سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

کتابهای مقدس(انجیل عهد عتیق) : موسی و پدر زن او


ادامه  از نوشتار پیشین

عهد عتیق انجیل  

یترون پدرزن موسی

۱ و چون یتْرون، کاهن مدیان، پدرزن موسی، آنچه را که خدا با موسی و قوم خود، اسرائیل کرده بود شنید که خداوند چگونه اسرائیل را از مصر بیرون آورده بود،

۲ آنگاه یترون پدرزن موسی، صَفّوره، زن موسی را برداشت، بعد از آنکه او را پس فرستاده بود.

۳ و دو پسر او را که یکی را جرشون نام بود، زیرا گفت: «در زمین بیگانه غریب هستم،»

۴ و دیگری را الیعازر نام بود، زیرا گفت: «که خدای پدرم مددکار من بوده، مرا از شمشیر فرعون رهانید.»

۵ پس یترون، پدرزن موسی، با پسران و زوجه‌اش نزد موسی به صحرا آمدند، در جایی که او نزد کوه خدا خیمه زده بود.

۶ و به موسی خبر داد که من یترون، پدرزن تو با زن تو و دو پسرش نزد تو آمده‌ایم.

۷ پس موسی به استقبال پدرزن خود بیرون آمد و او را تعظیم کرده، بوسید و سلامتی یکدیگر را پرسیده، به خیمه درآمدند.

۸ و موسی پدرزن خود را از آنچه خداوند به فرعون و مصریان به خاطر اسرائیل کرده بود خبر داد، و از تمامی مشقتی که در راه بدیشان واقع شده، خداوند ایشان را از آن رهانیده بود.

۹ و یترون شاد گردید، به سبب تمامی احسانی که خداوند به اسرائیل کرده، و ایشان را از دست مصریان رهانیده بود.

۱۰ و یترون گفت: «متبارک است خداوند که شما را از دست مصریان و از دست فرعون خلاصی داده است، و قوم خود را از دست مصریان رهانیده.

۱۱ الان دانستم که یهوه از جمیع خدایان بزرگتر است، خصوصاً در همان امری که بر ایشان تکبر می‌کردند.»

۱۲ و یترون، پدرزن موسی، قربانی سوختنی و ذبایح برای خدا گرفت، و هارون و جمیع مشایخ اسرائیل آمدند تا با پدرزن موسی به حضور خدا نان بخورند.

۱۳ بامدادان واقع شد که موسی برای داوری قوم بنشست، و قوم به حضور موسی از صبح تا شام ایستاده بودند.

۱۴ و چون پدرزن موسی آنچه را که او به قوم می‌کرد دید، گفت: «این چه کار است که تو با قوم می‌نمایی؟ چرا تو تنها می‌نشینی و تمامی قوم نزد تو از صبح تا شام می‌ایستند؟»

۱۵ موسی به پدرزن خود گفت که «قوم نزد من می‌آیند تا از خدا مسألت نمایند.

۱۶ هرگاه ایشان را دعوی شود، نزد من می‌آیند، و میان هر کس و همسایه‌اش داوری می‌کنم، و فرایض و شرایع خدا را بدیشان تعلیم می‌دهم.»

۱۷ پدرزن موسی به وی گفت: «کاری که تو می‌کنی، خوب نیست.

۱۸ هرآینه تو و این قوم نیز که با تو هستند، خسته خواهید شد، زیرا که این امر برای تو سنگین است. تنها این را نمی‌توانی کرد.

۱۹ اکنون سخن مرا بشنو. تو را پند می‌دهم و خدا با تو باد؛ و تو برای قوم به حضور خدا باش، و امور ایشان را نزد خدا عرضه دار.

۲۰ و فرایض و شرایع را بدیشان تعلیم ده، و طریقی را که بدان می‌باید رفتار نمود، و عملی را که می‌باید کرد، بدیشان اعلام نما.

۲۱ و از میان تمامی قوم، مردان قابل را که خداترس و مردان امین، که از رشوت نفرت کنند، جستجو کرده، بر ایشان بگمار، تا رؤسای هزاره و رؤسای صده و رؤسای پنجاه و رؤسای ده باشند.

۲۲ تا بر قوم پیوسته داوری نمایند، و هر امر بزرگ را نزد تو بیاورند، و هر امر کوچک را خود فیصل دهند. بدین طور بار خود را سبک خواهی کرد، و ایشان با تو متحمل آن خواهند شد.

۲۳ اگر این کار را بکنی و خدا تو را چنین امر فرماید، آنگاه یارای استقامت خواهی داشت، و جمیع این قوم نیز به مکان خود به سلامتی خواهند رسید.»

