خانه عناوین مطالب تماس با من
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

جدیدترین یادداشت‌ها

همه
  • شادی و سرور از دیدگاه قران
  • رازهای معصومیت
  • زنان مرجع آرامش بشر
  • از هوش مصنوعی پرسیده شد:
  • مغز زن ، مغز مرد
  • زبان نخستین انسانها
  • زکات به چه کسانی داده می شود؟(۱)
  • پرونده قرآن های صنعا(۲)
  • ماجرای قرآنهای صنعا(1)
  • ماجرای قرآنهای صنعا(1)

بایگانی

  • فروردین 1404 1
  • اسفند 1403 2
  • بهمن 1403 3
  • آبان 1403 6
  • مهر 1403 4
  • شهریور 1403 1
  • تیر 1403 11
  • خرداد 1403 11
  • اردیبهشت 1403 14
  • فروردین 1403 15
  • اسفند 1402 9
  • بهمن 1402 22
  • دی 1402 11
  • آذر 1402 22
  • آبان 1402 7
  • تیر 1402 5
  • خرداد 1402 7
  • اردیبهشت 1402 2
  • اسفند 1401 12
  • بهمن 1401 30
  • دی 1401 26
  • آذر 1401 30
  • آبان 1401 32
  • مهر 1401 18
  • شهریور 1401 22
  • مرداد 1401 6
  • تیر 1401 18
  • خرداد 1401 21
  • اردیبهشت 1401 23
  • فروردین 1401 19
  • بهمن 1400 10
  • دی 1400 16
  • آذر 1400 18
  • آبان 1400 25
  • مهر 1400 27
  • شهریور 1400 32
  • مرداد 1400 36
  • تیر 1400 32
  • خرداد 1400 30
  • اردیبهشت 1400 29
  • فروردین 1400 34
  • اسفند 1399 39
  • بهمن 1399 29
  • دی 1399 34
  • آذر 1399 44
  • آبان 1399 45
  • مهر 1399 54
  • شهریور 1399 57
  • مرداد 1399 46
  • تیر 1399 25

جستجو


آمار : 42962 بازدید Powered by Blogsky

تاریخ واژه " الله" : 30 نکته(3)

ادامه... از شماره های پیشین 1و 2

21-نظریه‌های مختلفی دربارهٔ جایگاه الله در میان خدایان مشرکان پیش از اسلام مطرح شده‌است. برخی از نویسندگان گفته‌اند که اکثر اعراب مشرک، الله راخدای افریدگار یا خدای برتر در میان ایزدان خود می‌دانستند.

 بنا بر برخی از آیات قرآنی (مثلاً عنکبوت ۶۱–۳، لقمان ۲۴–۲۵، و زمر ۳۸) قریشیان باور داشتند که الله خالق جهان، سرور نیروهای مادی، و سرور ایشان و پدرانشان بود. در کشمکش‌های آغاز اسلام میان پیامبر اسلام و قریشیان، پیوسته الله که مورد تأیید مشرکان قریش بود در کنار الرحمان که ظاهراً درمیانشان ناشناخته بود قرار می‌گرفت.

22- براساس یک  نظریه، کعبه برای نخستین بار برای خدای والای الله ساخته شده بود؛ اما پس از فتح مکه توسط قریش (حدود یک سده پیش از ظهور پیامبر اسلام) به بتکده و جایگاه ایزدان قریش تبدیل شد.

23- نوشته‌ها ی  محدود و بی مدرک و مشکوکی اخیرا حاکی از کاربرد الله به عنوان نام یکی از ایزدان مشرکان، از قرن‌ها پیش از فتح مکه است، که حتی متخصصان غربی آنرا نپذیرفته اند. 

24-رنه دوسو  معتقد است که الله برخلاف هبل، تندیس و بتی نداشته و لذا حجر الاسود  را نماد الله قرار داده‌اند.

25-برخی شرق شناسان می گویند که واژه «اله» در میان اقوام گوناگون عرب کاربرد فراوان داشت و قدمتی بیشتر از الله داشته و الله   تنها برای خدای متعال استفاده می شده است. 

الله  به‌وفور در اشعار جاهلی به کار رفته‌است، از امروءالقیس  تا  امیه که آن را مکرراً به کار برده‌ اند. 

