سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره تحریم: حتی پیامبر حق ندارد...توبه نصوح


سوره تحریم ۱۰۸  امین سوره بر حسب تاریخ نزول

به نام خداوند بخشنده مهربان

حتی پیامبر حق ندارد آنچه را خدا حلال کرده حرام اعلام کند

ای پیغمبر گرامی برای چه آن را که خدا بر تو حلال فرمود تو بر خود حرام می‌کنی تا زنانت را از خود خشنود سازی؟ در صورتی که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است . (۱)

خدا مقرر کرد برای شما که سوگندهای خود را بگشایید، و خدا مولای شما بندگان  است و هم او  دانا و به حکمت  آگاه است. (۲)

وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود  سخنی به راز گفت و آن زن دیگری را بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد و او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پرده‌داری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: ای پیامبر، تو را چه کسی  واقف ساخت ؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد. (۳)

(پیامبر رازی را با یکی از زنانش در میان گذارده بود و از او خواسته بود آن راز را فاش نکند، ولی آن زن ان را ز را بر همسر دیگر پیامبر افشاء کرد و خدا از طریق وحی پیامبر را از این موضوع اگاه نمود.)

اخطار به برخی زنان پیامبر 

اینک اگر هر دو زن به درگاه خدا توبه کنید  البته دلهای شما  انحراف  کرده است(خدا توبه شما) را می پذیرد، و اگر با هم بر آزار او اتفاق کنید خدا یار و نگهبان اوست و جبریل امین و مردان صالح با ایمان و فرشتگان حق یار و مددکار اویند. (۴)

اگر پیامبر، شما را طلاق دهد امید است که پروردگارش همسرانی بهتر از شما که مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، خداپرست، روزه دار، غیر باکره و باکره باشند، به او عوض دهد. (۵)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم و سنگ  آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را  نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند. (۶)

 ای کافران، امروز عذرخواهی مکنید تنها آنچه  می‌کرده‌اید به آن مجازات می‌شوید. (۷)

الا ای مؤمنان، به درگاه خدا توبه نصوح کنید، باشد که پروردگارتان گناهانتان را مستور گرداند و شما را در باغهای بهشتی که زیر درختانش نهرها جاری است داخل کند در آن روزی که خدا پیغمبر خود و گرویدگان به او را ذلیل نسازد (بلکه عزیز و سرفراز ابد گرداند، در آن روز) نور (ایمان و عبادت) آنها در پیش رو و سمت راست ایشان می‌رود (و راه بهشتشان می‌نماید) و در آن حال (به شوق و نشاط) گویند: پروردگارا، تو نور ما را به حد کمال رسان و ما را (به لطف و کرم خود) ببخش که البته تو بر هر چیز توانایی. (۸)

توبه نصوح: توبه بدون بازگشت به گناه و خطا و نصوح به معنی حقیقی و واقعی می باشد

الا ای رسول گرامی، اینک با کفار و منافقان به جهاد و کارزار پرداز و بر آنها  سخت گیر و مأوای آنها دوزخ است که بسیار بد منزلگاهی است. (۹)

خدا برای کافران زن نوح و زن لوط را مثال آورد که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند و به آنها  خیانت کردند و آن دو شخص  نتوانستند آنها را از (قهر) خدا برهانند و به آنها حکم شد که با دوزخیان در آتش درآیید. (۱۰)

و باز خدا برای مؤمنان زن فرعون را مَثَل آورد هنگامی که به خداوند گفت: : بار الها چتو خانه‌ای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون  و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش. (۱۱)

و نیز مریم دخت عمران را که رَحِمش را پاکیزه داشت و ما در آن از روح قدسی خویش بدمیدیم، و او کلمات پروردگار خود و کتب آسمانی او را تصدیق کرد و از بندگان مطیع خدا به شمار بود. (۱۲)

 

سوره حجرات: آیا خبر شخص نامعتبر معتبر است؟ جنگ ما بین دو گروه با ایمان...در کار یکدیگر تجسس نکنید!...

