ادامه از نوشتار پیشین
۱۰۰۰ آیه از قرآن :
هفت جنایت فرعون:
" ما از حکایت موسی و فرعون به حق بر تو بیان میکنیم تا اهل ایمان از دانستن آن منتفع شوند. (۳)
همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفهای از آنها (بنیاسراییل) را سخت ضعیف و ذلیل میکرد، پسرانشان را میکشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده میگذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بداندیش بود. (۴)
و ما اراده داشتیم که بر آن طایفهی ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم. (۵)
و در زمین به آنها قدرت و تمکین بخشیم و به چشم فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را که از آن اندیشناک و ترسان بودند از سوی آنان بنماییم. (۶)": قرآن
سوره قصص آیات ۳ تا ۶
هفت جنایت فرعونی
آیه چهارم این سوره فهرستی از جنایات و جباریت های فرعونی را نشان می دهد که می تواند الگوی شناساگر برای فرد و جامعه باشد. یعنی چکنیم تا ما در مسیر فرعونها قدم نزنیم و از روش آنان پیروی نکنیم:
۱- فرعون تکبر می کرد.
تکبر فرعون عمومی بود یعنی نسبت به همه کسانی که در کشور او بودند تکبر می کرد. مشکل بزرگ شحص متکبر این است که حقیقت را آن گونه که هست نمی بیند. شاید در بسیاری از موارد اصلا نتواند حقیقت را بفهمد. و یا اگر بفهمد قطعا آنرا نادیده می گیرد.
۲-فرعون گردنکشی می کرد.
مشکل او این بود که حرف حق از هیچ کس نمی پذیرفت ، زور می گفت و جباریت می کرد. باید اشاره کرد که بسیاری از گردنکشان تاریخ از همین مسیر نابود شدند.
۳- فرعون تفرقه افکنی می کرد.
این شعار معروف را که به سیاست مداران انگلیسی نسبت می دهند همه شنیده اند: که تفر قه بیانداز و حکومت کن!
فر عون قرنها پیش در میان ملت خود تفر قه می انداخت و آنان را به جان یکدیگر می انداخت تا خود را حت بر سریر فر عونی بماند.
۴-تبعیض طبقاتی بوجود آورده بود.
گروهی از مردم در فقر و نا امنی و گروهی دیگر غرق در ثروت و امتیاز بودند.
۵-پسران قوم یهود را می کشت و دخترانشان را زنده می گذشت.
طبیعی است که چون یهودی ها درون ازدواج هستند و فقط یهودی با یهودی ازدواج می کند، بنابراین با کشته شدن پسرها دخترهای قوم یهود بدون همسر می ماندند و ناچار تن به ذلت می دادند.
۶-فرعون در روی زمین فساد می کرد.
۷- فرعون بد اندیش بود.
با دوصفت فهرست اشتره شده در شماره ۶ و ۷ بدیهای فرعونی تکمیل می شود. چون هم فساد می کرد و هم اندیشه و ذهنی مخرب و سیاه داشت.آیات پنج و شش گزارش می کنند که خداوند اراده کرده بود آن قومی را که از جنایات فرعونی کمر خم کرده بودند و ضجه و ناله آنا ن بلند بود نجات داده و سر بلند کند . به همین دلیل به موسی پیامبری داد با عصایی معجزه گر و دستی قدرتمند که تخت فرعون را به ارزه در آورد و سر انجام او را به درون دریا پرتاب کرد.
ادامه دارد...
ادامه از نوشتار پیشین
۱۰۰۰ آیه از قرآن
نگریستن و تعقل کردن. از نگاه تا فکر
"براستى که در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز و کشتیهایى که در دریا روانند با آنچه به مردم سود مى رساند و آبى که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمین را پس از مردنش زنده گردانیده و در آن هر گونه جنبنده اى پراکنده کرده و نیز گردانیدن بادها و ابرى که میان آسمان و زمین آرمیده است براى گروهى که مى اندیشند واقعا نشانه هایى وجود دارد."
