سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران: دو گروه متضاد در قران کدامند؟


۶۰۰ آیه از قران: دو گروه متضاد در قران کدامند؟

آن دوگروه متضاد:

خداخواهان

۱-وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ

چه بسیار رخ داده که پیغمبری  خدا خواهان بسیار   همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و  خدا صابران را دوست می‌دارد.


ربیون: ربى و ربانى کسى است که پیوسته متوجه به خدا و مستقیم در راه خدا باشد. (مردان خدا).


ایه ۱۴۶ سوره  آل عمران

ثروتمندان عیاش


۲-وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کَافِرُونَ

و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم.

آیه ۳۴ سوره سبا


سیر تاریخ ادیان الهی ثابت می کند که یاوران پیامبران مردمان خدا جوی بودند که اکثریت را تشکیل می دادند. از سوی دیگر مخالفان اصلی پیامبران نیز ثروتمندان عیاش بودند. پیامبران الهی همیشه گروه اول را در کنار خود و گروه دوم را در مقابل خود داشتند.


۶۰۰ آیه از قران: آیا امکان دارد که بخشی از کلام وحیانی نادرست باشد؟



۶۰۰ آیه از قران: آیا امکان دارد که بخشی از کلام وحیانی نادرست باشد؟

دکتر آرش نراقی :

وجود گزاره کاذب در متن کلام وحیانیِ برحق، ممکن است. "در مقام تبیین وجود یک گزاره کاذب در متن کلام وحیانی (به فرض آنکه چنان گزاره کاذبی در کلام وحی وجود داشته باشد) فرد دست کم با سه نظریه تبیین گر رقیب روبرو است: (۱) آن گزاره "خطاً است؛ (۲) آن گزاره "دروغ" است؛ (۳) آن گزاره، دست کم در زمینه عصر تنزیل وحی، بستر مناسب تری برای فهم و پذیرش مراد اصلی فرستنده پیام فراهم می‌آورده‌است. از منظر فرد مؤمنی که خداوند را عالم مطلق، قادر مطلق، و خیر محض می‌داند، گزینه سوّم با اقتضای منطق و ایمان، هردو، سازگار است، و مؤمن خردورز می‌تواند به نحوی سازگار و خردپسند آن را بر دو گزینه بدیل ترجیح نهد.".

 

پاسخ و توضیح

نخست آن که چون خود آقای نراقی گزاره سوم را انتخاب کرده است پس استفاده از اصطلاح " گزاره کاذب" کاملا نادرست است. ایشان می توانست بگوید: گزاره ای که دوران ظهور دین مناسب می نمود و اکنون نامناسب است. ولی توضیحات زیر می رساند که گزاره " نامناسب " هم نمی تواند مناسب و قابل قبول باشد؛ زیرا:


 اصولا  همه ادیان الهی بر اساس چندین  اصل مهم و بنیادی قرار دارند که غیر قابل تغییرند .  

قرآن بطور کامل و واضح به این اصلها اشاره و بر آن تاکید کرده است. انکار این اصلها به منزله نقص در دین است و در سر تاسر قرآن این اصلها بطور مکرر مورد تاکید قرار گرفته و هرگز  تفاوت  زمانی در  در آنها صورت نگرفته   و نمی  گیرد و از ابتدای شروع دین اسلام و تا آخرین روز حیات پیامبر و تا اخرین وحی الهی همان گونه بوده است و برای همیشه همین گونه خواهد بود.

 این اصول عبارتند از:

خداپرستی

۱-وجود خدای خالق یکتا، بی همتا، بی شریک ، بی زوال ،  که بوجود نیامده و همواره بوده است و خواهد بود
۲- خداوند قادر مطلق و عالم مطلق است و قدرتش بر همه عالم هستی حکمفرماست.
۳-خداوند جهان  و انسان را هدفمند آفر یده   و به همین دلیل بشر در دوران زندگی خود بر روی زمین مسئولیتهایی را دارد که بر عهده اوست.
بنابر این هر گونه بت پرستی و  شخص پرستی  طبق آیات قرآن صد در صد ممنوع است. و فقط خداوند خالق یکتاست که قابل پرستش است.

 

پیامبران و رسالت الهی

۴- خداوند برای راهنمایی بشر پیامبرانی با کتابهای مختلف  فرستاده تا راز اصلی -خلقت انسان را به او گوشزد کرده  و به او مسیر صحیح زندگی را که بر اساس قوانین اصلی الهی تدوین شده نشان دهد.

