سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۱۰۰۰ ایه از قرآن: افسانه قرآن رویا های پیامبر ی است: و معصوم بودن پیامبر ان


۱۰۰۰ ایه از قرآن 


افسانه  قرآن رویا های پیامبر ی است

و

معصوم بودن پیامبر ان

قران:

( و هنگامی که آیات روشن ما بر آنها خوانده میشود، کسانی که ایمان به لقای ما و روز رستاخیز باور ندارند میگویند: قرآنی غیر از این بیاور، یا آن را تبدیل کن! و تو ای پیامبر بگو: من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم. فقط از چیزی که بر من وحی میشود، پیروی میکنم! من اگر پروردگارم را نافرمانی کنم، از مجازات روز بزرگ میترسم!)
۸۲   سوره نساء 

( آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی نگرند تا بر آن ها ثابت شود که وحی خداست و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلاف بسیار می یافتند.)
۲۲ سوره حج

چند پرسش:

 

-آیا کتاب آسمانی وحی الهی است و یا پیامبر دیدگاه خود را بصورت کتاب الهی و دین ارائه کرده است؟
-آیا  قرآن دیدگاه های خود پیامبر اسلام از خدا و جهان است و او جهان را اینطوری دیده و  در قالب کتابی و نوشتاری بنام قرآن تفسیر کرده است؟

آیا پیامبران معصوم هستند؟

پاسخ 

پاسخ به این پرسش دقیقا به این نکته ارتباط دارد که پرسش کننده از چه نوع اعتقاد و باوری در ارتباط با موضوع پیامبری بر خوردار است:
۱آیا بوجود خداوند خالق باور دارد؟

اگر او بوجود خداوند اعتقاد دار د  خدای او چه نوع خدایی است؟  آیا او خدایی است  که بشر را خلق کرده و دیگر کاری به کار او نداردو انسان باید خودش راهش را بیابد؟

چنین شخصی بطور حتم به وجود پیامبر ان الهی باور ندارد. بنابر این او نباید در مورد  این که قرآن کتاب            و حیانی است و یا رویاهای پیامبری است  اعتراضی بکند،   و یا این که در خطا بودن و یا صحیح بودن گزاره های و حیانی تردید کند. چون او بلیطش یکسره است و اصلا اصل نبوت و پیامبر ی را قبول ندارد.پس به وحی نیز معتقد نیست. اگر به خداوند هم باور نداشته باشد که دیگر از این قلمرو کلا خارج است.

اما اگر کسی اصل پیامبری را قبول دارد و باور دارد که خداوند خالق حکیم، عالم، خبیر، بصیر است و جهان را هدفمند آفریده و ضمن خلق انسان  ، فکری هم برای هدایت او کرده و پیامبر ان ر ا مبعوث نموده و بساط وحی را بر پا کرده است، او نباید این گونه فکر کند.

 زیرا تصور کنید که این انسانی که به خدا - پیامبر باور دارد، بیاید و پیامبر مورد قبول خود را رویا بین ، مردد ، دمی خطا کار ، دمی پاک و منزه بداند .

 یا این که او را بشری بداند که طی جریان زندگی دیدگاه هایی داشته و این دید گاه ها را بصورت کتابی عرضه کرده است.

در اینجاست که  پرسش مهمی مطرح می شود و آن این  که این آقای پیامبر چه تفاوتی با دیگران دارد؟ 

چرا باید به کسی که رویاهای خود را بعنوان وحی الهی معر فی می کند باور داشت؟

چرا باید دمی خطا کار و دمی منزه و درستکار را بعنوان پیشوا و مرشد دینی پذیر فت؟ 


پس در نتیجه بر می گردیم به آن اصل که می گوید : 

اگر کسی به صحت  اصل وحی و لزوم ارسال پیامبران باوردارد قطعا نیز معتقد است که  : پیامبر الهی آورنده وحی الهی است که  مجموعه و حیانی مصون از خطاست و کتاب آسمانی کلام الهی است که بر پیامبر نازل شدهاست.

 هم چنین اگر او از جانب خداوند قادر ، آگاه ، بصیر، بینا و همه جا حاضر و از همه چیز آگاه است پس او فقط وحی الهی را در قالب کتاب آسمانی به بشر اعلام کرده است. 

