۱۰۰۰ آیه از قرآن
" و کارنامه هر انسانى را به گردن او بسته ایم و روز قیامت براى او نامه اى که آن را گشاده می بیند بیرون می اوریم«
آیه ۱۳
(نامه کردار و رفتار هرکس پیش خود و همراه با اوست.)
"-نامه ات را بخوان کافى است که امروز خودت حسابرس خود باشى"
آیه ۱۴
(پس تا روز باز خوانی پرونده ها نیامده خود انسان می تواند آن پرونده را خوانده و خود حسابرسی کار خویش کند. چون روز قیامت نخستین که نامه کارهای ما را می خواند خود ما هستیم:
مکن کاری که بر پا سنگت آید جهان با این فراخی تنگت آید
چو فردا نامه خوانان نامه خوانند تو از این نامه خوانی ننگت آیدبابا طاهر
"-هر کس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده و هر کس بیراهه رفته تنها به زیان خود بیراهه رفته است و هیچ بردارنده اى بار گناه دیگرى را بر نمىدارد و ما تا پیامبرى برنینگیزیم به عذاب نمىپردازیم"
آیه ۱۵
(کسی را در گور دیگری قرار نمی دهند . هرکس مسئول کار خویش است. )
آیات ۱۳ تا ۱۵ سوره اسراء
سوره بقره ۸۶ امین سوره برحسب تاریخ نزول
مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
وعده های شیطانی
شیطان شما را وعده فقر و بیچیزی دهد و به کارهای زشت و بخل وادار کند، و خدا به شما وعده آمرزش و احسان دهد، و خدا را رحمت بیمنتهاست و (به همه امور جهان) داناست. (۲۶۸)بخشش و نذر
هر چه انفاق کنید و یا به نذردهید همانا خدا میداند، و برای ستمکاران در دو جهان یار و معینی نخواهد بود. (۲۷۰)
درخشش بخشش پنهان در ملکوت خدا
اگر آشکارا صدقه دهید کاری نیکوست، لیکن اگر در پنهانی به فقیران رسانید برای شما نیکوتر است برخی از گناهان شما را محو و مستور دارد، و خداوند از آنچه میکنید آگاه است. (۲۷۱)
هدایت با خداست و پیام راسانی با پیامبر
ای پیامبر هدایت خلق بر تو نیست، خدا هر که را خواهد هدایت کند. و هر قسم انفاق و احسان کنید درباره خویش کردهاید، و نبایست انفاق کنید جز در راه رضای خدا، و هر انفاق و احسانی کنید از خدا پاداش تمام به شما رسد و هرگز به شما ستم نخواهد رسید. (۲۷۲)
صدقات به فقیران با عفاف می رسد
صدقات مخصوص فقیرانی است که در راه خدا بازمانده و ناتوان شدهاند و توانایی آنکه در زمین بگردند ندارند و از فرط عفاف چنانند که هر کس از حال آنها آگاه نباشد پندارد غنی و بینیازند، به آنها از سیمایشان پی میبری، هرگز چیزی از کسی درخواست نکنند. و هر مالی انفاق کنید خدا به آن آگاه است. (۲۷۳)
بخشندگان همیشگی
کسانی که مال خود را در شب و روز انفاق کنند نهان و آشکارا، آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود و هرگز بیمناک و اندوهگین نخواهند گشت. (۲۷۴)
رباخواران روز قیامت دیوانه محشور می شوند
آن کسانی که ربا خورند برنخیزند جز به مانند آن که به وسوسه شیطان مخبّط و دیوانه شده. و آنان بدین سبب در این عمل زشت افتند که گویند فرقی بین تجارت و ربا نیست؛ حال آنکه خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده. پس هر کس که اندرز (کتاب) خدا بدو رسد و از این عمل دست کشد خدا از گذشته او در گذرد و عاقبت کارش با خدا باشد، و کسانی که دست نکشند اهل جهنّمند و در آن جاوید معذّب خواهند بود. (۲۷۵)
خدا سود ربا را نابود گرداند و صدقات را افزونی بخشد، و خدا مردم بیایمان گنهپیشه را دوست ندارد. (۲۷۶)
