سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

"سلام " پیامی از جانب پروردگار مهربان است

فهرست سلام های خدا

خدا به پیامبران و فرشتگان به پاکان سلام می دهند.

1-سلام بر نوح در دو جهان

(صافات/79)

2-سلام بر ابراهیم

 »(الصافات/109) 

3-سلام بر موسی و هارون

 »(الصافات/120)

4-وسلام بر پیامبران

 »(الصافات/181

5-سلام بر الیاسین 

(یس/130)

6- سلام از خداوند مهربان و رحیم به بهشتیان

(یس/58)

7- سلام   بر شما برای  آنچه صبر کردیدو  راستى چه نیکوست فرجام آن سراى ( سلام فرشتگان به پاکان و نیکان)

(رعد/۲۴)

8-همان کسانى که فرشتگان جانشان را در حالى که پاکند مى‏ ستانند و به آنان  مى‏ گویند درود بر شما باد به پاداش آنچه انجام مى‏ دادید و به بهشت درآیید .

نحل/ آیه (۳۲)

"

نتیجه: ادعای آنان که گفته اند:

" سلام"  به معنی تسلیم ، بندگی و غلامی است صد در صد مخدوش و نادرست است.


مراحل تدریجی نزول قران(سری دوم)-3

...ادامه از نوشتار پیشین

مرحله هشتم :مشابه مرحله قبل بعلاوه انذار واتمام حجت با منکرین که اصرار در استکبار و نشنیدن ایات دارند، 

-دعوت به استغفار و اجابت دعوت -عدم تعجیل در عذاب

-حمایت از پیامبر و مومنان و توصیه به صبر و استقامت و پایداری بر ایمان (عدم تردید ونفاق و بیعت شکنی) 

-امادگی هجرت ومجاهده

- ایمان به تحقق وعده نصرت الهی و عدم خلف وعده خدا

شامل سوره های: 

شوری

 زمر

 نوح

 ابراهیم 

فاطر

 روم

 سجده 

مومنون

 فلق 

ناس

 انبیا

 عنکبوت

 رعد 

حج

 لقمان 

جاثیه 

نحل

 ملک 

مرحله نهم:هجرت به مدینه،

قتال با مشرکین مکه،

دعوت اهل کتاب به یاری پیامبر و نپذیرفتن آنها ،

تغییر قبله،

 آزار وکارشکنی یهودعلیه پیامبر و مسلمانها، 

جنگ با یهودیان ،

 ظهور افراد منافق و ترس آنها از حضور در جنگها

تعدد خطاب یا ایهاالذین امنوا

شامل سوره های :

محمد

 انفال

 انشراح

 بقره 

جمعه

 بینه

 آل عمران

 نسا 

حشر

 ممتحنه 

مرحله دهم: 

گسترش افراد منافق و علنی شدن مخالفتهای آنها و جری شدن اشان  در توطئه چینی و دستور جهاد با آنها ، 

تکمیل احکام فردی خانوداگی و اجتماعی و بیان حدود،

 صلح با مشرکان مکه و امکان گسترش تبلیغ اسلام ،

فتح مکه و قدرتمند و فراگیر شدن دولت اسلامی و انعقاد پیمانهای مختلف و هشدار به پیمان شکنان

شامل سوره های :نور

 احزاب

 حدید 

طلاق

 مجادله

 تحریم

 فتح 

نصر

 منافقون

 صف 

حجرات 

تغابن

 توبه 

مائده

مراحل تدریجی نزول قران(سری دوم)-1- 5 مرحله نخست

مراحل مختلف نزول قران:

در ادامه نوشتار های پیشین بر اساس مقالات آقای گنجه ای اینک گزارش "قران پویان" در این ارتباط درج می گردد:

-مراحل پیشنهادی تدریجی نزول قرآن بر اساس مفهوم غالب:

 آیات سوره ،

 کلمات و عبارات کلیدی

مرحله اول :آماده سازی پیامبر 

- نزول مفاهیم پایه:

-(یکتایی خدا

-وجود آخرت و ترجیح آن بر دنیا،

-وجودحساب وکتاب

-  دودسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا،

 -تاکید برتوجه به همنوعان 

- نکوهش مال دوستی

روش تبلیغ:تذکر به افراد مستعد

شامل سوره های :

توحید

 شمس

 اعلی 

ضحی

 عصر

 عادیات 

تکاثر

 زلزال قارعه 

همزه 

مرحله دوم: 

-ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتر

- حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ،

- ادامه نکوهش دنیا خواهی و مال دوستی ،

- تاکید غالب بر معاد است

-شروع تردیدها و روگردانی و تکذیب نسبت به معاد،

- دلایل بر امکان و قدرت خدا بر بعث انسانها. 

شامل سوره های:

 لیل

 تین

 ماعون 

طارق

 انفطار

 عبس 

قیامت

 غاشیه 

فجر 

مرحله سوم: 

-زیاد شدن مکذب ها و سرزنش مکذبین (ویل للمکذبین)وتهدید خداوند به عذاب؛

- تاکید غالب بر معاد است.

توصیفات بیشتر قیامت

 - تفکیک اصحاب یمین و شمال ، -نکوهش مال خواهی و عدم توجه به مساکین

-تهمت به قران و حمایت خدا از پیامبر و قران که وحی است،

-  توصیه پیامبر به صبر و تسبیح ، 

-ورود به فاز انذار افراد مستعد از آتش وعذاب خدا (علاوه بر تذکر مرحله قبل) 

-اجزای نماز در سوره های این مرحله ذکر شده ربک فکبر،فسبح باسم ربک العظیم،یسجدون،یرکعون

شامل سوره های: 

نازعات 

انشقاق 

بلد

 مدثر 

واقعه 

مرسلات

 نبا 

معارج

 مطففین 

مرحله چهارم: 

دعوت به توحید و عبادت خدا 

-نکوهش از معبودان غیر خدا و عقاید خرافی مشرکان ، 

-گسترش دعوت پیامبر و اتهامات جنون و شاعر و ساحر به پیامبر،

-شروع کید و آزار کافرین،

 - اشاره به برتر بودن کید خدا در برابر کید کافرین به منظور دلگرمی وتقویت پیامبر برای تحمل تکذیب ها و صبر در برابر گفته های انها(فاصبر علی مایقولون اصبر لحکم ربک)

- توصیه پیامبر به تسبیح و ذکر درخواست سازش از پیامبر و دستور خدا به عدم اطاعت (لاتطع) از کافران و مرزبندی با آنها،

شامل سوره های:

 تکویر

 طور

 نجم

کافرون،

حاقه 

قاف 

 مزمل 

 حمد

 قریش 

فیل

  قلم 

 علق 

 انسان

مرحله پنجم:

چفراگیر شدن دعوت و مشهورشدن پیامبر در مکه (نذیر مبین) 

-ادامه احتجاج و انذارهای مرحله قبل،

-ادامه تهمتهای شاعر ی ومجنون واساطیر ،

-ازار ومسخره مسلمانان و دستور به تداوم صبر ،

-تشکیل گروهی از اهل ایمان،

-حمایت بیشتر پیامبر با ذکر داستانهای آزار پیامبران قبل وحمایت خدا از آنها و نجات انها و یارانشان و نابودی کفار

آیا در خواست آمرزش برای مردگان سودمند است؟

قران :

" آنان که حاملان عرش هستند تسبیح خدای گویند و براى کسانى که گرویده‏ اند طلب آمرزش مى کنند : پروردگارا رحمت و دانش تو بر هر چیز احاطه دارد کسانى را که توبه کرده و راه تو را دنبال کرده‏ اند ببخش و آنها را از عذاب آتش نگاه دار 
آیه (۷) سوره غافر
"پروردگارا آنان را در باغهاى جاوید که وعده‏ شان داده‏ اى با هر که از پدران و همسران و فرزندانشان که به صلاح آمده‏ اند داخل کن زیرا تو خود ارجمند و حکیمى "
آیه ۸ سوره غافر
 

-این نکته حتمی است که فرشتگان 
نه تنها برای زندگان بلکه برای مردگان نیز از خداوند طلب بخشش و استغفار می کنند.

