سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

۶۰۰ آیه از قران:فقط عقل گرایان می فهمند


۶۰۰ آیه از قران:فقط عقل گرایان می فهمند


"أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا "

آیه (24) سوره محمد

"آیا در آیات قران تفکر نمی کنند و یا بر قلبهایشان قفلی قرار گرفته است."


دیگران در باره قرآن چه می اندیشند؟


گزارش برخی از مشاهیری که در  آیات قران تفکر کردند و رای مثبت دادند:

ابوعبدالله محمد عمادالدین کاتب اصفهانی(قرن ششم:۵۹۷-۵۱۹ ق)مورخ، ادیب و نویسنده. ملقب به عماد و کاتب اصفهانى. معروف به ابن اخى العزیز. در اصفهان به دنیا آمد و در همین شهر نشوونما یافت از آثار وى می تو ان از کتاب معروف «خریده القصر و جریده العصر»، در ده مجلد؛ و «الفتح القسی فی الفتح القدسی» ، گزارشى از فتح شام و فلسطین به وسیله‌ى صلاح‌الدین؛ «البرق الشامی در تاریخ در هفت مجلد؛ «دیوان» شعر در چهار مجلد؛ «نصره الفتره و عصره الفطره» یا «نصره الفتره و عصره القطره»، در تاریخ سلاجقه‌ى عراق؛ «السیل علی الذیل» در سه مجلد، در تاریخ بغداد؛ «العتبى و العقبى»؛ «نحله الرحله نام برد.
این دانشمند  در مورد قرآن عبارت مشهوری دارد:

"من دیدم که انسان کتابی نمی‌نویسد مگر اینکه فردای آن روز می‌گوید اگر این را تغییر می‌دادم بهتر بود و اگر فلان مطلب را زیاد می‌کردم نیکوتر بود و اگر این عبارت یا مطلب را مقدم می‌داشتم افضل بود و اگر فلان مطلب را نمی‌نوشتم زیباتر بود و این از بزرگترین عبرتها است و دلیل بر استیلاء نقص بر جمیع بشر است – حالا باید ملاحظه کرد اینکه شخص امی درس نخوانده در ظرف بیست و سه سال کلماتی بیاورد و تمامی آن ضبط شود و در مقابل هم دشمنان قوی داشته باشد و نتوانند اختلاف و تناقض در آیات آن بیابند خود دلیل محکمی است که بشر آنرا ننوشته است."


گوته:
«اگرچه ما همواره از قرآن روی بر می‌گردانیم و در همان مرحله‌ اول اظهار تنفر می‌نماییم، اما خیلی زود ما را به سوی خود جذب و شگفت‌زده می‌کند و در نهایت ما را وا می‌‌دارد که در مقابل آن سر تعظیم و احترام فرود آوریم. سبک و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن بامحتوا و هدفش محکم و استوار، بسیار عالی و باشکوه، با هیبت و دارای رفعتی حقیقی و ابدی است… ، از این رو این کتاب در تمام زمان‌ها تأثیری نیرومند به جای می‌گذارد».
وی در جایی دیگر می‌گوید:
«قرآن اثری است که خواننده در آغاز (احیانا) به واسطه سنگینی عبارتش رمیده می‌شود، ولی سپس شیفته جاذبه آن می‌گردد و سرانجام بی‌اختیار مجذوب زیبایی‌های متعددش می‌شود» 

(اعترافات دانشمندان بزرگ جهان،  صفحه 44).

ولتر
«اگر تمام قرآن را از اوّل تا آخر بخوانید، یک واژه کودکانه در آن نخواهید یافت. قرآن در حقیقت مجموعه‌ای است از پند‌های اخلاقی، دستور‌های دینی، راز و نیاز به درگاه خداوند، هشدار و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا»

جان دیون پورت مؤلف کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» می‌نویسد:
«قرآن به اندازه‌ای از نقائص مبرا و منزه است که نیازمند کوچک‌ترین تصحیح و اصلاحی نیست و ممکن است از اول تا به آخر آن خوانده شود، بدون آنکه انسان کم‌ترین خستگی از آن احساس کند». «و همه این معنی را قبول دارند که قرآن با رساترین و فصیح‌ترین زبان و به لهجه قبیله قریش که نجیب‌ترین و مؤدب‌ترین عرب‌هایند، نازل شد … و پر از درخشنده‌ترین شکل‌ها و محکم‌ترین تشبیه‌ها است»

