ادامه از نوشتار پیشین
- فهرست مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قرآن مطرح شد(چهلم)
سوره سبا پنجاه و هشتمین سوره بر حسب تاریخ نزول(بخش اول)
آیات ۱ الی ۲۰
به نام خداوند بخشنده مهربان
ستایش و سپاس مخصوص خداست که هر آنچه در آسمانها و زمین است همه ملک اوست و در عالم آخرت نیز شکر و سپاس مخصوص خداست و او حکیم و آگاه است. (۱)
هرچه درون زمین رود، آز آسمان آید و به آسمان رود
او هر چه درون زمین رود و هر چه از زمین به درآید و هر چه از آسمان فرود آید (از فرشتگان و ارواح و ارزاق) و هر چه در آسمان بالا رود همه را میداند و اوست که بسی مهربان و بخشاینده است. (۲)
مقدار کوچکتر از ذره
و کافران گفتند که هرگز ساعت قیامتی بر ما نمیآید، بگو: چرا، به خدای من قسم که البته شما را خواهد آمد، خدایی که بر غیب جهان آگاه است و مقدار ذره ای در آسمانها و زمین از او پوشیده نیست و نه کمتر و نه بیشتر از ذره ای جز آنکه در کتاب روشن ثبت است. (۳)
تا آنان را که ایمان آورده و به اعمال صالح پرداختند پاداش نیکو دهد، که آمرزش حق و رزق نیکوی بهشتی مخصوص آنهاست. (۴)
و آنان که در محو و نابود ساختن آیات ما سعی و کوشش کردند تا مگر ناتوان کنند بر آنها عذاب سخت دردناک خواهد بود. (۵)
اهل دانش و معرفت می دانند
و آنان که اهل دانش و معرفت گردیدند یقین دارند که قرآنی که بر تو نازل شده است از جانب پروردگار تو به حق نازل گردیده است و رهنمای خلق به راه خدای بیهمتای ستوده صفات است. (۶)
و کافران گفتند که آیا میخواهید شما را به مردی رهبری کنیم که شما را خبر میدهد که پس از آنکه مردید و ذرّات جسمتان متفرق و پراکنده گردید از نو باز زنده خواهید شد. (۷)
آیا این مرد دانسته به خدا دروغ میبندد یا جنون بر این گفتارش وا میدارد؟ بلکه آنان که به عالم آخرت ایمان نمیآورند در عذاب و در گمراهی دور گرفتارند. (۸)
آیا به آسمان و زمین که بر آنها از پیش و پس احاطه کرده ننگریستند که اگر ما بخواهیم آنها را به زمین فرو میبریم یا یک قطعه از آسمان را بر سرشان فرود آوریم؟ همانا در آن آیتی بر هر بندهی خداشناس با اخلاص به خوبی پدیدار است. (۹)
سه معجزه داوود پیامبر
و ما حظّ و بهره داود را به فضل و کرم خود کاملاً افزودیم و گفتیم ای کوهها و ای مرغان شما نیز با داود هماهنگ شوید، و آهن سخت را بر دست او نرم گردانیدیم. (۱۰)
که از آهن زره فراخ و گشاد بساز و حلقهی زره به اندازه و یک شکل گردان و خود با قومت همه نیکوکار باشید که من کاملاً به هر چه کنید بینایم. (۱۱)
معجزه های سلیمان : باد، معدن مس گداخته، لشگر نامرئی
و باد را مسخّر سلیمان ساختیم که بساطش را صبحگاه به اندازه یک ماه راه میبرد و عصرنیز به اندازه یک ماه، و معدن مس گداخته (یا نفت یا معادن دیگر) را برای او جاری گردانیدیم، و برخی از دیوان به اذن پروردگار در حضورش به خدمت میپرداختند و از آنها هر که سر از فرمان ما بپیچد عذاب آتش سوزانش میچشانیم. (۱۲)
آنچه دیوان بر ای سلیمان می کردند