دست‌نوشتهٔ Mussai Borg از انجیل دیاتسرون عربیک

25- عرب‌زبانانی که پیرو یکی از ادیان ابراهیمی هستند از واژهٔ الله برای اشاره به خدا استفاده می‌کنند.امروزه عرب‌های مسیحی واژه‌ای غیر از الله برای اشاره به خدا ندارند.حتی گویشوران زبان مالتی (شاخه‌ای از زبان عربی) که تقریباً همه کاتولیک رومی هستند برای اشاره به خدا از واژهٔ Alla استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، مسیحیان عرب از واژه‌های الله الأب (خدای پدر)، الله الإبن (پسر خدا)، و الله الروح القدس (خدای روح مقدس) برای بیان مفاهیم تثلیث استفاده می‌کنند.

بنا بر نظر  مارشال هاجسون، به نظر می‌رسد در دوران پیش از اسلام، برخی مسیحیان به زیارت کعبه رفته و به الله به عنوان خدای آفریدگار احترام گذاشته‌اند.

26- کاوش‌های باستان‌شناسی در کلیسای ام الجمال در شمال اردن منجر به کشف کتیبه‌ها و قبرهایی از مسیحیان عرب پیش از اسلام شده‌است. این کتبیه‌ها از الله به عنوان نام خدا استفاده کرده و برخی عنوان «عبدالله» (بندهٔ خدا) را داشته‌اند.

27- واژهٔ الله به‌کرات در گزارش‌ها و فهرست شهیدان مسیحی در جنوب عربستان یافت می‌شود. این گزارش‌های باستانی سریانی، اسامی کشته‌شدگان مسیحی در زمان پادشاهی حمیر  و امپراطوری آکسوم را در بر می‌گیرند.

در کتیبه‌ای متعلق به سال ۵۱۲ میلادی در کلیسایی که مرقد شهدای مسیحی داشت، اشارات به الله به هر دو زبان عربی و آرامی یافت می‌شود. کتیبه با عبارت «با کمک الله» شروع می‌شود.

28-در نسخه‌های عربی پیش از اسلام کتاب عهد جدید، نام الله به عنوان خدا مورد استفاده قرار گرفته‌است.

29-اعراب مسیحی پیش از اسلام، از عبارت «یا لعباد الله» (ای بندگان خدا) برای دعوت یکدیگر به میدان مبارزه استفاده می‌کردند.

 الله در اشعاری که غسانیان و تنوخیان، عرب‌های مسیحی پیش از اسلام، در سو ریه و شمال  شبه جزیره عربستان سروده‌اند یافت می‌شود.

30- قران و ظهور اسلام باعث گردید بار دیگر واژه " الله" بعنوان خدای خالق ، متعال، یکتا و بعنوان تنها خدای عالم هستی جلوه گر شود. 

منبع: از ویکپدیا با تلخیص


(AMIRTEHRANIRAD(H.F چهارشنبه 25 آبان 1401 ساعت 12:41
0 نظر

تاریخ واژه " الله" : 30 نکته(2)

ریشه یابی واژه الله

10-در توجیه  ریشه‌یابی واژهٔ الله دو نظر  وجود دارد:

 این واژه مشتق است

این واژه جامد است.  

11-مشتق بودن واژه، دیدگاه اکثریت است و به سه شکل ارائه می‌شود. نظریهٔ اول بر آن است که الله متشکل از دو بخش ال  + اله  است.

12-دربارهٔ چگونگی تبدیل «الـ+اله» به الله گفته شده که «خدای متعال» را «إِلٰه» خوانده و «ٱلْـ» تعظیم را به آن افزودند که ٱلْإِلٰه شده‌است. کاربرد زیاد این واژه سبب تخفیف همزه و تبدیل واژه به الله شده‌است.

13-زبان‌شناسان تاریخی عرب مفصلاً راجع به ریشه و معنی واژه‌های «اله» و «الله» بحث کرده‌اند. اغلب زبان‌شناسان اسم خاص «الله» را برگرفته از الإله در نظر گرفته‌اند و سعی کرده‌اند اله را به ریشه‌ای سه‌حرفی (ثلاثی) ربط دهند.

14- آنان  واژهٔ اله را بر وزن فعال دانسته و اصل آن را فعلی به صورت اَلِهَ-یالَهُ یا وَلِهَ یؤلَهُ دانسته‌اند.

