سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران : آیا قران جنگ را تبلیغ می کند؟(۲)-بحث تکمیلی


۶۰۰ آیه  از قران : آیا قران جنگ را تبلیغ می کند؟(۲)-بحث تکمیلی

این روزها در شبکه های مجا زی انتقادهای صد در صد نا بجا از قرآن می شود و آنرا کتاب جنگ معرفی             می کنند.  

انتقاد کنندگان با توجه به عدم اطلاع اغلب مشتریانشان از  قران و این که آنان هر گز یکبار از ابتدا تا آخر این کتاب و حتی کتابهای مهم دیگر مانند  شاهنامه را نخوانده اند مدام تبلیغ می کنند که قران کتابی است که مسلمانان را تشویق می کند که با همه بجنگند.

تقریبا ۹۹.۹۹ در صد همه این انتقادات غرض ورزانه و از روی کینه توزی است و تنها یک دهم درصد آن از روی    نا آگاهی است. چرا که همه این انتقاد کنندگان فقط به بخشی از آیات زیر استناد می کنند وبخش های دیگر را ذکر نمی کنند.

 برای مثال از جمله آیات مورد استناد انتقاد کنندگان مغرض  آیه     ۱۹۱   سوره بقره است ، در حالی که آیه اصلی  و حکم بنیادین آیه  ۱۹۰    است و آنان این آیه را هر گز ذکر نمی کنند. و آیات بعدی را هم که مربوط به پایان جنگ است نمی آورند. 

ابتدا به آیات سوره بقره در مورد جنگ و دفاع و جهاد می پردازیم:

قرآن

"در راه خدا با کسانى که با شما مى ‏جنگند بجنگید ولى از اندازه درنگذرید زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى دارد (۱۹۰)

یعنی طبق آیه فوق:
(-اگر دشمن شما را مورد حمله قرار داد،

- و اگر با شما به جنگ پرداخت،

-و  اگر به سرزمین شما حمله کرد ،

-شما با آنان و در راه خدا یعنی بخاطر خدا به جنگ بپردازید!

- و لی در همین جنگ و دفاع حد و اندازه را رعایت کنید!

 چون اگر حد و اندازه را رعایت نکنید شما نیز تجاوز کار هستید وخد اوند تجاوز کاران را دوست ندارد.)

(این آیه شش شرط مهم بر ای شروع جنگ از طرف مسلمانان را در بر دارد که  به صراحت به آنها اشاره شدهاست.)

پرسش:

در هنگام جنگ که بر   ما تحمیل شده و دشمن به خانه و کاشانه و سرزمین ما حمله کرده چه کنیم؟

قرآن در ادامه آیه  ۱۹۰  و با در نظر گرفتن شرایط مذکور د  رهمآن آیه می گوید :

"و هر کجا بر ایشان دست‏ یافتید آنان را بکشید و همان گونه که شما را بیرون راندند آنان را بیرون برانید"" چرا که فتنه از قتل بدتر است و در کنار مسجد الحرام با آنان جنگ مکنید مگر آنکه با شما در آن جا به جنگ درآیند پس اگر با شما جنگیدند آنان را بکشید که کیفر کافران چنین است "  ۱۹۱

این آیه بخش اولش می تواند عمومیت داشته باشد و در همه جای جهان  و در همه زمانها و توسط همه ملتهایی

  که به سرزمینشان حمله شده مورد استفاده قرار گیرد .

چنانکه هر مردم و ملت باغیرت و با شرفی که سرزمین و وطنشان  مورد حمله دشمن قرار گیرد همین روش را اتخاذ میکنند و با دشمن  می جنگند تا از سرزمینشان بیرون رود.

ارتباط آیات با مکه و مسجد الحرام

 ولی بخش دوم فقط به مسلمانانی مربوط می شود که در شهر مکه زندگی می کنند. زیرا مسجد الحرام فقط در شهر مکه است .

منصفانه ترین شرایط پایان جنگ 

قران شرایط پایان جنگ را نیز اعلام می کند:

"اگر باز ایستادند البته خدا آمرزنده و مهربان است". آیه ۱۹۲ سوره بقره

طبق آیه فوق اگر دشمنی که به سرزمین شما حمله کرده بود   دست از جنگ بر داشت شما نیز باید دست از جنگ بردارید .

  تکمیل بخش و حکم فوق در آیه  بعدی است. چرا که در آیه اشاره شده  می گوید : اگر دشمنی که به شما حمله کرده دست از جنگ برداشت خداوند آمرزنده است ؛  یعنی پس  شما نیز آمرزنده و بخشنده باشید.!