آن دیوان بر او هر چه میخواست از معابد عالی و نقوش و تمثالها و ظروف بزرگ مانند حوضها و دیگهای عظیم که بر زمین کار گذاشته بودی همه را میساختند. و گفتیم که ای آل داود شما شکر و ستایش خدا به جای آرید و (هر چند) از بندگان من عدّه قلیلی شکر گزارند. (۱۳)
دیوان و جن ها بر اسرار غیب اگاهی ندارند
و چون ما بر سلیمان مرگ را مأمور ساختیم بر مرگ او به جز حیوان زمین (موریانه) که عصای او را می خورد کسی دیگر به مرگ او رهبر نگشت. پس چون جسد سلیمان به زمین افتاد دیوان از مرگ سلیمان آگاه شدند . آنان اگر از اسرار غیب آگاه بودند تا دیر زمانی در عذاب و ذلّت و خواری باقی نمیماندند (و از اعمال شاقّهای که به اجبار انجام میدادند همان دم که سلیمان مرد دست میکشیدند). (۱۴)
مردمسبا و سیل طغیانگر
و برای مردم سبا در وطنشان از راست و چپ دو سلسله باغ و بوستان آیتی بود بخورید از رزق خدای خود و شکر وی به جای آرید، که مسکنتان شهری نیکو و پر نعمت است و خدای شما غفور (و مهربان) است. (۱۵)
با وجود این باز (از شکر خدا و طاعت حق) اعراض کردند، ما هم سیلی سخت بر هلاک ایشان فرستادیم و به جای آن دو نوع باغ پر نعمت دو باغ دیگرشان دادیم که بار درختانش تلخ و ترش و بد طعم و شوره گز و اندکی درخت سدر بود. (۱۶)
این کیفر کفران آنها بود، و آیا ما تا کسی کفران نکند مجازاتش خواهیم کرد؟ (۱۷)
و ما به میان آنها و شهرهایی که پر نعمت و برکت گردانیدیم باز قریههایی نزدیک به هم قرار دادیم با فاصلهی کوتاه و سیر سفری معین در این ده و شهرهای نزدیک به هم شبان و روزان با ایمنی کامل مسافرت کنید. (۱۸)
باز آنها گفتند: بار الها، سفرهای ما را دور و دراز گردان، و بر خویش ستم کردند، ما هم آنها را داستانها و مثلهای عبرتآموز کردیم و به کلی متفرق و پراکنده ساختیم. در این عقوبت برای مردمان پر صبر و شکر آیاتی (از عبرت و حکمت) آشکار است. (۱۹)
و شیطان گمان باطل خود را دربارهی مردم، سخت به صدق و حقیقت رساند، پس جز فرقهی کمی از اهل ایمان همه پیرو او شدند. (۲۰)
ادامه دارد
۷ مو ضوع
آیه:
و خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام نموده است.
(بقره آیه ۲۷۵)
(مجوز کامل برای کارهای تجاری ، کسب و کار، کشاورزی ، و...)
آیه:
و چون نماز گزارده شد در روی زمین پراکنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید باشد که شما رستگار گردید
(۱۰سوره جمعه )
( معنی مستتر: پس از نماز جمعه نیز به کار و کسب و تجارت خود بپردازید)
آیه:
اموال خودرا بر باطل میان خود مخورید!
(آیه ۱۸۸ سوره بقره)
( یعنی قطعا باید کار کرد، کسب و تجارت و زراعت و صنفت نمود تا مالی بدست آید. با این تفاوت که کسب مال باید از راه درست و قانونی و در اصطلاح شرعی حلال باشد.)
آیه:
آیه:
مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمى دارد و از روزى که دلها و دیده ها در آن زیرورو مى شود مى هراسند
ایه ۳۷ سوره نور
(بر این اساس تجارت و داد وستد حلال و مشروع و پسندیده نزد خداوند است و آنچه پسندیده نیست آن است که مال و ثروت انسان را از یاد خدا باز ندارد)
آیه:
و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن ...