 

جهان هدفمند است

۵-خداوند جهان را در مسیری قرار داده که انسان به جهان می آید و از جهان می رود  و خود این انسان هیچ کنترلی بر این آمدن و رفتن ندارد. 

 

جهان آخرت و قیامت

۶-پس از زندگی در این جهان انسان به جهان آخرت می رود و روز قیامتی بر پا می شود و به حساب و کتاب زندگی بشر در دوران عمر زمینی او رسیدگی می شود.

 

خطاها و گناهان شخصی

۷- اگر خطاهایی که او در دوران زندگی کرده شخصی و مربوط به خود او بوده و ا و تا زنده بوده از آنها برگشته و دیگر به سراغ آنها نرفته و کارهای نیکی انجام داده که آن لغزشهای شخصی را پوشش داده همه آنها بخشیده خواهد شد. 

 

خطاهای متعدی و سرایت کننده

۸- اگر خطاهای انسان در دوران زمینی شامل  ظلم ، خیانت ، قتل ، جنایت، گرانفروشی ، کم فروشی ، تجاوز و....را شامل می شده این گناهان هر گز بخشیده نمی شوند مگر آن دسته از خطاها که قابل جبران بوده و او در دوران حیات آنان را جبران نموده و رضایت افراد  را بدست آورده است.
بدیهی است که گناهانی مانند  قتل ، تجاوز  و دیگر جنایات غیر قابل جبر ان هر گز بخشیده نخواهند شد‌.

۹-دیگر از گناهان غیر قابل بخشش شرک و عدم اعتقاد به خداوند   و انکار وجود او و انکار رسالت پیامبران  است که اگر تا پایان حیات ادامه داشته باشد این گناه نیز هر گز بخشیده نخواهد شد.

 

دنیا

۱۰- انسان طبق قرآن باید از دنیا استفاده کند و از نعمتهای آن بهره ببرد ولی ذهن او و قلب او متوجه خداوند و جهان آخرت باشد.


کارنیک

۱۱- ایمان به خداوند   و انجام کارهای نیک دو کار اصلی و مهم هستند که در سر تاسر قرآن بر ارزش و اهمیت ویژه آن تاکید شده است.


تفکر و تعقل

۱۲- انسان باید در دوران زندگی و حتی به هنگام ذکر نامهای خداوند و تسبیح او همیشه در حال تفکر و تعقل باشد و در رازهای عالم هستی بیاندیشد و  در این  زمینه اندیشه کند  که چرا جهان و انسان وجود دارند؟   بر سر تمدنهای گذشته چه آمده است؟ چرا برخی از ملتها و تمدنها برای همیشه نابود شده اند؟ خیر چیست و شر چیست؟

 

دفاع و جنگ

۱۳- مسلمانان اگر مورد حمله و هجوم  قرار گیرند  اجازه الهی دارند که از خود دفاع نموده و دشمن متجاوز را از خود و سرزمین خود برانند.
۱۴- اگر دشمن متجاوز دست از جنگ برداشت بر مسلمانان است که آنان نیز دست از جنگ بردارند.


عبادات

۱۵- قران برای انسان مسلمان عباداتی را در نظر گرفته که انجام برخی از  آنها مانند نماز  صد در صد ضروری و لازم الاجراست.  برخی دیگر از عبادات مانند حج و روزه مشروط هستند. مثلا در مورد حج شخص باید استطاعت مالی و بدنی لازم  داشته باشد ، راه حج و مسیر رفت و آمد آن باز باشد. در صورت وجود همه این شرایط حج یک بار در تمام عمر بر هر مسلمان مستطیع واجب است . 
و در مورد روزه شخص باید از سلامت بر  خوردار بوده و روزه باعث آزار  و صدمه به او نشود. 