تا چه زمان به جنگ ادامه دهیم؟

"با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏ اى نباشد و دین مخصوص خدا شود پس اگر دست از جنگ برداشتند داشتند تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست " آیه (۱۹۳) سوره بقره


یعنی  تا زمانی که دشمن در سرزمین ما است و شهر و دیار ما را اشغال کرده جنگ  باید ادامه یابد و اگر آنان دست از جنگ بر داشتند از آن پس هر کس به جنگ ادامه دهد متجاوز است.

قصاص با دشمن

"این ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و  حرمتها قصاص دارد پس هر کس بر شما تعدى کرد همان گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است (۱۹۴)

طبق  آیه ۱۹۴ همان سوره بقره هرکس هر طور و هرگونه که به شما صدمه زده است شما می توانید به همان صورت و به همان میزان و نه بیشتر از آن مقابله به مثل کنید و در این ار تباط باید  از خدا  پروا نمود .

(یعنی نمی توانید هر بلایی را که می توانید حتی بر سر دشمنتان که به شما حمله کرده در آورید!)

نیکی وجنگ؟

آیه بعدی یعنی آیه ۱۹۵  فرمول اصلی گریز از دشمنیها و مهلکه ها را به مسلمانان می آموزید:

"و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید و نیکى کنید که خدا نیکوکاران را دوست مى دارد. "آیه  (۱۹۵)

معنی و مفهوم مندرج در این آیه آخرین این است که در ضمن آن که مسلمانان نباید نیکی را فراموش کنند ، لازم و ضروری است که  دست خود خود را به هلاکت نیفکنید. چون این ایه بدنبال اجازه دفاع و جنگ با دشمن آمده خداوند صریحا به مسلمانان می گویند که کاری نکنند که با دست خود بر ای خود درد سر درست کنند، )

بحث بیشتر در باره آیات عنوان شده در نوشتار قبلی 

"به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه  جنگ  داده شده است چرا که مورد ظلم قرار  گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست آیه  (۳۹) سوره حج

(تایید آیه ۱۹۲ سوره بقره که در بالا ذکر شد. یعنی مسلمانان در صورتیکه مورد حمله قرار گیرند اجازه آغاز جنگ را دارند. )

توضیح بیشتر قرآن در مورد مسلمانانی که اجازه شروع جنگ را دارند:
 

"همان کسانى که بناحق از خانه ‏هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمیکرد صومعه ‏ها و کلیساها و کنیسه ‏ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى ‏شود سخت ویران مى ‏شد و قطعا خدا به کسى که  او را یارى مى ‏کند یارى مى‏ دهد چرا که خدا سخت نیرومند شکست‏ ناپذیر است "(۴۰)

بر اساس آیات بر شمرده بالا این گونه به مسلمانان اجازه جنگ داده شده است:

-مردمی که جنگ بر آنان تحمیل شده،

- به سرزمین آنان حمله شده ،

-و آنان را بناحق از سرزمینشان بیرون رانده اند،

-و گناه این مردم این بود ه که خدا پرست بودند.،

این مردمان مسلمان حق دارند که جنگ را با دشمن بر اساس شرایط بالا آغاز کنند.


۶۰۰ آیه از قران: آیا قران جنگ را تبلیغ می کند؟(۱)


۶۰۰ آیه از قران: جنگ در قران


مسلمانان در چه زمان حق شروع جنگ را دارند؟


۱-أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ

"به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه  داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست ."

آیه ۳۹ سوره حج


افراد فوق چه کسانی بودند که به آنان اجازه جنگ داده شد؟


الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ


آنانی که به ناحق از خانه‌هاشان آواره شده   و  جز آنکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خدا  دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.


آیه ۴۰ سوره حج


وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ


در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید، لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد."


این جنگ و جهاد به کجا و در چه زمان مربوط می شد  ؟ 


وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ ۖ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ کَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ



هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌گری سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است، 

و در مسجد الحرام با آنها جنگ مکنید مگر آنکه پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آنها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران.


نکته  : سوره حج  ۱۰۴   امین سوره بردحسب تاریخ نزول  و سوره بقره  ۸۷ امین  است

۶۰۰آیه از قران: آیا مطالب قران مبهم است؟


۶۰۰ آیه از قران: آیا مطالب قران مبهم است؟

-"کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته..."

