پیشینه پیامبر ان : پیامبران پیش از پیامبری چه دینی داشتند ؟(۴)
عیسی مسیح در قرآن
از کودکی تا پایان عمر از مقربان الهی است
"یادد کن هنگامى که فرشتگان گفتند اى مریم خداوند تو را به کلمه اى از جانب خود که نامش مسیح عیسى بن مریم است مژده مى دهد و او در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان در گاه الهی است (۴۵)
در گهواره سخن می گوید
و در گهواره و در میانسالى با مردم سخن مى گوید و از شایستگان است (۴۶)
[مریم] گفت پروردگارا چگونه مرا فرزندى خواهد بود با آنکه بشرى به من دست نزده است گفت چنین است امر پروردگار، و خدا هر چه بخواهد مى آفریند و چون به کارى فرمان دهد فقط به آن مى گوید باش! پس مى باشد. ۴۷
و به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل مى آموزد" (۴۸)
او پیامبر است
و او را برای پیامبرى به سوى بنى اسرائیل می فرستد و او می گوید در حقیقت من از جانب پروردگارتان برایتان معجزه اى آورده ام من از گل براى شما چیزی به شکل پرنده مى سازم آنگاه در آن مى دمم پس به اذن خدا پرنده اى مى شود و به اذن خدا نابیناى مادرزاد و پیس را بهبود مى بخشم و مردگان را زنده مى گردانم و شما را از آنچه مى خورید و در خانه هایتان ذخیره مى کنید خبر مى دهم مسلما در این معجزات براى شما اگر مؤمن باشید عبرت است (۴۹)
(۵۰)
و مى گوید آمده ام تا تورات را که پیش از من نازل شده است تصدیق کننده باشم و تا پاره اى از آنچه را که بر شما حرام گردیده براى شما حلال کنم و از جانب پروردگارتان براى شما نشانه اى آورده ام پس از خدا پروا دارید و مرا اطاعت کنید (۵۰)
در حقیقت خداوند پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید که راه راست این است
آیات ۴۵ تا (۵۱)آل عمران
"(کودک)عیسی مسیح در گهواره گفت منم بنده خدا به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است."
آیه (۳۰) سوره مریم
نتیجه: قرآن تائید می کند که عیسی مسیح از گهواره تا پایان عمر مورد نظر خاص الهی بوده است.در آیه ۳۰ سوره مریم عیسی در حالی که کودکی بیش نیست و در گهواره است می گوید: خدا مرا پیامبر قرار داده است. پس پیامبران از کودکی قدیس بوده اند و مورد نظر خداوند. چنانچه در آیاتی که به بشارت تولد اسحق ، اسماعیل و یحیی اشارت شده آنان را بندگان مورد نظر خداوند و مورد حمایت و عنایت ویژه او معرفی کرده و همین بر عصمت پیامبران مهر تایید است.
ادامه دارد...
۱۰۰۰ آیه از قرآن
پیامبران پیش از رسیدن به مقام پیامبری چه دینی داشتند؟(۳)
از نوح تا الیاس
به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را به راه راست درآوردیم و نوح را از پیش راه نمودیم و از نسل او داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسى و هارون را [هدایت کردیم] و این گونه نیکوکاران را پاداش مى دهیم (۸۴)
و زکریا و یحیى و عیسى و الیاس را که همه از شایستگان بودند (۸۵)
( این آیه دلالت واضح بر یک نکته دارد مهم دارد و آن اینکه که پیامبران حتی پیش از تولد مورد نظر لطف خدا بودند خداوند آنان را از بت پرستی و پیروی از گناه دور می داشت)
اسماعیل ، یسع، یونس و لوط
و اسماعیل و یسع و یونس و لوط که جملگى را بر جهانیان برترى دادیم (۸۶)
و از پدران و فرزندان و برادرانشان برخى را [بر جهانیان برترى دادیم] و آنان را برگزیدیم و به راه راست راهنمایى کردیم (۸۷)
این هدایت خداست که هر کس از بندگانش را بخواهد بدان هدایت مى کند و اگر آنان شرک ورزیده بودند قطعا آن چه انجام مى دادند از دستشان مى رفت (۸۸)
آنان کسانى بودند که کتاب و داورى و نبوت بدیشان دادیم و اگر این مشرکان بدان کفر ورزند بى گمان گروهى دیگر را بر آن گماریم که بدان کافر نباشند (۸۹)
سوره انعام
اینان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده است پس به هدایت آنان اقتدا کن بگو من از شما هیچ مزدى بر این [رسالت] نمىطلبم این جز تذکرى براى جهانیان نیست
آیه ۹۹ سورهانعام
پیامبران ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی
"آنان کسانى از پیامبران بودند که خداوند بر ایشان نعمت ارزانى داشت از فرزندان آدم بودند و از کسانى که همراه نوح بر کشتی سوار کردیم و از فرزندان ابراهیم و اسرائیل و از کسانى که آنان را هدایت نمودیم و برگزیدیم و هر گاه آیات خدای رحمان بر ایشان خوانده مى شد سجده کنان و گریان به خاک مى افتادند"
آیه ۵۸ سوره مریم
(از جمله" از کسانی که از فرزندان آدم بودند..." آشکار است که خداوند پیامبرانی غیر از پیامبران نسل ابر اهیمی نیز برای بشر فرستاده است. )
ظالمان نمی توانند به پیامبری و مقام امامت الهی برسند
چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رسانید به او فرمود من تو را امام (پیشواى )مردم قرار دادم ،ابراهیم پرسید از دودمانم چطور؟ و خداوند گفت : پیمان من به ظالمان نمى رسد.
