سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر
سیری در کتابهای مقدس

سیری در کتابهای مقدس

مطالعه مفهومی کتابهای مقدس و بحث در مورد اهداف و تاثیر این کتابها بر زندگی بشر

سوره روم -دلیل آفرینش زن -زبانها ی مختلف رنگهای مختلف -راز خواب شبانه -رعد و برق و باران -دموکراسی شما دموکراسی خدا


ادامه از نوشتار پیشین

سوره روم ۸۴  امین سوره برحسب تاریخ نزول

مطالب مهم که توسط قرآن مطرح شدند:

-دلیل آفرینش زن

-زبانها ی مختلف و رنگهای مختلف

-راز خواب شبانه

-رعد و برق و باران

-دموکراسی شما و دموکراسی خدا


علت آفرینش زنان: در جوار زنان  آرامش می یابید!و اهل تفکر و اندیشه اهمیت آن را درک می کنند

و باز یکی از آیات  خداوند این  است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای انسانهای اهل تفکر نشانه  آشکار وجود دارد. (۲۱)


اختلاف زبان و رنگ ها موضوعی است که دانشمندان به اهمیت آن پی می برند

و یکی از آیات او خلقت آسمان‌ها و زمین است و یکی دیگر اختلاف زبان‌ها و رنگ‌های شما آدمیان، که در این امور نیز ادله‏ای  برای دانشمندان عالم آشکار است. (۲۲)

خواب شبانه راز بزرگی است !
و یکی از آیات او همین است که شما در شب و روز به خواب رفته و از فضل خدا طلب می‏کنید. در این امر هم ادله‏ ای  برای قومی که  پند گیرند  پدیدار است. (۲۳)

فقط خردمندان به اهمیت رعد وبر ق و باران  پی می برند!
و یکی از آیات او آن است که  برق را به شما می‏نمایاند که هم شما را  می‏ترساند و هم  امیدوار می‏گرداند، و نیز از آسمان باران می‏فرستد تا زمین را پس از مرگش باز زنده گرداند. در این امر نیز ادله‏ ای برای اهل خرد آشکار است. (۲۴)

و یکی از آیات او آنکه آسمان و زمین به فرمان او برپاست، سپس که شما را از خاک برخواند همگی سر از قبرها بیرون می‏آورید. (۲۵)

و هر کس در آسمان‌ها و زمین است همه بنده و مملوک او و با کمال خضوع و خشوع مطیع فرمان اوست. (۲۶)

و او خدایی است که نخست خلایق را بیافریند و آن گاه باز گرداند و این  باز گرداندن بر او بسیار سهل و آسان است و آن ذات یکتا را در آسمان‌ها و زمین مظهر و مثالی عالی‏تر است و مقتدر کامل و دانا  تنها اوست. (۲۷)

پرسش مهم خدا  از انسانها در مورد دموکراسی :
خدا برای  شما هم از عالم خود شما مثالی زد: آیا هیچ یک از غلام و کنیزان ملکی شما در آن‌چه ما روزی شما گردانیدیم با شما شریک هستند تا شما و آن‌ها در آن چیز بی‏ هیچ مزیت مساوی باشید و همان قدر بیمی که شما از یکدیگر دارید هم از آنان دارید؟  ما چنین مفصل و روشن آیات خود را برای مردم با عقل و هوش بیان می‏کنیم. (۲۸)

بلکه مردم ستمکار هوای نفس خود را از جهل و نادانی پیروی کردند، پس آن را که خدا (پس از اتمام حجت) به گمراهی واگذارد که می‏تواند هدایت کند؟ و آن گمراهان ستمکار را  هیچ یار و یاوری نخواهد بود. (۲۹)

دین حقیقی چیست ؟
پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور در حالی که از همه کیش‌ها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه‌ی دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم  آگاه نیستند. (۳۰)

۶ موضوع

ادامه دارد

1000 آیه از قرآن(بخش شیزدهم) شش شرط اصلی ایمان


1000 آیه از قرآن(بخش شیزدهم)