 

گناهان

۱۶- در مورد احکام  خطاهایی  مانند زنا، شرابخواری ، قمار   که گناهان شخصی هستند راه جبران  آن توبه است و انجام کارهای نیک و باز نگشتن به آنها!  
مگر آن که کسی که  در ملاء عام و در مقابل چشم مردمان و در داخل جامعه مست کند، زنا کند و یا فحشاء و فساد را علنا رواج دهد . چنین شخصی مسئول گناه خویش   می باشد. 
در مورد زنا که در جایی پنهانی صورت گرفته و دور از چشم مردمان بوده باید چهار شاهد  عادل بطور دقیق  و بطور یکسان شهادت دهند و شهادت آنان با یکدیگر سر مویی تفاوت نداشته باشد. ارایه این گزارش که زن و مردی برهنه در کنار هم بودند زنا به شمار نمی آید. یعنی گزارش آن چهار شاهد عادل باید دقیقا حاکی  از نزدیکی جنسی ما بین زن و مرد  باشد. اگر گزارش یک نفر آنان تفاوت کند سه نفر دیگر مواخذه خواهند شد و مسئول می باشند. در قرآن حکم زنا در صورت اثبات و با شرایط فوق صد تازیانه است. در قران هیچ آیه ای در مورد سنگسار زنا کار وجود ندارد. البته نکته مهم در مورد چهار شاهد این است که آنان در محل وقوع زنا چه می کردند؟ 

قرآن وحی الهی است

۱۷- قرآن و آیات آن از طریق وحی الهی بر پیامبر اسلام  نازل شده و در سر تاسر قرآن و آیات مختلف تاکید شده که آیات قرآن وحی الهی است و ساخته و پرداخته هیچ کس نمی باشد .
زن و مرد
۱۸- زن و مرد در قبال کارهای نیک یکسان پاداش می برند و در قبال کارهای نادرست یکسان مواخذه می شوند.


معیار اصلی

۱۹- طبق آیات قران معیار  اصلی ، خوب و بد بودن انسان است و اینکه انسان تا چه حد به  خدا وند نزدیک است و تا چه حد نیکوکار و مفید برای جامعه بشری است. رنگ و نژاد ، زشت و زیبا بودن هیچ ارزشی ندارد. وفقط باعث تمایز انسانها از یکدیگر است.

 

اصول همیشگی هستند

۲۰ - دستورات و اصول مطرح شده در فوق که بر طبق آیات قرآن می باشد همیشه و همواره پا بر جا می باشد.


۶۰۰ آیه از قران: آیا قران معصومیت پیامبران را تایید کرده است؟(۲)


۶۰۰ آیه از قران: آیا قران معصومیت پیامبران را تایید کرده است؟(۲)

قران:

"وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاةِ ۖ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ ."

"و آنان (پیامبران) را امامانی قرار دادیم که به فرمان ما، هدایت می‌کردند؛ و انجام کارهای نیک و برپاداشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم؛ و تنها ما را عبادت می‌کردند.)

آیه ۷۳ سوره انبیاء

در این آیه از سوره انبیاء و پس از ارایه فهرست کاملی از پیامبران بزرگ تا پیش از پیامبر اسلام ، خداوند از زندگی و کار رسالت  پیامبری پیامبرانی مانند نوح ، ابراهیم ، یعقوب، سلیمان ، لوط  و دیگران سخن می گوید و به پیامبر اسلام  تاکیدمی کند ؛ همانطور که بر آنان وحی فرستادیم بر تو نیز وحی فرستادیم و کتابی مبارک بر تو نازل کردیم و این امامان الهی هم همگی با هدایت گری ویژه و با وحی ما مردم را بسوی ما هدایت می کردند.

ضمنا آیه تاکید می کند و به وضوح می گوید که خداوند با وحی های پی در پی به پیامبران انجام مستمر کار نیک، برپایی نماز، پرداخت زکات را گوشزد می کرده وهم چنین خداوند تایید می کند که پیامبران بطور مستمر و همیشگی خدای یکتا را عبادت و پرستش می کردند.

 بنابراین و طبق این آیه پیامبران الهی همیشه در نظر خدای بوده و چشمان احدیت ناظر بر آنها بوده و وحی های پی در پی الهی به آنها نیکی ها و خوبیها ، پرستش خدای یکتا را یاد آوری می کرده و در جان و روحشان نفوذی و تاثیری پایدار داشت است.

بدون شک این میزان شدید از نظارت ملکوت در پیامبر باعث ایجاد یک حالت روحی مخصوص و پایداری می گردد که او را به کارهای نیک ترغیب و به پرستش خدای وا می داشتهاست.  به گونه ای که همیشه عقربه قطب نمای  روح او  به سوی خداوند جهت داشته و او  هدایت مردم و سلوک با بشریت و   تما م لحظات زندگی را در حالی انجام می داده که فکر و ذکرش و اندیشه اش متوجه خدای آسمانی بوده است.