دیدگاه‌های جامعه‌شناختی:
دیدگاه اندیشمندانی که عقاید خود درباره قرآن را با دید جامعه‌ شناختی بیان می‌کنند:

جی مارگولیوت
«اقرار می‌کنم که قرآن مهم‌ترین موقعیت را در میان کتاب‌های مذهبی جهان به خود اختصاص داده است. گرچه قرآن در این طبقه‌ ادبیاتی جوان‌ترین اثر به حساب می‌آید؛ تأثیر شگرفی را که بر عده‌ زیادی از مردم گذاشته است،‌ همچنان به دیگران ارزانی می‌دارد. این کتاب برای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیره عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه‌ خود اقدام به ایجاد چنان سازمان‌های وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند که یکی از بزرگ‌ترین نیروهایی است که اروپا و غرب برای آن حساب ویژه‌ای باز نموده‌اند»

 (قرآن و دیگران، 13؛ وات، مونتگمری، تأثیر اسلام بر اروپای قرون وسطا، 43).

جان دیون پورت:
«قرآن تا آن حد معجزه جاوید شناخته شده است که محمد آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یک سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره‌ عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد؛ بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست. کلیه‌ مسایل حیاتی و مالی با اجازه‌ همین منبع و مصدر قانون‌گذاری حل می‌شود. در میان محسّنات زیادی که قرآن به حق واجد آن است، دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛ یکی لحن تعظیم و تکریم هنگام ذکر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فکر، بیان یا داستانی خلاف تقوا یا حاکی از سوء اخلاق و بی‌عفتی و عدم طهارت که آن را معیوب و لکه‌دار نماید، در صورتی که با کمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در کتب یهود دیده می‌شوند» (همان، 43).

دکتر گوستاولوبون مورخ بزرگ و مشهور فرانسوی:
«قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان است، به تعالیم و دستورات مذهبی منحصر نمی‌شود، بلکه مشتمل است بر دستورات سیاسی و اجتماعی، خیرات، نیکی، مهمان‌نوازی، اعتدال در خواهش‌های نفسانی، وفای به عهد، اکرام به والدین، کمک کردن به بیوه و یتیم و سرپرستی آنان، نیکی کردن در مقابل بدی و… که در موارد متعددی به آن‌ها تأکید شده، و در آن تمام این صفات و خصلت‌های پسندیده تعلیم داده شده است» (همان، 50).



ویل دورانت  نویسنده کتاب مشهور تاریخ ویل دورانت(ت: 1885)
«رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه امور آن از سوی خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن مقرراتی شامل ادب، تندرستی، ازدواج، طلاق، رفتار با فرزندان و حیوان و بردگان، تجارت، سیاست، ربا، دین، عقود، وصایا، امور صناعت، مال، جریمه و مجازات و جنگ و صلح است. قرآن در جان‌های سالم، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می‌آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و قید بت‌پرستی و کاهنی آزاد است. قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بین مسلمانان استوار کرده است» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 45).

ادوارد گیسبون نویسنده کتاب جاودانه عظمت و انحطاط اروپا:
«قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی، جنایی و جزایی» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 60؛ وات، مونتگمری،‌ همان، 100).

ربرت جرج ولز:
«قرآن بهترین راهنمای یک عقیده‌ قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این کتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشد؛ چنان که گاهی یک کلمه‌ آن چند حقیقت را در بر می‌گیرد. قرآن کتاب علمی، دینی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات و احکام آن با اصول قوانین و مقررات دنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابل پیروی و عمل است» (تابش اسلام در اروپا، 133).

برای درک بهتر تأثیرگذاری قرآن بر بشر جا دارد آرای 2 تن از شخصیت‌های مشهور تاریخ را بیان کنیم.

ناپلئون بناپارت (1821 ـ 1769):
«قرآن به تنهایی عهده‌دار سعادت بشر است. امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان و تحصیل کردگان تمامی کشورها را با یکدیگر متحد کنم و نظامی یک نواخت، فقط بر اساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مردم را به سعادت می‌رساند، تشکیل دهم» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان؛(Courville, Mathieu, the Next Step in Studying Religion)

آلبرت اینشتاین (1955 ـ 1879)
«قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعه‌ای از قوانین است که بشر را به راه راست، راهی که بزرگ‌ترین فلاسفه دنیا از تعیین و تعریف آن عاجزند، هدایت می‌کند» (همان، 66؛ Courville, Mathieu, 124).

 بخش بزرگی از مطالب این نوشتار  از مقاله آقای دکتر سید رضا مودب و آقای مجید دانشگر در مجله تخصصی قرآن پژوهی خاورشناسان - شماره ۶ برداشته شده است.

۶۰۰ آیه از قران : آیا اشارات علمی قران با علم جدید تضاد دارد؟(۱)


۶۰۰ آیه از قران : آیا اشارات علمی قران با علم جدید تضاد دارد؟(۱)

۱-"لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ   آیه (40)" سوره یس

 "نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشى جوید وهر کدام در مداری شناورند."

امانوئل ولیکوفسکی دانشمند و نویسنده معروف و دوست صمیمی آینشتین کتابی تحت عنوان" روزی که جهان از حرکت ایستاد" نوشت و در بخشی از آن سعی کرد ثابت کند  روزی  که قوم یهود با هدایت موسی پیامبر مصر را ترک کرد، زمین از حرکت ایستاد ، خورشید در آسمان متوقف شد، کره مریخ بزمین برخورد کرد. آینشتین نیز کتاب را خواند و آنرا مورد تمجید قرار داد.

در حالی که امروزه می دانیم اگر زمین و یا خورشید و یا ماه که با سرعت قابل توجه در حرکتند  ناگهان از حرکت بایستند بخاطر بر خورد با اصطکاک شدید هر آنچه در سطح آنها قرار  دارد دهها کیلومتر به درون فضا پرتاب می شود. در حالی که تا کنون چنین حادثه بر ای این کرات رخ نداده است.

   در ضمن نمی بدلیل وجود نیروی جاذبه یک نیروی تسخیری است نمی توانند بیکدیگر برخورد کنند.

 قران در بیش از ۱۴۰۰ سال پیش گفت که خورشید و ماه بیکدیگر بر خورد نخواهند کرد .

سازمان فضایی نا سا در این ارتباط ویدیو آموزشی تحت عنوان ذیل ارائه کرده است:

?Why Doesn' t the Moon Fall to Earth

ویدیو فوق  را در آدرس اینترنتی :http://nightsky.jpl.nasa.gov می توان مشاهده کرد.

۲- آیاتی از سوره الرحمن در ارتباط با رازهای طبیعت و تطابق آنها با دانش مدرن:

و انسان را خلق کرد. (۳)

و به او روش بیان کردن را آموخت. (۴)

گردش خورشید و ماه براساس حساب معین

خورشید و ماه به حساب معیّن  رفتار می کنند. (۵)

ستارگان از قوانین الهی طبعیت می کنند

و گیاهان و درختان نیز به خداوند سجده می کنند. (۶)

سجده ستارگان و گیاهان همان تبعیت از قوانینی است که خداوند بر طبیعت معین کرده است.

میزان و اندازه بر تمام کائنات حکمفرماست

او  آسمان (فضا) را بلند گردانید  و در جهان هستی میزان قرار داد. (۷)

(نمونه: اگر الکترونها به اندازه سر مویی سریعتر بدور هسته های اتم بگردند ، جهان ظرف چهار دقیقه بخار  خواهد شد.)