حجرات سوره ۱۰۷ امین برحسب تاریخ نزول

به نام خداوند بخشنده مهربان

ای کسانی که ایمان آورده‌اید  بر خدا و رسول تقدّم مجویید و از خدا پروا کنید، که خدا شنوا و داناست. (۱)

ای اهل ایمان، فوق صوت پیغمبر صدا بلند مکنید و بر او فریاد بر مکشید چنانکه با یکدیگر بلند سخن می‌گویید، که اعمال نیکتان  محو و باطل شود و شما فهم نکنید. (۲)

آنان که نزد رسول خدا به صدای آرام و آهسته سخن گویند آنها هستند که در حقیقت خدا دلهایشان را برای تقوا آزموده. آنهایند که آمرزش و اجر عظیم دارند. (۳)

به حقیقت مردمی که تو را از پشت حجره‌هایت به صدای بلند می‌خوانند اکثر مردم بی عقل و شعوری هستند. (۴)

و اگر آنها صبر می‌کردند تا وقتی که تو بر ایشان خارج شوی بسیار بر آنها بهتر بود و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۵)

اگر انسان فاسقی برای شما خبر آورد

ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید. (۶)

و بدانید رسول خدا در میان شماست، که اگر در بسیاری از امور رأی شما را پیروی کند خود به رنج و زحمت می‌افتید و لیکن خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلهاتان نیکو بیاراست و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت. اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند. (۷)

این مقام بر آنان به فضل خدا و نعمت الهی حاصل گردید و خدا  دانا و  آگاه است. (۸)

اگر دو گروه از ایمان داران به یکدیکر به جنگ پرداختند

و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار دارید و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید، پس هر گاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنها را صلح دهید و همیشه  عدالت کنید که خدا بسیار اهل عدل و داد را دوست می‌دارد. (۹)

به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید. (۱۰)

هر گز دیگران را مسخره نکنید!هرگز در کار یکدیگر تجسس نکنید!

ای اهل ایمان، مؤمنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزا کنند، شاید آن قوم که مسخره می‌کنند از خود آنان بهتر باشند. و نیز بین زنان با ایمان قومی دیگری را سخریّه نکنند که بسا آن قوم از خود آن زنان بهتر باشند، و هرگز عیبجویی  خود مکنید و به نام و لقب‌های زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق برکسی نهادن  بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند. (۱۱)

از ظن و گمان در باره یکدیگر خودداری کنید!

ای اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز  تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، آیا هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته نفرت و کراهت از آن داشته باشید  و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است. (۱۲)

چرا مردمان به شعبه های مختلف تقسیم شدند؟

ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است. (۱۳)

ایمان بسیاری از عربها قلبی نبود

اعراب گفتند: ما ایمان آوردیم، بگو: شما که ایمانتان  به قلب وارد نشده به حقیقت هنوز ایمان نیاورده‌اید لیکن بگویید ما اسلام آوردیم  و اگر خدا و رسول وی را اطاعت کنید او از  اعمال شما هیچ نخواهد کاست   که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۴)

ایمان داران واقعی کیستند؟

منحصراً مؤمنان واقعی آن کسانند که به خدا و رسول او ایمان آوردند و بعدا هیچ گاه شک و ریبی به دل راه ندادند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند. اینان به حقیقت راستگو هستند. (۱۵)

بگو: آیا شما می‌خواهید خدا را به دین خود آگاه سازید؟ و حال آنکه خدا آنچه در آسمانها و زمین است همه را می‌داند و به کلّیّه امور عالم داناست. (۱۶)

آنها بر تو به مسلمان شدن منّت می‌گذارند، بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید بلکه اگر راست می‌گویید خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است. (۱۷)

خدا اسرار غیب آسمانها و زمین را می‌داند و به آنچه شما بندگان می‌کنید بیناست.( ۱۸)