آیه بقره ۴ ۱۶
کریشنا مورتی در کتاب رهایی از دانستگی می گوید:
"نگاه کردن و گوش کردن یکی از مشکلترین کارها در زندگی است. نگاه کردن و گوش کردن یکی است. اگر چشمان شما با نگرانیهایتان قادر به دیدن نیستند و به عبارتی کورند، نمیتوانید زیبائی غروب آفتاب را ببینید. اکثر ما تماس با طبیعت را از دست دادهایم. ... نمیدانم آیا متوجه شدهاید که چه تعداد کمی از ما به طلوع یا غروب خورشید یا به مهتاب و انعکاس نور آن در آب نگاه میکنیم؟"
قرآن هدفش آموزش نگاه کردن ، گوش دادن و تعقل کردن است. انسانی که جهان با عظمت و پهناور را نمی بیند ، تغییر فصل ها را مشاهده نمی کند، صدای باد را نمی شنود و طلوع و غروب خورشید فکر نمی کند با سنگ و چوب چه فر قی دارد؟
پیامبر ان آمدند و زحمت کشیدند تابشر ببیند و بشنود و فکر کند...اگر طور دیگری کارشان تفسیر شده خودتان بصورت دقیقدکتابهای مقدس را بخوانید.!
ادامه دارد
پور سینا پزشک مشهور و فیلسوف بزرگ ایران پاسخ می دهد:
ا
۱۰۰۰ آیه از قرآن
مردمان یک ملت بودند
مردمان در ابتدا ملتی واحد بودند،
سپس خداوند پیامبران را بعنوان نویدآور و بیم دهنده برانگیخت،
و با آنان کتاب خود را به حق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى کند ،
و جز کسانى که کتاب به آنان داده شد پس از آنکه دلایل روشن براى آنان آمد به خاطر ظلمی(ویا حسدی) که در میانشان حاکم بود هیچ کس در آن اختلاف نکرد،
پس خداوند آنان را که ایمان آورده بودند به توفیق خویش به حقیقت آنچه که در آن اختلاف داشتند هدایت کرد و خدا هر که را بخواهد به راه راست هدایت مى کند
آیه (۲۱۳)بقره
مردم جز یک ملت واحد نبودند ولی اختلاف پیدا کردند و اگر وعده اى از جانب پروردگارت مقرر نگشته بود قطعا در آنچه بر سر آن با هم اختلاف مى کنند میانشان داورى مى شد
آیه (۱۹) سوره یونس
شرح
امروزه توافق نظر کاملی بر روی این موضوع وجود دارد که تمامی انسانها از یک نژاد و یک نسل بوده اند و دراثر مهاجرت به نقاط مختلف زمین و در اثر اختلاف آب و هواو شرایط اقلیمی رنگها و زبانهای مختلف پیدا کردند.
برای مثال این اصل امروزه پذیرفته شده است که گروه بسیاری از ملتها از نژاد هند و اروپایی هستند و زبان اولیه آنها نیز همان زبان هند و اروپایی بوده است.
از سوی دیگر بسیاری از زبانشناسان بر این نکته توافق دارند که اصلا همه نژاد بشری یک زبان اولیه داشته اند و تا به امروز توانسته اند بخشی از ساختار و حتی واژه های این زبان اولیه را شناسایی کنند.
ادامه دارد
ادامه از نوشتار پیشین
-سوره روم ۸۴ امین سوره بر حسب تاریخ نزول(بخش آخر) آیات ۴۱ تا ۶۰
-مطالبی که برای نخستین بار توسط قرآن مطرح شد
کردار مردمان سرنوشت آنان را رقم خواهد زد
فساد و پریشانی به کردهی بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند. (۴۱)سفر کنید!
بگو که در زمین سیر کنید پس بنگرید تا عاقبت طوایف پیش از خود که اکثرشان مشرک بودند چه شد؟ (۴۲)
پس تو روی به دین استوار آور پیش از آنکه روزی بیاید که هیچکس نتواند از امر خدا آن را برگرداند و در آن روز خلایق فرقه فرقه شوجد. (۴۳)
هرچه کنی به خود کنی!