 و فرمان جاری ساخت که  هرگز از  میزان  نافرمانی نکنید. (۸)

و هر چیز را به ترازوی عدل و انصاف بسنجید و هیچ در میزان کم فروشی و نادرستی مکنید. (۹)

خداوند خواسته است که زمین محل زندگی آدمیان باشد

و زمین رابرای خلق زندگی مردمان قرار داد. (۱۰)

که در آن میوه‌های گوناگون و نخل خرمای با پوشش برگ و شکوفه و غلاف است. (۱۱)

و هم حبوبات متنوع که دارای برگ و گل است و نیز ریاحین است. (۱۲)

 کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۳)

خلقت انسان نخستین از گل خشک بود

انسان را خدا از خشک گلی مانند گل کوزه گران  آفرید. (۱۴)

و جنّیان را از رخشنده شعله آتش خلق کرد. (۱۵)

 پش شما کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۶

آن خدایی که آفریننده دو مشرق و دو مغرب است (یکی مشرق و مغرب تابستان مطلع سرطان، و یکی زمستان مطلع جدی). (۱۷)

(   خورشید یک طلوع و غروب  روزانه نسبت به کره زمین  دارد و در ضمن برای هر منطقه  نیز یک طلوع وو غروب دارد 

پس کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟ (۱۸)

اوست که دو دریا  را به هم در آمیخت تا به هم برخورد کنند. (۱۹)

و میان آن دو دریا برزخ و فاصله‌ای است که تجاوز به حدود یکدیگر نمی‌کنند. (۲۰)

ادامه دارد...

۶۰۰ آیه از قران: آیا دیدگاه های علمی قران برگرفته از نظرات جالینوس است؟


۶۰۰ آیه از قران: آیا دیدگاه های علمی قران برگرفته از نظرات جالینوس است؟

این که آیا اشاره های علمی قران که طی آیات مختلف بیان شده  درست است و یا برگرفته از تمدن یونان و دیگران می باشد نویسنده کتاب دفاع از قران گزارش جالب زیر را در کتاب خود آورده است:

"درهرصورت آنچه در قرآن مطرح شده است با علم قطعی روز مطابقت دارد و هیچ تعارضی ندارد. علاوه بر آن، ترجمه متون طب گالن یا همان جالینوس تا زمان پیامبر اسلام  در جزیره العرب مرسوم نبود تا قرآن از آن متأثر باشد و هیچ سند تاریخی بر این ادعا  وجود ندارد.

 اصولا منتقد  به سبب دشمنی که با پیامبر و اسلام  دارد این ادعا را بیان کرده است.(قدیمی ترین نسخه موجود به زبان عربی از یکی از کتابهای گالن یا همان جالینوس در سال ۴۰۷ هجری و با امضا   و نوشته کوتاهی از ابن سینا است که در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می شود. دیگر  آن که کلیه کتابهای تمدن یونانی برای نخستین بار  در زمان مامون خلیفه عباسی و در دار الحکمه بغداد و توسط دانشمندان سریانی زبان که هم عربی می دانستند و هم یونانی مانند بختیشوع به عربی ترجمه شد. اصولا منتقد یا منتقدین قران با تاریخ تمدن و علم هیچ گونه آشنایی ندارند و یا اگر دارند بسیار مختصر و ناقص است. در ضمن از همین ترجمه های بزبان عربی دار الحکمه بود که بزرگانی مانند فارابی،  بیرونی، رازی، ابن سینا ، خواجه نصیر و...مطالعات وتحصیلات علمی خود را انجام دادند  )

جنین شناسی

"علاوه بر این بهترین دلیل برتری دیدگاه قرآن بر دیدگاه گالن تحسین و اعجاب دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان موضوع جنین شناسی است و اگر همان علوم بیان شده از جانب گالن میبود برای دانشمندان جای تحسین نداشت.

به دیدگاه دو تن از دانشمندان جنین شناسی درباره آیات قرآن اشاره میشود: 

پروفسور کیت آل مور از بزرگترین نظریه پردازان جنین شناسی معاصر و رئیس دپارتمان آناتومی و  کالبدشناسی  دانشگاه تورنتو است که  وی بعد از مطالعه و بررسی و مطابقت اطالعات قرآن با نظریات جنینشناسی میگوید:

" اطلاعاتی  که در قرآن و حدیث آمده کاملا مطابق با جدیدترین یافته های رشته جنین شناسی است.

وی در هفتمین اجلاس پزشکی در دمام عربستان گفت: این کمال مسرت  برای من است  که بتوانم مساعدتی جهت روشن سازی بیانات قرآن درزمینه  رشد انسان  انجام دهم و  برای من مشخص است که این بیانات باید از طرف خدا برای محمد آمده باشد چون تا چندین قرن بعد از او نیز کشف نشد. همین  برای من اثبات می کند  که محمد باید پیامبر خدا باشد.

بعد از انعکاس دیدگاه دکتر مور درباره جنین شناسی در قرآن، هیجانی در سراسر کانادا ایجاد  گردید، و روزنامه نگاری از دکتر مور پرسید: »آیا شما فکر نمیکنید که ممکن است عربها در مورد این مطالب چیزی میدانسته اند؟ یعنی در مورد پیدایش جنین و چگونگی تغییر و رشد آن ممکن است آنها متخصص نبوده باشند؛ اما درعین حال ممکن است موشکافیهای ناتمامی در مورد این موضوع انجام داده و این چیزها را آزمایش کرده باشند!

 پروفسور فوراً او را متوجه ساخت که در مورد ی نکته بسیار مهمی اشتباه کرده است.  چون همه اسلاید هایی  که از جنین نشان داده میشد و در فیلم به نمایش در میآید، از تصویرهایی میکروسکوپی به دست آمده بود. وی گفت: امکان ندارد که کسی چهارده قرن پیش  تلاش کرده باشد جنین شناسی را کشف کند. آنها نمیتوانستند   آن تصویرها را ببینند.

اصولا  همه توصیفات قرآن را در خصوص ظهور جنین مربوط به وقتی است که جنین به اندازهای کوچک است که با چشم دیده نمیشود و برای دیدنش به میکروسکوپ نیاز است. ازآنجاکه چنین وسیله ای فقط صد تا دویست سال قدمت دارد، دکتر مور خبرنگاران را چنین سرزنش کرد :

"  آیا ممکن است چهارده قرن پیش شخصی مخفیانه ی میکروسکوپ داشته و این تحقیق را بدون هیچ اشتباهی انجام داده و سپس اینها را به محمد گفته و او را متقاعد کرده که این اطلاعات  را در کتابش قرار دهد. سپس تجهیزاتش را نابود کرده و آن را برای همیشه به صورت یک راز نگهداشته است آیا شما این را باور میکنید؟

وقتی گزارشگر پرسید: چگونه شما وجود این اطلاعات  را در قرآن توجیه میکنید؟ پاسخ  دکتر مور چنین بود: »آن فقط میتواند وحی آسمانی باشد!"

هم چنین پرفسور مارشال جانسون که یکی از دانشمندان برجسته آمریکا و رئیس بخش آناتومی و رئیس موسسه دانیال در دانشگاه توماس جفرسون در فیادلفیای آمریکاست وقتی  از وی میخواهند که در مورد آیه های قرآن که مراحل جنین شناسی است نظرات خود را بگوید. او  نظرات منتقدان را مورد استهزاء قرار داده و گفته بود:

" آیه های قرآن که مراحل جنینی را بیان میکند نمیتواند تصادفی باشد شاید محمد میکروسکوپی  قوی داشته است."

بنابراین دانشمندان غیرمسلمان باورشان این است که این دیدگاهها برگرفته از گالن نیست بلکه قرنها بعد کشف شده است و این قطعاً اعجاز علمی قرآن است.

(به نقل از کتاب دفاع از قران نوشته آقای محمد حیدری  نسب با اندک تغییرات)

۶۰۰ آیه از قران: آیا عاقلان بی دین به جهنم می روند؟




۶۰۰ آیه از قران: آیا عاقلان  بی دین   به جهنم می روند؟


-وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی   اصحاب السعیر                       

"و گویند(جهنمیان): اگر ما می‌شنیدیم و یا تعقل می کردیم   از دوزخیان نبودیم."