سوره مجادله ۱۰۶ امین سوره بر حسب تاریخ نزول: باطل سازی یک باور نادرست ...خدا همه جاهست...در گوشی های شیطانی


سوره مجادله ۱۰۶ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

به نام خداوند بخشنده مهربان

باور نادرست عربان که قران آنرا باطل اعلام نمو د

(ای رسول ما) خدا سخن آن زن را که درباره شوهرش با تو به مجادله برخاسته و شکوه او به خدا می‌برد محققاً شنید و گفتگوهای شما را نیز خدا می‌شنود که خدا البته شنوا و بیناست(۱)

 (اوس بن صامت با زن خود خوله بنت ثعلبه ظهار کرد یعنی گفت: «تو بر من چون مادری». و این کار در حکم طلاق و حرمت آور بود. زن نزد رسول آمد و حکم پرسید. رسول حکم به حرمت فرمود. زن باز مجادله کرد و آخر گفت: من به خدا شکوه می‌کنم از تنهایی و غربت خود. و آیه بعد راجع به حکم ظهار نازل شد و بر این فعل حرام کفّاره معیّن گردید). (۱)

کسانی از شما که با زنان خود ظهار کنند آنها مادر حقیقی شوهران نخواهند شد بلکه مادر ایشان جز آن که آنها را زاییده نیست و این مردم سخنی ناپسند و باطل می‌گویند، و خدا را عفو و بخشش بسیار است. (۲)

و آنان که با زنان خود ظهار کنند آن‌گاه از گفته خود برگردند، پیش از تماس (نزدیکی) باید برده‌ای آزاد کنند. به این عمل پند و موعظه می‌شوید  و خدا به تمام کردار شما آگاه است. (۳)

و هر که برده نیابد  باید پیش از تماس دو ماه پی در پی روزه بگیرد، و باز اگر نتواند باید شصت مسکین را طعام دهد. این برای آن است که شما به خدا و رسول او ایمان آرید. و این احکام حدود الهی است و کافران را عذاب دردناک دوزخ مهیّاست. (۴)

آنان که با خدا و رسول او سخت مخالفت می‌کنند آنها هم مانند کافران پیش به رو در  افتند. و ما آیات روشن بیان نازل کردیم، و کافران را عذاب ذلت و خواری مهیّاست. (۵)

در روزی که خدا جمیع خلایق را برانگیزد تا آنها را به اعمالشان که او تمام را به شماره ضبط فرموده و آنچه آنها فراموش کرده‌اند آگاه سازد، و خدا بر همه موجودات عالم گواه است. (۶)

خدا همه جاهست

آیا ندیدی که آنچه در آسمانها و زمین است خدا بر آن آگاه است؟ هیچ رازی سه کس با هم نگویند جز آنکه خدا چهارم آنها و نه پنج کس جز آنکه خدا ششم آنها و نه کمتر از آن و نه بیشتر جز آنکه هر کجا باشند او با آنهاست سپس روز قیامت همه را از اعمالشان آگاه خواهد ساخت که خدا به کلیه امور عالم داناست. (۷)

آیا آنان را که از نجوا و راز گفتن با هم ممنوع شدند ندیدی که باز هم با یکدیگر بر بزهکاری و دشمنی و مخالفت رسول راز گفتن از سرگرفتند؟ و هر گاه حضور تو آیند  تو را سلام و تحیّتی گویند که خدا نفرموده است و پیش خود می‌گویند:  پس چرا خدا ما را عذاب نمی‌کند؟! عذاب دوزخ آنها را کفایت است که در آنجا که بسیار بد منزلگاهی است و پیوسته معذّب خواهند شد. (۸)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه شما با هم، سخنی به راز گویید هرگز بر بزهکاری و دشمنی و مخالفت رسول نگویید بلکه بر نیکویی و تقوا راز به میان آرید و از خدا که به سوی او محشور خواهید شد بترسید و پرهیزکار شوید. (۹)

در گوشی های پنهانی از شیطان است مگر...