آیه ۷۷ سوره قصص
( به بیان ساده تر : دنیا و آخرت را باهمداشته باش!)
آیه:
نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و یا مغرب بگردانید بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب اسمانی و پیامبران ایمان آورد و مال را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان و گدایان و در [راه آزاد کردن بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زکات را بدهد و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفته اند و آنان همان پرهیزگارانند
آیه ۱۷۷ سوره بقره
(اگر کسی تجارت و کاسبی نکند ، کشاورزی و دامداری نکند ،به صنعتگری نپردازد چگونه می تواند مال و ثروتی داشته باشد که با آن به یتیمان و فقیران و درملندگان و گرفتاران کمک کند؟پس تجارت و کسب وکاسبی نه تنها منفور نزد خدا نیست بلکه پسندیده و نیکو نیز هست.)
آیه:
نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و هر گونه نیکى که براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت آرى خدا به آنچه مى کنید بیناست
آیه ۱۱۰ سوره بقرهو نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و هر گونه نیکى که براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت آرى خدا به آنچه مى کنید بیناست
ایه ۱۱۰ سوره بقره
(باید مالی بدست بیاید ، ثروتی حاصل شود که زکاتش داده شود. انسان فقیر و بی چیز که نمی تولند زکات بد هد. پس باز تجارت و کسب و کاسبی باید بر قرار باشد تا زکات مال داده شود.)آیه:
همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى دارند و زکات مى دهند و به کارهاى پسندیده وامى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه کارها از آن خداست
آیه ۴۱ سوره حج
(توانایی برای دادن زکات مقدمه اصلی دارد و آن کسب مال است.)
آیه:
ای پیامبر بگو زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده و روزیهاى پاکیزه را چه کسى حرام گردانیده؟ بگو این نعمتها در زندگى دنیا براى کسانى است که ایمان آورده اند و روز قیامتنیز خاص آنان مى باشد این گونه آیات را براى گروهى که مى دانند به روشنى بیان مى کنیم
آیه ۳۲ سوره اعرافاخطار
اى کسانى که ایمان آورده اید بسیارى از دانشمندان یهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى خورند و آنان از راه خدا باز مى دارند و کسانى که زر و سیم را گنجینه مى کنند و آن را در راه خدا هزینه نمى کنند ایشان را از عذابى دردناک خبر ده
آیه ۳۴ سوره انعام
(بنابر این آیه مال اندوزی ، طلا اندوزی ، نقره اندوزی بدون آن که کمکی به نیازمندان شود بدون آن که حقی برای مسکینان در نطر گرفته شود مطرود دربار خداوندی است و جزاء قیامتی دارد)
ادامه از نوشتار پیشین
انجیل عهد عتیق سفر پیدایش
باب ۱۲ : وعده خداوند به ابر اهیم
(۱خداوند به ابرام گفت: «از ولایت خود، و از مولد خویش و از خانه پدر خود بسوی زمینی که به تو نشان دهم بیرون شو،
۲و از تو امتی عظیم پیدا کنم و تو را برکت دهم، و نام تو را بزرگ سازم، و تو برکت خواهی بود.
۳و برکت دهم به آنانی که تو را مبارک خوانند، و لعنت کنم به آنکه تو را ملعون خواند. و از تو جمیع قبایل جهان برکت خواهند یافت.»
۴پس ابرام، چنانکه خداوند بدو فرموده بود، روانه شد. و لوط همراه وی رفت. و ابرام هفتاد و پنج ساله بود، هنگامی که از حَرّان بیرون آمد.
۵و ابرام زن خود سارای، و برادرزاده خود لوط، و همه اموال اندوخته خود را با اشخاصی که در حران پیدا کرده بودند، برداشته، به عزیمت زمین کنعان بیرون شدند، و به زمین کنعان داخل شدند.