آنان که اهل ایمان و نیکوکارند و نماز به پا دارند و زکات بدهند آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود و هرگز ترس و اندوه نخواهند داشت. (۲۷۷)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید و زیادی ربا را رها کنید اگر به راستی اهل ایمانید. (۲۷۸)
پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاستهاید. و اگر از این کار پشیمان گشتید اصل مال شما برای شماست، که در این صورت به کسی ستم نکردهاید و از کسی ستم نکشیدهاید. (۲۷۹)
رعایت حال تنگدستان
و اگر کسی تنگدست شود به او مهلت دهید تا توانگر گردد، و بخشیدن آن به رسم صدقه، برای شما بهتر است اگر دانایید. (۲۸۰)
و بترسید از روزی که شما را به سوی خدا باز گردانند، پس هر کس پاداش عمل خویش خواهد یافت و به هیچ کس ستمی نکنند. (۲۸۱)
برای قرص و معامله مدت دار سند بنویسید!
ای اهل ایمان، چون به قرض و نسیه معامله کنید تا زمانی معیّن، سند و نوشته در میان باشد، و بایست نویسنده درستکاری معامله میان شما را بنویسد، و نباید کاتب از نوشتن خودداری کند، که خدا به وی نوشتن آموخته پس باید بنویسد، و مدیون باید مطالب را املاء کند، و از خدا بترسد و از آنچه مقرّر شده چیزی نکاهد، و اگر مدیون سفیه یا ناتوان است و صلاحیّت املا ندارد ولیّ او به عدل و درستی املا کند و دو تن از مردان خود گواه آرید، و اگر دو مرد نیابید یک مرد و دو زن، از هر که قبول دارید گواه گیرید تا اگر یک نفر از آن دو زن فراموش کند دیگری به خاطرش آورد، و هرگاه شهود را بخوانند امتناع از رفتن نکنند، و در نوشتن آن تا تاریخ معیّن مسامحه نکنید چه معامله کوچک و چه بزرگ باشد. این عادلانهتر است نزد خدا و محکمتر برای شهادت و نزدیکتر به اینکه شکّ و ریبی در معامله پیش آید مگر آنکه معامله نقد حاضر باشد که دست به دست میان شما برود، در این صورت باکی نیست که ننویسید، و گواه گیرید هرگاه معامله کنید، و نبایست به نویسنده و گواه ضرری رسد ، و اگر چنین کنید نافرمانی کردهاید. و از خدا بترسید و خداوند هم به شما تعلیم مصالح امور میکند و خدا به همه چیز داناست. (۲۸۲)
و اگر در سفر باشید و نویسندهای نیابید برای وثیقه دین گروی گرفته شود. و اگر برخی بعضی را امین داند پس باید ادا کند آن امین آنچه را که به امانت گرفته است و از خدای خود ، و کتمان شهادت ننمایید، که هر کس کتمان کند البته به دل گناهکار است و خدا از همه کار شما آگاه است. (۲۸۳)
آنچه در آسمانها و زمین است همه ملک خداست و اگر آنچه در دل دارید آشکار و یا مخفی کنید همه را خدا در محاسبه شما خواهد آورد، آن گاه هر که را خواهد ببخشد و هر که را خواهد عذاب کند، و خدا بر هر چیز تواناست. (۲۸۴)
این رسول به آنچه خدا بر او نازل کرده ایمان آورده و مؤمنان نیز همه به خدا و فرشتگان خدا و کتب و پیغمبران خدا ایمان آوردند ما میان هیچ یک از پیغمبران خدا فرق نگذاریم، و اظهار کردند که ما شنیده و اطاعت کردیم، پروردگارا، ما آمرزش تو را خواهیم و بازگشت همه به سوی توست. (۲۸۵)
خدا هیچ کس را بیش از توانائیش تکلیف نکند
خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کردهایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهادهای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما. (۲۸۶)
۱۰۰۰ آیه از قرآن
معمای بخت و اقبال
"۱-...و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست."
