سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران: آیا خداوند قران گاهی مکار است؟

 


۶۰۰ آیه از قران: آیا خداوند قران  گاهی مکار است؟


وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ

"یهود با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آنها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد."

آیه ۵۴ سوره آل عمران


تمامی  منتقدینی که این آیه را بهانه ساخته تا ثابت کنند که خدای مورد نظر قران گاهی مکر و حیله هم می کند یا جاهل بوده اند و یا عمدا حقیقت را انکار کرده اند.

چون نخست آن که این آیه در ارتباط با عیسی مسیح و سر گذشت او در میان قوم یهود است که دشمنان اصلی مسیح بوده  و قصد جان او کرده بودند.

چون  آنان واقعا در پی نابودی مسیح و اندیشه های او بودند و  به هر تهمتی و هر مکری و هر حیله ای دست می زدند. 

عیسی مسیح نیز خود به خطر خاخام های یهودی و دشمنانش پی برده  بود و قران د ر این ارتباط  در همین سوره ال عمران و آیه ۵۲ می گوید:


 "چون عیسی به یقین دریافت که آنان اهل کفرند،  پس گفت: کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریّون گفتند: ما یاری کنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آورده‌ایم، و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم."


بهتر است ایات پیش و پس از آیه ۵۴ را مروری کنیم:


"آمده ام در حالی که کتاب تورات شما را تصدیق کنم و حلال گردانم بعض چیزهایی را که بر شما حرام شده بود، و از طرف خداوند برای شما معجزی آورده‏‌ام، پس  از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید. (۵۰)

همانا خداست پروردگار من و شما، او را بپرستید، که همین است راه راست. (۵۱)

پس چون عیسی به یقین دریافت که قوم ایمان نخواهند آورد، گفت: کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریون گفتند: ما یاری‌کنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آورده‏‌ایم، و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم. (۵۲)

پروردگارا ما به کتابی که فرستادی ایمان آورده و از رسول تو پیروی کردیم، نام ما را   با شاهدان ثبت فرما. (۵۳)

ولی آنان با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آن‌ها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد. (۵۴)"

مکر خداوند چه بود؟

از دیدگاه قران مکر خداوند با دشمنان مسیح این بود که او را به قدرت الهی و آسمانی از شر دشمن نجات داد و بر اساس قران آنان موفق به دستگیری و شکنجه و اعدام مسیح نشدند.

در ضمن مکر می تواند بر ای نجات مظلومی از دست ظالمان باشد وتمام عاقلان تاریخ بر این نوع مکر  قلم تائید می نهند. 

از سوی دیگر مکر می تواند برای نابودی انسانی بزرگ و یا انسانهایی باشد که از حق دفاع می کنند و دشمنانشان برای نابودی و یا پایمال نمودن حق آنان در حال مکاری و طرح توطئه اند. 

اگر این گروه برحق برای رسیدن به حق خود و یا نجات از مرگ و نابودی حیله ای بکار برند باز عمل آنان مورد تائید همه عاقلان با انصاف تاریخ خواهد بود. 

و این همان کار درستی  بود که خدا در باره مسیح و نجات او از شر دشمنان قسم خورده و مکار او بکار برد.

در ضمن در آیه ۴۳ سوره فاطر خداوند مکر و حیله گری را بطورکلی سرزنش کرده است:

 وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ. 

"نتیجه مکر بد فقط به انجام دهندگان آن باز می گردد."

بر اساس آیه فوق "مکر بد و زشت" هم وجود دارد که مردود و منفور است و مکاران خود در آتش مکر شان گرفتار خواهند شد.


۶۰۰ آیه از قران: آیا آیات قران با زمان تغییر پیدا کرده است؟


۶۰۰ آیه از قران: آیا آیات قران با زمان تغییر پیدا کرده است؟

تغییر قبله و انتظار پیامبر برای وحی :

"نگریستنت را به اطراف آسمان مى‌بینیم. تو را به سوى قبله‌اى که مى‌پسندى مى‌گردانیم. پس روى به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا که باشید روى بدان جانب کنید. اهل کتاب مى‌دانند که این دگرگونى به حق و از جانب پروردگار آنان بوده است. و خدا از آنچه مى‌کنید غافل نیست."