به بیان دیگر اگر قرار باشد ، اعتقاد به خداوند خالق یکتا و عالم بر همه چیز و اگاه از همه چیز و همه جا حاضر و همه جا ناظر و  عبادت این چنین خدایی، و دوری از گناهان ،و  ظلم نکردن، و قتل نکردن، و خیانت نکردن ، و دروغ نگفتن، و هدفمند بودن جهان، و اصل پاداش و جزا، و...رویا های انسانی باشند که در برهه ای از زمان بفروش رسیده و آنها را بیان کرده است دیگر موضوع وحی و پیامبری منتفی می شود.

پس باز بر می گردیم به مطالب  گفته شده در سطور فوق که اصل پیامبری الهی  و اصل قبول وحی می طلبد که پیامبر از جانب خدا باشد و کتابش تماما گزاره های و حیانی باشند.یعنی او رویا بین نبوده، سر هم بافی نکرده ، خیالات و مشکوکات را بهم نبافته  وتنها وحی الهی را در قالب کتاب خدا عرضه کرده است


آیا پیامبر معصوم است؟

بیایید پرسش را این طور مطرح کنیم: 
پیامبری ادعای پیامبری دارد و از دیگران می خواهد:
بی گناهان را نکشید، دزدی نکنید، دروغ نگویید، خیانت نکنید، زنا نکنید ، زندگی دیگران را به باد فنا ندهید، قضاوت ناحق نکنید، رشوه نگیرید، بت پرستی نکنید، فکر بد نکنید!

 و... آن وقت خود این پیامبر گهگاه بنابه طبع انسانی یا هر چه که بشود اسمش را گذاشت همین کار ها را انجام دهد . 

آیا چنین شخصیتی می تواند سفیر و پیام آور از جانب خدای خالق یکتا و آگاه  باشد؟

 و اصلا آیا او می تواند از مردمان چنین چیزهایی را بخواهد ولی خودش گهگاه همین خطا ها را مرتکب شود؟

مسلما که نمی تواند.!

پس  پذیرش اصل لزوم بعثت پیامبر ان از طرف خداوند  ما را به پذیرش این حکم سوق می دهد که پیامبر باید انجام دهنده نادرستی هایی نباشد که خود از پیروانش می خواهد از آنان دوری کند و این همان عصمت پیامبری  است.


از کتاب اشعیاء نبی پیشگوئی های اشعیاء : دعاهای شما را نمی پذیرم چون دستهایتان پرخون است


از کتاب اشعیاء نبی

پیشگوئی های اشعیاء 


هنگامی که دستهای خود را دراز میکنید، چشمان خود را از شما خواهم پوشانید و چون دعای بسیار میکنید،

 اجابت نخواهم نمود زیرا که دستهای شما پر از خون است.

خویشتن را شسته، طاهر نمایید وبدی اعمال خویش را از نظر من دور کرده، از شرارت دست بردارید.

نیکوکاری را بیاموزید وانصاف را بطلبید. مظلومان را رهایی دهید، یتیمان را دادرسی کنید و بیوه زنان را حمایت نمایید. 

خداوند میگوید: «بیایید تا با همدیگر محاجه نماییم. اگر گناهان شما مثل ارغوان باشد  اگر خواهش شما  مانند برف سفید  و اگر مثل قرمز سرخ باشد، مانند پشم خواهد شد.

اما اگر ابا نموده، تمرد کنید، شمشیر  شما را خواهد خورد و اگر  اطاعت نمایید، نیکویی زمین را خواهید خورد زیرا که دهان خداوند چنین میگوید. 

شهر امین چگونه زانیه شده است. آنکه از انصاف مملو می بود و عدالت در وی سکونت میداشت، 

اما حال قاتلان.در آن هستند  و نقره تو به درد مبدل شده، و شراب تو از آب ممزوج گشته است. 

سروران تو متمرد شده و رفیق دزدان گردیده، هریک از ایشان رشوه را دوست میدارند و درپی هدایا میروند. یتیمان را دادرسی نمی نمایند و دعوی بیوه زنان نزد ایشان نمی رسد.

بنابراین،خداوند یهوه صبایوت، قدیر اسرائیل میگوید: «هان من از خصمان خود استراحت خواهم یافت و

و دست خود را بر تو برگردانیده، درد تو را بالکل پاک    از دشمنان خویش انتقام خواهم کشید.