۲۴ پس موسی سخن پدرزن خود را اجابت کرده، آنچه او گفته بود به عمل آورد.

۲۵ و موسی مردان قابل از تمامی اسرائیل انتخاب کرده، ایشان را رؤسای قوم ساخت، رؤسای هزاره و رؤسای صده و رؤسای پنجاه و رؤسای ده.

۲۶ و در داوری قوم پیوسته مشغول می‌بودند. هر امر مشکل را نزد موسی می‌آوردند، و هر دعوی کوچک را خود فیصل می‌دادند.

۲۷ و موسی پدرزن خود را رخصت داد و او به ولایت خود رفت.

ادامه دارد..

کتابهای مقدس(قرآن): پاسخ به یک شبهه




"• وجود گزاره کاذب در متن کلام وحیانیِ برحق، ممکن است. "در مقام تبیین وجود یک گزاره کاذب در متن کلام وحیانی (به فرض آنکه چنان گزاره کاذبی در کلام وحی وجود داشته باشد) فرد دست کم با سه نظریه تبیین گر رقیب روبرو است: (۱) آن گزاره "خطاً است؛ (۲) آن گزاره "دروغ" است؛ (۳) آن گزاره، دست کم در زمینه عصر تنزیل وحی، بستر مناسب تری برای فهم و پذیرش مراد اصلی فرستنده پیام فراهم می‌آورده‌است. از منظر فرد مؤمنی که خداوند را عالم مطلق، قادر مطلق، و خیر محض می‌داند، گزینه سوّم با اقتضای منطق و ایمان، هردو، سازگار است، و مؤمن خردورز می‌تواند به نحوی سازگار و خردپسند آن را بر دو گزینه بدیل ترجیح نهد.".

از نظرات دکتر آرش نراقی

پاسخ و توضیح

اسلام و   اصولا  همه ادیان الهی بر اساس چندین  اصل مهم و بنیادی قرار دارند که غیر قابل تغییرند .  قرآن بطور کامل و واضح به این اصلها اشاره و بر آن تاکید کرده است. انکار این اصلها به منزله نقص در دین است و در سر تاسر قرآن این اصلها بطور مکرر مورد تاکید قرار گرفته و هرگز  تفاوت  زمانی در  در آنها صورت نگرفته   و نمی  گیرد و از ابتدای شروع دین اسلام و تا آخرین روز حیات پیامبر و تا اخرین وحی الهی همان گونه بوده است و برای همیشه همین گونه خواهد بود.

 این اصول عبارتند از:

خداپرستی

۱-وجود خدای خالق یکتا، بی همتا، بی شریک ، بی زوال ،  که بوجود نیامده و همواره بوده است و خواهد بود
۲- خداوند قادر مطلق و عالم مطلق است و قدرتش بر همه عالم هستی حکمفرماست.
۳-خداوند جهان  و انسان را هدفمند آفر یده   و به همین دلیل بشر در دوران زندگی خود بر روی زمین مسئولیتهایی را دارد که بر عهده اوست.
بنابر این هر گونه بت پرستی و  شخص پرستی  طبق آیات قرآن صد در صد ممنوع است. و فقط خداوند خالق یکتاست که قابل پرستش است.

پیامبران و رسالت الهی

۴- خداوند برای راهنمایی بشر پیامبرانی با کتابهای مختلف  فرستاده تا راز اصلی -خلقت انسان را به او گوشزد کرده  و به او مسیر صحیح زندگی را که بر اساس قوانین اصلی الهی تدوین شده نشان دهد.

جهان هدفمند است

۵-خداوند جهان را در مسیری قرار داده که انسان به جهان می آید و از جهان می رود  و خود این انسان هیچ کنترلی بر این آمدن و رفتن ندارد. 

جهان آخرت و قیامت

۶-پس از زندگی در این جهان انسان به جهان آخرت می رود و روز قیامتی بر پا می شود و به حساب و کتاب زندگی بشر در دوران عمر زمینی او رسیدگی می شود.

خطاها و گناهان شخصی

۷- اگر خطاهایی که او در دوران زندگی کرده شخصی و مربوط به خود او بوده و ا و تا زنده بوده از آنها برگشته و دیگر به سراغ آنها نرفته و کارهای نیکی انجام داده که آن لغزشهای شخصی را پوشش داده همه آنها بخشیده خواهد شد. 