همیشه نجوا و راز گفتن از شیطان است که می‌خواهد مؤمنان را دلتنگ و پریشان خاطر کند در صورتی که هیچ زیان به آنها نمی‌رساند جز آنکه امر خدا باشد، و مؤمنان باید همیشه بر خدا توکل کنند. (۱۰)

ای اهل ایمان، هرگاه شما را گفتند که در مجالس خود جای را (بر یکدیگر) فراخ دارید، جای باز کنید تا خدا بر توسعه  شما بیفزاید و هرگاه گفتند که از جای خود  برخیزید، برخیزید، تا خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است. (۱۱)

ای اهل ایمان، هر گاه بخواهید که با رسول سخن سرّی گویید  پیش از این کار باید مبلغی صدقه دهید که این صدقه برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است و اگر  چیزی  نیابید در این صورت خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۲)

آیا از اینکه پیش از راز گفتن با رسول صدقه دهیدترسیدید؟ پس حال که اداء صدقه نکردید و خدا هم شما را بخشید اینک نماز به پا دارید و زکات بدهید و خدا و رسول او را اطاعت کنید، و خدا به هر چه کنید آگاه است. (۱۳)

آیا آن  مردمی را ندیدی که با  قومی که خدا بر آنها غضب کرده است دوستی کردند؟ آنها به حقیقت نه از شما مسلمین و نه از فرقه یهودند و به دروغ قسم یاد می‌کنند در صورتی که خود می‌دانند. (۱۴)

خدا بر آنها عذابی سخت مهیّا کرده، زیرا بسیار زشت کردارند. (۱۵)

آن مردم منافق سوگند و قسمهای خود را سپر قرار دادند پس مردم را  از راه خدا بازداشتند، پس بر آنها کیفر عذاب ذلّت و خواری خواهد بود. (۱۶)

و هرگز مال و فرزندان، آنان را از خدا ابدا نرهاند، آنها اهل آتش دوزخند و در آن همیشه معذّبند. (۱۷)

روزی که خدا همه آنها را برانگیزد پس چنان که برای شما قسم یاد می‌کنند برای خدا هم به دروغ سوگند می‌خورند و می‌پندارند که اثری بر آنها خواهد داشت. الا (ای اهل ایمان) بدانید که آنها بسیار مردم دروغگویی هستند. (۱۸)

شیطان بر  آنها سخت احاطه کرده که فکر و ذکر خدا را به کلی از یادشان برده، آنان حزب شیطانند، الا بدانید که حزب شیطان به حقیقت زیانکاران عالمند. (۱۹)

آنان که با خدا و رسول او عناد و مخالفت می‌کنند آنها در میان مردم خوار و ذلیل‌ترین مردمند. (۲۰)

خدا نگاشته و حتم گردانیده که البته من و رسولانم غالب شویم، که خدا بسیار قوی و مقتدر است. (۲۱)

هرگز مردمی را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند چنین نخواهی یافت که دوستی با دشمنان خدا و رسول او کنند هر چند آن دشمنان پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشان آنها باشند. این مردم پایدارند که خدا بر دل‌هاشان  ایمان نگاشته و به روح  خود آنها را مؤید و منصور گردانیده و آنها را به بهشتی داخل کند که نهرها زیر درختانش جاری است و جاودان در آنجا متنعّمند، خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا خشنودند، اینان به حقیقت حزب خدا هستند، الا بدانید که حزب خدا رستگاران عالمند. (۲۲)

سوره منافقون: دشمنان اصلی خدا...قسم دروغ سپر دروغگویانست...اجل و مرگ حتمی تاخیر ندارد...