و داوران تو را مثل اول  خواهم کرد و مشیران تو را مثل  ابتدا بردخواهم گردانید ، و تمامی کثافتت را دور خواهم ساخت.

ابتدا خواهم برگردانید و بعد از آن، به شهر عدالت و قریه امین مسمی' خواهی شد.» 

صهیون به انصاف  و هلاکت فدیه داده خواهد شد و انابت کنندگانش به عدالت. 

عاصیان و گناهکاران با هم خواهد شد و آنانی که خداوند را ترک نمایند، نابود خواهند گردید.

زیرا ایشان از درختان بلوطی که شما خواسته بودید خجل خواهند شد و از باغاتی که شما

برگزیده بودید رسوا خواهند گردید.

زیرا شما مثل بلوطی که برگش پژمرده و مانند باغی که آب نداشته باشد خواهید شد.

و مرد زورآور پرزه کتان و عملش شعله خواهد شد و هردوی

آنها با هم سوخته خواهند گردید و خاموش کنندهای نخواهد بود.

ادامه دارد...

۱۰۰۰ آیه ازقران : آیا پیامبران و امامان الهی معصوم بودند؟





۱۰۰۰ آیه ازقران

آیا پیامبران و امامان الهی معصوم بودند؟

در ابتدا باید به این پرسش ها پاسخ داده شود که هدف از بعثت پیامبران چه بود و معیار های خداوند در انتخاب پیامبران چه موضوعاتی بودند:


هدف از بعثت پیامبران الهی چه بود؟

۱-همان طور که در میان شما فرستاده‏ اى از خودتان روانه کردیم که آیات ما را بر شما مى‏ خواند و شما را پاک مى‏ گرداند و به شما کتاب و حکمت مى ‏آموزد و آنچه را نمى‏ دانستید به شما یاد مى‏ دهد.

آیه   (۱۵۱) سوره بقره


۲-همانا نوح را به سوى قومش فرستادیم پس گفت اى قوم من ، خدا را بپرستید که براى شما معبودى جز او نیست من از عذاب روزى سترگ بر شما بیمناکم .

آیه (۵۹) سوره


۳-و در حقیقت موسى را با آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از تاریکیها به سوى روشنایى بیرون آور د و روزهاى خدا را به آنان یادآورى کند که قطعا در این یاد آوری براى هر شکیباى سپاسگزارى عبرتهاست

ایه  (۵) سوره ابراهیم


۴-ما تو را بحق فرستادیم تا بشارتگر و بیم‏ دهنده باشى و  درباره دوزخیان از تو پرسشى نخواهد شد 

  آیه (۱۱۹ ) سوره بقره


مقام و علت انتخاب پیامبران به پیامبری


۴- ای پیامبر ما تو را در مقام و منزلت گواه و بشارتگر و هشدار دهنده فر ستادیم


۵-و دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او و چراغی تابناک هستی


آیات ۴و ۵ سوره احزاب


-و آن حجت ما بود که به ابراهیم در برابر قومش دادیم درجات هر کس را که بخواهیم فرا مى ‏بریم زیرا پروردگار تو حکیم داناست (۸۳)


-و به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را به راه راست درآوردیم و نوح را از پیش راه نمودیم و از نسل او داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسى و هارون را  و این گونه نیکوکاران را پاداش مى‏ دهیم (۸۴)


و زکریا و یحیى و عیسى و الیاس را که همه از شایستگان بودند (۸۵)


آیات ۸۴و ۸۵ سوره انعام


 چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید ، خداوند به او گفت  من تو را پیشواى مردم قرار دادم و او  پرسید از دودمانم چطور؟  فرمود پیمان من به بیدادگران نمى ‏رسد 

آیه (۱۲۴) سوره بقره

____________________


آیات فوق هدف از بعثت پیامبر ان و مقام و منزلت آنان را مورد تاکید قرار می دهد. در آیات ۸۴ و ۸۵ سوره انعام بوضوح دست دخالت پرودگار را در تربیت و تزکیه و به صلاح در اوردن پیامبرانش نشان می دهد و این همان معصومیت پیامبری و امامان الهی است.هم‌چنین آیه ۱۲۴ سوره بقره نشان از آزمایش های الهی در مورد پیامبران دارد تا شایستگی خود را به اثبات برسانند.




