سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۱۰۰۰ آیه از قرآن: سطح فکری مشرکان مکه در زمان ظهور دین خدا


۱۰۰۰ آیه از قرآن


سطح فکری مشرکان مکه در زمان ظهور دین خدا

===============================================================

گفتار هرکس و آنچه که می گوید و هر عکس العملی که بروز می دهد  نشانگر شخصیت اوست .

یک بررسی دقیق از آیات قرآن که بخشی از تاریخ نشر دین اسلام را نشان می دهد ثابت می کند که مشرکان علاوه بر  غرض ورزی از سطح فکری بسیار پایین نیز برخوردار بودند. بعنوان نمونه آیات  ۴ تا ۸ سوره فرقان بیانگر آن خواستهای کودکانه و جاهلانه است!

 

"کسانى که کفر ورزیدند گفتند این کتابجز دروغى که آن را بربافته چیزى بیش  نیست و گروهى دیگر او را بر آن یارى کرده‏ اند و قطعا با چنین نسبتى ظلم و بهتانى به پیش آوردند ."

(۴)

 

و گفتند افسانه ‏هاى پیشینیان است که آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا مى ‏شود (۵)

 

بگو آن را کسى نازل ساخته است که راز نهانها را در آسمانها و زمین مى‏ داند و هموست که همواره آمرزنده مهربان است (۶)

 

و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى باشد.

 

یا گنجى به طرف او افکنده نشده یا باغى ندارد که از بار و بر آن بخورد و ستمکاران گفتند جز مردى افسون‏ شده را دنبال نمى ‏کنید (۸)"


این گروه از افراد فقط یک روی سکه زندگی هستند و آن خورد و خوراک و خواب و عیش و نوش است. در سیستم فکری آنان  معنویات جایی ندارند. آنان بیش از یک متر بالای سر خود را نمی بینند. به همین دلایل و برهانها وقتی پیامبر اسلام ظهور کرد و آنان را به پرستش خدای خالق یکتاو ترک بت پرستی خواند، آنان در جستجوی گنج و مال و ثروت و باغ همیشه پر ا ز میوه بودند.

در ضمن نفوذ خرافاتی مانند طلسم و افسون و جادوگری و جن پرستی آن قدر در ذهن آنان رسوخ کرده بود که هر تحولی را با این معیار ها می سنجیدند . از جمله نسبت سحر زدگی و افسون شدگی به پیامبر می دادند.

ادامه دارد...

۱۰۰۰ آیه از قرآن : چرا نباید خود کشی کرد


۱۰۰۰ آیه از قرآن


چرا نباید خود کشی کرد؟


گزارش یک قتل تاریخی
«...هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته است...»
سوره مائده آیه ۳۲


این آیه حکایتی دارد به قدمت طول عمر بشری که از نسل آدم و حوا بودند.حکایت برادری که اولین قتل تاریخ را انجام داد.

قرآن در این ارتباط می گوید!

داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان هنگامى که  قربانیى پیش داشتند پس از یکى از آن دو پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد قابیل  گفت‏ حتما تو را خواهم کشت و هابیل  گفت‏ خدا فقط از تقواپیشگان مى ‏پذیرد 

اگر دست ‏خود را به سوى من دراز کنى تا مرا بکشى من دستم را به سوى تو دراز نمى ‏کنم تا تو را بکشم چرا که من از خداوند پروردگار جهانیان مى‏ ترسم (۲۸)

 

من مى‏ خواهم تو با گناه من و گناه خودت  بازگردى و در نتیجه از اهل آتش باشى و این است‏ سزاى ستمگران 

پس نفس اش او را به قتل برادرش ترغیب کرد و وى را کشت و از زیانکاران شد (۳۰)

پس خدا زاغى را برانگیخت که زمین را مى ‏کاوید تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان کند [قابیل] گفت واى بر من آیا عاجزم که مثل این زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان کنم پس از پشیمانان گردید (۳۱)

از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا  فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پیامبران ما دلایل آشکار براى آنان آوردند پس از آن بسیارى از ایشان در زمین زیاده‏ روى مى کنند (۳۲)


توضیح

بخشی از آخرین آیات یعنی آنجا که می گوید...!هرکسی که  کس دیگری را که مرتکب قتل نشده بکشد گویی تمام مردمان زنده دنیا را بکشد ...وکسی که شخصی را از مرگ نجات دهد گویی تمام مردمان زنده دنیا را از مرگ نجات داده است قابلیت توجه بسیار دارند.

چون با خواندن  این دوجمله  هیچ انسانی  خردمند و خداباور ی دست به خود کشی نمیند. زیرا عموما کسی که دست به خود کشی می زند یا در کار ، یا در زندگی  و یا رابطه ای شکست خورده است که می خواهد خود را بکشد.ولی نمی داند که با کشتن خود که در اصل او نیز بی گناه است دست خود را به خون همه زندگان آلوده کرده  است.

پس خوشا بر   آنانکه توانسته و یا می توانند در لحظات جاودانه کسی را از مرگ نجات دهند که گویی همه زندگان را نجات دهتد.

تا آنجا که من اطلاع دارم چنین آیه و گفتاری در هیچ یک از کتابهای آسمانی وجود ندارد.

 بنابر این هر کس که خدای ناکرده ابلیس وهم اورا مورد هجوم قرار داده  لازم است قبل از خودکشی حتما این کار ها را انجام دهد. بدون شک با انجام برخی از این کارها از خودکشی منصرف می شود. زیرا لذت روحی حاصل از انجام چنین کارهایی شکست های زندگی را جبران می کند.

پس اگر قصد خود کشی دارید ابتدا سعی کنید:

 گره از کار کسی باز کنید !

به در مانده ای کمکی کنید،!

به غمزده ای دلداری دهید!

از دوستی احوالپرسی کنید!

، بدیدن کسی که دوستش دا رید بروید!

 به درد دل کسی مثل خودتان  گوش دهید و اورا یاری فکری دهید که چگونه نجات پیداکند!

به یتیم خانه ای بروید و بر چهره یتیمان لبخندی بزنید و از آنان دلجویی کنید!

از بیماران عیادت کنید وبرایشان آرزوی سلامتی کنید!

...مطمئن باشید که از خودکشی منصرف خواهید شد

ادامه دارد...

سوره بقره ۸۶ امین سوره بر تاریخ حسب نزول -مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قران مطرح شدند


-سوره بقره ۸۶ امین سوره بر  تاریخ حسب نزول

-مطالبی که بر ای نخستین بار توسط قران مطرح شدند



گوشت خوک بر افراد مضطر حلال است
به تحقیق، خدا حرام گردانید بر شما مردار و خون و گوشت خوک را و آن‌چه را که به اسم غیر خدا کشته باشند، پس هر کس که به خوردن آن‌ها محتاج و مضطر شود در صورتی که به آن تمایل نداشته و  تجاوز نکند گناهی بر او نخواهد بود  محققاً خدا آمرزنده و مهربان است. (۱۷۳)

آنان که پنهان دارند آیاتی از کتاب آسمانی را که خدا فرستاده بود و آن را به بهای اندک فروشند، جز آتش جهنّم در شکم نمی‌برند و در قیامت خدا با آن‌ها سخن نگوید و  پاکشان نگرداند، و هم آنان را در قیامت عذابی دردناک خواهد بود. (۱۷۴)

آن‌ها همان گروهند که اختیار کردند گمراهی را به جای هدایت، و عذاب را به جای آمرزش، پس چقدر بر آتش جهنم سخت جان و پرطاقتند! (۱۷۵)

این عذاب از آن روست که خدا کتاب آسمانی را به راستی فرستاد و گروهی که در آن اختلاف و مکابره کردند در اختلافی دور  خواهند بود. (۱۷۶)

نیکوکاری یعنی ؛ ایمان بعلاوه کمک به خویشان، یتیمان، فقیران و...
نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید  لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. (کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند) آن‌ها به حقیقت راستگویان و آن‌ها به حقیقت پرهیزکارانند. (۱۷۷)

ای اهل ایمان بر شما حکم قصاص کشتگان چنین معین گشت که مرد آزاد در مقابل مرد آزاد، و بنده را به جای بنده، و زن را به جای زن قصاص توانید کرد. و چون صاحب خون از قاتل که برادر دینی اوست بخواهد درگذرد کاری است نیکو، پس قاتل دیه را در کمال خشنودی ادا کند. در این حکم، تخفیف  و رحمت خداوندی است، و پس از این دستور، هر که تجاوز کند او را عذابی سخت خواهد بود. (۱۷۸)

ای عاقلان، حکم قصاص برای حفظ حیات شماست تا مگر  بپرهیزید. (۱۷۹)

وصیت بر ای دارندگان متاع
دستور داده شد که چون مرگ یکی از شما فرا رسد اگر دارای متاع دنیاست وصیت کند برای پدر و مادر و خویشان به چیزی شایسته عدل و به قدر متعارف. این کار سزاوار مقام پرهیزکاران است. (۱۸۰)

پس هر گاه کسی بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهد گناه این کار بر آن‌هاست که عمل به خلاف وصیت کنند، و خدا  شنوا و داناست. (۱۸۱)

در صودت ستم دروصیت می توان به اصلاح پرداخت
و هر کس بیم دارد که از وصیت موصی  جفا و ستمی رفته باشد و به اصلاح میان آنان پردازد بر او گناهی نیست و محققاً خدا آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲)

۴ موضوع

ادامه دارد...