پر واضح است که چنین شخصیتی که همواره خود را در محضر خداوند می بیند گناه نخواهد کرد و مرزهای ملکوت را نمی شکند و این همان حالت " معصومیت" است.

نکته مهم: متاسفانه برخی معصومیت از گناه را که باعث می شود (شخص پیامبر هر گز گناه نکند و لکه ننگ گناه بر دامنش ننشیند )با اشتباهات معمولی زندگی  که لازمه وجود ی هر فردی است و ربطی به پیامبری و امامت الهی ندارد یکی گرفته اند. 

برای مثال اگر پیامبری در هنگام باز گشت به خانه مسیری را انتخاب کند که با مسیر روز قبل فرق دارد، و اتفاقا در این مسیر خاری به پای پیامبر فرور رود ، مخالفان او خواهند گفت: این چگونه پیامبری است که راهی را برای رفتن به خانه انتخاب کرده که در آن بوته خاری وجود داشته و پایش آزرده شده است.

از سوی دیگر موافقان پیامبر که معای حقیقی پیامبری و امامت الهی را درک نکرده اند، خواهند گفت: این گزارش حتما نادرست ، چون پیامبر باید بداند که اگر مسیری را انتخاب کرد این مسیر باز گشت به خانه حتما بدون کوچکترین آسیبی برای شخص پیامبر باشد.

در حالی که آیه ۷۳ سوره انبیاء که در بالا آورده شده بوضوح می گوید که پیامبران هدایت مردم بسوی خداوند را به امر خدا و با نظارت مستقیم او انجام می دهند و وحی های الهی همواره انجام کارهای نیک ، عبادت خداوند، پرداخت زکات را گوشزد می کند و در روح آنان چنین ویژگی بوجود می آورد.

به بیان ساده تر معصومیت مورد نظر الهی در مورد پیامبران معصومیت ازگناه و سرپیچی از دستورات الهی است. در حالی که انتخاب یک مسیر متفاوت برای بازگشت به خانه، انتخاب نوع غذا، و...هیچ یک گناه و سرپیچی نبوده و در  عرصه پیامبری،  شخص پیامبر و امام الهی همیشه در معصومیت خواهد بود.


۶۰۰ آیه از قران: آیا قران معصومیت پیامبران را اعلام داشته است؟(ت۱)

۶۰۰ آیه از قران: آیا قران معصومیت پیامبران را اعلام داشته است؟(ت۱)


(بخش اول)

چندروز پیش مقاله ای می خواندم که در آن از هاله وردی نویسنده کتاب " آخرین روزهای پیامبر" سخنی به میان آورده بود .

 این کتاب که به شرح وقایع آخرین روزهای زندگی پیامبر اسلام پرداخته سر و صدای زیادی به راه انداخته است.

ظاهرا و با توجه به نام کتاب ، می بایست در آن مطالبی در باره آخرین روزهای زندگی پیامبر مطرح شده باشد، ولی نویسنده این کتاب به موضوع دیگر ی نیز پرداخته  که از محدوده مو ضوع کتاب خارج می باشد.  هاله وردی در کتابش معصومیت پیامبر اسلام را مورد مناقشه قرار داده وسعی کرده این نکته را به خواننده بقبولاند  که مسلمانها سعی کرده اند از پیامبر اسلام یک شخصیت فوق بشری بسازند و به او معصومیت ببخشند.

همان گونه که گفته شد مسلما این موضوع ربطی به نام کتاب و هدف اصلی آن ندارد و پرداختن به این ها هدف اصلی کتاب را به زیر سئوال می برد.ولی خوب یک مامور معذور چه می تواند بکند؟

البته این تنها خانم هاله وردی نیست که موضوع عصمت پیامبر اسلام را پیش     می کشد بلکه تقریبا همه آنانی که با دین اسلام مخالفند و یا اصلا با دین مخالفند و حتی وجود خدا را باور ندارند چنین حرفهایی زده و می زنند.

مسلما برای گروه های آخرین نمی توانیم پاسخی عرضه کنیم. چون آنان 

یا خود خداوند را قبول ندارند و خدا نا باورند که در نتیجه بوجود پیامبران نیز اعتقاد ندارند.بنابر سخن از معصومیت پیامبران توسط آنان بی معنی است.

یا این که اینان فقط با دین اسلام و قر آن مخالفند .