هر که به راه کفر رود زیان کفرش بر خود اوست و هر که صالح و نیکوکار شود چنین کسانی برای شخص خود آسایشگاهی خوش فراهم میسازند. (۴۴)
تا خدا از فضل و کرم به آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند پاداش دهد، که او کافران را دوست ندارد. (۴۵)
باد های رحمت و بشارت دهنده
و از جمله آیات او آن است که بادهای بشارتآور میفرستد و تا شما را به چیزی از رحمت خود بهره مند گرداند و تا کشتی به فرمان او روان گردد و تا از فضل و کرمش (انواع نعمتها) تحصیل کنید، و باشد که شکر به جای آرید. (۴۶)
و ما پیش از تو پیمبرانی به سوی قومشان فرستادیم و آنها معجزات و ادلهی روشن بر آنان آوردند، پس از کافران بدکار انتقام کشیدیم، و بر ما نصرت و یاری اهل ایمان حتم است. (۴۷)
سیستم گسترش باد در فضا
خدا آن کسی است که بادها را میفرستد که ابر را در فضا برانگیزد پس به هر گونه که مشیتش تعلق گیرد در اطراف آسمان متصل و منبسط کند و باز متفرق گرداند، آن گاه باران را بنگری که قطره قطره از درونش بیرون ریزد، و چون آن را بر هر قومی از بندگانش که بخواهد فرو بارد به یک لحظه آن قوم مسرور و شادمان گردند. (۴۸)
مرگ و زنده شدن مداوم زمین
و همانا پیش از آنکه باران بر آنان ببارد به حال یأس و نومیدی میزیستند. (۴۹)
زمین می میرد و باز زنده می شود.
پس آثار رحمت الهی را مشاهده کن که چگونه زمین را پس از مرگ زنده میگرداند! محققاً همان خداست که مردگان را هم باز زنده میکند و او بر همه امور عالم تواناست. (۵۰)
باد های نابود کننده محصولات کشاورزی
و اگر باز بادی فرستیم که آن کشت سبز را زرد و پژمرده بنگرند به کفر بر میگردند. (۵۱)
پس تو مرده را نتوانی بشنوانی و دعوت خود را به گوش کران که رو میگردانند برسانی. (۵۲)
و تو مردمی را که کور هستند نتوانی از ضلالتشان به راه هدایت آری، تنها تو آنان را که به آیات ما ایمان میآورند و در پی آن ایمان تسلیم امر ما شوند توانی به گوش هوششان برسانی. (۵۳)
خدا آن کسی است که شما را در ابتدا از جسم ضعیف بیافرید آن گاه پس از ضعف و ناتوانی توانا کرد و باز از توانایی به ضعف و سستی و پیری بر گردانید، که او هر چه بخواهد و مشیتش تعلق گیرد میآفریند، و او دانا و تواناست. (۵۴)
فکر می کنند عمرشان یک ساعت بوده است
مردم فکر می کنند عمرشان در دنیا یک ساعت بوده است
و روزی که ساعت قیامت بر پا شود بدکاران قسم یاد کنند که ساعتی بیش درنگ نکردند. همین گونه بودند و از راستی و حقیقت به ناراستی و دروغ میپرداختند. (۵۵)و آنان که مقام علم و ایمان داده شده اند گویند: شما تا روز قیامت که هم امروز است در کتاب خدا مهلت یافتید و لکن بر آن آگاه نبودید. (۵۶)
پس در آن روز آنان که ستم کردند عذرشان مفید نیفتد و از آنان نخواهند که توبه و عذرخواهی کنند. (۵۷)
چرا دیگر معجزه نشد؟
البته ما در این قرآن برای مردم هر گونه مثل زدیم و اگر تو بر این مردم هر گونه معجز و آیتی بیاوری باز کافران محققاً که خواهند گفت: شما ما را به باطل و اوهام میخوانید. (۵۸)
این چنین خدا بر دلهای اهل جهل مهر نهد . (۵۹)
پس تو صبر پیشه کن، که وعدهی خدا البته حق و حتمی است و مراقب باش آنان که ایمان نمی آورند تو را به خفت و سبکی نکشانند. (۶۰)
۹ موضوع