (۳۵)

و آنان که ما بر آن‌ها کتاب فرستادیم  به این ها که بر تو نازل شد بسیار خوشوقتند، و جماعتی از آن‌ها  برخی آیات را انکار می‏کنند. بگو: من مأمورم که خدای یکتا را پرستم و هرگز به او شرک نیاورم، به سوی او دعوت می‏کنم و بازگشت من به سوی اوست. (۳۶)

اخطار خداوند به پیامبر اسلام

و همچنین ما قرآن را کتابی با حکمت و فصاحت عربی فرستادیم، و اگر با این علم و دانش که بر تو آمد باز پیرو میل جاهلانه‌ی آن‌ها شدی دیگر مدد و نگهبانی از خدا نخواهی داشت. (۳۷)

و محققاً ما رسولانی پیش از تو فرستادیم و برای همه‌ی آنان  زنان و فرزندان مقرر نمودیم  و هیچ پیغمبری را نرسد که بی اذن خدا آیت و معجزی آورد، که هر امری را وقتی معین مرقوم است. (۳۸)

آیه تغییرات مداوم در عالم هستی و فیض و قهر مدام

خدا هر چه را خواهد محو و هر چه را خواهد اثبات می‏کند و اصل کتاب  نزد اوست. (۳۹)

(این آیه به صراحت بیان می کند که تقدیرات بشر می تواند تغییر پیدا کند ، چون خداوند توانائی محو تقدیرات و تبدیل آنها را دارا می باشد. وهمین آیه می تواند مبنایی برای ارزش دعا و توسل به خداوند به شمار آید . از سوی دیگر می توان این آیه را دلیل بر این دانست که خداوند آیاتی را نازل و سپس بر اساس مصلحت آنان را محو نماید و از یاد پیامبر ببرد.)

و اگر ما  بر تو برخی از آن وعده عذابی که به کافران دادیم پدیدار کنیم یا آن‌که  تو را به دیدار آخرت بریم، به هر حال بر تو تبلیغ  و بر ما حساب  است.(۴۰)

شرح:  ( تعیین وقت عذاب و حساب یا عفو بندگان از وظایف نبوت نیست: قمشه ای). 

از اطراف کره زمین(قطر آن) هر روز کاسته می شود

آیا ندیده اند که ما همواره می آئیم و از اطراف این زمین می کاهیم و خداست که حکم می کند و برای حکم او باز دارنده ای نیست و او به سرعت حسابرسی می کند(۴۱)

https://www.jpl.nasa.gov/news/nasa-research-confirms-its-a-small-world-after-all

(اخیرا و پس از سالها تحقیق توسط فضا پیماها ، مرکز فضایی ناسا طی یک گزارش رسمی اعلام نمود که هر ساله به میزان ۱/. میلی متر از قطر زمین کاسته می شود . با توجه به آن که گفته شده از عمر زمین حدود یک و نیم تا دو میلیار د سال دیگر باقی مانده این میزان کاهش طی این سالهای طولانی عدد قابل توجهی خواهد بود. آدر س اینترنتی مقاله در بالا ذکر شده که نام مرکز مربوطه در ناسا و محققین آن در آن یافت می شود.)

و پیش از اینان هم بسیاری کافران مکرها کردند  که همه مکر و تدبیرها نزد خداست، او می‏داند هر کس به چه کار و اندیشه است، و کافران به زودی خواهند یافت که عاقبت خوش و منزل سعادت برای کیست. (۴۲)

و کافران بر تو اعتراض کنند که تو رسول خدا نیستی، بگو: تنها گواه بین من و شما خدا و عالمان حقیقی به کتاب  کافی خواهد بود. (۴۳)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد