سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سیری در کتابهای مقدس: گزیده هایی از انجیل یوحنا : یهودیان با عیسی مخالفت می کنند


سیری در کتابهای مقدس

گزیده هایی از انجیل یوحنا

یهودیان با عیسی مخالفت می کنند  ادامه مطلب ...

۱۰۰۰ آیه از قرآن :آرزوها از دیدگاه قرآن: آرزو کن ولی برای نیکیهای ابدی!


۱۰۰۰ آیه از قرآن

آرزوها از دیدگاه قرآن


آرزو کن ولی برای نیکیهای ابدی!

مال و پسران زیور زندگى دنیایند و نیکیهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید نیز بهتر است

آیه (۴۶) سوره کهف

واژه آرزو در قرآن و بصورت لغات مختلف ۵۴ بار ذکر شده است. طبق آیات قرآن دونوع آرزو وجود دارد که یکی از آن دو آرزوئی است که در عرش الهی و نزد خداوند تقدیس می شود و آن آرزو بر ای انجام کارهای نیک است که اثرشان ماندگار است و حتی در جهان آخرت نیز این آثار مجددا زنده و متجلی می شوند.
خداوند در سوره بقره فهرستی دقیق و روشنی از این نیکو کاریها بدست می دهد که در حقیقت بنیانهای حقیقی یک دین الهی را می رساند و در ضمن دست دین بازان و شیادان را که ادای دینداری را در می آورند رو می کند:
"نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و و یا  مغرب بگردانید، بلکه نیکى آن است که :
۱-کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب  و پیامبران ایمان آورد،
۲- و مال  را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان و گدایان و برای آزادی بندگان بدهد
۳-و نماز را برپاى دارد
۴- و زکات را بدهد
۵-و آنان که چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند
۶- و در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایانند،
آنانند کسانى که راست گفته‏ اند و آنان همان پرهیزگارانند (۱۷۷)

آیه(۴۶) سوره کهف

ادامه دارد...

آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟(بخش یکم)


دیدگاه قرآن: 

۱_چرا در آیات قرآن تفکر نمی کنید؟

-آیا در  آیات قرآن تفکر نمی کنند،  یا این که  بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟

(  آیه ۲۴  ) سوره ۴۷

(دینی که اجازه تفکر و اندیشه حتی در باره آیات کتاب مقدسش داده است نمی تواند منبع توقف فکر باشد.)

(

۲_عبادت و ستایش حقیقی همراه تفکر در جهان هستی  می باشد.
 _همانان که خدا را  ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین تفکر  کرده و می گویند:  پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى،  منزهى تو !پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار !
( آیه۱۹۱)سوره ۳

۳_اهل اندیشه و تفکر حتی در مورد زنبور و عسل  تولیدی آن می اندیشند
_سپس از همه میوه ‏ها بخور و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى  از درون  آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى ‏آید و در آن براى مردم درمانى است راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه ایست 
(آیه ۶۹)سوره ۱۶

۴-در خلقت زن که مایه آرامش بشری است نشانه ایست و متفکران آن را در می یابند
_و از نشانه‏ هاى او اینکه از نوع خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این براى مردمى که اهل تفکر اند  قطعا نشانه‏ هایى است
(آیه ۲۱ ) سوره ۳۰

۵_همه جهان هستی بخاطر انسان ثبات دارد. اهل تفکر این حقیقت را در می یابند
_آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کرد همه از اوست قطعا در این امر براى مردمى که اهل تفکرند  نشانه‏ هایى است
(آیه ۱۳)  سوره ۱۰ 

۶-زمین ، کو ه هاو رود ها و میوه همه برای اهل تفکر موضوعاتی قابل اندیشه اند
_و اوست کسى که زمین را گسترانید و در آن کوهها و رودها نهاد و از هر گونه میوه‏ اى در آن جفت جفت قرار داد روز را به شب مى ‏پوشاند قطعا در این [امور] براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه‏ هایى وجود دارد
(آیه ۳) سوره ۱۶

۷-باید در حیات و زندگی انسان تفکر نمود.

-در حقیقت مثل زندگى دنیا بسان آبى است که آن را از آسمان فرو ریختیم پس گیاه زمین از آنچه مردم و دامها مى ‏خورند با آن درآمیخت تا آنگاه که زمین پیرایه خود را برگرفت و آراسته گردید و اهل آن پنداشتند که آنان بر آن قدرت دارند شبى یا روزى فرمان [ویرانى] ما آمد و آن را چنان در ویده کردیم که گویى دیروز وجود نداشته بود.

آیه ۱۰ سوره ۲۴

ادامه دارد...


آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟(بخش دوم): عقل گرایان و تعقل کنندگان


آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟(بخش دوم)

دیدگاه قرآن:  عقل گرایان و تعقل کنندگان

آنان که در آفرینش اسنان و زمین ، بارش باران و گردش باد ها تعقل می کنند

_راستى که در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز و کشتیهایى که در دریا روانند با آنچه به مردم سود مى ‏رساند و  آبى که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمین را پس از مردنش زنده گردانیده و در آن هر گونه جنبنده‏ اى پراکنده کرده و و در گردانیدن بادها و ابرى که میان آسمان و زمین آرمیده است براى گروهى که تعقل می کنند واقعا نشانه‏ هایى وجود دارد.
(آیه ۱۶۴)سوره ۲


آنان که در چگونگی میوه ها و سودمندی آنان تعقل می کنند

-و از میوه درختان خرما و انگور باده مستى‏ بخش و خوراکى نیکو براى خود مى گیرید قطعا در این براى مردمى که تعقل مى کنند نشانه‏ اى است
 (آیه ۶۷) سوره ۱۶


آنان که در باره عمر طولانی تعقل می کنند

-و هر که را عمر دراز دهیم او را از نظر  خلقت فروکاسته  گردانیم آیا تعقل نمی کنند.
(آیه۶۸)سوره ۳۶


آنان که در باره شهرهای نابود شده لوط تعقل می کنند

-و از آن شهر براى مردمى که تعقل  نشانه‏ اى روشن باقى گذاشتیم
(آیه۳۵) سوره ۲۹


آنان که تعقل می کنند چرا بردگان شریکان صاحبانشان نیستند
-خداوند براى شما از خودتان مثلى زده است آیا در آنچه به شما روزى داده‏ ایم شریکانى از بردگانتان دارید که در آن  مساوى باشید و همان طور که شما از یکدیگر بیم دارید از آنها بیم داشته باشید این گونه آیات خود را براى مردمى که تعقل می کنند به تفصیل بیان مى ‏کنیم
(۲۸آیه )سوره ۳۰

آنان که در گردش شب و روز و گردش بادها تعقل می کنند

-و  پیاپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به وسیله  آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و گردش بادها براى مردمى که تعقل نشانه‏ هایى است.
(آیه ۵)  سوره۱۶


آنان که در پدیده رعد و برق و باران تعقل می کنند

 _و از نشانه‏ هاى وجود  او این که  برق را براى شما پدیدار می کند و امیدبخش مى ‏نمایاند و از آسمان به تدریج آبى فرو مى‏ فرستد که به وسیله آن زمین را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند در این نیز براى مردمى که تعقل مى کنند قطعا نشانه‏ هایى است

    آیه ۲۴سوره ۳۰

آنان که در ساختار سطح زمین تعقل می کنند

-و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغهایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى‏ گردند و برخى از آنها را در میوه بر برخى دیگر برترى مى‏ دهیم بى گمان در این نیز  براى مردمى که تعقل مى کنند دلایل روشنی  است (۴)


ادامه دارد....

۱۳

آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟دیدگاه قران : (بخش یکم):


آیا دین به معنای توقف هر نوع فکر و اندیشه است؟(بخش یکم)


دیدگاه قرآن: 

۱_چرا در آیات قرآن تفکر نمی کنید؟

-آیا در  آیات قرآن تفکر نمی کنند،  یا این که  بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟

(  آیه ۲۴  ) سوره ۴۷

(دینی که اجازه تفکر و اندیشه حتی در باره آیات کتاب مقدسش داده است نمی تواند منبع توقف فکر باشد.)

(

۲_عبادت و ستایش حقیقی همراه تفکر در جهان هستی  می باشد.
 _همانان که خدا را  ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین تفکر  کرده و می گویند:  پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى،  منزهى تو !پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار !
( آیه۱۹۱)سوره ۳

۳_اهل اندیشه و تفکر حتی در مورد زنبور و عسل  تولیدی آن می اندیشند
_سپس از همه میوه ‏ها بخور و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى  از درون  آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى ‏آید و در آن براى مردم درمانى است راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه ایست 
(آیه ۶۹)سوره ۱۶

۴-در خلقت زن که مایه آرامش بشری است نشانه ایست و متفکران آن را در می یابند
_و از نشانه‏ هاى او اینکه از نوع خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این براى مردمى که اهل تفکر اند  قطعا نشانه‏ هایى است
(آیه ۲۱ ) سوره ۳۰

۵_همه جهان هستی بخاطر انسان ثبات دارد. اهل تفکر این حقیقت را در می یابند
_آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کرد همه از اوست قطعا در این امر براى مردمى که اهل تفکرند  نشانه‏ هایى است
(آیه ۱۳)  سوره ۱۰ 

۶-زمین ، کو ه هاو رود ها و میوه همه برای اهل تفکر موضوعاتی قابل اندیشه اند
_و اوست کسى که زمین را گسترانید و در آن کوهها و رودها نهاد و از هر گونه میوه‏ اى در آن جفت جفت قرار داد روز را به شب مى ‏پوشاند قطعا در این [امور] براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه‏ هایى وجود دارد
(آیه ۳) سوره ۱۶

۷-باید در حیات و زندگی انسان تفکر نمود.

-در حقیقت مثل زندگى دنیا بسان آبى است که آن را از آسمان فرو ریختیم پس گیاه زمین از آنچه مردم و دامها مى ‏خورند با آن درآمیخت تا آنگاه که زمین پیرایه خود را برگرفت و آراسته گردید و اهل آن پنداشتند که آنان بر آن قدرت دارند شبى یا روزى فرمان [ویرانى] ما آمد و آن را چنان در ویده کردیم که گویى دیروز وجود نداشته بود.

ادامه دارد...

آیه ۱۰ سوره ۲۴