سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

زمانی که خداوند گفت: الحمدلله


جشن آسمانی

در سوره انعام و آیه ۴۵ خداوند می گوید:

"در نتیجه ریشه کسانی که ستم ورزیدند، بریده شد؛ و همه ستایش ها ویژه پرودگار جهانیان است."


البته در سه آیه پیش از این خدا افشاگری می کند و پرونده آنانی را بازخوانی می کند که وقتی ریشه اشان از روی زمین کنده شد، خود خدای خالق ،یک الحمدلله جانانه گفت :

"-بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند  پیامبرانیوفرستادیم؛ سپس آنان   رابه تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که  فروتنی و تضرع کنند. 

-پس چرا هنگامی که عذاب ما به آنان رسید، فروتنی و تضرع نکردند؟ بلکه دل هایشان سخت شد و شیطان، اعمال ناپسندی را که همواره مرتکب می شدند در نظرشان آراست. 

..........

و سپس خدای خالق گفت:

"در نتیجه ریشه کسانی که  ستم ورزیدند، بریده شد؛ و همه ستایش ها ویژه خدا ی جهانیان است. 

حال آسمانی ، حال زمینی


"آنگاه خدا آرامش خود را بر فرستاده خود و بر مؤمنان فرود آورد، و سپاهیانى فرو فرستاد که آنها را نمى‌دیدید، و کسانى را که کفر ورزیدند عذاب کرد، و سزاى کافران همین بود."

آیه   ۲۶ سوره توبه

آسمانی

وقتی می گوییم "حالی به ما دست داد،"، این جمله دو معنی را می تواند برساند:

-غرق در شادی و سرور شدیم.

- وحشت و اضطراب ما را فرا گرفت.

انسان خدا جوی با خدا نیز چنین ارتباطی دارد.با این تفاوت که :از جمله نشانه‌های احوال الهی آن است که آرامش، شادی و جمعیت باطن به همراه می‌آورد و از نشانه‌های احوال غیرحقیقی آنکه موجب اضطراب و تفرقه باطن و غم و سستی می‌شود.

حال، زمانی در مسیر طلب و کوشش بدست می آید و گاهی بصورت بخششی از خداوند بر انسان خدا جوی وارد می شود. اکثر سالکان راه خدا ،نوع بخششی و وهبی آنرا اصیل و پر ارزش می دانند.

 ادب سلوک حکم می کند که  سالک باید تمام احوال را، چه آنها که مواهب صرف‌اند چه آنها که ثمره اعمال‌اند، از سوی خدا بداند نه از ناحیه کوشش خویش !

دیگر آن که  اظهار نکردن آن نزد دیگران، از دیگر آداب احوال است. یعنی سالک باید احوال و آثار آن را بپوشاند تا از آفات دعوی و عُجب و طلب جاه و عزیزشدن نزد مردم برکنار باشد.

  افزون بر این، سالک باید بر احوال خویش مراقبت داشته باشد زیرا ممکن است بر اثر غفلت از حق و توجه به دنیا حال خویش را از دست بدهد.


زمینی

بر روی زمین نیز اوضاع و احوال همین گونه است، گاهی وجودمان پر از شادمانی است که از دیگر سوی آمده است، و "حال" انجام بسیار کارها داریم و این همان زمانی است که باید فرصت را غنیمت شمرده و کاری انجام دا د.

زمانی دیگر ، مارا غم و افسردگی و تنبلی در می نوردد که در این گونه زمانها  باید "راه طلب" را پیمود و در جستجوی " حال نیکو " بود.


از خشونت تا جدایی راهی نیست


...اگر خشن و سنگدل بودی، (مردم) از اطرافت، پراکنده می‌شدند؛...

 آل عمران، آیه ۱۵۲

یکی از عوامل مهم در کامیابی  پیامبر در انتشار دینش، اخلاق نیکو و تحمل و بردباری او بود، که اگر غیر از ین بود، چنان کار سترگ و عظیمی آنهم  در آن برهه کوتاه هرگز ممکن نمی گردید.

دیندار واقعی نیز پیرو رفتار علیای محمدی است و همین ویژگی دیگران را  بسوی او و دین او  و دینداری او جذب می کند.

پاسخ به ۵۲ پرسش

-سوره نحل  ۷۰  امین سوره بر حسب تاریخ نزول(بخش یکم)  

به نام خداوند بخشنده مهربان

فرمان خدا  به زودی فرا می‏رسد پس  تقاضای تعجیل آن مکنید، خدای یکتا متعالی و منزه از شرک است.

نزول فرشتگان و فرشته روح به امر خداوند است
خدا فرشتگان را با روح به امر خود بر هر یک از بندگان که خواهد می‏فرستد که خلق را (اندرز داده و از عقوبت شرک به خدا) بترسانید (و به بندگان بفهمانید) که خدایی جز من نیست، پس از من بترسید. (۲)

اصلی ترین پارامتر خلقت جهان

خدا آسمان‌ها و زمین را به حق  آفرید، او از آن‌چه مشرکان شرک آرند متعالی و منزه است. (۳)
(حق در زبان عربی دارای معناهای مختلفی است. معنی مناسبی که می تواند در ترجمه این آیه بکاررود میزان و اندازه است. یعنی همه   ثابتهای فیزیکی که اکنون مشخص شده و حدود ۲۰۰ عدد هستند و جهان در اثر وجود همین ثابتهای فیزیکی برجاست  ازبین نمی رود ، پارامترهای همین حق است. 

ذرات اصلی تشکیل دهنده موجودات و کائنات از الکترون، پروتون ، نوترون(داخل هسته اتم ) تشکیل شده و این ذرات به هیچ وجه تجزیه و متلاشی نمی شوند ، که اگر بشوند جهان درچهار دقیقه از بین می رود. مقالات و نوشتجات علمی می نویسند: جهان بر روی این چند ذره فقط این چند ذره قانونی اعمل کرده که تجزیه و متلاشی نشوند.

ضمنا  ثابتهای فیز یکی اصلی  همگی تغییر ناپذیر و ثابتند. بر ای مثال الکترونها با سرعت معین و ثابت بدور هسته های اتمها می چرخند. اگر این الکترونها به اندازه سرمویی سریعتر بدور هسته بچرخند باز جهان در عرض چهار دقیقه به بخار تبدیل می شود.)

خدا انسان را از  نطفه‏ ای  بیافرید، آن گاه او  آشکارا به خصومت می‏خیزد. (۴)

و چهارپایان را خلقت کرد که با مو پشم آنها گرم می‏شوید و از آن‌ها فواید بسیار دیگر برده و از آن‌ها غذای مأکول می‏ سازید. (۵)

و هنگامی که آن‌ها را شبانگاه از چرا برمی‏گردانید یا صبحگاه به چرا بیرون می‏برید زیب و افتخار شما باشند. (۶)

و بارهای شما را از شهری به شهر دیگر برند که خود شما  جز با مشقّت بسیار بدان جا نتوانید رسید (چه رسد با بار) راستی که پروردگار شما رئوف و مهربان است. (۷)

در آینده خداوند وسیله نقلیه دیگری بوجود می آورد

و اسبان و استران و خران را برای سواری و تجمّل شما آفرید و چیز دیگری هم که شما هنوز نمی‏دانید  خواهد آفرید. (۸)

(شاید بتوان آنرا به الهامات فکری سازندگا ن وسایل نقلیه امروزی و صد سال گذشته نسبت داد که توانستند دوچرخه ، اتوموبیل ، قطار و هواپیما و کشتی های بخار و بر قی بوجود آورند.شاید هم در آینده خداوند معجزه دیگری بکند و روش ساخت سایل حرکت با سرعت نور و یا نزدیک به آن را به بشر الهام کند.)

گمراهی انسان اجباری نیست ، هدایت او هم اجباری نیست !

و بر خداست بیان راه عدل و راستی، و بعضی راه‌ها جور و ناراستی است. و اگر خدا شما را همگی به راه هدایت  می‏کشید . (۹)

اوست خدایی که آب باران را از آسمان فرو فرستاد که هم از آن می‏آشامید و هم درخت و گیاه از آن می‏روید که به میوه آن شما، و به برگش حیوانات شما، برخوردار می‏شوید. (۱۰)

فقط متفکران و اهل فکر و اندیشه به رازها پی می برند

و هم زراعت‌های شما را از آن آب باران برویاند و درختان زیتون و خرما و انگور و از هر گونه میوه بپرورد همانا در این کار آیت و نشانه‏ ای  برای اهل تفکر پدیدار است. (۱۱)

فقط خرد مندان  به نشانه ها ی وجود خدا پی می بر ند و رازهای هستی را در می یابند

و هم شب و روز و خورشید و ماه را برای زندگانی شما در گردون مسخر ساخت، و ستارگان آسمان هم به فرمان او مسخرند همانا در این کار آیت‌ها و نشانه‏ هایی ( برای اهل خرد پدیدار است. (۱۲)