آیه ۱۴۴ سوره بقره


برخی ا ز  نقدها و انتقاداتی که نسبت به قران می شود بی شباهت به پرسش یکی  از همین به اصطلاح منتقدان است که در یک کامنت اینترنتی نوشته بود:

" اگر خدای قران اینقدر توانا است چرا جنین ۹ ماه طول می کشد تا رشد کند ، پس خدای قران باید بتواند او را یک روزه بوجود آورد؟"

بنظر می رسد که این پرسش کننده نمی دانسته این جنین باید در شکم یک انسان بوجود آید و اگر چنین حجمی و وزنی ناگهان درون شکم یک انسان بوجود آید ، ترکیدن شکم او حتمی و صد در صد است.


در ارتباط با تحول و تشکل یک دین و طرز فکر جامع نیز همین قاعده صحت دارد. برای مثال ؛ تصور کنید زمانی که پیامبر اسلام در مکه بود و در زمانی که بیش از ۱۰ نفر پیرو نداشت به او وحی می شد که در قبال آزار و حمله روزانه و شبانه  مخالفان به جنگ و جهاد با آنان بپردازد.آیا چنین کاری عقلانی و شدنی بود؟ مسلما که پاسخ عاقلان به این پرسش منفی است.

نویسنده دفاع از قران در ابن ارتباط می نویسد:

"اگر منظور از تکمیل نظر قرآن با زمان این است که احکام به مرورزمان بیانشده این دیدگاه درستی است اما اگر منظور وی این است که ابتدا دیدگاه پیامبر ناقص بوده و باگذشت زمان نظر وی عوضشده است اشتباه است زیرا قرآن به صورت تدریجی و به اقتضای زمانبر پیامبر نازل گردیده است ازاینرو در مکه موقعیت جنگ نبود بنابراین  اشارهای به آیات جهاد نشده است اما در مدینه موقعیتش فراهم شد، این آیات نازل گردید.

در مکه چون تعداد منافقین کم بود بحث منافقین در سور مکی کمتر مطرح شده اما در مدینه چون منافقین بیشتر بوده در سور مدنی درباره منافقین بیشتر آمده است.آیات حدود در مدینه بیشتر بوده است."


چنانکه  پیامبر در ارتباط با موصوع تغییر قبله  بی صبرانه منتظر دستور الهی بود که خداوند به او وحی نمود که از انتظار او آگاهست:

÷نگریستنت را به اطراف آسمان مى‌بینیم. تو را به سوى قبله‌اى که مى‌پسندى مى‌گردانیم. پس روى به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا که باشید روى بدان جانب کنید. اهل کتاب مى‌دانند که این دگرگونى به حق و از جانب پروردگار آنان بوده است. و خدا از آنچه مى‌کنید غافل نیست.

؟٪قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ
نگریستنت را به اطراف آسمان مى‌بینیم. تو را به سوى قبله‌اى که مى‌پسندى مى‌گردانیم. پس روى به جانب مسجدالحرام کن. و هر جا که باشید روى بدان جانب کنید. اهل کتاب مى‌دانند که این دگرگونى به حق و از جانب پروردگار آنان بوده است. و خدا از آنچه مى‌کنید غافل نیست.
آیه ۱۴۴ سوره بقره

۶۰۰ آیه از قران : آیا به شایعات و تهمت ها باید پاسخ داد ؟


۶۰۰ آیه از قران : آیا به شایعات  و تهمت ها باید پاسخ داد ؟

قران  در ارتباط با شایعه ای که مخالفان پیامبر در ارتباط با یکی از همسرانش انتشار دادند   این چنین پاسخ می دهد: 


۱-لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْکٌ مُبِینٌ

آیا سزاوار این نبود که چون  چنین بهتان و دروغها شنیدید مردان و زنان مؤمن حسن ظنّشان درباره یکدیگر بیشتر شده و گویند: این دروغی است آشکار؟

آیه ۲۱ سوره نور


۲-لَوْلَا جَاءُوا عَلَیْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ ۚ فَإِذْ لَمْ یَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَٰئِکَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْکَاذِبُونَ

چرا آنان (کسانی که تهمت زدند) بر دعوی خود چهار شاهد اقامه نکردند؟ پس چون شاهد نیاوردند البته نزد خدا مردمی دروغزن  هستند.

آیه ۱۳ سوره نور


۳-إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

آنان که دوست می‌دارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.

آیه   ۱۹ سوره نور


شرح

این ادعا که نمی بایست  برخی  از آیات که  توضیح زندگی خصوصی پیامبر   است،  مانند آیات افک که درمورد تهمتی سخن می گویند که  به  عایشه همسر پیامبر زده بودند    بطور تفصیل سخن گفته قابل قبول نیست.

