سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره الرحمن ۹۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول (بخش پایانی)


سوره الرحمن ۹۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول (بخش پایانی)

بنام خداوند بخشنده مهربان

(الا ای جنّ و انس) کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۵۱)

در آن دو بهشت از هر میوه‌ای دو نوع است. (۵۲)

در حالتی که بهشتیان بر بسترهایی که آستر آنها از حریر و استبرق است (در کمال عزّت) تکیه زده‌اند و میوه درختانش در همان تکیه گاه در دسترس آنهاست. (۵۴)

در آن بهشتها زنان زیبای با حیائی است و دست هیچ کس از جن و انس پیش از آنها بدان زنان نرسیده است. (۵۶)

آن زنان حور العین گویی یاقوت و مرجانند. (۵۸)

آیا پاداش نکویی و احسان جز نکویی و احسان است؟ (۶۰)

و ورای آن دو بهشت دو بهشت دیگر است. (۶۲)

که درختان آن دو بهشت در منتهای سبزی و خرّمی است. (۶۴)

در آن دو بهشت دیگر هم دو چشمه آب گوارا می‌جوشد. (۶۶)

در آن دو بهشت نیز هرگونه میوه خوش و خرما و انار بسیار است. (۶۸)

در آن بهشتها نیکو زنان با حسن و جمال بسیارند. (۷۰)

حورانی در سراپرده‌های خود (مستور از چشم بیگانگان). (۷۲)

که پیش از شوهران دست هیچ کس از جن و انس بدان زنان نرسیده است. (۷۴)

در حالتی که بهشتیان بر رفرف سبز و بساط زیبا  تکیه زده‌اند. (۷۶)

بزرگوار و مبارک نام پروردگار توست که خداوند جلال و عزّت و احسان و کرامت است. (۷۸)

سوره الرحمن(بخش دوم): پروازهای فضایی فقط با نیرو ممکن است...


سوره الرحمن  ۹۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

بنام خداوند بخشنده مهربان

الا ای جنّ و انس) کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۲۱)

این آیه بار در همین سوره بار ها  تکرار شده که از تکرار آن  در این نوشتار خودداری شده است.

از آن دو دریا لؤلؤ و مرجان گرانبها بیرون آید. (۲۲)َ

و او راست کشتیهای بزرگ بادبان برافراشته مانند کوه که به دریا در گردشند. (۲۴)

هر که روی زمین است دستخوش مرگ و فناست. (۲۶)

و زنده ابدی ذات خدای با جلال و عظمت توست. (۲۷)

هر که در آسمانها و زمین است همه از او می‌طلبند و او هر روز به شأن و کاری  پردازد. (۲۹)

ای گروه انس و جنّ به زودی به حساب کار شما هم خواهیم پرداخت. (۳۱)

پروازهای فضایی فقط با قدرت (نیرو) امکان پذیر است

اى گروه جنیان و انسیان اگر مى‏ توانید از کرانه ‏هاى آسمانها و زمین به بیرون رخنه کنید پس رخنه کنید [ولى] جز با سلطان  نمی توانید  رخنه نمى ‏کنید (۳۳)

    • سلطان : قدرة، تسلط. 2- سلطان : ملک. 3- سلطان : حجة، بره أن : «هو قوی السلطان».

اشاره به حوادث آسمانی در آینده: آتشفشانهایی که شراره و مس مذاب را به فضا پرتاب می کنند

(اگر به کفر و طغیان گرایید) بر شما شراره‌های آتش و مس گداخته فروریخته شود و هیچ نصرت و نجاتی نیابید. (۳۵)

پیان کار آسمانها و فضا

پس آن‌گاه که آسمان شکافته شود تا چون گل سرخ گون و چون روغن مذاب و روان گردد. (۳۷

پس در آن روز هیچ از گناه انس و جنّ باز نپرسند (چون خدا و فرشتگان از گناهان خلق آگاهند). (۳۹)

(آن روز) بدکاران به سیمایشان شناخته شوند، پس موی پیشانی آنها را با پاهایشان بگیرند (و در آتش دوزخ افکنند). (۴۱)