فقط پندگیرندگان به رازهای زمین و آنچه روی آن است پی می برند

و نیز آن‌چه در زمین برای شما آفرید و به انواع گوناگون و اشکال رنگارنگ در آورد  همانا در این کار هم آیت و نشانه‏ ای  بر مردم هشیار پدیدار است. (۱۳)

استخراج ماده تهیه  لباس  از دریا 

و اوست کسى که دریا را مسخر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید و پیرایه‏ اى که آن را مى ‏پوشید از آن بیرون آورید و کشتیها را در آن شکافنده  مى ‏بینى و تا از فضل او بجویید و باشد که شما شکر گزارید (۱۴)

(احتمالا اشاره به مواد پلاستیکی که از مشتقات نفت بدست می آید و امروزه با پلاستیک پوشش برای انسان تهیه می شود. )

و نیز کوه‏های بزرگ را در زمین بنهاد تا زمین شما را به لرزه و اضطراب نیفکند و نهرها جاری کرد و راه‌ها پدیدار ساخت تا مگر هدایت شوید. (۱۵)

ستارگان برای راه یابی و مسیر یابی بوجود آمده اند

و نشانه‏ هایی وجود دارد  و مردم به   کمک ستارگان مسیر خود را پیدا می کنند. (۱۶)

فرق خدای خالق با خدایان قلابی

آیا آن خدایی که خلق می‏کند مانند آن کس ( است که هیچ چیز در عالم خلق نمی‏کند؟ آیا متذکر و هوشیار نمی‏شوید؟ (۱۷)

ریاضیات شما بر ای محاسبه نعمتهای خدا کافی نیست

و اگر بخواهید که نعمت‌های خدا را شماره کنید هرگز نتوانید، که خدا در حق بندگان بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸)

و خدا هر چه را پنهان و آشکار دارید به همه آگاه است. (۱۹)

هرچه در روی زمین و جهان وجود دارد مخلوق است
و آن‌چه که مشرکان غیر از خدا  به خدایی می‏خوانند چیزی خلق نکنند و خود نیز مخلوقند. (۲۰)

ادامه دارد....

ویزگیهای جامعه در حال سقوط

"و خدا بر آن نیست که هیچ قومی و هیچ اهل دیاری را در صورتی که آن‌ها مصلح و نیکوکار باشند به ظلم هلاک کند. "

آیه (۱۱۷) سوره هود

اگر در یک جامعه...

شخاص زیادی در جامعه  حضور دارندکه  همیشه با کوچکترین حرفی چنان عصبانی می شوند که گویی به شرافتشان  حمله شده  و مطلقا طاقت کوچکترین انتقاد را ندارند،

- افراد زیادی وجود دارند که فقط نفع شخصی برایشان مهم‌است و فقط خودشان را می بینند و دوست ندارند دیگران هم دیده شوند،

- زیادند آنانی که هر گاه دیگران را آزار فکری می دهند خودشان هر گز ناراحت نمی شوند،

-هستند تعداد زیادی که مزاحمت و درد سر سازی بر ای دیگران  برایشان مانند نوشیدن یک لیوان آب خنک 

-کم نیستند تعداد آنانی که بدبختی و ناکامی  دیگران را مورد تمسخر     قرا ر می دهند،

- زیادند آن  گروهی  که  بدگویی از دیگران بویژه وقتی حضور ندارند  حرفه اصلی آنان است،

-  اشخاصی به تعداد زیادی وجود دارند  که بخشش و کمک به دیگران در قاموس فکر یشان وجود ندارد،

- زیادند افرادی  که احترام به دیگران در فرهنگ زندگی آنان  جایی ندارد،

- هستند افراد فراوانی که در اخلاق و رفتارشان، ظلم کردن به یکدیگر جزو معیار های اصلی است،

- هستند افراد زیادی که در پرتو وجود آنان  گرفتن حق  آن قدر مشکل است که باید از خیرش گذشت.

توضیح:

تمامی  ویژگیهای فوق دقیقا جنبه های مخرب و منفی هستند که در انسانهای  صالح و نیکوکار وجود ندارد.

حال اگر چنین است و چنان است باید زنگ خطر را بوجود آورد ، چون چنین جامعه ای  یا سقوط کرده و یا در حال سقوط است.