شش شرط اصلی ایمان

متاسفانه واژه ها طی زمان معنای اصلی خود را از دست می دهند و یکی از مظلوم ترین واژه ها " ایمان و مومن " هستند که در میانه فرهنگ موسوم به اهل ایمان رنگ باخته اند . قرآن شش شرط اصلی برای نشانه گذاری انسان با ایمان مقرر کزده که بدون رعایت این شش شرط انسان از جرگه مومنین خارج می شود:


 نام خداوند بخشنده مهر بان

به راستى که مؤمنان رستگار شدند.۱

شرایط:

انان که در نمازشان فروتنند.۲   

و آنان که از بیهوده روی گردانند.۳

و آنان که زکات می پردازند.۴

و کسانى که پاکدامن هستند.۵  
     
و آنان که امانتها و پیمان خود (با دیگران ) را رعایت مى‏کنند.۸

و آنان که بر نمازهایشان مواظبت مى نمایند.۹

  سوره مومنون


ادامه دارد

-سوره روم ۸۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(۲): ارزیابی اکثریت از دید گاه خدا: ۲ پارامتر اصلی حاکم بر جهان: مسافرت کنید!


ادامه از نوشتار پیشین

-سوره روم ۸۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(۲)

-مطالب جدیدی که توسط قرآن مطرح شدند:

: ارزیابی اکثریت از دید گاه خدا

: ۲ پارامتر اصلی حاکم بر جهان

:  برای درک و فهمیدن تاریخ مسافرت کنید!

به یاری خدا، که خدا هر که را بخواهد نصرت و فیروزی می‏بخشد و اوست که مقتدر و مهربان است. (۵)

ارزیابی خداوند از دیدگاه اکثر انسانها:

این وعده‌ی خداست که خدا هرگز خلاف وعده نکند، و لیکن اکثر مردم  آگاه نیستند. (۶)

 آنان به امور ظاهری از زندگی دنیا آگاهند و از عالم آخر ت به کلی بی‏خبرند. (۷)

-۲ پارامتر و اصل مهم  در جهان هستی: حق و زمان 

آیا در پیش نفوس خود تفکر نکردند  که خدا آسمان‌ها و زمین و هر چه در بین آن‌هاست همه را جز به حق  و به وقت   معین نیافریده است؟ و بسیاری از مردم به شهود و لقای خدا (در عالم غیب و وعده ثواب و عقاب بهشت و دوزخ  به کلی کافر و بی‏ عقیده ‏اند. (۸)

(یکی از معانی حق در  زبان عربی " ثابت" می باشد و یکی دیگری از معانی آن" درستی و کامل بودن" است. هردو معنی در مورد جها ن صدق می کند . زیرا بر حسب جدید ترین تحقیقات کیهانشناسی جدید ۲۰۰ ثابت فیزیکی بر جهان حکمفرما ست که اگر یکی از آنها تغییر کند  آشفتگی در جهان رخ می دهد و چه بسا که به نابودی همه جهان هستی منجر شود.

از لحاظ زمان نیز باز بر اساس یافته های فیز یکی جهان شناسی و کیهان شناسی تمام کرات و سیارات در مدت معینی بر پا بوده و سیارات درخشنده پس از مدتی  دچار خاموشی شده و برروی خود فرومی ریزند. برای مثال خورشید تا ۲ میلیارد یا سه میلیارد سال دیگر خواهد در خشید و سپس به سیاره ای خاموش تبدیل می شود.و زمین تا یک و نیم و یا دو میلیارد سال دیگر دوام آورده و سپس غیر قابل سکونت خواهد بود.)

با مسافرت بر روی زمین می توان تاریخ را درک کرد:

آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند که عاقبت کار پیشینیانشان  چه شد؟ در صورتی که از این‌ها بسیار تواناتر بودند و بیش از این‌ها در زمین کشتزار ساختند و کاخ و عمارت برافراشتند و پیامبرانشان با آیات و معجزات برای  آنان آمدند. و خدا درباره‌ی آن‌ها هیچ ستم نکرد بلکه آن‌ها خود در حق خویش ستم می‏کردند. (۹)

آخر سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند . (۱۰)

خداست که خلق را نخست  پدید آرد و مجددا  باز گرداند و همه به نزد  او بازگردانیده می‏شوید. (۱۱)

و روزی که ساعت قیامت بر پا شود بدکاران نومید و اندوهگین شوند. (۱۲)

و هیچ شفیع و مددکاری بر خود از آنان که شریک حق گرفتند نمی‏یابند بلکه به آن شریکان و خدایان باطل کافر می‏شوند. (۱۳)

و روزی که ساعت قیامت بر پا شود در آن روز خلایق فرقه فرقه شوند. (۱۴)

اما آن فرقه که ایمان آوردند و به نیکوکاری پرداختند مسرور به باغ بهشت منزل گیرند. (۱۵)

و اما آن فرقه که کافر شدند و آیات ما و دیدار آخرت را تکذیب کردند آنان رادر عذاب دوزخ حاضر کنند. (۱۶)

تسبیح خداوند در صبح و شب:

پس خدا را هنگام شام و صبحگاه  تسبیح و ستایش گویید. (۱۷)

و سپاس  در آسمان‌ها و زمین مخصوص اوست و شما نیز در تاریکی شب و نیمه روز  به ستایش او مشغول شوید. (۱۸)

او زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورد  و زمین را پس از مرگ زنده گرداند، و همین گونه شما را هم بیرون آرند. (۱۹)

انسان اولیه از خاک بود و بقیه انسانها از توالد و تناسل بوجود آمدند:

و یکی از نشانه ‏های  او این است که (پدر) شما آدمیان را از خاک خلق کرد سپس  بشری  شدید که  منتشر گشتید. (۲۰)

ادامه دارد...

۳ موضوع

کتابهای مقدس(قرآن) : ۱۰۰۰آیه از قرآن (بخش دوازدهم) روش تربیتی قرآن در سخن گفتن: هرگز دشنام ندهید!



۱۰۰۰آیه از قرآن (بخش دوازدهم)
روش تربیتی قرآن در سخن گفتن: هرگز دشنام ندهید!


قرآن: 

"دشنام و ناسزا به دیگران مگوئید!

آنهایى را که جز خدارا  مى‏ خوانند دشنام مدهید !

که آنان از روى دشمنى و به نادانى خدا را دشنام خواهند داد.

 این گونه براى هر امتى کردارشان را آراستیم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ایشان را از آنچه انجام مى‏ دادند آگاه خواهد ساخت."

  آیه ۱۰۸ سوزه انعام


بر این اساس  دستور خدا کاملا روشن است که به مشرکان و کافران نمی  توان  دشنام داد. چون آنان نیز از روی جهل و یا از روی دشمنی به خداوند یعنی الله دشنام می دهند.

به بیان ساده تر اگر به مشرکان و کافران، و دارندگان دیگر دینها و فکر ها دشنام بدهی آنان نیز به خدای و پیامبر و قرآن اسلام دشنام می دهند.

اگر خواستی دشنام بدهی و لعن و لعنت کنی بدان که او نیز به مقدسات تو لعن و لعنت می کند ، خدای را به باد ناسزا می بندد، انواع تهمتها و دروغها را بر پیامبر و قرآنت می بندد و آن قدر این کار ادامه می یابد تا یک  ضد فرهنگ بصورت بظاهر فرهنگ جلوه گر می شود.

تولی فرزند چنگیز در حمله به نیشابور یک نفر را زنده نگذاشت و آباد ترین  شهر جهان را به خرابه تبدیل کرد. چون مردم نیشابور بطور مداوم پیامهای دشنام آمیز می دادند و بر جد و آباد چنگیز لعن می کردند.

تلوی مجیب الملک مقام ایرانی را که به چنگیز لعن می کرد دستور داد تکه تکه کردند.