این همان دوزخی است که بدکاران تکذیب می‌کردند. (۴۳)

اینک میان آن جهنّم و در حمیم سوزان آن می‌گردند. (۴۴)

و هر که از مقام خدایش پروا کند او را دو باغ بهشت خواهد بود. (۴۶)

(الا ای جنّ و انس) کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۴۷)

در آن دو بهشت انواع گوناگون میوه‌ها و نعمتهاست. (۴۸)

در آن دو بهشت دو چشمه آب (تسنیم و سلسبیل) روان است. ۵۱

ادامه دارد...


سیری در کتابهای ادیان: انجیل یوحنا: مسیح مردی را شفا می دهد: سه ایراد علمای یهود بر عیسی


سیری در کتابهای ادیان

انجیل یوحنا 

گزیده ششم


عیسی مسیح مردی را که سی و هشت سال بیمار بود شفا می دهد

...بعد از آن یهود را عیدی بود و عیسی به اورشلیم آمد.

 و در اورشلیم نزد بابالضّان حوضی است که آن را به عبرانی بیتحسدا می‌گویند که پنج رواق دارد.
 و در آنجا جمعی کثیر از مریضان و کوران و لنگان و شلان خوابیده، منتظر حرکت آب می‌بودند.
 زیرا که فرشته‌ای از جانب خداوند گاه بر آن حوض نازل می‌شد و آب را به حرکت می‌آورد؛ هرکه بعد از حرکت آب، اوّل وارد حوض می‌شد، از هر مرضی که داشت شفا می‌یافت.
 و در آنجا مردی بود که سی و هشت سال به مرضی مبتلا بود.
 چون عیسی او را خوابیده دید و دانست که مرض او طول کشیده است، بدو گفت، آیا می‌خواهی شفا یابی؟
 مریض او را جواب داد که ای آقا کسی ندارم که چون آب به حرکت آید، مرا در حوض بیندازد، بلکه تا وقتی که می‌آیم، دیگری پیش از من فرو رفته است.
 عیسی بدو گفت، برخیز و بستر خود را برداشته، روانه شو!
 که در حال، آن مرد شفا یافت و بستر خود را برداشته، روانه گردید. و آن روز سَبَّت بود.
10  پس یهودیان به آن کسی که شفا یافته بود، گفتند، روز سَبَّت است و بر تو روا نیست که بستر خود را برداری.
11  او در جواب ایشان گفت، آن کسی که مرا شفا داد، همان به من گفت بستر خود را بردار و برو.
12  پس از او پرسیدند، کیست آنکه به تو گفت، بستر خود را بردار و برو؟
13  لیکن آن شفا یافته نمی‌دانست کِه بود، زیرا که عیسی ناپدید شد چون در آنجا ازدحامی بود.
14  و بعد از آن، عیسی او را در هیکل یافته بدو گفت، اکنون شفا یافته‌ای. دیگر خطا مکن تا برای تو بدتر نگردد.


ایرادهای علمای یهود بر عیسی: روزسبت را شکسته و می گفت که پسر خدا و مساوی با ست

15  آن مرد رفت و یهودیان را خبر داد که آنکه مرا شفا داد، عیسی است.
16  و از این سبب یهودیان بر عیسی تعدّی می‌کردند، زیرا که این کار را در روز سَبَّت کرده بود. عیسی خود را پسر خدا معرفی می‌کند
17  عیسی در جواب ایشان گفت که، پدر من تا کنون کار می‌کند و من نیز کار می‌کنم.
18  پس از این سبب، یهودیان بیشتر قصد قتل او کردند زیرا که نه تنها سَبَّت را می‌شکست بلکه خدا را نیز پدر خود گفته، خود را مساوی خدا می‌ساخت.