۶و ابرام در زمین میگشت تا مکان شکیم تا بلوطستان موره. و در آن وقت کنعانیان در آن زمین بودند.
۷و خداوند بر اَبرام ظاهر شده، گفت: «به ذریت تو این زمین را میبخشم.» و در آنجا مذبحی برای خداوند که بر وی ظاهر شد، بنا نمود.
۸پس، از آنجا به کوهی که به شرقی بیتئیل است، کوچ کرده، خیمه خود را برپا نمود. و بیتئیل بطرف غربی و عای بطرف شرقی آن بود. و در آنجا مذبحی برای خداوند بنا نمود و نام یهوه را خواند.
۹و ابرام طی مراحل و منازل کرده، به سمت جنوب کوچید.
فرود آمدن ابرام به مصر
۱۰و قحطی در آن زمین شد، و ابرام به مصر فرود آمد تا در آنجا بسر برد، زیرا که قحط در زمین شدت میکرد.
۱۱و واقع شد که چون نزدیک به ورود مصر شد، به زن خود سارای گفت: «اینک میدانم که تو زن نیکومنظر هستی.
۱۲همانا چون اهل مصر تو را بینند، گویند: "این زوجه اوست." پس مرا بکشند و تو را زنده نگاه دارند.
۱۳پس بگو که تو خواهر من هستی تا به خاطر تو برای من خیریت شود و جانم بسبب تو زنده ماند.»
۱۴و به مجرد ورود ابرام به مصر، اهل مصر آن زن را دیدند که بسیار خوشمنظر است.
۱۵و امرای فرعون او را دیدند، و او را در حضور فرعون ستودند. پس وی را به خانه فرعون در آوردند.
۱۶و بخاطر وی با ابرام احسان نمود، و او صاحب میشها و گاوان و حماران و غلامان و کنیزان و مادهالاغان و شتران شد.
۱۷و خداوند فرعون و اهل خانه او را بسبب سارای، زوجه ابرام به بلایای سخت مبتلا ساخت.
۱۸و فرعون ابرام را خوانده، گفت: «این چیست که به من کردی؟ چرا مرا خبر ندادی که او زوجه توست؟
۱۹چرا گفتی: او خواهر منست، که او را به زنی گرفتم؟ و الان، اینک زوجه تو. او را برداشته، روانه شو!»
۲۰آنگاه فرعون در خصوص وی، کسان خود را امر فرمود تا او را با زوجهاش و تمام مایملکش روانه نمودند.
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
-فهرست مطالبی که قران برای نخستین بار مطرح کرد(بخش سی ونهم)
سوره لقمان(بخش آخر)
آیا نمیبینی که چگونه کشتی به دریا به لطف و احسان خدا اسیر میکند تا به شما بعضی از آیات قدرتش را بنمایاند؟ همانا در این کار آیاتی است و البتّه بر هر شخص صبور و شکرگزار پدیدار است. (۳۱)
روانشناسی انسانهای نجات یافته!