سوره منافقون ۱۰۵امین سوره بر  حسب تاریخ نزول

بنام خداوند بخشنده مهربان

زمانی که منافقان ریاکار نزد تو آیند و گویند که ما به یقین و حقیقت گواهی می‌دهیم که تو رسول خدایی؛ و خدا می‌داند که تو رسول اویی و همان خدا هم گواهی می‌دهد که منافقان سخن دروغ می‌گویند. (۱)

آنان که قسم های دروغ را سپر خود قرار  داده اند

قسم‌های خود را سپر جان خویش قرار داده‌اند و بدین وسیله راه خدا را  بسته‌اند، آنان آنچه می‌کنند بسیار بد می‌کنند. (۲)

این برای آن است که آنها  ایمان آوردند و سپس کافر شدند، پس مُهر بر دلهاشان نهاده شد تا هیچ  درک نکنند. (۳)

دشمنان اصلی خدا و دین همین ها هستند

تو چون آن دورویان را مشاهده کنی ظاهر و وجود جسمانی آنها  تو را به شگفت آرد و اگر سخن گویند  به سخن‌هاشان گوش فرا خواهی داد گویی که چوبی خشک تکیه کرده بر دیوارند و هر صدایی بشنوند بر زیان خویش پندارند. دشمنان به حقیقت همین ها هستند، از ایشان بر حذر باش، خدایشان بکشد، به کجا بازگردانیده می‌شوند؟ (۴)

نکته: تمام ادیان الهی هرچه ضربه خورده اند از اشخاص درو و ظاهر ساز بوده است. آنان با شکلی ظاهر پسند ادای دینداران را در آورده و بدرون دینداران رخنه و آن قدر کار خلاف بنام دین انجام می دهند که با  فهرستش کتاب می توان نوشت.

و هر گاه به آنها گویند: بیایید تا رسول خدا برای شما  آمرزش طلبد سر بپیچند و بنگری که با تکبر و نخوت روی می‌گردانند. (۵)

آمرزش خواستن پیامبر هم به حال دورویان و ظاهرسازان مفید نیست

(ای رسول) تو  بر آنان آمرزش بخواهی یا نخواهی به حالشان یکسان است خدا هرگز آنها را نمی‌بخشد که همانا قوم نابکار فاسق را خدا هیچ وقت هدایت نخواهد کرد. (۶)

اینها همان مردم بدخواهند که می‌گویند: بر اصحاب رسول خدا انفاق مال مکنید تا پراکنده شوند در صورتی که خدا را گنجهای آسمانها و زمین است لیکن منافقان درک آن نمی‌کنند. (۷)

آنها می‌گویند: اگر به مدینه مراجعت کردیم البته اربابان عزّت و ثروت، مسلمانان ذلیل فقیر را از شهر بیرون کنند، و حال آنکه عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است  ولیکن منافقان از این معنی آگه نیستند. (۸)

الا ای اهل ایمان، مبادا هرگز مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل سازند، و البته کسانی که به امور دنیا از یاد خدا غافل شوند آنها به حقیقت زیانکاران عالمند. (۹)

تا می توانید مال  بخشش کنید!

و از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید پیش از آنکه مرگ بر یکی از شما فرا رسد و در آن حال  بگوید: پروردگارا، چرا اجل مرا اندکی تأخیر نینداختی تا صدقه و احسان بسیار کنم و از نکوکاران شوم؟! (۱۰)

خداوند اجل و مرگ حتمی را به تاخیر نیاندازد

و خدا هرگز اجل هیچ کس را از وقتش که فرا رسد تأخیر نیفکند و خدا به هر چه کنید آگاه است. (۱۱

سوره حج (بخش پایانی): روانشناسی خدا ناباوران...تفاوت بت ها و پشه ها


سوره حج ۱۰۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

بنام خداوند بخشنده مهربان

این است  که خدا شب تار را در روز روشن پنهان می‏کند و روز روشن را در شب تار، و خدا شنوا وک بیناست. (۶۱)

حقیقت این است که خدا حق است و هر چه جز او خوانند باطل  است، و خدا بسیار  برتر و بلند مرتبه است. (۶۲)