اصول بنیادین معرفتی و اعتقادی قران

 آیا معصومیت پیامبران و امامان  ممکن است؟(بخش یکم)

  راستش این روزها طوری شده هر  کسی که در باره مطلبی و موضوعی آگاهی ندارد بیشتر نظر می دهد و چنان اظهار نظرهایی ی کند ، یعنی یا رد می کند صد در صد و یا می پذیرد صد در صد! بطوری  که جدول  های اثبات شده ریاضی صد در صد هم این قدر قاطع سخن نمی گویند. تو گویی که اینها سالها در این زمینه به تحقیق و تفکر مشغول بوده اند .

اخیرا شخص دانشگاهی از من بتازگی ایراد گرفت و گفت: حیف از شما!   چرا شما از شاهنامه سخن نمی گویید؟

پرسیدم: شما شاهنامه خوانده اید؟
با قاطعیت تما م گفت بله ! و ادامه داد : شاهنامه سند افتخار ملی ماست.
پرسیدم : آیا می پذیرید  در مقابل این جمعیت حاظر من پنجاه پرسش از شاهنامه از شما بپرسم ؟ و شما در مقابل همین جمعی که الان حضور دارند پاسخ بدهید؟
پرسید : مگر شما شاهنامه خوانده اید؟
پاسخ دادم  : من خوانده ام و می خوانم  و وبلاگی در همین زمینه دارم که شاید تا کنون از یک سوم شاهنامه در آن سخن گفته ام. اما مطمئنم شما و ۹۹.۹۹ در صد آنها که از شاهنامه دم   می زنند این کتاب بی همتا و جاودانه را حتی یکبار از ابتدا تا با به آخر نخوانده اند.

و متاسفانه در مورد مطالب دیگر هم وضع همین طور است.یعنی نه اوستا خوانده اند، نه تورات ، نه انجیل ، نه قران نه آثار سعدی و حافظ، نه دیوان حافظ ، نه آثار و میر اث  مکتوب پو رسینا  ما نند قانون ، شفا ،اشارات و رازی مانند کتاب حاوی  و یا آثار  خیام و...اما ماشالله هر کس یک دوربین فیلمبرداری گرفته دستش و یا وبلاگی و یا سایتی و علی الدوام  نظریه می دهد در رد و پذیرش !

یک نکته بسیار مهم

نکته دیگر این است که  اگر کسی به اصل مطلبی باور ندارد حق ندارد بخشهای آن مطلب را مورد پرسش قرار دهد.کسی که علم‌شیمی را بطور کل قبول ندارد نمی تواند ادعا کند که شیمی معدنی مفید تر است یا شیمی آلی. 

برای مثال یک شبکه رادیویی و یا تلوزیونی مصاحبه ای ترتیب می دهد مابین دونفر در مورد مطالب و مسائل دینی و شخص مصاحبه کننده نیز با ذهنیت مخالف در   آنجا پرسش ها را مطرح می کند و معرکه گردان است. شخص مخالف در اکثر موارد یا خدا ناباور است و یا به دین و تفکری غیر از اسلام معتقد است. آن وقت در مورد مسائلی از قبیل معصوم بودن پیامبران و امامان  الهی بحث را آغاز می کنند. در حالی که طرف دوم اصلا به خود دین باورد ندارد و یا اصلا مخالف با دین اسلام است. 

در صورتی که او باید درون دین باشد و راجع به این مطالب نظربدهد.نکته دیگر این که در خیلی موارد طرف دفاع کننده از مسائل دینی اشراف چندانی به موضو عات مربوط به دین و تاریخ آن ندارد. 

در ضمن لازم است که در آغاز بحثهای این چنینی که به دین مربوط می شود هر دو طرف بحث کننده ایدئولوژی مورد قبول خود را اعلام نمایند. مگر آنکه  بحث بر سر این باشد که آیا اصلا  دین لازم است یا نه که آن زمان یکی موافق دین و دیگری مخالف می توانند با یکدیگر مناظره کنند.

مناظره هایی با اهداف مشخص 

البته اغلب این مناظره ها و بحث ها با بر نامه ریزیهای مشخص و هدفدار انجام می شود که طرف دفاع کننده از مو ضوعات دینی بویژه دین اسلام از این برنامه ریزی هدفدار و جهتدار یا خبر ندارد و یا اگر دار  د بخاطر مطر ح شدن اسم و رسم خود دل به شرکت می دهد.