آیه ۱۰ سوره ملک

 اشکال  منتقدان : در این آیه اصحاب جهنم را فاقد تعقل می  داند این تفحص را می توانید در بقیه ی آیاتی که لغت فکر یا عقل و یا علمدارند ادامه دهید به همین نتیجه می رسید . بنابراین با توجه به کلیه ی آیات

مربوط به علم و تعقل در قرآن  کسیکه ا یمان ندارد فاقد تعقل و تفکر و علم بحساب میآید هر چند استاد ریاضی یا نجوم و یا فیزیک باشد. به بیان دیگر, علمی که یادگیری و آموزشش صوابدارد و معلم و متعلمش محترم است دانش دین  است.

پاسخ:

منتقد کننده بازهم  توجه ندارد  ویا نمی خواهد توجه که آیه فوق در قاموس یک کتاب مقدس یک دین بخصوص مطرح شده و همه ادیان الهی چنین نظری دارند. با این تفاوت که قران عقل را برای نجات از جهنم دنیا و آخرت بسیار مهم می شمارد.

در ضمن آیا یا همه دانشمندان طی  زندگی خود  کاملا عاقلانه عمل کرده اند؟ 

آیا آنان در دوران حیات دچار اشتباهات سهمگین نشده اند که ناشی از بی فکری و رفتار عاقلانه نبوده است؟ 

-آیا پرفسور جان ناش برنده جایزه نوبل در اقتصاد و پرفسور ریاضی تمام عمر به بیماری شیزفرنی مبتلا نبود؟و همه مردم را خیالیمی پنداشت. حتی زمان در یافت جایزه نوبل از منشی خود پرسید: آیا اینها که به من جایزه می دهند واقعی هستند؟

-آیا پرفسور اپنهایمر سازنده اولین بمب اتمی که بر روی هیرو شیما انداخته بود و پس از شنیدن خبر کشته هزاران نفر در اثر انفجار بمب اتمی ساخته  خود دچار بیماری روانی نشد و کار خود را محکوم نکرد؟ او همیشه می گفت که بر  اساس عقل رفتار نکرده بود.

-آیا رفتار ظالمانه  آینشتین با همسرش و گوش ندادن به نصیحتهای دانشمندانی مانند دکتر مارسل گروسمان که او را به یاد گیری ریاضیات پیشرفته و محاسبات تانسوریل تشویق می کردند و او با سر سختی آنرا نمی پذیرفت  عاقلانه بو د؟


- آیا پرفسور کوهن که بمب نوترونی را ساخت و دانشمندانی که سلاحهای بیولوژیکی  و میکروبی و ویروسی ساخته اند عاقلانه عمل کرده اند.


در حقیقت می توان به این فهرست دانشمندان بسیاری را افزود...


نگریستن و تعقل کردن. از نگاه تا فکر

راستى که در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز و کشتیهایى که در دریا روانند با آنچه به مردم سود مى ‏رساند و آبى که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمین را پس از مردنش زنده گردانیده و در آن هر گونه جنبنده‏ اى پراکنده کرده و نیز گردانیدن بادها و ابرى که میان آسمان و زمین آرمیده است براى گروهى که مى‏ اندیشند واقعا نشانه‏ هایى [گویا] وجود دارد
  آیه بقره  ۴ ۱۶

کریشنا مورتی در کتاب رهایی از دانستگی می گوید:

"نگاه کردن و گوش کردن یکی از مشکل‌ترین کارها در زندگی است. نگاه کردن و گوش کردن یکی است. اگر چشمان شما با نگرانی‌هایتان قادر به دیدن نیستند و به عبارتی کورند، نمی‌توانید زیبائی غروب آفتاب را ببینید. اکثر ما تماس با طبیعت را از دست داده‌ایم. ... نمی‌دانم آیا متوجه شده‌اید که چه تعداد کمی از ما به طلوع یا غروب خورشید یا به مهتاب و انعکاس نور آن در آب نگاه می‌کنیم؟"

 

هدف قرآن

قرآن هدفش آموزش نگاه کردن ، گوش دادن و تعقل کردن است. انسانی که جهان با عظمت و پهناور را نمی بیند ، تغییر فصل  ها را مشاهده نمی کند، صدای باد را نمی شنود  و طلوع و غروب خورشید فکر نمی کند با سنگ و چوب چه فر قی دارد.پیامبر ان  آمدند و زحمت کشیدند تابشر ببیند و بشنود و فکر کند.