و هر گاه که موجی مانند کوهها آنها را فرو گیرد در آن حال خدا را با عقیدهی پاک و اخلاص کامل در دین میخوانند و چون باز به ساحل نجاتشان رساند بعضی بر طاعت خدا باقی مانند و آیات ما را انکار نمیکند جز آن کس که غدّار و عهدشکن و کافر و ناسپاس است. (۳۲)
طلا در جهان دیگر بی ارش است
ای مردم، از خدا بترسید و بیندیشید از آن روزی که نه هیچ پدری طلاهایش به کار فرزند آید و نه هیچ فرزندی طلاها یش به کار پدر آید، البتّه وعدهی خدا حق و حتمی است، پس زنهار شما را زندگانی دنیا فریب ندهد و شیطان فریبنده شما را از (عقاب) خدا (به عفو و کرمش) سخت مغرور نگرداند. (۳۳)
پنج علمی که فقط خداوند از آن آگاه است
همانا علم ساعت (قیامت) نزد خداست و او باران را فرو بارد و او آنچه که در رحمهای آبستن است میداند و هیچ کس نمیداند که فردا چه خواهد کرد و هیچ کس نمیداند که به کدام سرزمین مرگش فرا میرسد (و به خاک میرود)، که تنها خدا دانا و آگاه است. (۳۴)
۳ موضوع
فهرست مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قرآن منتشر شد
-سوره لقمان ۵۷ امین سوره برحسب تاریخ نزول
بنام خداوند بخشنده مهربان
الم . (۱)
این قران آیات کتاب حکیم است. (۲)
نیکوکاران کیستند،
که هدایت و رحمت است برای نیکوکاران عالم. (۳)
آنان که نماز به پا میدارند و زکات میدهند و به عالم آخرت کاملاً یقین دارند. (۴)
هم آنان از (لطف) پروردگار خویش به راه راستند و هم آنان رستگاران عالمند. (۵)
ودر مردمان کسی هست که گفتار و سخنان لغو و باطل را به هر وسیله تهیه میکند تا مردم به جهالت از راه خدا کشانده و گمراه سازد و آیات قرآن را به تمسخر و استهزا گیرد، این مردمان به عذاب، با خواری و ذلّت گرفتار می شوند. (۶)
و هر گاه بر او تلاوت آیات ما شود چنان با غرور و تکبّر پشت گرداند که گویی هیچ آن آیات الهی را نشنیده و پنداری از هر دو گوش کر است، این کس را به عذاب دردناک بشارت ده. (۷)
نیکوکاران کیستند؟
آنان که به خدا ایمان آوردند و به اعمال نیکو پرداختند باغهای پر نعمت مخصوص آنهاست. (۸)
که در آن بهشت ابد همیشگی خواهند بود، این وعدهی خدا محقّق و حتمی است، و او مقتدر و آگاه است. (۹)
آسمانها و کوه ها
خداوند آسمانها را بدون آنکه بر ستونی باشن که به حسّ مشاهده کنید خلق کرده و کوههای بزرگ را در زمین بنهاد تا زمین شما را نلرزاند و در روی زمین انواع مختلف حیوانات را منتشر و پراکنده ساخت، و هم از آسمان آب باران فرود آوردیم و به آن آب در روی زمین نباتات پرفایده برویانیدیم. (۱۰)
این همه آفریدهی خداست، حال شما بگویید آنان که به جز خدا هستند در جهان چه آفریده اند؟ بلکه ستمکاران دانسته در گمراهی آشکار هستند. (۱۱)
لقمان دارنده علم و حکمت
و ما به لقمان مقام حکمت عطا کردیم و او را گفتیم که خدا را شکر کن، و هر کس شکر حق گوید به نفع خود اوست و هر که ناسپاسی و کفران کند خدا بینیاز و ستوده صفات است. (۱۲)
لقمان: انکار خداوند ظلم بزرگ است
و وقتی که لقمان در مقام پند و موعظه به فرزندش گفت: ای پسر عزیزم، هرگز شرک به خدا نیاور که شرک بسیار ظلم بزرگی است. (۱۳)
مرا شکر کنید ، مادر خودرا شکر کنید! و پدر خود را شکر کنید!
و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حقّ پدر و مادر خود نیکی کن خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته بر رنج و ناتوانیش افزوده است، شکر من و شکر پدر و مادرت بهجای آور، که بازگشت به سوی من خواهد بود. (۱۴)
اگر پدر و مادر ت به اخدا اعتقاد ندارند
و اگر پدر و مادر تو را بر شرک به خدا که آن را به حق نمیدانی وادار کنند در این صورت دیگر آنها را اطاعت مکن و لیک در دنیا با آنها به حسن خلق مصاحبت کن و از راه آن کس که به درگاه من رجوع و انابه اش بسیار است پیروی کن، که رجوع شما به سوی من است و من شما را به پاداش اعمالتان آگه خواهم ساخت. (۱۵)
خدا همه اعمال خوب و بد را در نظر می گیرد
ای فرزندم، خدا اعمال بد و خوب خلق را گر چه به مقدار خردلی در میان سنگی یا در آسمانها یا زمین پنهان باشد همه را میآورد، که خدا توانا و آگاه است. (۱۶)
نماز و عزم ثابت
ای فرزند عزیزم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و هر آزار بینی صبر پیش گیر، که این نشانهای از عزم ثابت در امور عالم است. (۱۷)
با مردم تکبر مکن!