خطاهای متعدی و سرایت کننده

۸- اگر خطاهای انسان در دوران زمینی شامل  ظلم ، خیانت ، قتل ، جنایت، گرانفروشی ، کم فروشی ، تجاوز و....را شامل می شده این گناهان هر گز بخشیده نمی شوند مگر آن دسته از خطاها که قابل جبران بوده و او در دوران حیات آنان را جبران نموده و رضایت افراد  را بدست آورده است.
بدیهی است که گناهانی مانند  قتل ، تجاوز  و دیگر جنایات غیر قابل جبر ان هر گز بخشیده نخواهند شد‌.۹- دیگر از گناهان غیر قابل بخشش شرک و عدم اعتقاد به خداوند   و انکار وجود او و انکار رسالت پیامبران  است که اگر تا پایان حیات ادامه داشته باشد این گناه نیز هر گز بخشیده نخواهد شد.


دنیا

۱۰- انسان طبق قرآن باید از دنیا استفاده کند و از نعمتهای آن بهره ببرد ولی ذهن او و قلب او متوجه خداوند و جهان آخرت باشد.

کارنیک

۱۱- ایمان به خداوند   و انجام کارهای نیک دو کار اصلی و مهم هستند که در سر تاسر قرآن بر ارزش و اهمیت ویژه آن تاکید شده است.

تفکر و تعقل

۱۲- انسان باید در دوران زندگی و حتی به هنگام ذکر نامهای خداوند و تسبیح او همیشه در حال تفکر و تعقل باشد و در رازهای عالم هستی بیاندیشد و  در این  زمینه اندیشه کند  که چرا جهان و انسان وجود دارند؟   بر سر تمدنهای گذشته چه آمده است؟ چرا برخی از ملتها و تمدنها برای همیشه نابود شده اند؟ خیر چیست و شر چیست؟

دفاع و جنگ

۱۳- مسلمانان اگر مورد حمله و هجوم  قرار گیرند  اجازه الهی دارند که از خود دفاع نموده و دشمن متجاوز را از خود و سرزمین خود برانند.
۱۴- اگر دشمن متجاوز دست از جنگ برداشت بر مسلمانان است که آنان نیز دست از جنگ بردارند.

عبادات

۱۵- قران برای انسان مسلمان عباداتی را در نظر گرفته که انجام برخی از  آنها مانند نماز  صد در صد ضروری و لازم الاجراست.  برخی دیگر از عبادات مانند حج و روزه مشروط هستند. مثلا در مورد حج شخص باید استطاعت مالی و بدنی لازم  داشته باشد ، راه حج و مسیر رفت و آمد آن باز باشد. در صورت وجود همه این شرایط حج یک بار در تمام عمر بر هر مسلمان مستطیع واجب است .
و در مورد روزه شخص باید از سلامت بر  خوردار بوده و روزه باعث آزار  و صدمه به او نشود. 

گناهان

۱۶- در مورد احکام  خطاهایی  مانند زنا، شرابخواری ، قمار   که گناهان شخصی هستند راه جبران  آن توبه است و انجام کارهای نیک و باز نگشتن به آنها! 
مگر آن که کسی که  در ملاء عام و در مقابل چشم مردمان و در داخل جامعه مست کند، زنا کند و یا فحشاء و فساد را علنا رواج دهد . چنین شخصی مسئول گناه خویش   می باشد.
در مورد زنا که در جایی پنهانی صورت گرفته و دور از چشم مردمان بوده باید چهار شاهد  عادل بطور دقیق  و بطور یکسان شهادت دهند و شهادت آنان با یکدیگر سر مویی تفاوت نداشته باشد. ارایه این گزارش که زن و مردی برهنه در کنار هم بودند زنا به شمار نمی آید. یعنی گزارش آن چهار شاهد عادل باید دقیقا حاکی  از نزدیکی جنسی ما بین زن و مرد  باشد. اگر گزارش یک نفر آنان تفاوت کند سه نفر دیگر مواخذه خواهند شد و مسئول می باشند. در قرآن حکم زنا در صورت اثبات و با شرایط فوق صد تازیانه است. در قران هیچ آیه ای در مورد سنگسار زنا کار وجود ندارد. البته نکته مهم در مورد چهار شاهد این است که آنان در محل وقوع زنا چه می کردند؟
قرآن وحی الهی است
۱۷- قرآن و آیات آن از طریق وحی الهی بر پیامبر اسلام  نازل شده و در سر تاسر قرآن و آیات مختلف تاکید شده که آیات قرآن وحی الهی است و ساخته و پرداخته هیچ کس نمی باشد .
زن و مرد
۱۸- زن و مرد در قبال کارهای نیک یکسان پاداش می برند و در قبال کارهای نادرست یکسان مواخذه می شوند.

