سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سیری در احکام و قواعد دین زرتشت(بخش اول) : کتاب وندیداد : بخش یکم


سیری در احکام و قواعد دین زرتشت(بخش اول)

کتاب وندیداد

بخش یکم

1

ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کجاست نخستین جایی که زمین (1 (در آن جا بیشتر از همه جا شاد کام شود ؟(2(

اهوره مزدا پاسخ داد :

ای سپیتمان زرتشت !

چنین جایی، آن جاست که اشونی بر آن گام پیش نهد؛ هیزم پاک در دست، برسم در دست، هاون در دست، شیر 

پیشکشی در دست، به درست باوری در کار آیین گزاری و به آوای بلند، مهر فراخ چراگاه و رام بخشنده ی چراگاه 

های خوب را نیایش کنان.

2

ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کجاست دومین جایی که زمین در آن جا بیشتر از همه جا شاد کام شود ؟

3

اهوره مزدا پاسخ داد :

چنین جایی، آن جاست که اشونی خانه ای بر پای دارد با موبدی در آن؛ با گله ای گاو، کدبانویی، فرزندانی و رمه 

هایی خوب در آن. خانه ای که در آن، گله ی گاوان به خوبی پرورده شود؛ اشونی افزونی گیرد؛ خوراک ستورن 

فراوان باشد؛ سگ خوب پرورش یابد؛ کدبانو کامیاب شود؛ فرزندان ببالند؛ آتش فروزان بماند و هر یک از نیایش 

های نیک زندگی به خوبی برخوانده شود.

4

ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کجاست سومین جایی که زمین در آن جا بیشتر از همه جا شادکام شود ؟

اهوره مزدا پاسخ داد :

ای سپیتمان زرتشت

چنین جایی، آن جاست که اشونی هر چه بیشتر گندم و گیاه و درختان میوه بکارد؛ جایی که چنین کسی زمین 

های خشک را آبیاری و زمین های تر را زه کشی کند.

5

ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کجاست چهارمین جایی که زمین در آن جا بیشتر از همه جا شادکام شود ؟

اهوره مزدا پاسخ داد :

چنین جایی، آن جاست که هر چه بیشتر رمه ها و ستوران را در آن بپرورند.

6

ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

کجاست پنجمین جایی که زمین در آن جا بیشتر از همه جا شاد کام شود ؟

اهوره مزدا پاسخ داد :

چنین جایی، آن جاست که رمه ها و ستوران، کود فراوان بر جای نهند.

ادامه دارد...


۱۰۰۰ آیه از قران :خدا چه کسانی را دوست دارد؟ ۸گروه آسمانی


 ۱۰۰۰ آیه از قران 

خدا چه کسانی را دوست دارد؟


عدالت پیشگان 

۱- ...خدا عدالت پیشگان و دادگران را دوست دارد.

 آیه ۹ سوره حجرات

توکل کننده گان بر خداوند

۲- ...هرگاه تصمیم بر انجام کاری گرفتی بر خدا توکل کن که خداوند توکل کنندگان بر او را دوست دارد. 

آیه ۱۵۹ سوره آل عمران

توبه کنندگان و پاگیزگان

۳-...خداوند توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد.

 آیه ۲۲۲ سوره بقره 

نیکوکاران و بخشندگان

 ۴- و در راه خدا مال ببخشید و خود را با دست خود به مهلکه و هلاکت نیاندازید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

آیه ۱۹۵ سوره بقره

پرهیزگاران

  ۵-...به تحقیق خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.

 آیه ۷ سوره توبه

نیکوکاران 

۶- ...همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

آیه ۱۳۴ سوره آل عمران

دوستداران پاکی و پاکیزگی

۷-...همانا خداوند آنان را که خواستار پاکی هستند دوست دارد.

 آیه ۱۰۸ سوره توبه 

صبوران

۸- ...خداوند صابران را دوست دارد.

 آیه ۱۴۶ سوره آل عمران ۹ 

ادامه دارد

 

 

۱۰۰۰ آیه از قرآن : وقتی از موضوعی اطلاع نداری در باره اش سخن مگو!


۱۰۰۰ آیه از قرآن


دو حکمت جاودانه از قرآن!


(-و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (۳۶)
-و در روی زمین به نخوت گام برمدار ! چرا که هرگز زمین را نمى‏ توانى شکافت و در بلندى به کوهها نمى‏ توانى رسید (۳۷)
-همه اینها  بدش نزد پروردگار تو ناپسندیده است (۳۸)
-این مطالب  حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى کرده است و با خداى یگانه معبودى دیگر قرار مده و گرنه حسرت‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهى شد (۳۹)
سوره اسراء آیات ۳۶ تا ۳۹
شرح

اگر هر مسلمان و حتی غیر مسلمان تا پایان عمر به این سه اصل حکمت قرآنی پا بند شوند و آنها را سرمشق زندگی قرار دهند به بسیاری از ورطه ها سقوط نخواهند کرد. 

یعنی رعایت و توجه به  این سه اصل  با در صد بسیار بالا  از سقوط انسان  در بسیاری از مهلکه ها و گرفتاری های نا خواسته جلوگیری می کند:

البته وظیفه ما این است که ؛
-وقتی آگاهی و اطلاع  از موضوعی نداریم :
-از آن سخن نمی گوئیم و بدنبال آنجام آن نمی رویم. -آنرا رد و یا قبول نمی کنیم. از کجا می دانیم درست است یا نادرست؟ که  آنرا رد کنیم و یا بپذیربم. 

بسیاری از خرافات از همین راه به نهانگاه قلبهای ما وارد می شوند و در ذهن ما جای می گیرند وحتی بتهای ذهنی ما می شوند. یعنی عمری با چیزی زندگی می کنیم که نمی دانیم چیست ؟حقیقت دارد و یا ندارد.

تا انجا که من می دانم کتابهای مقدس دیگر روی این نکته تاکیدی نداشته اند‌. این روزها  هرکس طوری سخن می گوید که گویی از هر موضوعی اطلاع کافی دارد. 

 از دانش کتابهای آسمانی  گرفته تا فیزیک و شیمی و تاریخ و جغرافی و سیاست و... در همه این موارد اظهار نظر می کند که در اکثر موارد نادرست است...و این نشان عقب ماندگی ذهنی از درک حقیقت است.و متاسفانه این می رساند که شنوندگان و خوانندگان نیز اطلاع چندانی ندارند والا حتما این گونه اظهار نظرهای بی پایه را رد می کنند.  ولی وضع کاین گونه نیست بلکه هر چه گوینده بگوید و یا نویسنده بنویسد می پذیرند...و این یعنی فاجعه!
دوم آن که؛ 
هرچه بر سر انسان آمده از تکبر و غرور آمده که پهلو به پهلو با نادانی پیش می رود. سخت روی زمین قدم بزنیم و یا آرام و با تواضع بر زمین را ه برویم بر کره زمین  اثری نخواهد داشت. 
اگر همه مردمانی که روی زمین راه می روند متکبرانه و یا متواضعانه راه بروند زمین آخ نخواهد گفت.

ولی این انسان است که می تواند  یا ضرر می کند و یا سود ببرد. این سود و زیان هم  فقط و فقط  بستگی به نوع قدم زدن ما دارد.

ادامه دارد...

۱۰۰۰ آیه از قرآن: چقدر ملتها در ایجاد بلا و بلاخیزی تاثیر دارند؟


۱۰۰۰ آیه از قرآن 

چقدر ملتها در  ایجاد بلا و بلاخیزی تاثیر دارند؟

(...و پروردگار تو هرگز بر آن نبوده است که شهرهایى را که مردمش صالح و نیکو کارند  به ستم هلاک کند. )

آیه  (۱۱۷) سوره هود

 

شرح

اگر بخواهیم به مفهوم پیام قرانی در آیه فوق پی ببریم  می توان بخشی از آن را این گونه فهرست کرد که که در  آن خداوند می گوید :

-اگر مردم جامعه ای با یکدیکر بخوبی و شایستگی رفتار کنند،

-اگر اکثریت مردم جامعه ای اهل نیکوکاری باشند،

-اگر مردم شهر و دیار و سرزمینی نسبت بیکدیگر مهربان بوده،

-و اگر مردمی در سرزمینی که زندگی می کنند حق و عدالت را رعایت کنند،

اگر مردمی فریاد در ماندگان را شنیده و به یاری انان بشتابند،

... خداوند می گوید :من هر گز بر این چنین مردمی و سرزمینی بلا نازل   نمی کنم.

حال به فهرست سرزمین های بلاخیز در جهان نگاهی بیاندازید! منظور  سرزمینها و شهر ها و جامعه هایی است که بلازده نیستند، بلکه بلا خیز ند، یعنی بلا و نا امنی و حوادث بد در فضا و مکان آن  جامعه آفریده می شود.

با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که:

-مردم این جامعه ها نسبت به هم عصبانی، بیرحم، سختگیر و ظالم هستند.

-نگاه انان به هم مهربان نیست،

- کوچکتر احترام بزرگتر را ندارد،

-فریاد یتیمان شنیده نمی شود،

-آه جگر خراش مسکینان به گوش نمی رسد، و اگر برسد کسی گوشش بدهکار نیست،

-آنهایی که غرق در ثروتند با ندارها و بی خانمان ها بیگانه اندو بفکر دستگیری در ماندگان و اصلاح جامعه نیستند. فقط فرزندشان دکتر و مهندس و تاجر بشوند و ثروتشان بیشتر و قدرتشان افزون تر شود برایشان   کافی است. فرزند مردمان دیگر برایشان  اهمیتی ندارد.

اینچنین  جامعه ای  بلاخیز است و خیری در ان نیست و هر آن شومی و شر و مصیبت هم چون باران سیل وش از اسمان میرسد و زمین نیز یاری می کند.

مگر آن که شرری در وجدان ها زده شود.:

- اکثریت با یکدیگر دوست و مهربان گردند.

-بخشش و مهربانی و احترام به یکدیگر ذکر و کار این مردم شود.

-آه مظلومان به گوش رسد،

-یتیمان دیده شوند،

-محرومان یاری گردند، 

و...


 

در ین زمان است که چرخ هستی از سمت دیگری به حرکت در خواهد آمد و نسیم جانبخش بهبودی و آرامش و دستهای نجاتبخش آسمانی در کار خواهند شد. 

ادامه دارد

 

پیشینه دین پیامبر اسلام بر اساس آیات قرآن (۱)


پیشینه دین  پیامبر  اسلام بر اساس آیات  قرآن (۱)

در نوشتار پیشین دو آیه از آیات قرآن را آوردیم که در یکی از آنان گفته شده ، عیسی مسیح به پیروان خود بشارت ظهور پیامبری بنام" احمد" را داده بود که  احمد یکی از نامهای اشاره شده به پیامبر اسلام در قرآن است.

یعنی خلقت پیامبر اسلام  در علم الهی بعنوان: پیامبر : رقم  تایید خورده بود و مشیت خدا بر  پیامبری او تعلق گرفته  و چنین هستی و وجودی همواره در شبکه رابطه علی عالم که از پیش بر جهان چیره بوده است مانند خورشیدی رخشان در فضای منبسط هستیها  تجلی می کرده است .پس چنین وجودی هر گز بدور از خدای خالقش نمی تواند بوده باشد

و در آیه دیگر خداوند  می گوید که خدا و فرشتگانش آنهم به گونه ای مداوم و همیشگی بر پیامبر اسلام درود می فرستند. این سیلان مداوم  درود پر شکوه الهی که  همیشگی بوده  بی شک مهر تاییدی بر  قداست ذاتی پیامبر در تمام عمر !
 

و اکنون آیات دیگر:

  "پس همان گونه که پیامبران اولولعزم صبر کردند صبر کن و براى آنان شتابزدگى به خرج مده !
آیه (۳۵)

احقاف
در عرف تاریخهایی که در اسلام بر  ای معرفی پیامبر نوشته شده پنج پیامبر آدم ،  نوح، موسی،  عیسی و محمد به پیامبران اولولعزم معروفند . معنی تحت اللفظی اولولعزم : دارای عزم  و اراده " می باشد و لی درعرف تاریخ نگاران مسلمان این پنج نفر بر گزیده ترین پیامب ان الهی بشمار    می روند.

بشارت دهنده و چراغ تابان
اى پیامبر ما تو را  در مقام گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم (۴۵)
و تو  دعوت‏ کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک  هستی "

آیه (۴۶)احزاب

نتیجه: در دو آیه فوق خداوند پیامبر را با پنج عنوان خاص معرفی نموده است: گواه، بشارت دهنده، هشدار دهنده ، دعوت کننده به سوی خدا، و چراع تابناک در فضای عالم هستی! پس او وجود ی است که توجه به دستورش و پیروی از او  در های بهشت را باز خواهد نمود . او با این پنج مقام خلاء روحانی عالم را پر کرده و لایه های تحول  ملکوتی را از خطر محو شده گی  و بیرنگی نجات می دهد.

خدا خود معلم او بود.

"و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمى‏دانستى، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو(همواره) بزرگ بوده است.  "
آیه ۱۱۳   سوره نساء

نتیجه: در آیه فوق خداوند خود را معلم پیامبر اسلام معرفی کرده و این که علاوه بر  کتاب یعنی قرآن،  حکمت را که چهلچراغ معرفت و دانایی و سروری معنوی است به او آموخته است. پس پیامبر شاگرد دانشگاه الهی است. و او  پس از ظهور و پیامبریش در روی زمین در این مقام همچون خدا در عالم هستی بی مانند  است.


 وهم‌چون خدا بی مانند بودن درجه ای  بی همتا و مجلل است که سیطره اش تا ابدیت می رود. 

وجود پیامبر مانع نزول بلای آسمانی بود

و تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند و تا آنان طلب آمرزش مى کنند خدا عذاب ‏کننده ایشان نخواهد بود (۳۳)

به برکت وجودش بلای آسمانی  نازل نمی شد و تا تو در میان آنان هستى خدا بر آن نیست که ایشان را عذاب کند ...

او  باعث  برطرف شدن عذاب 

آیه ۳۳   سوره انفال

ادامه دارد