گوشت بدن مردان و زنان را به خورد پرندگان و حیوانات می داد. در سبزوار سیزده شبانه روز به سر پرستی سیدی بزرگوار به دفن اجساد مشغول بودند.

بنابر گزارش جوینی هفتاد هزار نفر کشته شدند.

آغا محمد خان قاجار انتقامی که از کرمان کرفت با دیگر شهر ها فرق می کرد.

شبها از صداى طبلها در برجها خواب به چشم مردم نمى آمد، بچه ها و گاهى اوقات زنها از فراز برج و بارو، با آهنگ، این تصنیف را مى خواندند:

آق مم خان اخته    تا کى زنى شلخته

قدت میاد رو تخته  این هفته نه اون هفته! .

. شاید کینه اى که آقا محمد خان از شنیدن این ابیات، آن هم از زبان زنان- که حاکى از یک نقص بزرگ عضوى او بود به دل مى گرفت، براى نابودى کرمان از همه عوامل مهمتر و بزرگتر بوده است.

با اینکه ده هزار تن از مردم را از شهر روانه دهات کردند دردى دوا نشد و روزبروز، آتش قحطی بالا مى گرفت

. . وى پس از تسخیر کرمان،به سربازان خود اجازه داد که به دختران و نوامیس مردم علنا تجاوز کنند. «بسیارى از دختران را پدران و مادران در سوراخ هاى بخارى و کندوهاى خانه ها نهادند و آن را تیغه کردند و به گل گرفتند.

کلام آخر !

ایا با زهم  به فکر دشنام دادن هستی تا در جه ایمانت را برسانی؟

دشنام در خیلی موارد حکایت از ضعف و عقب نشینی دارد.

و این که دشنام دهنده با قدرت و منطق نمی تواند حق مسلم خود بگیرد. نا چار دشنام می دهد.


ادامه دارد...

کتابهای مقدس(قران) : ۱۰۰۰ آیه از قران(بخش یازدهم) چند پرسش : خداچیست؟ خدا کجاست؟چرا نمی شود خدا را با چشم دید؟


ادامه از نوشتار پیشین


۱۰۰۰ آیه از قران(بخش یازدهم)

چند پرسش اساسی در مورد خدا:

خداچیست؟ 

خدا کجاست؟

چرا نمی شود خدا را با چشم دید؟


(چشمها او را درنمى‏ یابند و اوست که دیدگان را درمى‏ یابد و او لطیف آگاه است)

  آیه  (۱۰۳) سوره انعام

از دوران کودکی و در هر نقطه جهان که بوده ایم این پرسشها بارها به ذهنمان هجوم اورده است که ؛ خدا چیست؟ خدا کجاست؟ چرا دیده نمی شود؟

 یک فیزیکدان معروف بنام پرفسور پل دیویس (       Paul  Davies)  که قبلا صاحب کرسی فیزیک آینشتین در دانشگاه کمبریج بود و الان در استرالیا بسر می برد کتابی با عنوان" : خدا و فیزیک جدید " نوشته و در آن به بررسی موضوع هستی خداوند و چیستی او از لحاظ فیزیک کوانتمی پرداخته است .

 او در این کتاب اثبات می کند که خداوند نمی تواند شبیه هیچ چیز در عالم هستی و اشیاء و موضوعات داخل  این جهان باشد.‌ و هیچ چیز شبیه اونیست . چون او از ماده تشکیل نشده و اگر می بود حتما  در بند زما ن و مکان گرفتار می شد و متعلق به همین دنیا بود و اصول مادی همین دنیا او را تحت تاثیر قرار می داد. 

درصورتیکه او خالق جهان است  و وابسته به این جهان نیست. در ضمن یکی از پارمترهای این جهان زمان است و چون خد  عضو مجمو عه این جهان نیست پس زمان بر او تاثیری ندارد.