15- بر این اساس صورت‌های اشتقاق از ریشه‌های زیر پیشنهاد شده‌اند:

  1. برخی اصل واژهٔ اله را از اَلَهَ-یاله به معنی پناه بردن دانسته‌اند و اله را کسی دانسته‌اند که بنده به او پناه می‌برد. همین لغت در باب افعال به معنی پناه دادن است. برخی اله را از ریشهٔ وَلِهَ-یَولَهُ دانسته‌اند بدون آنکه در معنی تفاوتی برایش قائل شوند.
  2. برخی وَلِهَ-یَولَهُ را به معنی «عاشق شدن» و «شیدا شدن» دانسته‌اند. در این معنی، اله کسی است که دل‌ها شیفتهٔ او می‌شوند.
  3. چون الوَلَه از ریشهٔ وَلِهَ به معنی عشق شدید است، اله را به معنی دوستدار بندگان یا محبوب آنان نیز دانسته‌اند.
  4. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند به معنی حیران و سرگردان شدن باشد که در این صورت اله به معنی کسی است که حیران اویند؛ زمخشری  متذکر می‌شود که فعل الهه از اسم الُهه به معنای سرگشته شدن، مبهوت شدن مشتق شده‌است، زیرا ذهن از شناخت ذات الله دچار بهت می‌شود («ولهه» همان معنا را می‌رساند).
  5. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند معنی پرستیدن بدهد که در آن صورت اله به معنی معبود است.
  6. اَلِهَ-یألَهُ می‌تواند معنی اقامت گزیدن نیز بدهد که در اینجا اله وجود تغییرناپذیر و فناناپذیر معنی می‌دهد.
  7. «ل-و-ه»، از آنجا که لَها آفریدن معنا می‌دهد.
  8. اَوَلَ و ایل، ریشه‌هایی که بر دیدگاه تقدم و اولویت نظر دارد.

16- گروه دیگر  با رد ارتباط مستقیم بین این دو واژه، ساخت «الله» را بی‌واسطه و آنی (مرتجل) یا به شکل «لاه» از ریشه «ل-ی-ه» می‌داند که حرف تعریف «ال» به آن چسبیده‌است. 

«لاه» به معنی «پنهان بودن» یا «برفراز رفتن و علو یافتن» است. پس «اله» به معنی وجودی است که از دید بندگان پنهان می‌ماند یا وجودی که والا و متعالی است.

17-نظریهٔ سوم در دیدگاه مشتق بودن واژه الله، آن را مشتق از ضمیر سوم شخص «ها» می‌داند. باین صورت که واژهٔ الله از «ها»، اسم جمع و ضمیر سوم شخص، و «لام» ملکی ساخته شده‌است.

 به عبارتی دیگر، خدای متعال را ابتدا با ضمیر سوم شخص خوانده، سپس لام ملکیت به آن افزوده و «لهُ» را تشکیل داده‌اند. سپس به خاطر تعظیم، ال به آن اضافه کرده‌اند («اللَه») و سپس فتحهٔ میانی را به مصوت بلند تبدیل کرده‌اند.

18 - در دوران پیش از اسلام ، الله  خدای برتر و مسلماً  خدای آفریدگار بود.

19- هیچ بت   یا تجسم شمایل‌گونه‌ای از الله شناخته نشده‌است و  الله تنها ایزد مکه بود که بتی نداشت.

 نام عبدالله ، پدر پیامبر اسلام، به معنی «بندهٔ الله» است.

در دوران پیش از اسلام ، الله  خدای برتر و مسلماً  خدای آفریدگار بود.

20-هیچ بت   یا تجسم شمایل‌گونه‌ای از الله شناخته نشده‌است و  الله تنها ایزد مکه بود که بتی نداشت.

 نام عبدالله ، پدر پیامبر اسلام، به معنی «بندهٔ الله» است.

ادامه دارد... 

(AMIRTEHRANIRAD(H.F سه‌شنبه 24 آبان 1401 ساعت 13:20
0 نظر

تا ریخ واژه "الله" : 30 نکته

1-الله درزبان عربی  همان  خداوند  در زبان  پارسی است.  اسلام  و مسلمانان الله را تنها خدای عالم می‌دانند.

2-عرب  ز بانان مسیحی و یهودی نیز   این واژه را به معنی  خدا به کار می برند. اما در کشورهای غربی  این واژه به علت استفادهٔ مسلمانان از آن شهرت یافته‌است.

3-ضمنا اعراب مسیحی جز الله واژهٔ دیگری برای اشاره به خدا ندارند و به عنوان مثال از کلماتی مانند الله الأب (به معنی خدای پدر) استفاده می‌کنند. 

4- پیش از اسلام الله  نزد اعراب خدای خالق به شمار می آمد و لی فرهنگ جاهلیت عربی برای الله دختران و پسرانی قایل بودند که قران و اسلام همه این اضافات را زدود و الله را خدای یکتا اعلام نمود و دلایل متعددی در قران برای  یکتا بودن الله خدای خالق بیان شده ایت. 

5 - هیچگاه بتی که مجسم‌کنندهٔ الله باشد یافت نشده‌است. 