پاسخ های عیسی

19  آنگاه عیسی در جواب ایشان گفت، آمین آمین به شما می‌گویم که پسر از خود هیچ نمی‌تواند کرد مگر آنچه بیند که پدر به عمل آرد، زیرا که آنچه او می‌کند، همچنین پسر نیز می‌کند.
20  زیرا که پدر پسر را دوست می‌دارد و هرآنچه خود می‌کند بدو می‌نماید و اعمال بزرگتر از این بدو نشان خواهد داد تا شما تعجّب نمایید.
21  زیرا همچنان که پدر مردگان را برمی‌خیزاند وزنده می‌کند، همچنین پسر نیز هر که را می‌خواهد زنده می‌کند.
22  زیرا که پدر بر هیچ‌کس داوری نمی‌کند بلکه تمام داوری را به پسر سپرده است.
23  تا آنکه همه پسر را حرمت بدارند، همچنان که پدر را حرمت می‌دارند؛ و کسی که به پسر حرمت نکند، به پدری که او را فرستاد احترام نکرده است.
24  آمین آمین به شما می‌گویم هر که کلام مرا بشنود و به فرستنده من ایمان آورد، حیات جاودانی دارد و در داوری نمی‌آید، بلکه از موت تا به حیات منتقل گشته است...

ادامه دارد...

سوره الرحمن ۹۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول -مطالب جدیدی که قران مطرح کرد


-سوره الرحمن ۹۷ امین سوره بر حسب تاریخ نزول

-مطالب جدیدی که قران مطرح کرد

خدای بخشنده، (۱)

که قرآن را تعلیم داد. (۲)

و انسان را خلق کرد. (۳)

و به او روش بیان کردن را آموخت. (۴)

گردش خورشید و ماه براساس حساب معین

خورشید و ماه به حساب معیّن  رفتار می کنند. (۵)

ستارگان از قوانین الهی طبعیت می کنند

و گیاهان و درختان نیز به خداوند سجده می کنند. (۶)

سجده ستارگان و گیاهان همان تبعیت از قوانینی است که خداوند بر طبیعت معین کرده است.

میزان و اندازه بر تمام کائنات حکمفرماست

او  آسمان (فضا) را بلند گردانید  و در جهان هستی میزان قرار داد. (۷)

(نمونه: اگر الکترونها به اندازه سر مویی سریعتر بدور هسته های اتم بگردند ، جهان ظرف چهار دقیقه بخار  خواهد شد.)

 و فرمان جاری ساخت که  هرگز از  میزان  نافرمانی نکنید. (۸)

و هر چیز را به ترازوی عدل و انصاف بسنجید و هیچ در میزان کم فروشی و نادرستی مکنید. (۹)

خداوند خواسته است که زمین محل زندگی آدمیان باشد

و زمین رابرای خلق زندگی مردمان قرار داد. (۱۰)

که در آن میوه‌های گوناگون و نخل خرمای با پوشش برگ و شکوفه و غلاف است. (۱۱)

و هم حبوبات متنوع که دارای برگ و گل است و نیز ریاحین است. (۱۲)

 کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۳)

خلقت انسان نخستین از گل خشک بود

انسان را خدا از خشک گلی مانند گل کوزه گران  آفرید. (۱۴)

و جنّیان را از رخشنده شعله آتش خلق کرد. (۱۵)

 پش شما کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۶

آن خدایی که آفریننده دو مشرق و دو مغرب است (یکی مشرق و مغرب تابستان مطلع سرطان، و یکی زمستان مطلع جدی). (۱۷)

(   خورشید یک طلوع و غروب  روزانه نسبت به کره زمین  دارد و در ضمن برای هر منطقه  نیز یک طلوع وو غروب دارد 

پس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۸)

اوست که دو دریا  را به هم در آمیخت تا به هم برخورد کنند. (۱۹)

و میان آن دو دریا برزخ و فاصله‌ای است که تجاوز به حدود یکدیگر نمی‌کنند. (۲۰)

ادامه دارد...

سومین سوره قرآن بر حسب تاریخ نزول :سوره مزمل : شبهای پیامبر:همیشه بیاد خدا باش:سر انجام زمین...