 آیا ندیدی که خدا از آسمان آبی فرو بارد و زمین سبز و خرم گردد؟  همانا خدا صاحب لطف بسیار و بسیار   آگاه است. (۶۳)

آن‌چه در آسمآن‌ها و آن‌چه در زمین است همه ملک خداست و تنها خداست که بی ‏نیاز و به همه اوصاف کمال آراسته است. (۶۴)

 آیا ندیدی که هر چه در زمین است خدا مسخر شما گردانید و کشتی به فرمان او در دریا سیر می‏کند و آسمان را  او نگاه می‏دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او؟ همانا خدا به مردم بسیار رئوف و مهربان است. (۶۵)

و اوست خدایی که شما را اول بار زنده کرد و دیگر بار بمیراند و باز دوباره زنده کند،  باز انسان بسیار ناسپاس و کافر کیش است. (۶۶)

ما برای هر امتی پرستشگاهی مقرر کردیم تا به خدا توجه کنند  پس  نباید مردم با تو به منازعت برخیزند و تو  به سوی خدا دعوت کن که خود بر راهی راست و  از هدایتی کامل  بر خوردارهستی. (۶۷)

و اگر با تو جدل و خصومت کنند آن‌ها را بازگو که خدا به آن‌چه می‏کنید بهتر آگاه است. (۶۸)

خدا در روز قیامت میان شما در آن‌چه  خلاف و نزاع می‏کردید حکم خواهد فرمود. (۶۹)

 آیا ندانستی که خدا از آن‌چه در آسمان و زمین است آگاه است؟ و این  در کتابی محفوظ و مسطور است و این بر خدا کاری بسیار سهل است. (۷۰)

و (این مشرکان) خدا را رها کرده و چیزی غیر او را می‏پرستند که بر پرستش آن هیچ دلیل و برهانی نفرستاده و نه خود علم و بصیرتی بدان دارند،  و هرگز ستمکاران را یار و یاوری نخواهد بود. (۷۱)

روانشناسی خداناباوران

و هر گاه بر این کافران معاند آیات ما تلاوت شود در چهره آن کافران به حدی اثر مخالفت و انکار مشاهده کنی که نزدیک است بر مؤمنانی که آیات ما را بر آنان قرائت می‏کنند حمله‏ ور شوند،  بگو: آیا شما را به عذابی بدتر از این خبر دهم؟ آن آتش دوزخ است که خدا آن را به کافران وعده داده است و آن جا بسیار بد بازگشتگاهی خواهد بود. (۷۲)

تفاوت بت ها و پشه ها 

ای مردم مثلی زده شده بدان گوش فرا دارید : آن بت‌های جماد که به جای خدا  می‏خوانید هرگز بر خلقت مگسی هر چند همه اجتماع کنند قادر نیستند، و اگر مگس چیزی از آن‌ها بگیرد قدرت بر باز گرفتن آن ندارند،  طالب و مطلوب هر دو ناچیز و ناتوانند. (۷۳)

مقام خدا را آن گونه که شایسته‌ی اوست نشناختند، خدا ذاتی است بی‏نهایت توانا و بی ‏همتای شکست ناپذیر. (۷۴)

خداست که از میان فرشتگان و آدمیان رسولانی برمی‏گزیند، که همانا خدا  شنوا و  بیناست. (۷۵)

او به علم ازلی آن‌چه در نظر این مردم پیدا و آن‌چه ناپیداست همه را می‏داند و بازگشت کلیه‌ی امور به سوی خداست. (۷۶)

ای اهل ایمان، در برابر خدا رکوع و سجود آرید و  پروردگار خود را پرستید و کار نیکو کنید، باشد که رستگار شوید. (۷۷)

و حق جهاد در راه او را به جای آرید او شما را برگزیده و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده  مانند آیین پدر شما ابراهیم ، اوشما امت را پیش از این  و در این قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما بر سایر خلق گواه  باشید، پس نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خدا متوسل شوید، که او مولای شماست و نیکو مولا و نیکو ناصری است. (۷۸)