6-در اسلام، الله نام برتر خداوند بوده‌است؛ باور مسلمانان این است که تمامی نام‌های دیگر الهی به این نام اشاره می‌کنند و  الله یکتا ، و  تنها خدایی بوده که خالق توانای جهان است.

7-مسلمان بدون در نظر گرفتن نژاد و جنسیت خود،  به یگانه بودن الله به صورت قلبی، زبانی و عملی اعتقاد دارد. 

8- هر مسلمان با ایمان  اعتقاد خود را توسط جملات شهادتین  :«گواهی می‌دهم، خدایی جز الله نیست و گواهی می‌دهم، همانا محمد فرستادهٔ الله است» بیان می کند. 

9- در قرآن «پرستش الله» به عنوان کاری مشترک میان مسلمانان و اهل کتاب معرفی شده و از اهل کتاب خواسته شده که به آن پایبند باشند. 

ریشه یابی واژه الله

10-در توجیه  ریشه‌یابی واژهٔ الله دو نظر  وجود دارد:

 این واژه مشتق است، 

این واژه جامد است، 

منبع : ویکپدیا و منابع مذکور در آن

ادامه در نوشتار بعدی... 

(AMIRTEHRANIRAD(H.F سه‌شنبه 24 آبان 1401 ساعت 12:04
0 نظر

آیا قران صنعا با قرانهای موجود تفاوت دارد؟

متاسفانه نا آشنایی کسانی که نظر انتقادی می دهند با زبان و ادبیات عرب و نحوه نگارش قران در صدر اسلام و پس از نیم قرن از ظهور آن که نقطه گذاری و اعراب بوجود آمد تا غیر عربان نیز بتوانند قران بخوانند و غرض ورزیهای جنون آمیز و همراه با ماموریت این شبه را بوجود آورده که مثلا قران بیرمنگام و یا صنعا با قران موجود تفاوت دارد.

 ضمنا این منتقدان هنوز نمی توانند قران را به عربی بخوانند و نظر بدهند چون قبلا هیچ آشنایی با قران و حتی با کتابخوانی هم  نداشتند امروزه خود را منتقد و اسلام شناس و دین پژوه معرفی می کنند. 

امادر منابع معتبر تحقیقی و از جمله  کتاب مشهور  آشنایی با قاریان مشهور  ج۱ ص۷۷ گزارش مهمی در این ارتباط وجود دارد و می گوید:

یگانه قرائتی که دارای  سند صحیح و با پشتوانه جمهور و طبق قرائت مشهور که بر جای مانده از پیامبر بوده استحکام یافته است قرائت حفص از عاصم بوده است. 

ک این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز همواره میان مسلمین متداول بوده است.

قرائت او همان قرائت عامه و مشهور مسلمین  است. زچون حفص و استاد او عاصم شدیدا به انچه که با قرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بوده پای بند بودند .

این قرائت را عاصم از شیخ ابوعبدالرحمان سلمی و او از علی بن ابی طالب نقل کرده است. 

پر واضح است که شخصیتی مانند علی بن ابیطالب  به هیچ عنوان قرائتی جز آنچه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان متواتر بوده  قرائت نمی کرده است. 

از این رو در تمامی ادوار تاریخ مسلمانان مورد اعتماد قرار گرفته و قرآن های کنونی نیز طبق همین قرائت مشهور مسلمین بر جای مانده از قرائت پیامبر است

حاصل سخن این است که قرآن بر یک قرائت نازل شده و این قرائت همان قرائتی است که بین مسلمین مشهور بوده و از پیامبر بر جای مانده است که قرائت حفص از عاصم از سلمی و از امام  علی مطابق همین قرائت مشهور مسلمین و بر جای مانده از پیامبر است و سایر قرائات که قرائات شاذ بوده مورد تایید مسلمین و جامعه اسلامی نبوده وحجیت ندارد .

❕در سال ۱۹۷۲ میلادی در مسجد جامع صنعا ، نوشته هایی از برخی از آیات قرآن کشف شد که گفته می شود که متعلق به قرون ابتدایی اسلام تا قرن چهارم است که بعضا اختلافاتی با قرآن کنونی دارد .

❕این اختلافات ، همان است که در بالا #تحت عنوان اختلاف قرائت گذشت . برخی از صحابه و تابعین و پیروانشان ، بر خلاف قرائت مشهور ، و از روی اجتهادات باطل ، قرائات دیگری از قرآن ارائه می دادند که قابل قبول عموم جامعه مسلمین نبوده است . این قرائات شاذ و نادر به عنوان دست نوشته از آن ها باقی مانده تا آن که اخیرا در مسجد جامع صنعا ، آن ها مورد کشف قرار می گیرد .