(۱۲۴)آیه سوره بقره
مژده تولد یحیی پیامبر به ذکریا و توصیف او قبل از تولد
پس در حالى که وى ایستاده و در محراب دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند که خداوند تو را به یحیى که تصدیق کننده کلمة الله [=عیسى] است و آقا و بزرگوار و خویشتندار و پیامبرى از شایستگان است مژده مى دهد
آیه (۳۹) آل عمران
بشارت تولداسحاق که از پیامبر ان و صالحان بود
او)ابراهیم را به اسحاق که پیامبرى از [جمله] شایستگان است مژده دادیم
و به او و به اسحاق برکت دادیم و از نسل آن دو برخى نیکوکار و [برخى] آشکارا به خود ستمکار بودند
آیه(۱۱۳ صافات
اسحاق
پس پروردگارش وى را برگزید و از شایستگانش گردانید
آیه (۵۰قلم
ادامه دارد...
پیامبر ان پیش از آن که پیامبر شوند چه نوع اعتقاد و باورهای دینی داشتند،؟بخش دوم
دعوت خدا از ابرام(ابر اهیم)کل مطالب مربوط به نوح تا ابر اهیم و اسماعیل از آیات سفر پیدایش انجیل عهد عتیق باب ۷ به بعد
نقل شده اند.
ادامه دارد...
پیامبران پیش از بعثت و بر انگیختگی به مقام پیامبری چه نوع باور و ایمانی داشتند. ؟
زرتشت
بر اساس آنچه که در کتاب دینکرد آمده که از مدارک دینى زرتشتی است، تولد زرتشت به این صورت بیان شده که چون براى تولد پیامبر سه جزء لازم می باشد که هر سه جزء لازم است منشاءِ آسمانى داشته باشند.
پس پیش از تولد زرتش اقداماتی در آسمان انجام شده که و بهترتیب عبارت بودند از:
-فره یزدانی(فره ایزدى عبارت که پارهاى نور یا نیرو است از طرف اهورامزدا در جسم مردان برگزیده وارد مىشود و باعث پیشرفت آنان می گردد و ، اگر آن فره از آنان دورشود دچار خسران و شکست مىگردند.)،
- روان و تن.زمانی که اهورامزدا اراده نمود تا پیامبر و برگزیدهاى براى راهنمائى مردمان برانگیزد، به اندیشهٔ شد.سپس از سپهر ششمین که مرکز روشنائى بىکرانه بود فره را برگرفت و به خورشیدو از خورشید به ماه و از ماه به ستارگان منتقل نمود تا پروردهشد.
پس از آن انتقال و پرورده شدن آن فره ایزدى از ستارگان به آتشگاه خاندان فراهیم منتقل گردید . در ان زمان همسر فراهیم ابستن فرزند بود و فره ایزدى به او منتقل کردید.
همسر فراهیم وضع حمل کرد و دخترى به دنیا آورد که او را دغدو نام نهادند.
از همان آٰغاز نشانههاى بزرگی در این دختر آشکار بود و انگاه که به سن ۱۵ سالگى رسید بر اثر حلول فرهایزدى چون خورشیدى درخشان بود و شب هنگام به سان چراغى پرفروغ مىدرخشید.
دیوان و دست نشاندگان اهریمن که از تولد زرتشت آگاهى داشتند و مىدانستند که با زایش این پیامبر هستى آنها به خطر خواهد افتاد، فراهیم را وسوسه کردند که دختر او دغدو با جادوان رابطه و پیوندى برقرار کرده موجب تباهى او مىشود.
فراهیم که خود نیز از درخشندگى و شگفتی دختر به ترس افتاده بود او را به قبیلهٔ سپیتمان برده و به رئیس آن قبیله سپرد که از دوستانش بود
رئیس قبیله که آثار نجابت و بزرگى را در سیماى آن دختر جوان دید، وى را در خانواده به گرمى پذیرا شد.
در این هنگام علاقه و محبتى میان پوروشسپ پسر رئیس قبیله و دغدو ایجاد شد که منجر به ازدواج آنها گردید.
-جزءِ دوم، روان زرتشت است که اهورامزدا آن را بسان ایزدان بیافرید. روان زرتشت پیش از آنکه به این جهان خاکى بیاید در جهان بالا مىزیست. چون هنگام زادن زرتشت فرا رسید، بهمن و اردیبهشت که دو تن از ایزدان والا مقام بودند، ساقهاى از گیاه مقدس هوم را تهیه کرده روان زرتشت را در آن قرار دادند. پوروشسپ در صحرا به آن گیاه هدایت شد و آنرا برداشته به خانه برد و به این ترتیب روان زرتشت نیز از جایگاه آسمانى او به زمین منتقل شد.