 و این ادعا که این ریزه کاریها برای زمانهای بعد مسلمانان فایده ندارد مسلما مردود و غیر قابل قبول است


چون ؛ نخست آن که خداوند، پیامبر را اسوه و الگو برای مسلمانان  معرفی کرده است. به همین دلیل  زندگی پیامبر در ابعاد مختلف ازجمله زندگی خانوادگی  برای آینده  فایده دارد.

دوم: تهمت فحشا به همسر پیامبر که توسط منافقین شایع شده بود موجب تضعیف روحیه مسلمانان و دلسردی آنها شده بود که اگر رد نمیشد ممکن بود رسالت حضرت با مشکل روبرو شود و آیات افک با هدف تقویت روحیه مسلمانان نازل شده است.

سوم: عدم رد این قضیه فتح بابی میشود برای تهمتهای دیگر برای پیامبر و با آمدن آیات افک چهره منافقان برای مسلمانان روشن گردید. 

چهارم: عدم رد این قضیه شائبه درست بودن اصل قضیه را تقویت میکرد .

پنجم  : هر مسلمان معتقد مو ظف است که در قبال چنین شایعه ها نسبت به مسلمانان دیگر همان گونه عمل کند که در سه آیه بر شمرده در ابتدای کلام توصیه نموده است.(۱)

۱:  شرح با استفاده از کتاب  دفاع از قران نوشته آقای حیدری نسب تهیه شده است 

۶۰۰ آیه از قران: آیا تفکر و اندیشه در قران محدود است؟َ(بخش یکم)


۶۰۰  آیه از قران: مرزهای تفکر در قران

تفکر در آفرینش جهان هستی و پدیده های آن:


۱-إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

محققا در خلقت آسمانها و زمین و رفت و آمد شب و روز، و کشتی‌ها که بر روی آب برای انتفاع خلق در حرکت است، و بارانی که خدا از بالا فرو فرستاد تا به آن آب، زمین را بعد از مردن زنده کرد و سبز و خرّم گردانید، و در پراکندن انواع حیوانات در زمین، و گردانیدن بادها (به هر طرف) و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است، در همه این امور ادلّه‌ای واضح برای عاقلان است.(آیه ۱۶۴ سوره بقره)

تفکر در انواع میوه ها 

۲-وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِیلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

و هم از میوه‌های درخت خرما و انگور که از آن نوشابه‌های شیرین و رزق حلال نیکو به دست آرید، که در این کار نیز آیتی (از قدرت حق) برای خردمندان پدیدار است.

(آیه ۶۷  سوره نحل)

تفکر در زنبور عسل و شهد آن

۳-ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا ۚ یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

سپس از انواع میوه‌های شیرین تغذیه کن و راه پروردگارت را به اطاعت بپوی، آن‌گاه از درون آن، شربت شیرینی به رنگهای مختلف بیرون آید که در آن شفاء مردمان است. در این کار نیز آیتی (از قدرت خدا) برای متفکران پیداست.(آیه ۶۹ سوره نحل)

تفکر در رعد و برق و باران:

۴-وَمِنْ آیَاتِهِ یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَیُحْیِی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

و یکی از آیات او آن است که برق را به شما می‌نمایاند که هم شما را می‌ترساند و هم امیدوار می‌گرداند، و نیز از آسمان باران می‌فرستد تا زمین را پس از مرگش باز زنده گرداند. در این امر نیز ادله‌ای  برای اهل خرد آشکار است.(آیه ۲۲ سوره روم)

تفکر در گردش شب و روز و اختلاف آنها و باران و گردش بادها:

۵-وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

و نیز در رفت و آمد شب و روز و آنچه خدا از آسمان روزی (برای خلق از برف و باران) می‌فرستد و زمین را پس از خزان مرگ دیگر بار بدانها زنده می‌سازد و در وزش بادهای عالم، در همه این موجودات برای خردمندان جهان آیاتی (از قدرت صانع) پیداست(آیه ۵ سوره جاثیه)

تفکر در چگونگی ایجاد شب و روز  واین که خورشید و ماه و سیارات تحت نیرویی در تسخیرند:

۶-وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

و هم شب و روز و خورشید و ماه را برای زندگانی شما در گردون مسخر ساخت، و ستارگان آسمان هم به فرمان او مسخرند؛ همانا در این کار آیتها و نشانه‌هایی (از قدرت خدا) برای اهل خرد پدیدار است.

آیه ۲۱ سوره روم


تفکر در آفرینش آسمان و زمین و اختلاف زبانها  و رنگ پوست مردمان:

۷-وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ

یکی از آیات  او خلقت آسمانها و زمین است و یکی دیگر اختلاف زبانها و رنگهای شما آدمیان، که در این امور نیز ادله‌ای  برای دانشمندان عالم آشکار است.