نمونه ای را بعنوان شاهد ذکر می کنم تا وضعیت این دو گروه مشخص شود.

فرض کنید شخصی کسالت و بیماری دارد و شما به اوپزشکی را معرفی می کنید و او می گوید:

-من این پزشک را قبول ندارم.

ویا می گوید:

- من اصلا علم  پزشکی را قبول ندارم.

در مورد دوم بحث کاملا بیفایده است۰ . چرا که بیمار اصلا به دانش پزشکی اعتقاد ندارد پس اثبات این که فلان پزشک مجرب و کار آزموده است کاری بیهوده است. چون او اصل مطلب را باورد ندارد.

در مورد اول، مشکل بیمار این است که دانش پزشکی را بعنوان علمی و حرفه ای مفید قبول دارد منتهی پزشک معر فی شده را قبول ندارد. پس او می تواند به پزشک دیگری مراجعه کند.

اغلب کسانی که این روزها در لباس خیر خواهی، روشنفکری، سیاسی، نیمه مذهبی، یک چهارم مذهبی، به قرآن ، اسلام ، و پیامبر اسلام اعتراض دارند اصلا مذهب و دین و حتی خود خدا را هم باور ندارند چه رسد به آن که پیامبری از ادیان مشهور را معصوم بدانند.

بحث با این گونه افر اد بی فایده و عبث است. بنابر این اگر قرار است با کسی بحث شود ابتدا باید از طرز تفکر او آگاه شد و سپس پاسخ داد.

از آنجا که خانم هاله وردی در مصاحبه ها خود را مسلمان خوانده و در کتابش از آیات قرآن شاهد آورده است بنا را بر این می گذاریم که او قرآن و اسلام و پیامبر آن را قبول دارد‌ .

پس فقط در چهار چوب و دکترین همان قران جواب او را می هیم که در کتاب خود ش از همان قران شاهد ودلیل آورده است. یعنی براساس همان قرآن که او قبول دارد به او پاسخ می دهیم:


خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب خطاب به پیامبر و خانواده او می گوید:

"خداوند اراده کرده است که پلیدی را از شما اهل بیت دور نموده و شما را پاکیزه و مطهر نماید."

 پس طبق این آیه خود پیامبر بطور حتم  از پلیدی دور است.چون خداوندی که اراده اش بر این قرار گرفته که اهل بیت پیامبرش را از پلیدی و گناه دور نگاه دارد، صد در صد شخص خود پیامبر را نیز از گناه و پلیدی دور نگاه می دارد.

پر واضح است که در قاموس مذهبی آن کس که هر گز گناه نمی کند و پلیدی به او را ه ندارد معصوم تلقی   می شود.

هم چنین خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می گوید:

"بر ترین شما پرهیزگار ترین شماست. "

بر این اساس پرهیزگاری بنیان اصلی  و در جه انسان مسلمان در نزد خداوند  را نشان می دهد و پر واضح است که پیامبر هر دین باید پر هیز گار ترین همه پرهیزکاران باشد.

به بیان ساده تر اگر میزان پر هیزگاری را عدد ۱۰۰ در نظر بگیریم  پیامبر باید پرهیزگاریش صد در صد باشد و این از عهده بشر معمولی ساخته نیست .  در نتیجه این مقام به پیامبر تعلق می گیرد که وحی الهی بر او نازل می گردد و با ملکوت در ارتباط مستقیم است ، و این نیز همان مقام معصومیت است.


در آیات ۴۴ و ۴۵ از سوره احزاب خداوند پیامبر را این گونه معرفی می کند: 

"اى پیامبر ما تو را در مقام گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم (۴۴) "

"و تو به اذن خداوند دعوت کننده بسوی او و چراغی تابناک هستی (۴۵)"


بنابر این وقتی خداوند اراده کرده کسی را شاهد بر امتی و هشدار دهنده آنان قرار دارد، آیا خود ا و می تواند خطا کار باشد؟مسلماپاسخ منفی است.

هم چنین خداوند این پیامبر را دعوت کننده به سوی خود و چراغی رخشان قرار داده است.آیا دعوت کننده بسوی خدا که با انتخاب و نظارت خود خدا عمل         می کند می تواند خطا کار باشد.؟

آیا چراغ هدایتی که تابناک و رخشان است می تواند روزی تاریک باشد، و روزی روشن ؟ روزی نیم روشن و روزی تمام روشن؟

باز هم مسلما پاسخ منفی است و این نیز همان مقام معصومیت است‌.