سومین سوره قرآن بر حسب تاریخ نزول

سوره مزمل

بنام خداوند بخشنده مهربان

الا ای رسولی که در جامه  خفته‌ای. (۱)

-شبهای پیامبر 

 شب را برخیز مگر کمی. (۲)

که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد (به استراحت پرداز). (۳)

یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. (۴)

شرح

(این آیه نیز می تواند بیانگر آن باشد که یا در زمانی نازل شده که قرآن کاملا و یا حد اقل مقداری قابل توجه از لحاظ خواندن و قرائت نازل شده بود و یا این که قرآن بطور کامل بر قلب پیامبر نازل و او بدستور خداوند بتدریج آنرا برای پیروانش بیان می کرد.)

ما کلام بسیار سنگین  را بر تو القا ء می‌کنیم. (۵)

البته نماز شب  بهترین شاهد اخلاص و صفای قلب و دعوی صدق ایمان است. (۶)

تو را روز روشن وقت کافی و فرصت وسیع است. (۷)

همیشه بیاد خدا باش!

و (دایم در شب و روز) نام خدا را یاد کن و به کلی از غیر او علاقه ببر و به او پرداز. (۸)

همان خدای مشرق و مغرب عالم که جز او هیچ خدایی نیست او را بر خود وکیل و نگهبان اختیار کن. (۹)

و بر طعن و یاوه‌گویی کافران و مکذّبان صبور و شکیبا باش و به طرزی نیکو و از آنان دوری گزین. (۱۰)

و کار آن کافران مغرور نعمت و مال  را به من واگذار و اندک زمانی به آنها مهلت ده . (۱۱)

که البته نزد ما غل و زنجیر عذاب و آتش دوزخ مهیّاست. (۱۲)

و طعامی که گلوگیر آنها می‌شود و عذاب دردناک بر آنهاست. (۱۳)

سر انجام زمین

آن روزی که زمین و کوهها به لرزه درآید و کوهها تلّ ریگی شود و چون موج روان گردد. (۱۴)

(طبق بررسی های مداوم زلزله شناسان ژاپنی از ده هزارسال دیگر به بعد زمین در معرض زلزله های ۱۰ ریشتر به بالا قرار می گیرد .)

ما بسوی شما (امت آخر زمان) رسولی فرستادیم که شاهد اعمال  شماست چنانکه بر فرعون هم رسول فرستادیم. (۱۵)

تا فرعون نافرمانی آن رسول کرد ما هم او را به قهر و انتقام سخت بگرفتیم. (۱۶)

پس اگر کافر شوید چگونه نجات یابید در روزی که کودک از هول و سختی آن پیر شود؟ (۱۷)

و آسمان از وحشت آن شکافته شود و وعده الهی به وقوع انجامد. (۱۸)

هدف نهایی از نزول قرآن: تذکر و یاد آوری

این آیات (قرآن) برای تذکر و یادآوری فرستاده شد تا هر که بخواهد راهی به سوی خدای خود پیش گیرد. (۱۹)

(می توان قرآن را نامه خداوند به بشر تلقی کرد که خداوند در متن قرآن انسان را به خود دعوت می کند.)

خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی هم از آنان که با تواند (اغلب) نزدیک دو ثلث یا نصف یا  ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز می‌پردازید، 

و خدا (گردش) شب و روز را مقدّر می‌کند، خدا می‌داند که شما هرگز تمام ساعات شب را (به عبادت) ضبط نخواهید کرد لذا از شما در گذشت تا هر چه  آسان است به تلاوت قرآن پردازید. 

خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی به سفر از کرم خدا روزی می‌طلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند، پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان (به فقیران) بدهید و به خدا قرض نیکو دهید (یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید)، 

و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید (پاداش) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۰)

شرح

(همان گونه که در بالا اشاره شد برخی آیات این سور ه نمی توانند در مکه نازل شده باشند، بلکه سوره های نازل شده در مدینه هستند و به زمانی تعلق دارند که قران نازل شده و مسلمانان آنان را از حفظ و یا ازروی متن می خواندند ، و در ضمن جنگهای مسلمانان در قبال مشرکان حجاز شروع شده بود.)