و هرگز به تکبّر و ناز از مردم رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر قدم بر مدار، که خدا هرگز مردم متکبر خودستا را دوست نمیدارد. (۱۸)
رفتاری میانه رو داشته باش!
و در رفتارت میانهروی اختیار کن و سخن آرام گو (نه با فریاد بلند) که زشتترین صداها صوت الاغ است. (۱۹)
موجودات در اسمان و زمین
آیا شما مردم به حسّ مشاهده نمیکنید که خدا انواع موجوداتی که در آسمانها و زمین است برای شما مسخّر کرده و نعمتهای ظاهر و باطن خود را برای شما فراوان فرموده؟ و برخی از مردم از روی جهل و گمراهی و بیخبری از کتاب روشن در خدای متعال مجادله میکنند. (۲۰)
و چون به این مردم گویند که بیایید از کتابی که خدا فرستاده پیروی کنید، جواب دهند ما تنها از طریقی که پدران خود را بر آن یافتهایم پیروی میکنیم. آیا هر چند آنان را شیطان به آتش دوزخ بخواند می خواهند این چنین باشند؟ (۲۱)
نیکو کار باش و روی به خدا آر! این دو ریسمان محکم نجات است.
و هر کس روی تسلیم و رضا به سوی خدا آرد و نکوکار باشد چنین کس به محکمترین رشتهی الهی چنگ زده است، پایان کارها به سوی خداست. (۲۲)
(ای رسول ما) تو از کفر هر که کافر شود محزون مباش، که رجوعشان به سوی ماست و ما آنان را سخت از (کردارشان آگه میسازیم، که همانا خدا از اسرار دلهای خلق هم آگاه است. (۲۳)
دنیا به آخرت نزدیک است
اندک زمانی آن کافران را برخوردار میسازیم آن گاه به عذاب سختشان به ناچار گرفتار خواهیم کرد. (۲۴)
و اگر از این کافران سؤال کنی آن کیست که آسمانها و زمین را آفریده؟ البتّه جواب دهند خداست. باز گو: پس ستایش خدای راست ،که اکثر آنها آگاه نیستند. (۲۵)
هر چه در آسمان و زمین است همه ملک خداست، که خدا ذاتش بینیاز و اوصافش همه پسندیده است. (۲۶)
اگر همه در ختان قلم شوند و آب هشت در یا مرکب ولی...
و اگر هر درخت روی زمین قلم شود و آب دریا به اضافهی هفت دریای دیگر مرکب گردد باز نگارش کلمات خدا ناتمام بماند، که همانا خدا را اقتدار بینهایت و حکمت بیپایان است. (۲۷)
خلقت و بعثت همهی شما جز مثل یک تن واحد نیست، که همانا خدا شنوا و بیناست. (۲۸)
خورشید و ماه در تسخیر اند و تا وقت معینی در گردش!
آیا (ای رسول) ندیدی که خدا شب را در روز و روز را در شب داخل کند و خورشید و ماه را مسخّر ساخته که هر یک تا وقت معینی گردش کنند؟ و خدا به هر چه میکنید آگاه است؟ (۲۹)
یکتایی و بی همتایی خدا نشانه نظم عالم است
این قدرت کامل بدین سبب است که خدای یکتا حقّ مطلق است و آنچه به جز او به خدایی میخوانند همه باطل محض است و تنها خدا ست بلندمرتبه و بزرگوار است. (۳۰)