چون دعوت کننده ، و هدایت کننده انتخاب شده خدا همیشه در مقام خود جاودانه است و رخشان و تابناک است تا آخرین لحظه زندگی!


ادامه دارد...

۶۰۰ آیه از قران : آیا فرشتگان ...(۲)



۶۰۰  آیه از قران : آیا فرشتگان ...(۲)


افق اعلی

 در سوره نجم ازرویت  فرشته وحی و ملاقات  پیامبر با او  سخن رفته است.   آنچه در این سوره آمده  آیه نخست سوره اسرا را تکمیل نموده که از سیری آسمانی و شبانه سخن می گوید که به قدرت و فرمان خداوند، پیامبر در آن حضور داشته است 

درضمن  در آیات ۱۳ الی ۱۸  سوره نجم خداوند می گوید که پیامبر در نزدیک سدره المنتهی و در جایی که  منزلگاه بهشتی وارد شده و  فرشته و سروش نیرومند الهی را دیده است. در این سیر و سفر آسمانی و رو به بالا از دو مکان بنامهای  سدره المنتهی و جنه الماوی سخن رفته که هیچ یک روی زمین نیستند. ضمنا افق اعلی با افق معمولی که برروی زمین قابل مشاهده است تفاوت دارد.  :


به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

سوگند به ستاره هنگامی که افول می‏کند، (1)

که هرگز دوست شما ( محمد «ص‏») منحرف نشده و مقصد را گم نکرده است، (2)

و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‏گوید! (3)

آنچه می‏گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست! (4)

آن کس که قدرت عظیمی دارد او را تعلیم داده است; (5)

همان کس که توانایی فوق العاده دارد; و با تسلط ظاهرشد… (6)

در حالی که در افق اعلی قرار داشت! (7)

سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد… (8)

تا آنکه فاصله او به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود; (9)

در اینجا خداوند آنچه را وحی کردنی بود به بنده ‏اش وحی نمود. (10)

قلب در آنچه دید هرگز دروغ نگفت. (11)

آیا با او درباره آنچه دیده مجادله می‏کنید؟! (12)

و بار دیگر نیز او را مشاهده کرد، (13)

نزد «سدرة المنتهی‏»، (14)

که «جنت الماوی‏» در آنجاست! (15)

در آن هنگام که چیزی  سدرة المنتهی را پوشانده بود، (16)

چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد ! (17 )

او پاره ‏ای از آیات و نشانه‏ های بزرگ پروردگارش را دید! (18)

.........

دانش جدید چه می گوید؟

افق رویداد  دورترین نقطه قابل مشاهده است. در اینجا افق، به دورترین نقطه‌ای که نور می‌تواند به آن سفر کند، گفته می‌شود. قطر افق رویداد، قطر شوارتسشیلد نام دارد.

نظریه‌ی اینشتین، فضا و زمان را به‌گونه‌ای تفکیک ناپذیر به یکدیگر پیوند می‌دهد. درنتیجه، کرم چاله‌ای که دو نقطه دور در فضا را به هم متصل می‌کند، ممکن است همچنین دو نقطه دور در زمان را به هم وصل کند. به بیان دیگر، نظریه‌ی اینشتین احتمال سفر در زمان را نیز فراهم می‌آورد.

مفهوم زمان، خود در طول قرن‌ها تغییر کرده است. نیوتن زمان را همانند یک پیکان تصور می‌کرد که پس از اینکه از کمان رها شود، هرگز تغییر مسیر نمی‌دهد و مستمر و یکپارچه رو به هدف پیش می‌رود. سپس اینشتین مفهوم فضا-زمان خمیده را مطرح کرد. بنابراین زمان از نظر او بیشتر شبیه رودخانه‌ای بود، که در مسیری پر پیچ و خم در جهان، هر لحظه سرعت گرفته یا آرام می‌گیرد. اما آنچه اینشتین را نگران می‌کرد، این احتمال بود که شاید روزی رودخانه‌ی زمان برخلاف مسیر حرکت خود به عقب باز گردد. شاید گرداب‌ها یا انشعاباتی بتوانند در رودخانه زمان به وجود آیند.