بر همین‌اساس  شخصی  که خدا ناباور است ولی مدام می پرسد: مگر ممکن است پیامبران و یا امامان مذهبی معصوم باشند؟  این دیگر از کجا آمده؟ همان صفویه های  فلان فلان شده این خرافات را اختراع کردند.ایراد این شخص به هیچ وجه قابل طرح نیست. و به قول قدیمی ها: مسموع نمی باشد.

چون کسی که  خدا ناباورست  چرا این حرف ها را دنبال می کند؟ او که به اصل موضوع که خدا می باشد باور ندارد، حال مته به خشخش می گذارد  که پیامبر خدا معصوم است یا خیر؟ باید به او گفت:  دوست عزیز وقت شما ارزشمند تر از این حرفهاست.اینها را بگذارید بر ای خدا باوران! بر ای معتقدان به پیامبری پیامبران !

این وجه  مشترک همه ادیان الهی است ؛  از یک زرتشتی، یهودی ، مسیحی بپرسید؟ آیا پیامبر شما دزدی می کرد؟ زنا می کرد؟ دروغ می گفت؟شارلاطانی می کرد؟ حسود بود؟ رشوه می گرفت ؟ بطور مداوم کینه ورزی می کرد؟ بی بند وبار بود؟ مست می کرد توی کوچه ها عربده می کشید؟ به مردم ظلم می کردو... مسلما پاسخ آنها به شما  بطور جد منفی خواهد بود.

یعنی  همین که کسی  در تمام عمر دروغ نگوید، حسادت نکند ، رشوه نگیرد، ظلم نکند، خیانت نکند، فکر شیطانی نکند، و خدا پرستی کند و پاکدین باشد خود به خود   در دایره معصومیت قرار دارد اگر چه معصوم پروردگاری نباشی.

در بخش دوم  به بر رسی معصومیت الهی می پردازیم یعنی معصومیتی که از جانب پرودگار اعطا می شود.

ادامه دارد...

سوره بقره ۸۶ امین سوره بر حسب تاریخ نزول : نماز ،حقوق زنان شوهر از دست داده، حقوق پس از طلاق،...



سوره بقره ۸۶ امین  سوره  بر حسب تاریخ نزول

مطالبی که نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند


به خدای خالق نماز بر ید!

-بر نمازها مواظبت و توجه کامل داشته باشید و به خصوص نماز وسطی (صبح) و به طاعت خدا قیام کنید. (۲۳۸)

-اگر شما را بیم خطری از دشمن باشد به هر حال که میسّر است، پیاده یا سواره نماز به جای آرید و آن گاه که ایمنی یافتید خدا را یاد کنید که او شما را به آنچه نمی‌دانستید دانا گردانید. (۲۳۹)

-سفارش د ر مورد زنانی که شوهر از دست داده اند
-مردانی که بمیرند و زنانشان زنده مانند باید وصیّت کنند که آن‌ها را تا یکسال نفقه دهند و از خانه شوهر بیرون نکنند، پس اگر زن‌ها خود خارج شوند شما را گناهی نیست از آن‌چه آن‌ها درباره خود در حدود شرع بگزینند، و خدا توانا و داناست. (۲۴۰)

حقوق پس از طلاق بر ای زنان

مردان، زنانی را که طلاق دهند به چیزی بهره‌مند کنند، که این کار سزاوار مردم پرهیزکار است. (۲۴۱)

خدا آیات خود را برای شما این گونه روشن بیان می‌کند، شاید خردمندی کنید. (۲۴۲)

ملتی که رفتند و باز آمدند
آیا ندیدید آن‌هایی را که از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند که هزارها تن بودند، خدا فرمود که تمام بمیرید (همه مردند) سپس آن‌ها را زنده کرد، زیرا خدا را در حق بندگان فضل و کرم بسیار است، و لیکن بیشتر مردم سپاسگزار نیستند. (۲۴۳)

جهاد کنید در راه خدا و بدانید که خدا  شنوا و دانا است. (۲۴۴)

به خداقرض دهید!
کیست که خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید. (۲۴۵)

(بقره

نماز 
بر نمازها مواظبت و توجه کامل داشته باشید و به خصوص نماز وسطی (صبح) و به طاعت خدا قیام کنید. (۲۳۸)