تن-اینک هنگام آن بود که جزءِ سوم از اجزاءِ سه گانه فراهم شود که تن او بود. فراهم کردن پیکر بهعهدهٔ دو ایزد دیگر بهنامهاى امرداد و خرداد محول شد. خرداد ایزد آب و امرداد ایزد گیاهان در آسمان کار خود را انجام دادند و با ریزش باران، آنرا به زمین منتقل ساختند.
مایه تن زرتشت به این ترتیب در دل گیاهان جاى گرفت، گیاهان روئیدند و پروشسپ با راهنمائى خرداد و امرداد شش گاو خود را براى چرا به صحرا برد. گاوها گیاهى را که حامل مایهٔ زرتشت بود خوردند. سپس دغدو شیر گاوان را دوشید و پوروشسپ شاخهٔ مقدس هوم را که خشک شده بود سائیده داخل شیر کرد و هر دو از آن شیر خوردند.
به این گونه دغدو که فره ایزدى زرتشت را در خود داشت، روان و مایهٔ تن او را نیز در وجود خود گرد آورد و اندکى نگذشت که زرتشت متولد شد.
نتیجه : همان گونه که گفته شد بر اساس اعتقادات زرتشتی پیامبر دارای فره ایزدی و روح و روانی الهی است که حتی پیش از آفرینش گوهر وجود او مورد نظر پروردگار است و او وجودی و موجودی آسمانی تلقی می گردد.او از همان آغاز پیدایش یک قدیس است.
ادیان ابراهیمی
نوح
انجیل عهد عتیق
این است پیدایش نوح. نوح مردی عادل بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه میرفت.
و خداوند به نوح گفت: «تو و تمامی اهل خانهات به کشتی در آیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.
ادامه دارد..
-سوره بقره ۸۶ امین سوره بر حسب تاریخ نزول
-موضوعاتی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شدند
تمام ادیان الهی روزه مخصوص خود داشتند،
روزه ماه رمضان
-تمام ادیان الهی روزه مخصوص خود داشتند:چه کسانی می توانند روزه نگیرند:
-خدا برای شما آسانی می خواهد و نه سختی:من به بندگانم نزدیکم:
-شما و همسرانتان لباس پاکدامنی یکدیگرید:اموال همدیگر را به ناحق نخورید!
-رشوه به قاضی ندهید! نیکوکاری آن چیزی نیست که شما فکر کرده اید
ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید. (۱۸۳)
چه کسانی می توانند روزه نگیرند
روزهایی به شماره معیّن روزه دارید ، و هر کسی از شما مریض باشد یا مسافر، به شماره آن از روزهای غیر ماه رمضان روزه دارد، و کسانی که روزه را به زحمت توانند داشت عوض هر روز فدا دهند آن قدر که فقیر گرسنهای سیر شود، و هر کس بر نیکی بیفزاید آن برای او بهتر است. و البته روزه داشتن برای شما بهتر خواهد بود اگر بدانید. (۱۸۴)
خدا برای شما آسانی می خواهد و نه سختی!
ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد، و هر که ناخوش یا در سفر باشد از ماههای دیگر روزه دارد، که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته، و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که سپاسگزار شوید. (۱۸۵)
من به بندگانم نزدیکم
و چون بندگان من از من از تو پرسند، من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد که راه یابند. (۱۸۶)
شما و همسرانتان لباس پاکدامنی یکدیگرید!
برای شما در شبهای ماه رمضان مباشرت با زنان خود حلال شد، که آنها جامه عفاف شما و شما نیز لباس عفّت آنها هستید. و خدا دانست که شما خود را به ورطه گناه میافکنید لذا از حکم حرمت درگذشت و گناه شما را بخشید، از اکنون مجازید که با زنهای خود مباشرت کنید و از خدا آنچه مقدّر فرموده بخواهید. و بخورید و بیاشامید تا خط سفیدی روز از سیاهی شب در سپیده دم پدیدار گردد، پس از آن روزه را به پایان برسانید تا اول شب. و با زنان هنگام اعتکاف در مساجد مباشرت نکنید. این احکام، حدود دین خداست، زنهار در آن راه مخالفت مپویید! خداوند این گونه آیات خود را برای مردم بیان فرماید، باشد که پرهیزکار شوند. (۱۸۷)
ثروت یکدیگر را به ناحق مخورید و به قاضی رشوه ندهید!
و مال یکدیگر را به ناحق مخورید و آن را به نزد قاضیان نیفکنید که پارهای از اموال مردم را بخورید با آنکه میدانید. (۱۸۸)
نیکوکاری چیست؟
ای پیامبر از تو سؤال کنند که سبب بدر و هلال ماه چیست؟ جواب ده که در آن تعیین اوقات عبادات حج و معاملات مردم است. و نیکوکاری بدان نیست که از پشت دیوار به خانه درآیید ولی نیکوکاری آن است که پارسا باشید و به خانهها از راه آن داخل شوید، و تقوا پیشه کنید، باشد که رستگار شوید. (۱۸۹)
ادامه دارد...