آیه (۳۹) سوره نجم
پرواضح است که د ر کتابهای آسمانی در عین حال که خداوند قادربر اصل سرنوست انسان معرفی می شود در عین حال به انسان اجازه و اختیار تغییر و تحول در زندگی روز مره را می دهد.
چون اگر غیر از این بود خلقت انسان نتیجه ای نداشت و به دستگاهی بی اراده و بدون مسئولیت تبدیل می شد.
اصولا انسان در دو حادثه هیچ گونه اختیاری ندارد؛ نخستین این دو تولد اوست. هیچ انسان و هیچ موجود زنده ای در بد نیا آمدن خود هیچ نقشی ندارد. بلکه او بدنیا آورده می شود.
حادثه دیگر " مرگ" است که سر انجام روزی انسان از این جهان می رود . در این رفتن نهایی نیز انسان و موجود جاندار هیچ نقشی ندارد. البته با رعایت بسیاری از موارد انسان می تواند از مرگ زود رس جلو گیری کند. چنانکه هم اکنون عمر انسانها به هفتاد، هشتاد، نود ، صد هم رسیده است. ولی سرانجام هر موجود زنده ای روزی از جهان می رود.
اما انسانها و جوامع می توانند طی عمر خود و با کمک هوشمندی و مدیریت صحیح خود را خوشبخت سازند. آیه ۱۱ سوره رعد می گوید که خداوند به جوامعی برای تعییر و تحول کمک می کند که خود در مسیر تغییر قدم گذارده باشند.
"...در حقیقت خدا حال قومى را تغییر نمى دهد تا آنان که آنان حال خود را تغییر دهند ..."
آیه ۱۱ سوره رعد
این آیه به صراحت اعلام می دارد که اگر خودتان در مسیر تغییر قدم نگذا رید خداوند کاری بر ای شما انجام نخواهد داد.
یعنی اگر کوشش نکنی ، زحمت نکشی و کار نکنی چیزی بدست نخواهی آورد و در معیار آسمانی هم فقط کارها و خدماتی که با کوشش و سعی با هدف خوب و پسندیده صورت گرفته اند یافت پاداش می گیرند.
از سوی دیگر اگر این اصل را بپذیریم (باز هم طبق تعریف ادیان الهی از خداوند) که خداوند قادر مطلق است، ولی در مقابل فقط انسان را قادر به تغییر سرنوشت خود بدانیم و این که خداوند اصلا نمی تواند در سرنوشت او دخالتی داشته باشد این نیز با اصل قادر مطلق بودن خدا منافات دارد.
ادامه دارد...