۱۰۰۰ آیه از قران مرد و یا زن از نظر قران : کدام پاداش بیشتری می گیرند؟

۱۰۰۰ آیه از قران 

مرد و یا زن از نظر قران : کدام پاداش بیشتری می گیرند؟

-اى مردم ما شما را از مرد ی و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است.

 آیه(۱۳)  سوره حجرات

 

-کسانى که کارهاى شایسته کنند چه مرد باشند یا زن  در حالى که مؤمن باشند  داخل بهشت مى ‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمایى مورد ستم قرار نمى‏ گیرند

آیه  (۱۲۴)  سوره نساء

 

-هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را زندگى پاکیزه‏ اى (حیات حقیقى) بخشیم  و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهیم داد 

آیه (۹۷)  سوره نحل

ادامه دارد...

 

بدون شرح

 

۱۰۰۰ آیه از قرآن : کدام سرزمین ها بلا خیز نیستتد؟


۱۰۰۰ آیه از  قرآن 
کدام سرزمین ها بلا خیز نیستتد؟
پاسخ قرآن:

و پروردگار تو  هرگز بر آن نبوده است که شهرهایى را که مردمانش صالح و نیکو کارند  به ستم هلاک کند. 

آیه  (۱۱۷) سوره هود

 

شرح

اگر بخواهیم به مفهوم پیام قرانی در آیه فوق پی ببریم  می توان بخشی از آن را این گونه فهرست کرد که که در  آن خداوند می گوید :

-اگر مردم جامعه ای با یکدیکر بخوبی و شایستگی رفتار کنند،

-اگر اکثریت مردم جامعه ای اهل نیکوکاری باشند،

-اگر مردم شهر و دیار و سرزمینی نسبت بیکدیگر مهربان بوده،

-و اگر مردمی در سرزمینی که زندگی می کنند حق و عدالت را رعایت کنند،

-اگر مردمی فریاد در ماندگان را شنیده و به یاری انان بشتابند،

باید توجه نمود:

... خداوند می گوید من هر گز بر این چنین مردمی و سرزمینی بلا نازل نمی کنم.

حال به فهرست سرزمین های بلاخیز در جهان نگاهی بیاندازید، منظور  سرزمینها و شهر ها و جامعه هایی است که بلازده نیستند، بلکه بلا خیزند  یعنی بلا و نا امنی و حوادث بد در آنها  جامعه موج می زند. با یک بررسی کوتاه به این نتیجه خواهید رسید  که:

-مردم این جامعه ها نسبت به هم عصبانی، بیرحم، سختگیر و ظالم هستند.

-نگاه انان به هم مهربان نیست،

 -کوچکتر احترام بزرگتر را ندارد،

-فریاد یتیمان شنیده نمی شود،

-آه جگر خراش مسکینان به گوش نمی رسد، و اگر برسد کسی گوشش بدهکار نیست،

-آنهایی که غرق در ثروتند با ندارها و بی خانمان ها بیگانه اندو انان بفکر دستگیری در ماندگان و اصلاح جامعه نیستند. بلکه  فقط فرزندشان دکتر و مهندس و تاجر بشود و ثروتشان بیشتر و قدرتشان افزون تر  کافی است. فرزند دیگری برایشان  اهمیتی ندارد.

این چنین  جامعه ای  بلاخیز است و خیری در آن نیست و هر لحظه شومی و شر و مصیبت هم چون باران سیل وش از آسمان اش فرو می بارد و زمین نیز یاری می کند، مگر آن که شرری در وجدان ها زده شود:

- اکثریت با یکدیگر دوست و مهربان گردند.

-بخشش و مهربانی و احترام به یکدیگر ذکر و کار این مردم شود.

-آه مظلومان به گوش رسد،

-یتیمان دیده شوند،

-محرومان یاری گردند، 

و...

 

در این زمان است که کارسازی زمانه صورت خواهد گرفت.

ادامه دارد...