(از صدوپنجاه سال پیش به این طرف  متخصصین زبانها به اختلاف زبانها و منشاء آنها توجه کردند تا به منشاء همه زبانها پی ببرند)

علت آفرینش زن:

۸-وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

باز یکی از آیات  او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار ننود. در این امر نیز برای مردم صاحب تفکر  ادله‌ای آشکار است.

ادامه دارد...

۶۰۰ آیه از قران : آیا آیات قران فقط به دوران اولیه شکل گیری اسلام تعلق دارد؟


۶۰۰ آیه از قران

آیا  آیات قران فقط به دوران اولیه شکل گیری اسلام تعلق دارد؟


۱-تَبارَکَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمینَ نَذیراً»

 (ض پر برکت است کسى که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا بیم دهنده جهانیان باشد). 

آیه ۱ سوره فرقان

۲-«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ»

(و ما تو را جز براى این نفرستادیم که تمامی مردمان را بشارت دهی و َََانذار دهی  نفرستادیم  ولى بیشتر مردم نمى دانند).

آیه ۲۸ سوره سبا


قرآن چه می گوید؟


اسلام و   اصولا  همه ادیان الهی بر اساس چندین  اصل مهم و بنیادی قرار دارند که غیر قابل تغییرند .  قرآن بطور کامل و واضح به این اصلها اشاره و بر آن تاکید کرده است. انکار این اصلها به منزله نقص در دین است و در سر تاسر قرآن این اصلها بطور مکرر مورد تاکید قرار گرفته و هرگز  تفاوت  زمانی در  در آنها صورت نگرفته   و نمی  گیرد و از ابتدای شروع دین اسلام و تا آخرین روز حیات پیامبر و تا اخرین وحی الهی همان گونه بوده است و برای همیشه همین گونه خواهد بود.

 این اصول عبارتند از:

خداپرستی

۱-وجود خدای خالق یکتا، بی همتا، بی شریک ، بی زوال ،  که بوجود نیامده و همواره بوده است و خواهد بود
۲- خداوند قادر مطلق و عالم مطلق است و قدرتش بر همه عالم هستی حکمفرماست.
۳-خداوند جهان  و انسان را هدفمند آفر یده   و به همین دلیل بشر در دوران زندگی خود بر روی زمین مسئولیتهایی را دارد که بر عهده اوست.
بنابر این هر گونه بت پرستی و  شخص پرستی  طبق آیات قرآن صد در صد ممنوع است. و فقط خداوند خالق یکتاست که قابل پرستش است.

 

پیامبران و رسالت الهی

۴- خداوند برای راهنمایی بشر پیامبرانی با کتابهای مختلف  فرستاده تا راز اصلی -خلقت انسان را به او گوشزد کرده  و به او مسیر صحیح زندگی را که بر اساس قوانین اصلی الهی تدوین شده نشان دهد.

 

 

جهان هدفمند است

۵-خداوند جهان را در مسیری قرار داده که انسان به جهان می آید و از جهان می رود  و خود این انسان هیچ کنترلی بر این آمدن و رفتن ندارد. 

 

 

جهان آخرت و قیامت

۶-پس از زندگی در این جهان انسان به جهان آخرت می رود و روز قیامتی بر پا می شود و به حساب و کتاب زندگی بشر در دوران عمر زمینی او رسیدگی می شود.

 

 

خطاها و گناهان شخصی

۷- اگر خطاهایی که او در دوران زندگی کرده شخصی و مربوط به خود او بوده و ا و تا زنده بوده از آنها برگشته و دیگر به سراغ آنها نرفته و کارهای نیکی انجام داده که آن لغزشهای شخصی را پوشش داده همه آنها بخشیده خواهد شد. 

 

 

خطاهای متعدی و سرایت کننده

۸- اگر خطاهای انسان در دوران زمینی شامل  ظلم ، خیانت ، قتل ، جنایت، گرانفروشی ، کم فروشی ، تجاوز و....را شامل می شده این گناهان هر گز بخشیده نمی شوند مگر آن دسته از خطاها که قابل جبران بوده و او در دوران حیات آنان را جبران نموده و رضایت افراد  را بدست آورده است.
بدیهی است که گناهانی مانند  قتل ، تجاوز  و دیگر جنایات غیر قابل جبر ان هر گز بخشیده نخواهند شد‌.۹-دیگر از گناهان غیر قابل بخشش شرک و عدم اعتقاد به خداوند   و انکار وجود او و انکار رسالت پیامبران  است که اگر تا پایان حیات ادامه داشته باشد این گناه نیز هر گز بخشیده نخواهد شد.