کتابهای مقدس
زبور داوود پیامبر
مزمور اول
1 .خوشا به حال کسی که به مشورت شریران نرود و به راه گناهکاران نایستد، و در مجلس استهزاءکنندگان ننشیند
2 .بلکه رغبت او در شریعت خد.اوند است، و روز و شب در شریعت او تفکر میکند
3 .پس مثل درختی نشانده نزد نهرهای آب خواهد بود، که میوة خود را در موسمش میدهد، و برگش پژمرده نمیگردد،
و هرآنچه میکند نیک انجام خواهد بود
4 .شریران چنین نیستند، بلکه مثل کاهند که باد آن را پراکنده می کند
5 .پس شریران در داوری نخواهند ایستاد، و نه گناهکاران در جماعت عادلان
6 .زیرا خداوند طریق عادلان را میداند، ولی طریق گناهکاران فنا خواهد شد
مزمور دوم
1 .چرا امتها خروش نمودهاند، و طوائف در باطل تفکر میکنند
2 .پادشاهان زمین برمیخیزند و سروران با هم مشورت نمودهاند، به ضد خداوند و به ضد ماشیح او
3 .که بندهای ایشان را بگسلیم، و زنجیرهای ایشان را از خود بیندازیم
4 .او که بر آسمانها نشسته است میخندد، خداوند بر ایشان استهزاء میکند
5 .آنگاه در خشم خود بدیشان تکلم خواهد کرد، و به غضب خویش ایشان را آشفته خواهد ساخت
6 .و من پادشاه خود را نصب کرده ام، بر کوه مقدس خود صیون
7 .فرمان را اعلام میکنم خد.اوند به من گفته است، تو فرزند من هستی امروز تو را متولد کردم
8 .از من درخواست کن و امتها را به میراث تو خواهم داد، و اقصای زمین را ملک تو خواهم گردانید
9 .ایشان را به عصای آهنین خواهی شکست، مثل کوزة کوزه گر آنها را خُرد خواهی نمود
10 .و اینک ای پادشاهان تعقل نمایید، ای داوران جهان متنبه گردید
11 .خداوند را با ترس عبادت کنید، و با لرز شادی نمایید
12 .منزه را ببوسید مبادا غضبناک شود، و از طریق خود هلاک شوید، زیرا غضب او به اندکی افروخته می
شود، خوشا به حال همة آنانی که بر او توکل دارند
ادامه دارد..
کتابهای مقدس
زبور داوود پیامبر
مزمور اول
1 .خوشا به حال کسی که به مشورت شریران نرود و به راه گناهکاران نایستد، و در مجلس استهزاءکنندگان ننشیند
2 .بلکه رغبت او در شریعت خد.اوند است، و روز و شب در شریعت او تفکر میکند
3 .پس مثل درختی نشانده نزد نهرهای آب خواهد بود، که میوة خود را در موسمش میدهد، و برگش پژمرده نمیگردد،
و هرآنچه میکند نیک انجام خواهد بود
4 .شریران چنین نیستند، بلکه مثل کاهند که باد آن را پراکنده می کند
5 .پس شریران در داوری نخواهند ایستاد، و نه گناهکاران در جماعت عادلان
6 .زیرا خداوند طریق عادلان را میداند، ولی طریق گناهکاران فنا خواهد شد
مزمور دوم
1 .چرا امتها خروش نمودهاند، و طوائف در باطل تفکر میکنند
2 .پادشاهان زمین برمیخیزند و سروران با هم مشورت نمودهاند، به ضد خداوند و به ضد ماشیح او
3 .که بندهای ایشان را بگسلیم، و زنجیرهای ایشان را از خود بیندازیم
4 .او که بر آسمانها نشسته است میخندد، خداوند بر ایشان استهزاء میکند
5 .آنگاه در خشم خود بدیشان تکلم خواهد کرد، و به غضب خویش ایشان را آشفته خواهد ساخت
6 .و من پادشاه خود را نصب کرده ام، بر کوه مقدس خود صیون
7 .فرمان را اعلام میکنم خد.اوند به من گفته است، تو فرزند من هستی امروز تو را متولد کردم
8 .از من درخواست کن و امتها را به میراث تو خواهم داد، و اقصای زمین را ملک تو خواهم گردانید
9 .ایشان را به عصای آهنین خواهی شکست، مثل کوزة کوزه گر آنها را خُرد خواهی نمود
10 .و اینک ای پادشاهان تعقل نمایید، ای داوران جهان متنبه گردید
11 .خداوند را با ترس عبادت کنید، و با لرز شادی نمایید
12 .منزه را ببوسید مبادا غضبناک شود، و از طریق خود هلاک شوید، زیرا غضب او به اندکی افروخته می
شود، خوشا به حال همة آنانی که بر او توکل دارند
ادامه دارد...