معیار اصلی

۱۹- طبق آیات قران معیار  اصلی ، خوب و بد بودن انسان است و اینکه انسان تا چه حد به  خدا وند نزدیک است و تا چه حد نیکوکار و مفید برای جامعه بشری است. رنگ و نژاد ، زشت و زیبا بودن هیچ ارزشی ندارد. وفقط باعث تمایز انسانها از یکدیگر است.

اصول همیشگی هستند

۲۰ - دستورات و اصول مطرح شده در فوق که بر طبق آیات قرآن می باشد همیشه و همواره پا بر جا می باشد.

کتابهای مقدس(انجیل بارنابا) : فصل ۳۳: عیسی مسیح انواع بت پرستی را توضیح می دهد.


ادامه از نوشتار پیشین

انجیل بارنابا فصل ۳۳

عیسی مسیحی احناع بت ها را شرح می دهد:

۱(آن گاه یسوع فرمود: «حقا به درستی که هر آن چه انسان آن را دوست بدارد و برای آن هر چیزی را جز آن ترک نماید، پس آن خدای اوست.»

(۲) «همچنین بت زناکار و بت شکم‌پرست و بدمست، جسد اوست.»

(۳) «بت پرطمع   نیز نقره و طلاست.»

(۴) «بر این قیاس کن هر خطا کار دیگری را.»

(۵) پس آن وقت آن کس که یسوع را دعوت نموده بود، پرسید گناه بزرگتر چیست؟

(۶) یسوع فرمود: «کدام خرابی بزرگتر است در خانه؟»

(۷) هر یک خاموش شدند.

(۸) یسوع به انگشت خویش به سوی ستون اشاره نمود و فرمود: «وقتی که ستون بجنبد، خانه ویران خواهد افتاد.»

(۹) «پس آن وقت لازم است که از نو بنا شود.»

(۱۰) «لیکن هر جزئی غیر از آن ویران شود ممکن است  آنرا مرمت کرد.»

(۱۱) «از این رو به شما می‌گویم، به درستی که پرستش بت‌ها بزرگترین گناه‌است.»

(۱۲) «زیرا او یکباره انسان را از ایمان عاری می‌سازد.»

(۱۳) «پس او را از خدای عاری ساخته، به اندازه‌ای که  او را محبت روحانی  نخواهد بود.»

(۱۴) «لیکن هر گناه دیگری  برای انسان آرزوی رسیدن به رحمت  خدای را باقی می گذارد.»

(۱۵)«از این رو می‌گویم که پرستش بت‌ها بزرگترین گناه‌است.»

(۱۶) پس همه با حیرت از سخن یسوع باز ایستادند؛ زیرا ایشان دانستند که رد  او مطلقاً ممکن نیست.

(۱۷) آن گاه یسوع تمام نمود سخن را و گفت: «یاد کنید آن چه را خدای به او تکلم فرموده و آن چه را موسی و یشوع در ناموس نوشته‌اند؛ پس خواهید دانست که چه بزرگ است این گناه.»

(۱۸) «اسراییل را خدای مخاطب نموده، فرموده: مساز برای خود پیکری؛ نه از آن چه در آسمان و نه از آن چه زیر آسمان است.»

(۱۹) «مساز آن را از آن چه بالای زمین و نه از آن چه زیر زمین است.»

(۲۰) «به درستی که منم خدای تو، توانا و غیرتمند، که انتقام می‌کشد به جهت این گناه از پدران و پسران ایشان تا طبقهٔ چهارم.»

(۲۲) «پس به یاد آورید چگونه وقتی که پدران ما گوساله را ساختند و آن را عبادت نمودند، یشوع و سبط لاوی را  گرفتند به امر خدای شمشیر را و کشتند یکصد و بیست هزار را، از آنان که طلب نکردند رحمتی را از خدای.»

(۲۳) «چه سخت است کیفر خدای بر پرستندگان بت‌ها.»


ادامه دارد...

کتابهای مقدس (قرآن): ۷ جنایت فرعون



۱سوره قصص ۴۹امین سوره بر  حسب تاریخ نزول


طسم (شاید اشاره به اسماءاللَّه باشد یا نام سوره است و قسم به آن یاد شده). (۱)

 این است آیات کتاب خدا که روشنگر است.(۲)

 ما از حکایت موسی و فرعون به حق بر تو بیان می‏کنیم تا اهل ایمان از دانستن آن منتفع شوند. (۳)

 همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفه‏ای از آن‌ها (بنی‌اسراییل) را سخت ضعیف و ذلیل می‏کرد، پسرانشان را می‏کشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده می‏گذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بداندیش بود. (۴)

 و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه‌ی ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آن‌ها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم. (۵)