 

 

 

دنیا

۱۰- انسان طبق قرآن باید از دنیا استفاده کند و از نعمتهای آن بهره ببرد ولی ذهن او و قلب او متوجه خداوند و جهان آخرت باشد.

 

 

کارنیک

۱۱- ایمان به خداوند   و انجام کارهای نیک دو کار اصلی و مهم هستند که در سر تاسر قرآن بر ارزش و اهمیت ویژه آن تاکید شده است.

 

 

تفکر و تعقل

۱۲- انسان باید در دوران زندگی و حتی به هنگام ذکر نامهای خداوند و تسبیح او همیشه در حال تفکر و تعقل باشد و در رازهای عالم هستی بیاندیشد و  در این  زمینه اندیشه کند  که چرا جهان و انسان وجود دارند؟   بر سر تمدنهای گذشته چه آمده است؟ چرا برخی از ملتها و تمدنها برای همیشه نابود شده اند؟ خیر چیست و شر چیست؟

 

دفاع و جنگ

۱۳- مسلمانان اگر مورد حمله و هجوم  قرار گیرند  اجازه الهی دارند که از خود دفاع نموده و دشمن متجاوز را از خود و سرزمین خود برانند.
۱۴- اگر دشمن متجاوز دست از جنگ برداشت بر مسلمانان است که آنان نیز دست از جنگ بردارند.

 

عبادات

۱۵- قران برای انسان مسلمان عباداتی را در نظر گرفته که انجام برخی از  آنها مانند نماز  صد در صد ضروری و لازم الاجراست.  برخی دیگر از عبادات مانند حج و روزه مشروط هستند. مثلا در مورد حج شخص باید استطاعت مالی و بدنی لازم  داشته باشد ، راه حج و مسیر رفت و آمد آن باز باشد. در صورت وجود همه این شرایط حج یک بار در تمام عمر بر هر مسلمان مستطیع واجب است . 
و در مورد روزه شخص باید از سلامت بر  خوردار بوده و روزه باعث آزار  و صدمه به او نشود. 

 

 

گناهان

۱۶- در مورد احکام  خطاهایی  مانند زنا، شرابخواری ، قمار   که گناهان شخصی هستند راه جبران  آن توبه است و انجام کارهای نیک و باز نگشتن به آنها!  
مگر آن که کسی که  در ملاء عام و در مقابل چشم مردمان و در داخل جامعه مست کند، زنا کند و یا فحشاء و فساد را علنا رواج دهد . چنین شخصی مسئول گناه خویش   می باشد. 
در مورد زنا که در جایی پنهانی صورت گرفته و دور از چشم مردمان بوده باید چهار شاهد  عادل بطور دقیق  و بطور یکسان شهادت دهند و شهادت آنان با یکدیگر سر مویی تفاوت نداشته باشد. ارایه این گزارش که زن و مردی برهنه در کنار هم بودند زنا به شمار نمی آید. یعنی گزارش آن چهار شاهد عادل باید دقیقا حاکی  از نزدیکی جنسی ما بین زن و مرد  باشد. اگر گزارش یک نفر آنان تفاوت کند سه نفر دیگر مواخذه خواهند شد و مسئول می باشند. در قرآن حکم زنا در صورت اثبات و با شرایط فوق صد تازیانه است. در قران هیچ آیه ای در مورد سنگسار زنا کار وجود ندارد. البته نکته مهم در مورد چهار شاهد این است که آنان در محل وقوع زنا چه می کردند؟ 
قرآن وحی الهی است
۱۷- قرآن و آیات آن از طریق وحی الهی بر پیامبر اسلام  نازل شده و در سر تاسر قرآن و آیات مختلف تاکید شده که آیات قرآن وحی الهی است و ساخته و پرداخته هیچ کس نمی باشد .
زن و مرد
۱۸- زن و مرد در قبال کارهای نیک یکسان پاداش می برند و در قبال کارهای نادرست یکسان مواخذه می شوند.

 

 

معیار اصلی

۱۹- طبق آیات قران معیار  اصلی ، خوب و بد بودن انسان است و اینکه انسان تا چه حد به  خدا وند نزدیک است و تا چه حد نیکوکار و مفید برای جامعه بشری است. رنگ و نژاد ، زشت و زیبا بودن هیچ ارزشی ندارد. وفقط باعث تمایز انسانها از یکدیگر است.

 

اصول همیشگی هستند

۲۰ - دستورات و اصول مطرح شده در فوق که بر طبق آیات قرآن می باشد همیشه و همواره پا بر جا می باشد