"این کتابی مبارک است کهوبرتو نازل شده تا در باره آیات آن تفکر و اندیشه کنند..."۱

آیه ۲۹  سوره ص

نظر بلند پایگان علم و ادب غیر مسلمان چیست؟

. ولتر (فیلسوف و نویسنده فرانسوی): من یقین دارم که اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدیّن ارائه دهند، او حتماً اوّلی را بر دوّمی ترجیح می‌دهد؛ زیرا کتابِ محمّد، افکاری را تعلیم می‌دهد که به اندازه کافی بر مبنای عقل است.قرآن در واقع مجموعه‌اى از پندهاى اخلاقى، دستورهاى دینى، راز و نیاز به درگاه خدا، تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خداست که بنابر روایات عرب نقل شده‌است. آیا مى‌توان به پیروى از نیدهام احمق و بى‌سواد، چنین کتابى را افسانه نامید؟».

(نخستین کتابى که ولتر در آن آشکارا دفاع از مسلمانان و قرآن را بر عهده گرفت «شرعیات مردى شریف» نام داشت. وى در این کتاب معتقد است که همه ادیان روى زمین با عوام فریبى و زبان بازى رواج یافته‌اند، به جز دین اسلام که از میان همه ساخته‌هاى دست بشر، تنها دین خدایى به نظر مى‌رسد، زیرا قوانین آن پس از قرنها هنوز در سراسر دنیا اجرا مى‌شود. آنگاه ولتر در برابر انجیل و تورات به دفاع از قرآن مى‌پردازد و به یکى از مفسران تورات که قرآن را افسانه نامیده است سخت مى‌‌تازد.)

2. تولستوی (فیلسوف و نویسنده مشهور روسی): در این کتاب، آیات فراوانی هست که به خوبی بر مقام عالی دین اسلام و پاکی روح آورنده آن گواهی می‌دهد!

3. ژوزف ارنست رنان (فیلسوف معروف فرانسوی): در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی و... وجود دارد که همه آن‌ها را بیش از یک بار مطالعه نکرده‌ام، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و از مطالعه زیاد آن نیز خسته نمی‌شوم. این کتاب، قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان است!

4. گوته (شاعر و نویسنده آلمانی): سالیان دراز، کشیشان از خدا بی‌خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته‌اند. نزدیک است که این کتاب وصف‌ناپذیر، جهان را مجذوب خویش سازد.سبک قرآن، همانند محتویات و هدف آن، بزرگ، پر هیبت، و در بعضی موارد حقیقتاً لطیف و ظریف است».

5. دکتر گوستاو لوبون (مورّخ فرانسوی): تعلیمات اخلاقی قرآن به مراتب بالاتر از تعلیمات اخلاقی انجیل است.

6_ادوارد براون، مستشرق مشهور، : «هر چه بیشتر به مطالعه قرآن مى‌پردازم و هر چه بیشتر براى درک روح قرآن کوشش مى‌کنم، بیشتر متوجه قدر و منزلت آن مى‌شوم. امّا بررسى «اوستا» ملامت‌آور و خستگى‌افزا است مگر آنکه به منظور زبان‌شناسى و اسطوره‌شناسی و مقاصد تطبیقى دیگر باشد».

7-بارتلمى سنت هیلر: «قرآن شاهکار بى‌مانند زبان عرب است و باید اعترف کرد که جمال صورى آن با عظمت معنویش برابر است، قوت الفاظ و انسجام کلمات و تازگى افکار در این سبک نگارش نو ظهور چنان جلوه‌گر است که قبل از آنکه عقول مسخّر معانى آن شوند دل‌ها تسلیم آن مى‌گردند، این شیوه بارز و بخصوص محمد  است که مستمعین را مجذوب کلام معجز نشان خود مى‌نمود، پیامبر اسلام درمیان انبیاء دیگر به این صفت ممتاز است و مى‌توان گفت که هیچ کسى در هیچ عصرى نتوانسته بود این همه نفوذ در کلام خود داشته باشد.
قرآن با سبک خاص خویش، داراى مباحث مختلف و فوائد متعدد است، هم سرود مذهبى است هم ستایش ایزدى و هم متضمن اصول و قواعد و قوانین مدنى و جزایى است، هم بشیر و نذیر است و هم پند آموز و اندرز گوى، هم مؤمنین را به صراط مستقیم هدایت مى‌کند و هم قصه و داستان و امثال و حکم بیان مى‌کند.
قرآن بهترین و زیباترین اثر ِ لسان عرب است و در بین متون مذاهب ملل و نحل عالم، مانند ندارد ، در توصیف اهمیت این کتاب همین قدر کافى است که اعراب با وجود نفاق و عناد و لجاج زیاد که در سرشت آن قوم است و با وصف این که هنرى به غیر از فصاحت و بلاغت و سخن‌سنجى نداشتند ، در پیش قرآن زانو بر زمین زده آن را کلام الهى دانسته و به ذیل ولاى آن دست زدند».

اینان که غیر عرب زبان بودند و غیر مسلمان قران را فهمیدند و به ابهام برنخوردند. دیگران خود دانند.