 و در زمین به آن‌ها قدرت و تمکین بخشیم و به چشم فرعون و هامان و لشکریانشان آن‌چه را که از آن اندیشناک و ترسان بودند از سوی آنان بنماییم. (۶)


هفت  جنایت فرعونی

آیه چهارم این سوره فهرستی از جنایات و جباریت های فرعونی را نشان می دهد که می تواند الگوی شناساگر برای فرد و جامعه باشد. یعنی چکنیم تا ما در مسیر فرعونها قدم نزنیم و از روش آنان پیروی نکنیم:


- فرعون تکبر و گردنکشی می کرد. تکبر فرعون عمومی بود یعنی نسبت به همه کسانی که در کشور او بودند تکبر می کرد. مشکل بزرگ شحص متکبر این است که حقیقت را آن گونه که هست نمی بیند. شاید در بسیلری از موارد حقیقت را اصلا نبیند و نفهمد. و یا اگر بفهمد آنرا نادیده بگیرد.

گردنکشی کردن نیز به معنی آن است که حرف حق از هیچ کس نمی پذیرفت ، زور می گوفت و جباریت            می کرد. بسیاری از گردنکشان تاریخ از همین مسیر نابود شدند.

- تفرقه افکنی می کرد. این شعار معروف را که به سیاست مداران انگلیسی نسبت می دهند همه شنیده اند: که تفر قه بیانداز و حکومت کن! فر عون قرنها پیش در میان ملت خود تفر قه می انداخت  و آنان را به جان یکدیگر می انداخت تا خود را حت بر سریر فر عونی بماند.

-تبعیض طبقاتی بوجود آورده بود. گروهی از مردم در فقر و نا امنی و گروهی دیگر غرق در ثروت و امتیاز بودند.

-پسران قوم یهود را می کشت و دخترانشان را زنده می گذشت. طبیعی است که چون یهودی ها درون ازدواج است و فقط یهودی با یهودی ازدواج می کند، بنابراین با کشته شدن پسرها دخترهای قوم یهود بدون همسر می ماندند و ناچار تن به ذلت می دادند.

-فرعون مفسد و بد اندیش بود. با این دوصفت فهرست بدیهای فرعونی تکمیل می شود. چون هم فساد می کرد و هم اندیشه و ذهنی مخرب و سیاه داشت.


آیات پنج و شش گزارش می کنند که خداوند اراده کرده بود آن قومی را که از جنایات فرعونی کمر خم کرده بودند و صجه و ناله آنا  ن بلند بود نجات داده و سر بلند کند . به همین دلیل به موسی پیامبری داد با عصایی معجزه گر و دستی قدرتمند که تخت فرعون را به ارزه در آورد و سر انجام او را به درون دریا پرتاب کرد.


ادامه دارد...

کتابهای مقدس(قرآن): خدا هم لیست سفید و سیاه خود را دارد


فهرست سفید خداوند:

 بر طبق قرآن, انسانهایی که خداوند دوستشان دارد انسانهایی هستند که:   


نیکو کارند و کار نیک می کنند(۱۹۵:۲، ۳۷: ۱۲۱  ، ۳۷ : ۱۳۱، ۳:۱۳۴)

از خود در برابر گناه محافظت می کنند (۳:۷۶۹:۴۹:۷)   
منصفانه قضاوت می کنند (۵:۴۲۴۹:۹۶۰:۸)   
در راه خدا تلاش و مجاهده می کنند (۶۱:۴)   
خود را برای خداوند خالص می کنند (۲:۲۲۲۹:۱۰۸)   
از کارهای بد توبه می کنند (۲:۲۲۲)   
به خداوند توکل می کنند (۳:۱۵۹)   
و در برابرمشکلات صبور هستند (۳:۱۴۶

دوستدار پاکی و پاکیزگی اند   (۹: ۱۰۸)


فهرست سیاه خداوند:

از سویی دیگر, خداوند فردی را دوست ندارد که:   

به او معتقد نباشد (۳:۳۲۳۰:۴۵)   
متکبر باشد (۱۶:۲۳۴:۳۶۳۱:۱۸۵۷:۲۳)   
به دیگران بدی کند (۳:۵۷۳:۱۴۰۴۲:۴۰)   
ناسپاس باشد (۲:۲۷۶۲۲:۳۸)   
تجاوزکار باشد (۲:۱۹۰۵:۸۷۷:۵۵)   
اسرافکار باشد (۶:۱۴۱۷:۳۱)   
دیگران را گمراه کند (۲:۲۰۵۵:۶۴۲۸:۷۷)   
عهد و پیمانش را بشکند (۸:۵۸۴:۱۰۷)   
وبه داشتن مال و ثروت شادی کند (۲۸:۷۶)