 

بلز پاسکال ریاضی دان و فیزیکدان و فیلسوف قرن 16 فرانسوی میگوید:

 

"محبت" برتر از عقل است بنیاد علم و اعتقاد بر اشراق قلب است

چون به وجود خدا دل گواهی میدهد نه عقل

 و ایمان از این راه به دست می آید

زیرا دل دلایلی دارد که عقل را

به آن دسترسی نیست!

۶۰۰ آیه از قران: آیا خداوند قران گاهی مکار است؟

۶۰۰ آیه از قران: آیا خداوند قران  گاهی مکار است؟


وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ

"یهود با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آنها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد."

آیه ۵۴ سوره آل عمران

نکته مهم:

تمامی  منتقدینی که این آیه را بهانه ساخته تا ثابت کنند که خدای مورد نظر قران گاهی مکر و حیله هم می کند یا جاهل بوده اند و یا عمدا حقیقت را انکار کرده اند.

چون نخست آن که این آیه در ارتباط با عیسی مسیح و سر گذشت او در میان قوم یهود است که دشمنان اصلی مسیح بوده  و قصد جان او کرده بودند.

چون  آنان واقعا در پی نابودی مسیح و اندیشه های او بودند و  به هر تهمتی و هر مکری و هر حیله ای دست می زدند. 

عیسی مسیح نیز خود به خطر خاخام های یهودی و دشمنانش پی برده  بود و قران د ر این ارتباط  در همین سوره ال عمران و آیه ۵۲ می گوید:

 "چون عیسی به یقین دریافت که آنان اهل کفرند،  پس گفت: کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریّون گفتند: ما یاری کنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آورده‌ایم، و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم."

بهتر است ایات پیش و پس از آیه ۵۴ را مروری کنیم:

"آمده ام در حالی که کتاب تورات شما را تصدیق کنم و حلال گردانم بعض چیزهایی را که بر شما حرام شده بود، و از طرف خداوند برای شما معجزی آورده‏‌ام، پس  از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید. (۵۰)

همانا خداست پروردگار من و شما، او را بپرستید، که همین است راه راست. (۵۱)

پس چون عیسی به یقین دریافت که قوم ایمان نخواهند آورد، گفت: کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریون گفتند: ما یاری‌کنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آورده‏‌ایم، و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم. (۵۲)

پروردگارا ما به کتابی که فرستادی ایمان آورده و از رسول تو پیروی کردیم، نام ما را   با شاهدان ثبت فرما. (۵۳)

ولی آنان با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آن‌ها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد. (۵۴)"

مکر خداوند چه بود؟

از دیدگاه قران مکر خداوند با دشمنان مسیح این بود که او را به قدرت الهی و آسمانی از شر دشمن نجات داد و بر اساس قران آنان موفق به دستگیری و شکنجه و اعدام مسیح نشدند.

در ضمن مکر می تواند بر ای نجات مظلومی از دست ظالمان باشد وتمام عاقلان تاریخ بر این نوع مکر  قلم تائید می نهند. 

از سوی دیگر مکر می تواند برای نابودی انسانی بزرگ و یا انسانهایی باشد که از حق دفاع می کنند و دشمنانشان برای نابودی و یا پایمال نمودن حق آنان در حال مکاری و طرح توطئه اند. 

اگر این گروه برحق برای رسیدن به حق خود و یا نجات از مرگ و نابودی حیله ای بکار برند باز عمل آنان مورد تائید همه عاقلان با انصاف تاریخ خواهد بود. 

و این همان کار درستی  بود که خدا در باره مسیح و نجات او از شر دشمنان قسم خورده و مکار او بکار برد.

در ضمن در آیه ۴۳ سوره فاطر خداوند مکر و حیله گری را بطورکلی سرزنش کرده است:

 وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ. 

"نتیجه مکر بد فقط به انجام دهندگان آن باز می گردد."

بر اساس آیه فوق "مکر بد و زشت" هم وجود دارد که مردود و منفور است و مکاران خود در آتش مکر شان گرفتار خواهند شد.