نظریه‌ی اینشتین احتمال سفر در زمان را نیز فراهم می‌آورد

در سال ۱۹۳۷، زمانی این احتمال مطرح شد که دبلیو جی ون استوکوم پاسخی برای معادلات اینشتین یافت که در آن، سفر در زمان مجاز بود. او کار را از یک استوانه‌ی نامحدود در حال گردش شروع کرد. گرچه از نظر فیزیکی امکان ساخت یک شیء با ابعاد بی‌نهایت وجود ندارد، بااین‌حال او حساب کرد که اگر چنین استوانه‌ای با سرعت نزدیک به نور دور خود بچرخد، بافت فضا-زمان را با خود می‌کشد؛ بسیار شبیه به عسلی که با چرخش تیغه‌های مخلوط‌کن، کشیده می‌شود. (این پدیده را کشش چارچوب می‌نامند و در عکس‌های دقیق سیاه چاله‌های چرخان دیده می‌شود)

فرد شجاعی که در اطراف این استوانه سفر کند، کشیده شده و سرعتی فوق‌العاده می‌گیرد. در حقیقت، از نظر ناظر دور، فرد از سرعت نور فراتر می‌رود. گرچه ون استوکوم این مسئله را همان موقع در نیافت، ولی اگر شما سفر کاملی به دور استوانه داشته باشید، در حقیقت می‌توانید در زمان به عقب بازگردید. اگر نیم‌روز حرکت کرده باشید، زمانی‌که به نقطه شروع خود باز می‌گردید، ممکن است ساعت ۶ بعدازظهر روز قبل باشد. هرچه استوانه سریع‌تر بچرخد، بیشتر می‌توانید در زمان به عقب باز گردید و تنها محدودیت موجود این است، که نمی‌توانید به زمانی پیش از زمان ایجاد خود استوانه بازگردید!


جهان گودل

در سال ۱۹۴۹، کورت گودل، متخصص بزرگ منطق ریاضی، پاسخ عجیب‌تری برای معادلات اینشتین یافت. او فرض کرد که کل جهان درست مانند حالت استوانه‌ی ون استوکوم در حال چرخش است. طبیعت شیره مانند فضا-زمان، افراد را می‌کشد. اگر با موشک جهان گِودل را دور بزنید، پس از یک دور چرخش درست به نقطه شروع خود باز می گردید، اما در زمان گذشته!

جهان های موازی

در جهان گِودل، اصولا یک فرد می‌تواند بین هر دو نقطه جهان، در فضا و زمان، سفر کند. می‌توان هر رویدادی را در هر زمانی در گذشته مشاهده کرد. جهان گودل، به خاطر وجود نیروی گرانش، تمایل به فروپاشی به درون دارد. بنابراین نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش، باید بتواند این نیروی گرانش را خنثی کند. به بیان دیگر، سرعت چرخش جهان باید از یک مقدار حداقل بیشتر باشد. هرچه جهان بزرگ‌تر باشد، تمایل برای فروپاشی آن نیز بیشتر خواهدبود و بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی، ناچار است سریع‌تر حرکت کند.

گودل می گفت:

این امکان وجود دارد که با انجام سفری دایره‌ای با یک موشک فضایی در مسیری با شعاعی به حد کافی بزرگ، بتوانید به هر نقطه‌ای در گذشته، حال و آینده سفر کنید و دوباره باز گردید؛ درست همان‌طور که در جهان‌های دیگر این امکان وجود دارد، که به مناطق دوردست در فضا سفر کنید. این‌گونه امور دور از واقعیت به‌نظر می‌رسند. زیرا به این ترتیب فرد قادر می‌شود به گذشته‌ای نزدیک، به مکان‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کرده است، باز گردد. او در آنجا خود را در گذشته خواهد یافت و به این ترتیب می‌تواند با خود کاری کند، که می‌داند در گذشته برایش رخ نداده است.


منبع: مقاله :سفر در زمان و ورود به ابعاد بالاتر

نوشته آقای جلیل علیزاده

 نتیجه:ممکن است در حالات خاص کسی بتواند افق اعلی و یا افق رویداد را مشاهده کند. اگر این مشاهده در ابر فضا صورت گیرد و حتی اگر بصورت مشاهده از دور باشد، حتما موجود ی که در ابر فضا قرار دارد شکلی بسیار شگرف و غیر معمول خواهد داشت. مگر آن که آن موجود توانایی تغییر شکل خود را داشته باشد.