❕بنابراین به هیچ عنوان نمی توان این کشفیات جدید را دلیلی بر تحریف قرآن دانست ، این کشفیات پرده از همان اختلاف قرائات بر می دارد که ما گفتیم ، قرائات مختلف از قرآن بر مبنای اجتهادات باطل صورت گرفته و مورد قبول پیشوایان دین و عموم مسلمین نبوده است

(AMIRTEHRANIRAD(H.F سه‌شنبه 24 آبان 1401 ساعت 10:03
0 نظر

آیا قران های موجود با قران صنعا تفاوت دارد؟

متاسفانه نا آشنایی کسانی که نظر انتقادی می دهند با زبان و ادبیات عرب و نحوه نگارش قران در صدر اسلام و پس از نیم قرن از ظهور آن که نقطه گذاری و اعراب بوجود آمد تا غیر عربان نیز بتوانند قران بخوانند و غرض ورزیهای جنون آمیز و همراه با ماموریت این شبه را بوجود آورده که مثلا قران بیرمنگام و یا صنعا با قران موجود تفاوت دارد.

 ضمنا این منتقدان هنوز نمی توانند قران را به عربی بخوانند و نظر بدهند چون قبلا هیچ آشنایی با قران و حتی با کتابخوانی هم  نداشتند امروزه خود را منتقد و اسلام شناس و دین پژوه معرفی می کنند. 

امادر منابع معتبر تحقیقی و از جمله  کتاب مشهور  آشنایی با قاریان مشهور  ج۱ ص۷۷ گزارش مهمی در این ارتباط وجود دارد و می گوید:

یگانه قرائتی که دارای  سند صحیح و با پشتوانه جمهور و طبق قرائت مشهور که بر جای مانده از پیامبر بوده استحکام یافته است قرائت حفص از عاصم بوده است. 

ک این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز همواره میان مسلمین متداول بوده است.

قرائت او همان قرائت عامه و مشهور مسلمین  است. زچون حفص و استاد او عاصم شدیدا به انچه که با قرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بوده پای بند بودند .

این قرائت را عاصم از شیخ ابوعبدالرحمان سلمی و او از علی بن ابی طالب نقل کرده است. 

پر واضح است که شخصیتی مانند علی بن ابیطالب  به هیچ عنوان قرائتی جز آنچه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان متواتر بوده  قرائت نمی کرده است. 

از این رو در تمامی ادوار تاریخ مسلمانان مورد اعتماد قرار گرفته و قرآن های کنونی نیز طبق همین قرائت مشهور مسلمین بر جای مانده از قرائت پیامبر است

حاصل سخن این است که قرآن بر یک قرائت نازل شده و این قرائت همان قرائتی است که بین مسلمین مشهور بوده و از پیامبر بر جای مانده است که قرائت حفص از عاصم از سلمی و از امام  علی مطابق همین قرائت مشهور مسلمین و بر جای مانده از پیامبر است و سایر قرائات که قرائات شاذ بوده مورد تایید مسلمین و جامعه اسلامی نبوده وحجیت ندارد .

❕در سال ۱۹۷۲ میلادی در مسجد جامع صنعا ، نوشته هایی از برخی از آیات قرآن کشف شد که گفته می شود که متعلق به قرون ابتدایی اسلام تا قرن چهارم است که بعضا اختلافاتی با قرآن کنونی دارد .

❕این اختلافات ، همان است که در بالا #تحت عنوان اختلاف قرائت گذشت . برخی از صحابه و تابعین و پیروانشان ، بر خلاف قرائت مشهور ، و از روی اجتهادات باطل ، قرائات دیگری از قرآن ارائه می دادند که قابل قبول عموم جامعه مسلمین نبوده است . این قرائات شاذ و نادر به عنوان دست نوشته از آن ها باقی مانده تا آن که اخیرا در مسجد جامع صنعا ، آن ها مورد کشف قرار می گیرد .

❕بنابراین به هیچ عنوان نمی توان این کشفیات جدید را دلیلی بر تحریف قرآن دانست ، این کشفیات پرده از همان اختلاف قرائات بر می دارد که ما گفتیم ، قرائات مختلف از قرآن بر مبنای اجتهادات باطل صورت گرفته و مورد قبول پیشوایان دین و عموم مسلمین نبوده است

(AMIRTEHRANIRAD(H.F دوشنبه 23 آبان 1401 ساعت 12:07
0 نظر
  • 32
  • 1
  • صفحه 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 7