ضمنا با ذکر این آیه خداوند قصد تفهیم نکته مهمی را دارد وآن  این است  که در خواست بخشش برای زندگان و مردگان مورد قبول بارگاه الهی است که  این درخواست  شرط مهمی در خود  دارد

.شرط مورد نظر  آیه،  داشتن  ایمان و پیروی از راه خداست. یعنی فرشتگان حامل عرش الهی برای انسانهای با ایمان از خدا درخواست رحمت و لطف و بخشایش دارند و نه برای کافران و  خدا ناباوران.

   بخش آخر این آیه و آیات دیگر قران این شرط را به صراحت تشریح می کند:
"پروردگارا رحمت و دانش تو بر هر چیز احاطه دارد  پس کسانى را که توبه کرده و راه تو را دنبال کرده‏ اند ببخش و آنها را از عذاب آتش نگاه دار."
ناگفته پیداست که این آیه مردگان را می سزد چون سخن از عذاب آتش است و این آتش پس از مرگ و در جهان آخرت بر افروخته می شود.
بازهم تاکید براین نکته را ضروری می دانم  که طلب رحمت و بخشایش برای کسانی است که به خدا و دین او ایمان آورده و احتمالا در دوران زندگی خطاهای شخصی مرتکب شده اند که برای بخشش نیاز به رحمت پروردگاری دارد.

و گرنه برای دروغگویان، کلاهبرداران و متجاوزان و ظالمان و متجاوزان حتی اگر خداباور و دین باور هم باشند که اگر بودند چنین نمی کردند  طلب بخشایش از خداوند سودی نخواهد داشت.
چنانچه  زمانی که پیامبر برای در گذشتگان خود    طلب  آمرزش کرد  که ندای دین الهی را شنیده و به آن   پاسخی ندادند خداوند به او گفت:
"کسانى که بر مؤمنانى که از روى میل صدقات مى‏ دهند عیب مى‏ گیرند و از کسانى که جز به اندازه توانشان نمى‏ یابند و آنان را به ریشخند مى‏ گیرند  خدانیز  آنان را به ریشخند مى‏ گیرد و براى ایشان عذابى پر درد خواهد بود .
آیه 79 سوره توبه
" و تو ای پیامبر چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى  و حتی اگر هفتاد بار هم  برایشان آمرزش طلب کنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید چرا که آنان به خدا و فرستاده‏ اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى ‏کند 
آیه 80 سوره توبه 
در دو آیه فوق خداوند گروه نابخشودنی مورد نظر خود را معرفی نموده و به پیامبر تذکر می دهد که اگر 70 بار برای آن طلب آمرزش کنی آنان بخشیده نخواهند شد.
سیاق آیات نشان می دهد که پیامبر برای در گذشتگان خود  و حتی برای ایمان نا آوردندگان طلب مغفرت و آمرزش می کرده است و همین می تواند الگویی برای تمام مسلمانان باشد و برای در گذشتگان خود که در صف ظالمان و متجاوزان و ...نبوده اند از خدای در خواست آمرزش کنند.

نتیجه هت

1-: چنین در خواست آمرزشهایی می تواند در وضعیت در گذشتگان تاثیر داشته باشد.

2- : این در خواستها می تواند از دور و نزدیک و حتی در کنار مزار آنان صورت گیرد و این شامل هیچ گونه شرکی به خدای بزرگ نخواهد بود.