قرآن دربخشی از  آیه ۱۱سوره شوری می گوید:

(...چیزى مانند او نیست و اوست‏ شنواى بینا) (۱۱)

توضیحی که پرفسور دیویس می دهد می تواند راهگشا باشد ، او  می گوید:


توضیحی که پرفسور دیویس می دهد می تواند راهگشا باشد ، که می گوید  خدا شبیه هیچ چیز این جهان نیست و هیچ چیز این  نیز شبیه او نیست ، چون هرچه در جهان هست از ماده تشکیل شده و ماده دائما در تغییر و تبدیل است. و خدا نمی تواند دچار تغییر و تبدیل شود چون او از ماده تشکیل نشده است. و دیگر جسم طبیعی چون از ماده تشکیل شده دیده می شود ولی خداوند جسم نیست و گرنه هم طبیعی بود و هم‌مادی!

پس وقتی می خواهیم بدانیم خدا چیست ؟ بهترین توضیح این است که هیچ چیز شبیه اونیست. با این تعریف و با این توضیح انسان در آرامش قرار می گیرد.


ابن سینا چه می گوید:

ابن سینا می گوید: ماهیت خداوند هما ن هستی و ذات غیر مرکب اوست که همه هستی ها از آن سر ریز می شود و هستی ها از هستی او فیضان دارد

  

اما  پاسخ پرسش این که خدا کجاست؟

پرفسور دیویس در کتاب فوق توضیح می دهد که وقتی ما از " جا " و " مکان" صحبت می کنیم متظورمان جایی و مکانی در جهان خودمان است. از آنجا که خداوند خالق این جهان است و  خود در داخل این جهان نگنجیده بنابر نمی توان  جایی برای او تعیین کنیم. اما چون خالق این جهان و بوجود اورنده آن است بر این جهان کنترل و نظارت دارد.پس :به هرجا بنگرم آنجا تو بینم!


قرآن نیز  می گوید:

(مشرق و مغرب از آن خداست پس به هر سو رو کنید آنجا رو بسوی خداست آرى خدا گشایشگر داناست سوره بقره (۱۱۵)

در حقیقت ما که در این جهان هستیم که مخلوق خداست خواه ناخواه رو بسوی او داریم و به هر طر ف نگاه کنیم سیطره او بر جهان حکمفرماست.او چون در بند این جهان نیست و در داخل این جهان قرار ندارد بنابر این گرفتار بند دست وپا گیرد جهت و سمت نیست. چون جهت و سمت ویژه آن چیزهایی است که داخل این جهان قرار دارند.

چرا نمی توان خدارا دید.

چشمها او را درنمى‏ یابند و اوست که دیدگان را درمى‏ یابد و او لطیف آگاه است  آیه  (۱۰۳) سوره انعام
 در بالا توضیح داده شد که خدا از ماده تشکیل نشده و مرکب نیست، اتمها او را بوجود نیاورده اند، و ذات او و هستی او با همه چیز تفاوت دارد. از سوی دیگر برای آنکه ما بتوانیم چیزی را در این جهان مشاهده کند باید که حتما آن چیز  از اتمو ملکول تشکیل شده باشد که حالت مادی بگیرد و قابل دیدن باشد. ولی خدا ماده نیست و فاقد اتم و ملکول است.بنابر این نمی نوان او را دید ، مضافا بر  این که ما فقط می توانیم اجسام و افراد موجود در جهان خودمان را مشاهده کنیم.و خدا جز و این جهان نیست و خالق آن است.

ممکن است  پرسیده شود پس موضوع درک خداوند بکجا می کشد؟ پرفسور دیویس در کتاب خدا وفیزیک جدید مثالی آورده و می گوید: اگر انسانی سنگی به شیشه ای بزند و شیشه بشکند ، آیا شیشه می تواند علت اصلی شکستن خود ، یعنی انسانی را که سنگ به شیشه زده را درک کند و به ماهیت او پی ببرد؟ مسلما که نمی تواند. چون زننده سنگ بر شیشه خارج از جهان شیشه است و داخل دنیای درونی شیشه گرفتار نیست.


ادامه دارد