پس اگر شما را بیم خطری از دشمن باشد به هر حال که میسّر است، پیاده یا سواره نماز به جای آرید و آن گاه که ایمنی یافتید خدا را یاد کنید که او شما را به آنچه نمی‌دانستید دانا گردانید. (۲۳۹)

سفارش د ر مورد زنانی که شوهر از دست داده اند
مردانی که بمیرند و زنانشان زنده مانند باید وصیّت کنند که آن‌ها را تا یکسال نفقه دهند و از خانه شوهر بیرون نکنند، پس اگر زن‌ها خود خارج شوند شما را گناهی نیست از آن‌چه آن‌ها درباره خود در حدود شرع بگزینند، و خدا توانا و داناست. (۲۴۰)

مردان، زنانی را که طلاق دهند به چیزی بهره‌مند کنند، که این کار سزاوار مردم پرهیزکار است. (۲۴۱)

خدا آیات خود را برای شما این گونه روشن بیان می‌کند، شاید خردمندی کنید. (۲۴۲)

ملتی که رفتند و باز آمدند
آیا ندیدید آن‌هایی را که از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند که هزارها تن بودند، خدا فرمود که تمام بمیرید (همه مردند) سپس آن‌ها را زنده کرد، زیرا خدا را در حق بندگان فضل و کرم بسیار است، و لیکن بیشتر مردم سپاسگزار نیستند. (۲۴۳)

جهاد کنید در راه خدا و بدانید که خدا (به گفتار و کردار خلق) شنوا و دانا است. (۲۴۴)

به خداقرض دهید!
کیست که خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید. (۲۴۵

ادامه دارد

انجیل عهد عتیق : از کتاب رویاهای اشعیا ء پیامبر :ای آسمان بشنو و ای زمین فر اگیر!


انجیل عهد عتیق

از کتاب رویاهای اشعیا ء پیامبر

 ای آسمان بشنو و ای زمین فر اگیر!

رؤیای اشعیا ابن آموص که آن را درباره یهودا و اورشلیم، در روزهای عزیا و

یوتام و آحاز و حزقیا، پادشاهان یهودا دید. 

ای آسمان بشنو و ای زمین گوش بگیر زیرا خداوند سخن میگوید. پسران پروردم وگاو مالک خویش را و الاغ آخور صاحب خود را 3 برافراشتم اما ایشان بر من عصیان ورزیدند. 

میشناسد، اما اسرائیل نمیشناسند و قوم من فهم ندارند.

وای بر امت خطاکار و قومی که زیر بار  گناه میباشند و بر ذریت شریران و پسران مفسد. 

خداوند را ترک کردند و قدوس اسرائیل را اهانت نمودند و بسوی عقب منحرف شدند. 

چرا دیگر ضرب یابید و زیاده فتنه نمایید؟ تمامی سر بیمار است و تمامی دل مریض. 

از کف پا تا به سر در آن تندرستی نیست بلکه جراحت و کوفتگی و زخم متعفن، که نه بخیه 

ولایت شما ویران و شهرهای شما به آتش کشیده شده  و نه بسته گشته و نه با روغن التیام شده است. 

سوخته شده است. غریبان، زمین شما را در نظر شما میخورند و آن مثل واژگونی بیگانگان خراب و دختر صهیون مثل سایه بان در تاکستان و مانند کپر در بوستان خیار و مثل شهر گردیده است.محاصره شده، متروک است.

اگر یهوه صبایوت بقیه اندکی برای ما وا نمیگذاشت، مثل سدوم میشدیم و مانند عموره میگشتیم. 

ای حاکمان سدوم کلام خداوند را بشنوید و ای قوم عموره شریعت خدای ما را گوش  کنید

خداوند میگوید از کثرت قربانیهای شما مرا چه فایده است؟ از قربانیهای سوختنی یاد بگیرید.

وقتی که میآیید از  قوچها و پیه پرواریها سیر شده ام و به خون گاوان و بره ها و بزها رغبت ندارم.

تا به حضور من حاضر شوید، کیست که این را از دست شما طلبیده است که دربار مرا پایمال کنید؟

هدایای باطل دیگر میاورید. بخور نزد من مکروه است و غره ماه و سبت و دعوت جماعت نیز. گناه را با محفل مقدس نمیتوانم تحمل نمایم. 

آیات ۱ تا ۱۰

....

ادامه دارد